جشن انار کردستان روستای سلین
اخبار گردشگری - جاذبه های گردشگری اورامان

جشن انار کردستان ۱۴۰۳؛ اطلاعات کامل و برنامه‌ها

۳ آبان ۱۴۰۳ ۰537

روستای گردشگری سلین از توابع بخش هورامان شهرستان سروآباد میزبان سومین جشنواره استانی انار خواهد بود. این جشنواره در نیمه اول آبان برگزار می‌شود. فرماندار سروآباد در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره گفت: «انار نماد فرهنگی شهرستان سروآباد در جهان است. برگزارکردن باکیفیت جشنواره انار حتی می‌تواند دستاوردهای اقتصادی شایانی برای ما داشته باشد.

معرفی و تبلیغ انار شهرستان، افزایش کیفیت آن و توجه به مطالبه باغداران و تولیدکنندگان از جمله اهداف جشنواره انار به شمار می‌رود.» حسن زارعی درباره شیوه برگزاری جشنواره این‌طور صحبت کرد: «همه دستگاه‌های مربوطه از تجربیات گذشته استفاده کرده و با برنامه‌ریزی کامل به سراغ برگزاری مراسمی باکیفیت می‌روند. انشالله قرار است نواقص سال‌های پیش رفع شده و نکات مثبت آن گسترش یابد.»

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جشنواره انار، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه باغداران، تولیدکنندگان و هنرمندان با مصرف‌کنندگان است.» طراحی مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی با مضامین خرده فرهنگ‌ها، موضوعات ارزشی، مباحث تاریخی، معرفی افراد شاخص و بِرند کردن انار سروآباد در حوزه‌های مختلف نیز در جلسه هماهنگی برگزاری این جشنواره مصوب شد. گفتنی‌ست جشنواره انار هورامان شهرستان سروآباد، نیمه اول آبان ماه در روستای سلین برگزار می‌شود. در ادامه با اطلاعات دقیقی از جشن انار روستای سلین آشنا می‌شوید.

جشن انار چیست؟

جشنواره انار کردستان

هر سال با فرا رسیدن موسم برداشت انار، مردم به پیشواز این میوه پربرکت می‌روند. مردم ایران از گذشته‌های دور در نقطه‌نقطه این سرزمین به شکرگزاری و طلب نعمات بیشتر از خدا می‌پرداختند.

تاریخ جشن انار کردستان ۱۴۰۳ چه روزی است؟

برخی از کشاورزان در هنگام برداشت و برخی هم پس از برداشت انار به جشن‌گرفتن می‌پردازند. جشن انار اورامان یا هورامان هر سال در اواخر مهر یا اوایل آبان ماه در چهار روستای بلبر، سلین، ژیوار و ناو شروع می‌شود. امسال روستای سلین در شهرستان سروآباد در تاریخ ۳ و ۴ مهر برگزار کننده اصلی این جشن مهم است.

جشنواره انار کردستان ۱۴۰۳ در کجا برگزار می‌شود؟

جشن انار کردستان در اورامان در چهار روستای بلبر، سلین، ژیوار و ناو برگزار می‌گردد. مهمترین روستای اورامان که هر سال میزبان تورهای گردشگری از سراسر ایران است و جشنواره انار کردستان در آن با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌گردد، روستای سلین است.

روستای سلین کجاست؟

روستای سلین در استان کردستان، شهرستان سرو آباد، بخش اورامان، دهستان شالیار قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستا می‌توانید از دو استان کرمانشاه یا کردستان اقدام کنید. فاصله روستای سلین تا کرمانشاه ۱۷۸ کیلومتر است که با توجه به پیچ و خم جاده، تقریبا ۴ ساعت طول می‌کشد. فاصله روستای سلین تا کردستان هم بسته به مسیر بین ۱۶۹ تا ۲۱۵ کیلومتر است که با توجه به وضعیت جاده و سختی مسیر حدود ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه تا ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه در مسیر خواهید بود.

دیدنی‌های جشنواره انار کردستان

برنامه‌هایی که برای مراسم جشن انار در کردستان در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • نمایشگاه محصولات مختلف انار مثل مربای انار، آب انار، ترشی انار، سس انار و غیره
  • مسابقه آشپزی با انار
  • مسابقه نقاشی و فیلمبرداری در مورد انار
  • کنسرت زنده کردی

دیدنی جشن انار کردستان

چرا هر ساله هزاران نفر برای دیدن جشن انار کردستان به این شهر و دیار سفر می‌کنند؟

شاید باور نکنید اما هر سال موقع شروع جشنواره انار کردستان، صدها تور گردشگری، هزاران نفر را برای بازدید از این جشن زیبا و فراموش نشدنی به شهرستان سروآباد، بخش اورامان، روستای سلین می‌برند. اما بنظر شما دلیل این همه محبوبیت و شهرت جشن انار کردستان چیست؟

  • خرید انارهای ترش و شیرین و لذت بردن از طعم بهشتی این میوه‌ها
  • فرصتی عالی برای آشنایی با آداب و رسوم کلی مردم کردستان، رقص و آواز محلی، نمایش سنتی و غیره
  • جنبه حمایتی از کشاورزان و باغ‌داران کرد و حمایت از اقتصاد محلی
  • لذت بردن از طبیعت پاییزی کردستان و طبیعت فوق العاده زیبای اورامان

برنامه‌های جشن انار کردستان ۱۴۰۳

برنامه‌هایی که هر ساله مخصوصا امسال برای جشن انار کردستان در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • قدم زدن در بین باغات انار و بازدید از نحوه چیدن آنها
  • شرکت کردن در غرفه‌های نمایشگاهی و خرید محصولات متنوع انار و صنایع دستی
  • تماشای رقص و آواز محلی، تئاتر و موسیقی محلی
  • شرکت در مسابقات انار چینی، آشپزی با انار و مسابقات خاص عکاسی
  • گشت زدن در بازار محلی و خرید محصولات کشاورزی، صنایع دستی و سوغات کردستان

خرید انار از فروشگاه محلی کردستان

وضعیت اقامت در روستای سلین

با توجه به اینکه امسال سومین سال برگزاری جشن انار کردستان در روستای سلین محسوب می‌‌شود و گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند، هتل کوچک با حداقل امکانات احداث شده است. اگر تمایل نداشتید می‌توانید سوئیت‌های داخل روستا را اجاره کنید. برخی هم ترجیحا می‌دهند هتل های سنندج را رزرو کنند و تنها برای یک گشت یا تور یکروزه به روستای سلین بروند.

سؤالات متداول

مراسم جشن انار کردستان در ۱۴۰۳ چه روزی است؟

اواخر مهر یا اوایل آبان

جشنواره انار کردستان ۱۴۰۳ کجاست؟

شهرستان سروآباد در ۴ روستای بلبر، سلین، ژیوار و ناو

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×