چشمه های طبیعی باداب سورت
اخبار گردشگری

چشمه‌های باداب سورت صاحب جاده جدیدی می‌شوند!

۲۵ مهر ۱۴۰۳ ۰38

اعتبارات لازم برای ساخت جاده آسفالت چشمه باداب سورت مازندران اختصاصی یافته و اقدامات آماده‌سازی آن انجام شده است. دسترسی نامناسب و مسیر ناهموار از مهم‌ترین مشکلات توسعه گردشگری در این منطقه محسوب می‌شود.

باداب سورت چشمه‌ای پلکانی از جنس تراورتن در روستای اروست شهرستان ساری است که دومین میراث طبیعی ثبت‌دشده در ایران به شمار می‌رود. این چشمه کم‌نظیر در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از سطح دریا قرار گرفته و از سال ۱۳۸۷ تحت محافظت قرار دارد. باداب سورت یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران محسوب می‌شود.

چشمه‌های باداب سورت پس از چشمه پاموکاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. باداب سورت از لحاظ لغوی، معنای آب گازدار شدید می‌دهد. ثبت جهانی این چشمه در دستور کار است تا به یکی از ژئوپارک‌های ایران تبدیل شود و خواهرخوانده پاکوگاله ترکیه لقب بگیرد.

دو مسیر برای رسیدن به روستای اروست وجود دارد. اگر می‌خواهید از مسیر سمنان بروید، مسیر زیر را طی کنید:

سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

اگر می‌خواهید از مسیر ساری بروید، مسیر زیر را طی کنید:

ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر دسترسی از این دو شهر تا روستا، جاده کاملا آسفالت است. پس از رسیدن به روستای اروست، جاده خاکی آغاز می‌شود. چشمه‌های باداب سورت در شرق روستا قرار دارد.

باداب سورت

وقتی به تلمادره رسیدید، یادتان باشد که جاده روبه‌روی پاسگاه به سمت روستای اروست می‌رود. از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌سر که گذشتید به سه‌راهی اروست-مالخواست-باداب سورت می‌رسید. جاده آسفالت سمت چپ به سمت روستای اروست و جاده آسفالت سمت راست به سمت روستای مالخواست می‌رود. جاده خاکی وسطی نیز شما را به چشمه‌های باداب سورت می‌رساند.

سه کیلومتر که جاده خاکی را رفتید، دو جاده خاکی دیگر را در سمت چپ می‌بینید. اولی جاده خصوصی مربوط به معدنی متروکه و دومی جاده‌ای قدیمی‌تر و عمومی است. هردو جاده به چشمه‌های باداب سورت در بالای تپه می‌رسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در ارتباط با بهبود مسیر دسترسی به چشمه گفت: تاکنون ۲۱ میلیارد تومان برای نقشه‌کشی، احداث ساختمان بین‌راهی، انتقال آب، زیرسازی، آسفالت راه دسترسی به طول سه کیلومتر و ساخت ابنیه فنی هزینه شده است. ۱۳ میلیارد تومان دیگر نیز به نصب علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی مسیر و ایمنی جاده اختصاص یافت.

حسین ایزدی ادامه داد: کاشت تیر برق و رساندن برق به چشمه باداب سورت از جمله طرح‌های آینده اداره کل مازندران است. این چشمه جزو مناطق ویژه گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود که محبوبیت بالایی در میان گردشگران، به‌ویژه طبیعت‌گردان، دارد. اداره کل استان مازندران وظیفه حفاظت و حراست از این اثر ملی و طبیعی را برعهده گرفته است.

منبع

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×