ساحل ریشهر
بوشهر

ساحل ریشهر (لیان) بوشهر را در سفرتان به جنوب از دست ندهید!

۲۲ مهر ۱۴۰۳ ۰66

ساحل ریشهر که به آن ساحل لیان نیز گفته می‌شود، در جنوب شهر بندری بوشهر واقع شده است. این ساحل زیبا در واقع یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید که در برخی از ماه‌های سال، به ویژه در فصول سرد به دلیل هجوم گردشگران بسیار شلوغ می‌شود. ساحل ریشهر به انگلیسی (Rishehr Beach) است که نه تنها میزبان گردشگران ایرانی، بلکه میزبان گردشگران بین‌المللی و خارجی نیز هست.

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، در این منطقه می‌توانید سوژه‌های مختلفی همچون لنج‌های فرسوده، طبیعت و مناظر خاص برای عکاسی پیدا کنید. این ساحل ترکیب بی نظیری از طبیعت و تاریخ است که می‌تواند برای هر فردی جالب و جذاب باشد. به طوری که محو تماشای دریا و غروب زیبای خورشید خواهید شد. ما در مجله گردشگری اقامت ۲۴ در مورد ساحل ریشهر توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

فهرست این مطلب

معرفی ساحل ریشهر در بوشهر

از معروف‌ترین سواحل ایران می‌توان به ساحل ریشهر در بوشهر اشاره داشت. این ساحل در میان گردشگران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که پس از کاهش گرمای هوا و فصول خنک سال بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد می‌شود. ساحل ریشهر به دلیل همجواری با دریای خلیج فارس و موقعیت جغرافیایی آن دارای آب‌وهوای گرم و بیابانی است.

این ساحل در کنار طبیعت خاص خود، دارای آثار باستانی است که همین مسئله بر جذابیت آن افزوده است. بسیاری از گردشگران تنها برای تماشای غروب بی‌نظیر دریای نیلگون خلیج فارس به ساحل ریشهر می‌آیند.

معرفی بندر ریشهر بوشهر

ساحل ریشهر کجاست؟

و اما ساحل ریشهر بوشهر کجاست؟ این ساحل زیبا در استان بوشهر، جنوب غرب شهر بوشهر واقع شده است. دسترسی از تهران، اصفهان، شیراز، بندرعباس، شهرکرد، اهواز و قم به بوشهر و سپس به ریشهر بسیار راحت است. در ادامه به راه های دسترسی به ریشهر اشاره خواهیم داشت.

آدرس ساحل ریشهر به صورت دقیق: بوشهر، جنوب منطقه باستانی ریشهر

نقشه ساحل ریشهر

نقشه ساحل ریشهر را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید.

چطور خودمان را به ساحل ریشهر برسانیم؟

برای این که خود را بتوانید به ساحل ریشهر برسانید راه‌های مختلفی وجود دارد. اولین و متداول‌ترین راه، استفاده از اتوبوس است. راه بعدی که پیش رو خواهید داشت، استفاده از هواپیما است. شما می‌توانید از شهرهای تهران، بندرعباس و برخی از شهرهای دیگر در روزهای خاصی با هواپیما به مقصد شهر بوشهر حرکت کنید.

آخرین راه پیش روی شما، استفاده از وسیله شخصی است که در مسیر امکان انجام تفریحات بیشتر و بازدید از مناطق مختلف را فراهم می‌کند. در نهایت زمانی که به بندر بوشهر برسید، مقصد بعدی شما ساحل ریشهر خواهد بود. ساحل ریشهر در جنوب غربی بوشهر بوده و حدود ۳ کیلومتر از مرکز شهر بوشهر فاصله دارد.

اگر برای سفر به بوشهر، اتوبوس را انتخاب کرده‌اید، ابتدا به خیابان طالقانی بروید. این خیابان از کنار فرودگاه بین‌المللی بوشهر می‌گذرد. این خیابان را تا آخر ادامه دهید تا به بلوار شهدای نیروی دریایی وارد شوید. پس از رسیدن به میدان به خیابان علمدار وارد شوید.

انتهای این بلوار، پس از گذر از بیمارستان تامین اجتماعی به یک زمین چمن خواهید رسید که خروجی آن خیابان ریشهر است. انتهای این خیابان به ساحل فوق‌العاده زیبای ریشهر ختم می‌شود.

مسیر بندر ریشهر از بوشهر

بهترین زمان سفر به ریشهر

شهر بوشهر کمی بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و به مدار راس‌السرطان نزدیک است. به همین دلیل آب‌وهوای این منطقه گرم و شرجی بوده و باد گرم و بارش کمی دارد. به طور کلی، دمای بوشهر در طی سال از صفر تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است. ولی اغلب آب‌وهوا گرم است. میانگین دمای هوا در ریشهر حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

لذا بهترین زمان سفر به ساحل ریشهر بوشهر از اوایل آذر تا اواسط فروردین خواهد بود. بدون شک هر چقدر دمای هوا مناسب‌تر باشد، به همان نسبت سفر برای شما لذت بخش‌تر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به ریشهر

اطلاعات بازدید از ساحل ریشهر

اطلاعات و ساعت بازدید ساحل ریشهر به شرح زیر است:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

ورودی: رایگان

بازدید از ساحل ریشهر

ساحل ریشهر در شب

ساحل ریشهر در شب زیبایی محصورکننده‌ای دارد. به طوری که از ساعت‌ها تماشای آن خسته نخواهید شد. در ادامه عکس‌ ساحل ریشهر بوشهر در شب را به نمایش خواهیم گذاشت.

ساحل ریشهر در شب

ساحل ریشهر در شب

ساحل ریشهر در شب

ساحل ریشهر در شب

پاسگاه ریشهر

پاسگاه ریشهر

چرا نام ریشهر را برای آن انتخاب کرده‌اند؟

در گذشته منطقه ریشهر محل پادشاهی قوم ایلامی بوده و  بناهای تاریخی موجود نمایانگر تمدن قدیمی آن است. حتی در این منطقه اشیاء عتیقه زیادی پیدا شده که بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب است بدانید که نام ریشهر مخفف شده ریوارد اردشیر است.

این فرد در زمان حکومت خود موفق به تصرف منطقه‌های مختلفی شده که یکی از آن‌ها ریشهر است. دلیل نام‌گذاری این منطقه نیز دقیقا به همین دلیل است. از آثار به جا مانده از آن دوران می‌توان به نیمه ساختمان‌های باشکوه موجود در منطقه اشاره داشت. تمام این آثار نمایانگر تمدنی بزرگ در این ناحیه است.

جالب است بدانید که پیش از نامگذاری ساحل ریشهر، این ساحل با نام لیان شناخته می‌شد. باستان شناسان با بررسی نوشته‌های روی آجرهای بنای تاریخی به این مسئله پی بردند. این منطقه به نوعی از مهم‌ترین نقاط اتصال تمدن‌های غرب و شرق بوده است.

بندر ریشهر بوشهر

ویژگی‌های ساحل ریشهر

همانطور که اشاره شد، ساحل ریشهر در جنوب شهر بوشهر واقع شده و قدمت آن به سالیان دور بازمی‌گردد. شما در طی سفر به ساحل ریشهر می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی و زیبای آن لذت ببرید و با مردمان خونگرم و مهمان‌نواز جنوب کشورمان آشنا شوید. از ویژگی‌های جذاب و فوق‌العاده زیبای ساحل ریشهر می‌توان به غروب آفتاب اشاره داشت.

در این زمان می‌توانید در ساحل بنشینید و از منظره دریای بیکران و پهناور آبی و خورشید در حال غروب لذت ببرید. قطعا این تجربه مشابه سایر تجربه‌هایتان نخواهد بود؛ زیرا در آن لحظه غرق احساس آرامش و لذتی خواهید شد که در هیچ زمانی تجربه نکرده‌اید.

تماشای غروب خورشید از ساحل ریشهر

معماری ساحل ریشهر در بوشهر

با توجه به این که قدمت ساحل ریشهر بوشهر مربوط به دوران ایلامیان است، هیچگونه معماری، حتی از دوران ساسانیان در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل نمی‌توان در مورد آن نظریه قطعی و مشخصی ارائه کرد. حتی بناهای مشابهی که در همه شهرهای آن دوران یافت می‌شود را نمی‌توانید در این منطقه مشاهده کنید.

در ریشهر تنها می‌توانید آثار باقی مانده و خرابه‌هایی شبیه به مسجد که با نام شاه نشین شناخته می‌شد را مشاهده کنید. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته شده، این خرابه‌ها مربوط به دوره‌های اسلامی است.

معماری ساحل ریشهر در بوشهر

سوغات ساحل ریشهر

بدون شک، خرید سوغات یکی از هیجان انگیزترین و جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. از معروف‌ترین سوغاتی‌های ساحل ریشهر می‌توان به خرما و پنیر نخل اشاره داشت. در بوشهر صنایع دستی مختلفی نظیر: حصیر، زنبیل و… وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را نیز به عنوان سوغاتی تهیه کنید. علاوه‌بر آن، با مراجعه به بازارهای این شهر، به ویژه بازارهای محلی، می‌توانید میگو و ماهی تازه خریداری کنید.

سوغات ساحل ریشهر

تفریحات رایگان ریشهر بوشهر

در ساحل دریای ریشهر تفریحات گوناگونی در نظر گرفته شده است که بدون پرداخت هزینه، به صورت رایگان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و لذت ببرید. در ادامه توضیحاتی در خصوص این تفریحات ارائه خواهیم داد.

شنا کردن

اگر به شنا و آب بازی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در بخش‌های کم عمق ساحل خلیج فارس در ریشهر به شنا و آب بازی بپردازید و تجربه جذابی را برای خود رقم بزنید. بخش‌های کم عمق می‌تواند برای کودکان نیز مناسب باشد. فقط باید با احتیاط و تحت نظر والدین، کودکان در این بخش‌ها شنا کنند.

منطقه ریشهر

بازی در زمین والیبال

اگر به صورت گروهی یا خانوادگی برای بازدید از ساحل ریشهر  آمدیه‌اید، می‌توانید تفریحات جذابی از جمله بازی والیبال را برای خود در نظر بگیرید. خوشبختانه ساحل ریشهر دارای زمین‌های والیبال است و  شما می‌توانید در کنار منظره زیبای ساحل و دریا، تجربه بازی والیبال به یادماندنی رقم بزنید.

جمع آوری صدف‌های رنگارنگ

جمع‌آوری صدف‌های رنگارنگ از جذاب‌ترین تفریحات و سرگرمی‌های ساحل ریشهر به شمار می‌رود. حتی بسیاری از افراد صدف‌های زیبای جمع‌آوری شده را به عنوان یادگیری به خانواده و دوستان خود هدیه می‌دهند. اگر با فرزندان خود به این شهر سفر کرده‌اید، با جمع‌آوری صدف و ساخت کاردستی‌های بامزه می‌توانید خاطره سفر را در ذهن آن‌ها ماندگارتر کنید.

پیاده روی در ساحل نرم و شنی خلیج فارس

بدون شک، پیاده‌روی و قدم زدن در ساحل شنی ریشهر می‌تواند آرامشی تکرار نشدنی برای شما رقم بزند. قدم زدن در ساحل و تماشای خلیج فارس و غروب زیبای خورشید می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای برای شما به ارمغان بیاورد. پس برای یک بار هم که شده این کار را در کنار خانواده یا دوستانتان انجام دهید و لذت ببرید.

پیاده روی در ساحل ریشهر

میل کردن غذای دریایی لذیذ در رستوران‌های جنوبی

پس از وقت گذراندن با خانواده و انجام تفریحات مختلف، وقت استراحت و صرف غذایی لذیذ فرا می‌رسد. شما می‌توانید پس از انجام فعالیت‌های مختلف، خود را به یک غذای دریایی در رستوران‌های جنوبی ساحل مهمان کنید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک ساحل ریشهر در بوشهر

در نزدیکی ساحل ریشهر بوشهر جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های مختص به خود هستند. در ادامه توضیحات مختصری در مورد این جاهای دیدنی ارائه خواهیم داد.

دهکده گردشگری

از جذاب‌ترین مجموعه‌های تفریحی اطراف ساحل ریشهر می‌توان به دهکده گردشگری اشاره داشت. این مجموعه دارای امکانات تفریحی و رفاهی زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل: آلاچیق‌های چند طبقه، دریاچه، قایق‌سواری، رستوران و کافی شاپ، پیست دوچرخه‌سواری، شترسواری و مسیر پیاده‌روی می‌شود.

مجموعه دهکده گردشگری مشابه با ساحل ریشهر دارای ساحل شنی بسیار زیبایی است که در آن می‌توانید به پیاده‌روی و یا شنا بپردازید.

دهکده گردشگری بوشهر

گنبد نمکی جاشک

یکی از اماکن زیبا و دیدنی اطراف ساحل ریشهر، گنبد نمکی جاشک است. در این مکان می‌توانید کوه، غار و آبشاری از نمک را مشاهده کنید که عظمت و زیبایی آن شما را مبهوت خود خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده، از گنبد نمکی جاشک دیدن کنید.

گنبد نمکی جاشک

قلعه نصوری بندر سیراف

قلعه نصوری بندر سیراف از دیگر جاهای دیدنی است که می‌توانید پس از گشت‌وگذار در ساحل ریشهر به آن‌جا بروید. این قلعه باشکوه دارای دو بخش بسیار زیبا است. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید می‌توانید به بالای قلعه بروید و از منظره زیبای دریا عکس بگیرید و لذت ببرید.

قلعه نصوری بندر سیراف

بازارهای محلی بوشهر

در بوشهر بازارهای محلی مختلفی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید صنایع دستی بومی، ماهی، میگو و سایر آبزیان و خرما را خریداری کنید. خرما از محصولات مرغوبی است که می‌توانید در بازارهای بوشهر به راحتی پیدا کرده و به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

بازارهای محلی بوشهر

شهر باستانی ریشهر

همانطور که اشاره شد، قدمت بافت تاریخی شهر ریشهر به دوران پادشاهی نادرشاه افشار باز می‌گردد. در آن دوران با تاسیس پایگاه دریایی در خور شرقی بوشهر که تحت عنوان خور نادری شناخته می‌شد، بندر بوشهر تبدیل به یکی از مهم‌ترین بنادر ایران تبدیل شد. از آن تاریخ به بعد، آبادانی و رونق ریشهر به طور چشمگیری بیشتر شد و در دوره زندیه به دلیل نزدیکی شیراز (پایتخت ایران در آن دوره) به ریشهر، اهمیت آن دو چندان شد.

مسجد امام حسن مجتبی کوی ریشهر

از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مساجد ریشهر می‌توان به مسجد امام حسن مجتبی (ع) اشاره داشت. این مسجد به نوعی میراث ارزشمند استان بوشهر به حساب می‌آید. مسجد امام حسن مجتبی کوی ریشهر با همکاری مردم به شکل بسیار زیبا، با رعایت همه شاخص‌های معماری اسلامی مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد امام حسن مجتبی کوی ریشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس یکی از اماکن جذابی است که در دو و نیم کیلومتری ساحل ریشهر واقع شده است. بدون شک این موزه می‌تواند برای علاقه مندان به کشتی و کشتی‌رانی بسیار دیدنی و جذاب باشد. جالب است بدانید که در گذشته این موزه، کنسولگری انگلیس بوده است. به همین دلیل نمای بیرونی آن بسیار دیدنی و متفاوت است.

قدمت بنای موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه و قاجار باز می‌گردد. در بخش درونی موزه می‌توانید نقشه‌های قدیمی دریانوردی، ماکت‌هایی از کشتی‌ها، لنج‌ها و در بخش بیرونی، زیردریایی‌ها و چهل شناور و کشتی مشاهده کنید. یکی از این کشتی‌ها، کشتی پرسپولیس است که قدمت آن به بیش از صد سال پیش باز میگردد.

جالب است بدانید که کشتی پرسپولیس در واقع اولین ناو جنگی و مدرن ایران بوده که از آن در عملیات مختلف استفاده شده است.

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

بوشهر کجا اقامت کنیم؟

پس از گشت‌وگذار و انجام فعالیت‌ها و تفریحات مختلف در ساحل ریشهر به مکانی جهت استراحت احتیاج خواهید داشت. چادر و کمپ زدن در ساحل نیازمند تجهیزات مختلفی است و می‌تواند تجربه‌ای خاص را برای شما رقم بزند. اگر این تجهیزات را ندارید، بهترین راه برای شما اقامت در هتل خواهد بود.

در این منطقه هتل‌های مختلفی از جمله هتل دلوار و هتل پرواز وجود دارند که شما می‌توانید مطابق با امکانات مورد نظر و شرایط خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان اقامت ۲۴ با بررسی شرایط شما، بهترین گزینه‌ها را جهت اقامت ارائه خواهند کرد. لذا برای سهولت رزرو هتل بوشهر با کارشناسان حرفه‌ای اقامت ۲۴ در ارتباط باشید.

جمع بندی مطالب

در این مقاله اطلاعات ساحل ریشهر را به صورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. همانطور که اشاره شد، ساحل ریشهر از مهم‌ترین و ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی بوشهر است. بدون شک، با سفر به ریشهر و بازدید از این ساحل می‌توانید خاطرات خوشی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

در نزدیکی ساحل ریشهر، جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که در زمان بازدید از ساحل می‌توانید به آن‌ها نیز سر بزنید. در نهایت تماشای غروب آفتاب در ساحل و خوردن غذاهای لذیذ دریایی شما را غرق در آرامش و خوشی خواهد کرد. اگر شما هم تجربه سفر به ساحل ریشهر را دارید، می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

فاصله ساحل ریشهر تا بوشهر چقدر است؟

بسته به مسیر بین ۳ تا ۵ کیلومتر

چرا بازدید از ساحل ریشهر را پیشنهاد می‌کنند؟

زیرا ساحل ریشهر از زیباترین و جذاب‌ترین ساحل‌های ایران به شمار می‌رود که در آن امکانات تفریحی و گردشگری مختلفی در نظر گرفته شده است.

ساحل ریشهر کجاست؟

این ساحل زیبا در استان بوشهر، جنوب غرب شهر بوشهر واقع شده است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×