سواحل چابهار
چابهار

۱۰ تا از سواحل چابهار از صخره ای تا ماسه ای و مرجانی

۱۹ مهر ۱۴۰۳ ۰93

سواحل چابهار از بی نظیرترین و زیباترین سواحل ایران به حساب می‌آیند. به طوری که از مشاهده مناظر جذاب و پیوند تپه‌های صخره‌ای با آب‌های آزاد آن‌ها متحیر خواهید شد. این سواحل به دلیل گیاهان و پدیده‌های زمین شناسی مختلف بسیار رنگارنگ و متفاوت هستند. سواحل مرجانی، لاک پشت‌های کم‌یاب و فیتوپلانگتون‌های درخشان تنها بخش کوچکی از جذابیت‌ها و شگفتی‌های سواحل چابهار هستند.

اغلب افراد با شنیدن سفر به جنوب ایران، جزیره قشم و کیش را به یاد می‌آورند. در صورتی که شهر چابهار پر از زیبایی‌های بکر و منحصربه‌فرد است. از جاذبه‌های سواحل چابهار می‌توان به مردمان مهربان، نخل‌های استوار، دشت‌های کویری، سواحل مرجانی و … اشاره داشت. اگر شما هم قصد سفر به چابهار را دارید، با ما همراه باشید تا در مجله گردشگری اقامت ۲۴ توضیحاتی در خصوص معرفی سواحل چابهار ارائه دهیم.

سواحل مکران

از سواحل زیبای چابهار می‌توان به سواحل مکران اشاره داشت. بخشی از این سواحل در شهر تاریخی چابهار واقع شده است. سواحل مکران جنوب غربی پاکستان و جنوب شرقی ایران و حتی تمام طول دریای عمان در ایران را پوشش می‌دهد. این سواحل به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و خاص می‌تواند بهترین سواحل چابهار برای گشت‌وگذار باشد.

سواحل صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌‌ای مکران به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوب سبب رفت‌و‌آمد کشتی‌های بسیاری شده است. همین مسئله باعث به وجود آمدن آثار تاریخی و باستانی زیادی شده و اکنون جزء مناطق توریستی محبوب به شمار می‌رود. امروزه در این منطقه می‌توانید از امکانات رفاهی مطلوبی بهره‌مند شوید و به بازی‌ها و تفریحات آبی بپردازید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار، در جاده چابهار به کنارک

سواحل مکران

ساحل شب تاب بندر تنگ

ساحل شب تاب بندر تنگ یکی از بهترین سواحل مرجانی چابهار است که در کنار دریای بیکران عمان قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این ساحل وجود پدیده‌ای کم‌نظیر و فوق‌العاده زیبا در آن است. شما می‌توانید در ساحل شب تاب چابهار واقع در بندر تنگ نورهای درخشان آبی رنگی را ببینید که نظیر آن را در جاهای دیگر ندیده‌اید.

دلیل این نورهای آبی رنگ و درخشان وجود فیتوپلانگتون‌هایی است که در آب این منطقه زندگی می‌کنند و تنها در زمان‌های خاص در ساحل ظاهر می‌شوند. برای تماشای این رویداد فوق‌العاده و منحصربه‌فرد در شب می‌توانید در فصول پاییز و زمستان به چابهار، ساحل شب تاب بندر تنگ سفر کنید.

نکته: این موجودات بسیار حساس هستند و عمر کوتاهی دارند. به همین دلیل نباید آن‌ها را از دریا دور کنید. لذا بهتر است با کمی فاصله به تماشای آن‌ها بپردازید و لذت ببرید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، در ۱۲۰ کیلومتری غرب بندر چابهار، واقع در روستای تنگ

ساحل شب تاب بندر تنگ

ساحل تیس

ساحل تیس یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفریحات خانوادگی و استراحت است. این ساحل زیبا دارای یک مجتمع تفریحی بزرگ با امکانات رفاهی مختلفی همچون: رستوران، آلاچیق، تفریحات آبی و … است. ساحل تیس به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های ساحل تیس می‌توان به نزدیکی آن با شهر اشاره داشت.

به این ترتیب می‌توانید تا دیروقت در این ساحل قدم بزنید و تفریح کنید. از تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز ساحل تیس می‌توان به شاتل و جت اسکی اشاره داشت. در این ساحل امکان شنا کردن نیز وجود دارد، چرا که عمق آب تا فاصله زیادی بسیار کم است.

این پارک ساحلی به دلیل داشتن محیط شاد و امکانات رفاهی مناسب مثل: فروشگاه و رستوران، برای قدم زدن و بازی کودکان بسیار مناسب است. اگر قصد سفر به ساحل تیس را دارید، توصیه می‌کنیم تنورچه‌های محلی آن‌ها را از دست ندهید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شمال شهرستان چابهار، جاده اسکله تیس

ساحل تیس

ساحل گواتر یا لاک پشت‌ها

ساحل گواتر یا لاک پشت‌ها در مسیر بین چابهار و گواتر واقع شده است. این ساحل در ابتدای فصل بهار تبدیل به محلی مناسب برای تخم‌گذاری لاک پشت‌های ماده می‌شود. در اواسط بهار نیز این لاک پشت‌های نوزاد از تخم‌های خود خارج شده و به سمت دریا می‌روند. این لاک پشت‌ها جزء لاک پشت‌های دریایی محسوب می‌شوند و تنها در اقیانوس‌ها قادر به زندگی هستند.

اگر در طی سفر خود به چابهار به ساحل گواتر سر زدید، به هیچ عنوان به لاک پشت‌ها آسیبی نرسانید. تا جای ممکن به آن‌ها نزدیک نشوید، زیرا امکان ترسیدن و آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. دقت داشته باشید که این لاک پشت‌ها از گونه‌های کمیابی هستند که در صورت عدم مراقبت از آن‌ها خطر انقراض وجود دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، مسیر بین چابهار و گواتر

ساحل گواتر یا لاک پشت‌ها

ساحل درک

درک در واقع نام روستای درک در ۱۳۵ کیلومتری چابهار است که بین بندرعباس و چابهار قرار دارد. ساحل درک نیز در نقطه‌ای که دریای عمان و اقیانوس هند به یکدیگر می‌رسند، واقع شده است. در این ساحل منحصربه‌فرد و زیبا، دریا و کویر به یکدیگر می‌رسند. به طوری که شما در این منطقه می‌توانید هر سه نوع ساحل صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌ای را مشاهده کنید.

جالب است بدانید که واژه درک به معنای زندگی در کنار دریا است. این ساحل کویری چابهار بدون شک یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطقی است که می‌توانید تلاقی کویر و دریا را به وضوح مشاهده کنید. تماشای غروب خورشید در میان نخلستان‌های ساحل درک می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، سواحل مکران، در ۱۵ کیلومتری زرآباد و ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار

ساحل درک محل تلاقی صحرا و دریا

ساحل دریاچه لیپار

از سواحل رنگی چابهار می توان به ساحل تالاب لیپار اشاره داشت. این ساحل یکی از جذاب‌ترین سواحل جنوب چابهار است که در آن می‌توانید شگفتی‌های زیادی مشاهده کنید. تالاب یا همان دریاچه لیپار در نزدیکی روستای رمین چابهار واقع شده است. جالب است بدانید که این دریاچه جزء بزرگ‌ترین تالاب‌های استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. دریاچه فوق‌العاده زیبای لیپار به دلیل وجود مواد معدنی خاص، مرجان‌ها و پلانگتون‌های خاص به رنگ صورتی است.

حتی بسیاری از گردشگران ساحل لیپار را با نام ساحل صورتی چابهار می‌شناسند. ساحل دریاچه لیپار برای تفریح و مشاهده گونه‌های جانوری و گیاهی خاص یک گزینه ایده‌آل است. درختچه‌های گز و حرا از دیگر جذابیت‌های این ساحل هستند که سبب ایجاد مناظری زیبا و شگفت‌انگیزی شده‌اند. در این ساحل می‌توانید ساعت‌ها به گشت‌وگذار بپردازید و لذت ببرید.

در ساحل دریاچه لیپار امکانات رفاهی و گردشگری مختلفی از جمله رستوران، محلی برای اقامت و … فراهم شده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، واقع در ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر

ساحل دریاچه لیپار

ساحل و اسکله بریس

از بکرترین و زیباترین سواحل چابهار می‌توان به ساحل و اسکله بریس اشاره داشت. این اسکله که با نام ساحل تراسی نیز شهرت دارد، جزء دیدنی‌ترین سواحل دریای مکران جنوب کشور است. جاذبه‌های طبیعی ساحل بریس سبب محبوبیت و شهرت آن در میان گردشگران شده است. جالب است بدانید که این اسکله به دلیل امکان صید و ماهیگیری برای مردم سیستان و بلوچستان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ساحل و اسکله بریس در ۶۰ کیلومتری چابهار واقع شده است. در طی مسیر دسترسی به این ساحل می‌توانید صخره‌های بسیار زیبایی را مشاهده کنید که در طی سالیان سال بر اثر فرسایش کوه‌ها و تلاقی آن‌ها با دریای مکران به وجود آمده‌اند. اگر از دیدن سواحل صخره‌ای چابهار لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم از این ساحل غافل نشوید.

در صخره‌های ساحل بریس حفره‌ها و سوراخ‌هایی وجود دارد که موج دریا با فشار از آن‌ها خارج می‌شوند. این حفره و سوراخ‌ها با نام موج فشان شناخته می‌شوند. اگر می‌خواهید از این پدیده زیبا لذت ببرید، بهترین زمان سفر به این ساحل، تابستان به ویژه ماه شهریور خواهد بود؛ چرا که به دلیل وزش باد فواره‌های طبیعی ایجاد می‌شود.

دقت داشته باشید که در ساحل بریس امکانات رفاهی نسبتا کمی وجود دارد. به همین دلیل از قبل باید زمان بازگشت خود را مشخص کنید. در غیر این صورت با کمبود وسیله نقلیه مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید شب را در این منطقه اقامت داشته باشید، می‌توانید از بومیان درخواست کنید تا شب را در منزل آن‌ها سپری کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، در نزدیکی دریای مکران در بندر چابهار

ساحل و اسکله بریس

ساحل صخره ای چابهار

یکی از سواحل زیبای بندر چابهار، ساحل صخره‌ای است. این ساحل یک منطقه ایده‌آل برای یافتن آرامش است. بسیاری از افراد تنها برای مدیتیشن و خلوت با خود و گوش سپردن به برخورد امواج با صخره‌ها به این ساحل می‌آیند. این صدا گاهی بسیار آرام و گاهی بسیار بلند و سهمگین می‌شود. صحنه باشکوه برخورد امواج به صخره‌ها هر فردی را مبهوت خود می‌کند.

دقت داشته باشید که ساحل صخره‌ای چابهار برای شنا و آب بازی اصلا مناسب نیست. حتی در بسیاری از قسمت‌های این ساحل نمی‌توانید به آب دریا دسترسی داشته باشید. اغلب گردشگران تنها برای لذت بردن از صدای دریا و منظره فوق‌العاده آن به ساحل صخره‌ای چابهار می‌آیند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، در جنوب شرقی شهر چابهار، ابتدای جاده رمین

ساحل صخره ای چابهار

ساحل کنارک

از سواحل معروف چابهار می‌توان ساحل کنارک را نام برد. افرادی که قصد سفر به چابهار با هواپیما را دارند، می‌توانند در مستقیما در منطقه کنارک فرود بیایند. بندر کنارک در واقع شهر کوچکی است که بزرگ‌ترین اسکله صیادی ایران، به طور ۵ کیلومتر را دارد. با سفر به ساحل کنارک محو تماشای کشتی و قایق‌های صیادی و پرواز مرغان دریایی بر روی دریا خواهید شد.

یکی از جذابیت‌های این ساحل، وجود گونه‌های مختلفی از موجودات دریایی است. بدون شک ساحل کنارک از بهترین سواحل ماسه ای چابهار به شمار می‌رود که در امتداد شهر واقع شده است. به این صورت که شما می‌توانید با قدم زدن خود را از ساحل به خیابان‌ها برسانید.

اگر علاقه‌مند به خرید لوازم کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستید، کنارک برای شما بهترین گزینه خواهد بود. سواحل بکر و بی نظیر این شهر بسیار زیبا است، به طوری که انگار در سرزمین دیگری پا گذاشته‌اید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، در ۵۵ کیلومتری غرب چابهار

ساحل کنارک

ساحل فیتوپلانکتون‌ها

شگفتی و ‌جاذبه های سواحل چابهار ایران به مواردی که اشاره شد، ختم نمی‌شود. ساحل فیتوپلانگتون‌ها بدون شک یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین سواحل شنی چابهار به حساب می‌آید. برای مشاهده این ساحل درخشان در شب باید در فصول سرد سال به آن سفر کنید. در فصلی از سال، وجود فیتوپلانگتون‌ها سبب درخشان شدن شن‌های ساحل به رنگ‌های شب تاب آبی و سبز می‌شوند.

به صورتی که حتی اگر شن‌های ساحل را در دستان خود بگیرید، بر روی دستان شما نیز درخشان خواهند بود. این ساحل دریایی چابهار می‌تواند یکی از بهترین و خاص‌ترین لوکیشن‌ها برای عکاسی باشد. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بازدید از ساحل فیتوپلانگتون‌ها را از دست ندهید.

درس: استان سیستان و بلوچستان، در شهرستان کنارک چابهار

ساحل فیتوپلانکتون‌ها

بهترین زمان سفر به سواحل چابهار

چابهار در فصل تابستان خنک ترین بندر جنوبی ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل در تمام فصول می‌توانید به منطقه سفر کنید و از هوای بهاری و نسیم ملایم و خنک آن لذت ببرید. تغییرات آب‌وهوایی چابهار به دلیل نزدیکی به منطقه استوایی بسیار کم است. اگر به آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم بلوچ علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم جشنواره گردشگری مونسون ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه را از دست ندهید.

به طور کلی، فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به چابهار هستند. اگر صرفا به دلیل عکاسی از طبیعت سیستان و بلوچستان به آن سفر می‌کنید، ماه‌های بهمن و اسفند به دلیل هوای معتدل زمان بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

سفر به چابهار

جاذبه های سواحل چابهار

اگر قصد سفر به چابهار را دارید، تمام تصویر ذهنی خود نسبت به سفرهای دیگر خود را پاک کنید. جاذبه های سواحل چابهار بسیار زیاد است. به طوری که هر فردی با هر روحیه‌ای می‌تواند از این سفر لذت ببرد. از جاهای دیدنی چابهار می‌توان به سواحل بکر و بی‌نظیر، مناظر شگفت‌انگیز طبیعی، بازارهای محلی، آثار تاریخی، تفریحات آبی و مردم مهربان و خونگرم اشاره داشت.

چابهار از نظر اقلیمی با سایر شهرهای ایران متفاوت است. همین مسئله سبب به وجود آمدن طبیعتی زیبا و خاص در این منطقه شده است. مردم جنوبی بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند، به طوری که اصلا احساس غریبی نخواهید کرد.

نقشه سواحل چابهار

نقشه سواحل چابهار را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

 

سواحل چابهار در شب

سواحل چابهار در شب بسیار دیدنی و زیبا هستند. به طوری که از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد. در ادامه عکس‌هایی از سواحل چابهار در شب را مشاهده خواهید کرد.

ساحل و اسکله بریس در شب

ساحل زیبای بریس در شب

ساحل شهر چابهار در شب

ساحل شهر چابهار در شب

درخشش فیتوپلانگتونها در سواحل چابهار در شب

درخشش فیتوپلانکتونها در سواحل چابهار در شب

ساحل چابهار در شب

درخشش فیتوپلانکتونها در ساحل شب تاب بندر تنگ

شبهای بندر چابهار

شب های بندر چابهار

سواحل جنوب چابهار کدامند؟

از سواحل جنوب چابهار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سواحل مکران
  • ساحل شب تاب بندر تنگ
  •  ساحل تیس
  • ساحل گواتر یا ساحل لاک پشت‌ها
  •  ساحل درک
  • ساحل دریاچه لیپار
  •  ساحل و اسکله بریس

شنا در سواحل چابهار مجاز است؟

بدون شک، شنا در سواحل چابهار بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود. اما توجه داشته باشید که تنها در برخی از سواحل مجاز به شنا کردن هستید. امکان غواصی در آب‌های اقیانوسی دریای عمان نیز فراهم شده است. به این صورت علاوه‌بر شنا در کنار موجودات دریایی می‌توانید دنیای زیر آب را کشف کنید و لذت ببرید.

به طور کلی، سواحل چابهار دارای مراکز غواصی زیادی است که بعضی از آن‌ها تحت عنوان مدرسه غواصی فعال هستند. غواصی تفریح و تجربه‌ای است که خاطره آن برای همیشه در ذهن شما حک خواهد شد.

شنا در سواحل چابهار

سفر به چابهار با تورهای متنوع

اگر برای اولین بار قصد سفر به چابهار را دارید، رزرو تور بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با رزرو تور چابهار دیگر دغدغه اقامت، رفت‌وآمد و بازدید از دیدنی‌های این منطقه را نخواهید داشت. به این صورت می‌توانید آرامش و شادی خود در طی سفر را تضمین کنید و تجربیات بهتری برای خود رقم بزنید.

سفر به چابهار با تورهای متنوع

اقامتی فراموش نشدنی در هتل‌های چابهار

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان برنامه‌ریزی سفر به چابهار باید در نظر بگیرید، محل اقامت است. محل اقامت تاثیر مستقیمی بر روی آرامش و شادی شما در طی سفر دارد. برای اقامت در چابهار گزینه‌های مختلفی نظیر: رزرو هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیش‌روی شما است. لذا شما می‌توانید با توجه به امکانات مورد نظر و شرایط خود، از بین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی انتخاب کنید.

اگر امکانات مدرن و نوع سوئیت‌ها برایتان اهمیت دارد، می‌توانید هتل‌های چند ستاره منطقه آزاد چابهار را انتخاب کنید. افرادی که تمایل به اقامت در نزدیکی ساحل چابهار دارند، می‌توانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های محلی را برای خود رزرو کنند. هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه از نظر امکانات و هزینه اقامت متفاوت هستند.

از هتل‌های معروف و محبوب چابهار می‌توان به هتل آذین، هتل بین‌المللی فردوس، هتل شاهان، هتل لاله، هتل لیپار، هتل ونوس و هتل آپارتمان شوهاز اشاره داشت. اگر برای انتخاب هتل دچار تردید و سردرگمی شده‌اید، برای رزرو هتل چابهار  می‌توانید با کارشناسان اقامت ۲۴ در ارتباط باشید.

اقامت در هتل های چابهار

جمع بندی مطالب

در این مقاله به معرفی و اسم سواحل چابهار پرداختیم. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و شگفتی‌های منحصربه‌فرد، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان بسیار متنوع است. به طوری که از دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. ساحل چابهار نیز تنها یک بخش از دیدنی‌های این استان است.

اگر قصد سفر به چابهار را دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از سواحل معرفی شده را از دست ندهید. هر یک از این سواحل دارای ویژگی‌های خاص خود هستند می توانند تجربه‌ای دلنشین و خاطره‌انگیز برایتان رقم بزنند. فقط به خاطر داشته باشید که همه ما در برابر محیط زیست و حیوانات این منطقه مسئول هستیم و نباید کوچکترین آسیبی به آن وارد کنیم.

اگر تجربه سفر به چابهار زیبا را دارید، می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

سواحل رنگی چابهار کدامند؟

ساحل شب تاب، ساحل لیپار، ساحل فیتوپلانکتون ها در بندر تنگ

سواحل شنی چابهار کدامند؟

ساحل تنگ چابهار

سواحل صخره ای چابهار کدامند؟

سواحل مکران، ساحل درک، ساحل تنگ چابهار، ساحل صخره ای چابهار و ساحل بریس

سواحل ماسه ای چابهار کدامند؟

سواحل مکران، ساحل درک، ساحل تنگ چابهار و ساحل بریس

سواحل مرجانی چابهار کدامند؟

سواحل مکران، ساحل درک و ساحل تنگ چابهار

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×