toghrel tower
تهران

برج طغرل شهر ری تهران و هر اطلاعاتی که باید بدانید!

۲ مهر ۱۴۰۳ ۰217

شهر تهران بزرگترین شهر ایران به شمار می‌رود و اماکن تاریخی و تفریحی زیادی را در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران، برج طغرل است که با گذشت ۹۰۰ سال از ساخت آن، همچنان پابرجا است. البته این بنا در طی زمان دچار تغییرات مختلفی شده و چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. اگر شما هم به اماکن تاریخی و فرهنگ کهن علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید تا در مجله گردشگری اقامت ۲۴ توضیحاتی در خصوص برج طغرل شهر ری ارائه دهیم.

فهرست این مطلب

برج طغرل کجاست؟

و اما برج طغرل کجاست؟ اگر اهل سفر هستید و از دیدن مکان‌های تاریخی و کهن لذت می‌برید، قطعا نام برج طغرل شهر ری را شنیده‌اید. این برج در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، در نزدیکی آرامگاه تاریخی ابن بابویه واقع شده است. ویژگی های برج طغرل آن را به یکی از محبوب‌ترین اماکن تاریخی و تفریحی تبدیل کرده است.

آدرس برج طغرل: تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن بابویه

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

لوکیشن برج طغرل بر روی نقشه:

چطور خودمان را به برج طغرل شهر ری برسانیم؟

برای بازدید از برج طغرل راه‌های مختلفی مانند وسایل نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس، تاکسی) یا وسیله نقلیه شخصی وجود دارد. در ادامه به نحوه رفتن به برج طغرل با هر یک از این وسایل نقلیه می‌پردازیم.

تاکسی و ماشین شخصی

اگر با خودروی شخصی خود قصد بازدید از برج طغرل را دارید، ابتدا باید خود را از طریق اتوبان امام علی به شهر ری برسانید. سپس، از خروجی ابن بابویه باید وارد خیابان نبی پور شوید. به میانه خیابان نبی پور که برسید، برج طغرل را در سمت راست مشاهده می‌کنید. ارتفاع این برج به حدی است که به‌راحتی از خیابان‌ها و مناطق اطراف دیده می‌شود.

درصورتی‌که با تاکسی می‌خواهید از این برج بازدید کنید، ابتدا باید خود را میدان اصلی شهر ری برسانید. پس از آن می‌توانید با تاکسی‌های خطی تا درب اصلی آستان ابن بابویه بروید. درنهایت، با ورود به داخل خیابان شهید نبی پور، تنها چند قدم تا درب شمالی محوطه برج طغرل فاصله خواهید داشت.

مترو و سپس اتوبوس

دقت داشته باشید که هیچ ایتسگاه مترویی در نزدیکی برج طغرل شهر ری وجود ندارد. شما در ابتدا می‌توانید با استفاده از متروی شماره یک تهران خود را به شهر ری برسانید. سپس، در ایستگاه شهر ری پیاده شده و با اتوبوس‌های دولت آباد تا درب اصلی آستان ابن بابویه بروید. برج طغرل در سمت شرق این آرامگاه واقع شده است.

این برج دو درب شمالی و جنوبی دارد که شما می‌توانید از درب شمالی آن وارد شوید.

اطلاعات بازدید برج طغرل شهر ری تهران

اطلاعات بازدید این برج باشکوه و زیبا به شرح زیر است:

ساعت کاری برج طغرل: ۹ صبح تا ۵ عصر و دوشنبه‌ها تعطیل

قیمت بلیط برج طغرل: ۱۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۳

شماره تلفن برج طغرل تهران: ۰۲۱۳۳۷۴۶۴۰۳

تصاویر برج طغرل

اگر شما هم در مورد ظاهر این بنای باشکوه کنجکاو شده‌اید، با ما همراه باشید تا در این بخش تصاویر برج طغرل را مشاهده کنید.

نمای برج طغرل از بالا
نمای برج طغرل شهر ری از بالا
برج طغرل در گذر رمان
برج طغرل تهران در گذر رمان

برج طغرل پذیرای بازدید توریست ها و گردشگران

برج طغرل پذیرای بازدید توریست ها و گردشگران

نمای داخلی و خارجی برج طغرل
نمای داخلی و خارجی برج طغرل

تاریخچه برج طغرل شهر ری تهران

و اما برج طغرل در شهر ری مربوط به آثار کدام سلسله است؟ سازنده برج طغرل کیست؟ قدمت برج طغرل چقدر است؟

بدون شک، یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت شهر ری، وجود برج تاریخی طغرل تهران است. این بنای باشکوه در زمان انتقال پایتخت ایران از نیشابور به شهر ری، به دستور طغرل بیک ساخته شد. اکنون با گذشت ۹ قرن، همچنان برج طغرل بیک سالم و پرقدرت باقی مانده است. البته در گذشته روی آن گنبد فوق‌العاده زیبایی وجود داشته که امروزه اثری از آن نیست.

اسدالله مراغه‌ ای سازنده برج طغرل، به دستور پادشاه سلجوقیان (طغرل) این برج را بنا کرده است. در ساخت و معماری برج طغرل دقت و ظرافت زیادی به کار رفته؛ پس، نمی‌تواند تنها یک مقبره خانوادگی برای خاندان سلطنتی باشد.

با توجه به ویژگی‌های خاص برج طغرل و حدس و گمان‌ مورخان، این بنا به دلایل مختلفی ساخته شده و کاربردهای زیادی دارد؛ که در سال‌های بعد، از آن به عنوان آرامگاه نیز استفاده شده است. در این مورد نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توان دلیلی قطعی برای ساخت برج طغرل ارائه داد. بدون شک، این برج یک شاهکار معماری است.

بنای باشکوه برج طغرل در گذشته

معماری برج طغرل

ظاهر برج طغرل بسیار جالب و منحصربه‌فرد است. ساختمان این برج، استوانه‌ای شکل و توخالی ساخته شده و وسعت برج طغرل به بیش از ۴۸ متر مربع و ارتفاع ۲۰ متر (بدون احتساب گنبد تخریب شده) می‌رسد. جالب است بدانید که این برج از داخل دایره‌ای شکل بوده و از بیرون شبیه یک ستاره بیست و چهار پر است.

دور تا دور بخش بالایی برج، گوشه‌سازی‌های جذابی صورت گرفته که از مشخصه‌های بارز معماری سلجوقیان محسوب می‌شود. دو درب شمالی و جنوبی برج طغرل تهران دقیقا روبه‌روی درهای شمالی و جنوبی محوطه آن قرار گرفته است. به‌طوری که هر چهار درب، در یک خط و در امتداد یکدیگر واقع شده‌اند.

نمایی نزدیک از گوشه سازی های دور تا دور بخش بالایی برج طغرل

بالای درب جنوبی برج طغرل می‌توانید یک کتیبه سنگی را مشاهده کنید که نمایانگر تاریخچه و نحوه احداث آن است. دیوار سه لایه‌ای برج یکی از ویژگی‌های جالب آن محسوب می‌شود که به صورت مجزا و با فاصله از هم ساخته شده‌اند. در بخش پایین درب جنوبی سوراخ‌هایی وجود دارد که نقش هواکشی و جلوگیری از رطوبت و پوسیدگی خشت‌ها را دارند.

معماری برج طغرل شهر ری به گونه‌ای است که به‌محض ورود می‌توانید طاق‌های آجری بسیار زیبایی را مشاهده کنید. این طاق‌ها مربوط به عصر معاصر بوده و با معماری بنا هم‌خوانی دارد. طرح برج طغرل، سردرها، قوسی‌ها و فضاهای توخالی، همه و همه به استقامت آن کمک چشمگیری کرده است.

از برج طغرل چه استفاده‌ای می‌شود؟

می‌رسیم به این سوال که از برج طغرل چه استفاده‌ای می‌شود؟ در مورد کاربرد برج طغرل نظریه‌های مختلفی وجود دارد. به همین دلیل کاربری آن به‌صورت دقیق مشخص نیست. اولین و مهم‌ترین نظریه در مورد کاربرد آن، تعیین وقت و زمان بوده است. از دیگر کاربردهای برج طغرل تهران می‌توان به امکان ستاره‌شناسی و استفاده از آن در نقش رصدخانه اشاره داشت.

حتی برخی از مورخین معتقدند که از این برج در گذشته برای دیده‌بانی جاده ابریشم استفاده می‌کرده‌اند. کاربرد دیگری که به این بنا نسبت می‌دهند، روشن‌کردن آتش در بالای آن و راهنمایی مسافران جاده ابریشم در تاریکی بوده است. همانطور که می‌دانید، در گذشته مسافران برای سفرهای بین‌شهری خود از اسب، گاری و درشکه استفاده می‌کردند.

کاربرد برج طغرل در گذشته بعنوان برج دیده بانی

ازآنجایی‌که شهر ری در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، بازرگانان و مسافرانی که بنابر دلایل مختلف از سمت خراسان به ری حرکت می‌کردند، از برج طغرل برای رفتن به سمت مقصد کمک می‌گرفتند. به این صورت که با روشن‌کردن شعله بزرگی در بالای برج گنبدی شکل طغرل، جاده‌های اطراف برای مسافران روشن و دیدنی می‌شد.

روی دیواره بیرونی برج طغرل می‌توانید دری چوبی را مشاهده کنید که به آن بادرو نیز گفته می‌شود. داخل این در راه‌پله‌ای وجود داشته که به منظور رفت‌و‌آمد به بام، دیدبانی و ستاره‌شناسی استفاده می‌شد. متاسفانه بادرو و راه‌پله در دوره قاجار از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است.

علاوه بر تمامی این کاربردها، سید محمد محیط طباطبائی این برج را محل آرامگاه طغرل سلجوقی و مادرش، دانشمندان و فرزانگان عصر سلجوقی می‌داند.

دیواره‌های صاف با داشتن سوراخ‌های منظم و متعدد در قسمت داخلی بنا سبب پژواک جالبی می‌شود. به این صورت که با ایستادن در وسط برج و صحبت‌کردن آهسته، صدای شما اکو شده و به خودتان بازمی‌گردد. قطعا بازگشت صدا می‌تواند تجربه جذابی برایتان باشد.

کاربرد برج طغرل در گذشته در علم ستاره شناسی و شناسایی زمان

شنیدن صدای کبوتران در حفره‌های منظم داخل برج طغرل

دیواره داخلی برج طغرل حفره‌های منظم و زیادی دارد که اکنون تبدیل به خانه کبوترها شده است. بدون شک صدای آواز این پرندگان، بال‌زدن و پروازکردن آن‌ها به این برج حس زندگی می‌بخشد. پس از قرن‌ها، وجود برج طغرل در جای خود و جریان‌داشتن زندگی در گوشه‌گوشه آن باعث خوشحالی است. اگر به دنبال آرامش هستید، به پژواک و طنین صدای پرواز کبوتران زیر آسمان برج گوش فرا دهید.

شکوی صدای پرندگان در دیواره برج طغرل

ویژگی‌های برج طغرل

برج طغرل ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فردی دارد. یکی از ویژگی‌های جالب این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی عظیم و بزرگ است. دور تا دور برج طغرل تهران ۲۴ ترک وجود دارد که در بالای هر یک از آن‌ها چهار نیم‌دایره است. هر یک از این نیم‌دایره‌ها نشان‌دهنده یک ربع ساعت هستند.

به این صورت که با طلوع آفتاب در سمت شرق بنا، کم کم یکی از کنگره‌ها روشن شده و آفتاب به درون آن می‌تابد. پس از گذشت نیم ساعت از طلوع خورشید، نصف کنگره روشن شده و با گذشت یک ساعت از طلوع خورشید، یک کنگره به‌صورت کامل روشن می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد این بنا را به نام برج طغرل ساعت آفتابی می‌شناسند.

به‌این‌ترتیب پس از گذشت دو ساعت، دو کنگره و پس از گذشت سه ساعت، سه کنگره روشن می‌شود. این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که خورشید روی نصف‌النهار منطقه و در بیشترین ارتفاع خود از افق قرار می‌گیرد. در این زمان خورشید بالای در جنوبی برج قرار می‌گیرد؛ زیرا درب‌های شمالی برج روی نصف‌النهار قرار دارد.

هر چقدر خورشید به سمت غرب گرایش یابد، کنگره‌های سمت غرب شروع به روشن‌شدن می‌کنند. جالب است بدانید که پس از غروب خورشید، این ساعت با نور مهتاب کار می‌کند. دقت داشته باشید که این ساعت در صورت ابری‌بودن هوا و شب‌ها در نبود مهتاب کار نخواهد کرد.

نمای داخلی برج طغرل

شنیدن پژواک صدای خود در برج طغرل!

از دیگر ویژگی‌های خاص و جالب برج طغرل می‌توان به انعکاس صدا در فضای داخلی آن اشاره داشت. این برج دو درب هلالی‌شکل دارد که داخل آن‌ها فضایی مدور دیده می‌شود. در گذشته نقطه مرکزی برج طغرل، محل سخنرانی شاهان و بزرگان بوده است. به همین دلیل مرکز این برج به گونه‌ای طراحی شده که با قرارگیری در آن، پژواک صدا ایجاد می‌شود.

به‌طوری‌که صدا به بیرون از درهای ورودی هم می‌رود و دیگر نیازی به بلندگو نخواهد بود. با فاصله‌گرفتن از مرکز برج طغرل، حالت اکو از بین می‌رود. دلیل این ویژگی وجود فضاهای خالی مربع‌شکلی در دور تا دور دیوار داخل برج است. لذا فضاهای خالی نه‌تنها موجب پژواک، بلکه باعث برگشت صدا، جلوگیری از پوسیدگی برج و تهویه هوا نیز می‌شود.

جاهای دیدنی برج طغرل

برج طغرل دارای بخش‌های مختلفی است که هر قسمت ویژگی‌های منحصربه‌خود را دارد. برای پی‌بردن به شکوه و عجایب برج طغرل باید از آن بازدید کرده و به سخنان راهنمای برج گوش فرا دهید. این برج در میان باغ و فضای مشجر بسیار زیبایی واقع شده که خود آن به‌تنهایی می‌تواند شما را شیفته فضا کند.

این برج در قسمت شمالی و جنوبی دارای دو درب چوبی قدیمی است که بازدیدکنندگان از آن‌ها رفت‌و‌آمد می‌کنند. این درب‌ها مزین به گل میخ‌ها و کوبه‌های مخصوص زنان و مردان دوران باستان شده است. در ادامه به جاهای دیدنی برج طغرل می‌پردازیم.

حوض آب روبروی درب شمالی برج طغرل

حوض زیبا و پرآب برج طغرل را می‌توانید روبه‌روی درب شمالی محوطه آن مشاهده کنید. در این حوض، ماهی‌های کوچک قرمزی به چشم می‌خورند که بر جذابیت آن افزوده‌اند. آقای راهنما و بلیط‌ فروش برج طغرل، راوی قسمتی از وقایع گذشته و ویژگی‌های بنا است که با صحبت با آن می‌توانید اطلاعات ارزشمندی کسب کنید.

این فرد علاوه‌بر ارائه اطلاعات مختلف و رقم‌زدن خاطرات و لحظات خوش، از شما و همراهانتان عکس‌های هنری زیبایی می‌گیرد. همچنین می‌توانید سوالات خود را در مورد برج طغرل از او بپرسید و بر اطلاعات خود بیافزایید.

طاق نصرتی آجری روبروی درب جنوبی برج طغرل

طاق نصرتی آجری بسیار زیبا و باشکوهی را می‌توانید روبه‌روی درب جنوبی محوطه برج طغرل تهران مشاهده کنید که در کنار آن برای نوشیدن آب، دستگاه آب سردکن قرار داده‌اند.

سنگواره بزرگ سمت راست برج طغرل

در بخش راست برج طغرل می‌توانید سنگواره بزرگی را مشاهده کنید. روی این سنگواره توضیحاتی در مورد این بنای باشکوه، بر صفحه‌ای فلزی نوشته و نصب شده است که با خواندن آن می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد برج طغرل به‌دست آورید.

قبر استاد سید محمد محیط طباطبایی در بخش شمالی برج طغرل

در قسمت شمالی برج طغرل، آرامگاه استاد بزرگ فرهنگ و زبان فارسی، شاعر معاصر، تاریخ‌دان، مورخ روزنامه نگار، سید محمد طباطبایی قرار گرفته که سردیس یادبود برنزی وی را می‌توانید مشاهده کنید.

برج طغرل

در برج طغرل چه کسی دفن است؟

این سوال در بین تاریخ‌نگاران و محققین جنجال زیادی به‌پا کرده است. براساس نظر برخی از محققین مانند فارق سومر، برج طغرل محل دفن یکی از پادشاهان سلجوقی «سلطان طغرل بیک سلجوقی» است. جالب است بدانید که در کتاب مجمل‌التواریخ، صفحه ۴۶۵ این‌گونه ذکر شده است:

“سلطان طغرل سلجوقی در شهر ری وفات یافت و مرقدش همانجا برجاست.”

حتی در قرن ششم هجری، عبدالجلیل رازی در کتاب النقض به وفات سلطان طغرل بیک سلجوقی در شهر ری و آرامگاه وی در همان مکان اشاره کرده است. در این بین بعضی از مورخان معتقدند که برج طغرل محل دفن خلیل سلطان، یکی از فرزندان تیمور لنگ و همسرش شادالملک در قرن پانزدهم است.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که سلطان طغرل بیک سلجوقی لای دیوار این برج دفن شده است تا دشمنان آن موفق به یافتن محل دفن وی نشوند. حسن کریمیان در کتاب خود با نام “کتاب جامع ری باستان” به نقل‌قول از بعضی مورخین، این مکان را محل دفن فخرالدوله دیلمی معرفی کرده است.

از طرفی دیگر، تاریخ‌نگار معاصر، سید محمد محیط طباطبایی برج طغرل را به عنوان آرامگاه ابراهیم خواص می‌شناسد که خود نیز در سال ۱۳۷۱، بعد از مرگ در جوار این برج دفن شده است.

مرقد سید محمد طباطبایی در قسمت شمالی برج طغرل

مرمت‌های صورت گرفته بر روی برج طغرل ری

برج تاریخی طغرل چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که همین مسئله سبب عدم تخریب آن در طی زمان شده است. اولین مرمت این برج در پایان ۳۵ سالگی پادشاهی ناصرالدین شاه صورت گرفت که به‌نوعی سبب نجات آن از زوال شد. در طی مرمت بنا لوحی از مرمر روی سردر آن نصب و موجب حذف بخشی از ظریف‌کاری‌ها و گنبد منقش به کتیبه کوفی شد.

پس از آن برج طغرل ری تا نزدیکی انقلاب ۱۳۵۷ رها و متروکه شده بود. سپس در سال ۱۳۷۷ مجددا مورد بازسازی قرار گرفت و درنهایت این پروسه در سال ۱۳۷۹ به اتمام رسید. در این بین شهرداری تصمیم به محوطه‌سازی و ایجاد امکانات رفاهی مختلفی همچون موزه، کتابخانه، فرهنگسرا و رستوران در نزدیکی بنا گرفت.

در حال حاضر نمای برج طغرل شهر ری به ظاهر سالم دیده می‌شود، درصورتی‌که بر اثر تکان‌های مترو در زیر زمین دچار ترک‌هایی شده است. بدون شک، این مسئله می‌تواند تهدید جدی برای این برج به حساب بیاید.

tughrul tower

جاهای دیدنی اطراف برج طغرل شهر تهران

در اطراف برج طغرل جاهای دیدنی مختلفی است که در زمان بازدید از برج می‌توانید به آن‌ها نیز سر بزنید. در ادامه به جاهای دیدنی برج طغرل می‌پردازیم.

آرامگاه ابن بابویه

ری یکی از مناطق باستانی استان تهران است که در آن می‌توانید از آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی مختلفی بازدید کنید. یکی از این آثار تاریخی، آرامگاه ابن بابویه است. جالب است بدانید که قدمت این گورستان به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و وسعت آن به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد.

در این آرامگاه بسیاری از افراد نامدار و مشهور ایران، نظیر جهان پهلوان تختی، پهلوان سید حسن شجاعت، محمدعلی فروغی، علی‌اکبر دهخدا و… دفن شده‌اند. آرامگاه ابن بابویه به دلیل وجود آرامگاه‌های بزرگ و متعدد خانوادگی از عکس‌، آینه، شمعدان و اشیاء دیگر پر شده و شباهت زیادی به موزه پیدا کرده است.

شما می‌توانید از این قبرستان بین ساعات ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر بازدید کنید. همچنین با رزرو تور تهران‌گردی می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد افراد مدفون در قبرستان به دست آورید.

حرم شاه عبدالعظیم 

حرم شاه عبدالعظیم یکی از اماکن تاریخی و مذهبی شهر ری به شمار می‌رود که به قبله تهران نیز شناخته می‌شود. شاه عبدالعظیم در واقع یکی از نوادگان امام حسن (ع) است که هر ساله شیعیان زیادی برای زیارت آن به ری سفر می‌کنند. جالب است بدانید که اغلب بخش‌های این حرم در دوره قاجار ساخته شده است.

این بنای باشکوه به سبک سلجوقی ساخته شده و در سقف آن چهار طاق مورب وجود دارد. برای تزئین قسمت‌های مختلف حرم از هنر آینه‌کاری استفاده شده که جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است. در جنوب حرم شاه عبدالعظیم، ناصرالدین شاه را دفن کرده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این مجموعه، صندوق حضرت عبدالعظیم نام دارد که به دستور خواجه نجم‌الدین ساخته شده است.

در چهار طرف این صندوق می‌توانید آیات قرآن را به خط نسخ و ثلث برجسته مشاهده کنید. صندوق شاه عبدالعظیم بدنه‌ای از جنس چوب‌های عود، گردو، ترنج و نوفل دارد.

آتشکده ری

از دیگر مکان‌های دیدنی تهران می‌توان به آتشکده ری اشاره کرد. این آتشکده از آتشکده‌های مشهور ایران به شمار می‌رود که قدمت آن به دوره ساسانیان نسبت داده می‌شود. این آتشکده بر فراز تپه‌ای بلند قرار گرفته و حدود ۱۲ کیلومتر از سمت جنوب شرق با حرم شاه عبدالعظیم فاصله دارد. اگر شما هم به تاریخ و معماری باستانی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم از این بنای باشکوه و فاخر دیدن کنید.

در گذشته آتشکده ری یا همان تپه میل، محل نیایش و مراسم دینی زرتشتیان بوده است. پس از ورود دین اسلام به ایران، آتشکده‌ها کاربرد خود را از دست داده و جای خود را به مساجد دادند. بعضی از مورخین بر این عقیده‌اند که آتشکده بهرام گور پس از حمله اعراب به ایران ویران شده است.

آتشکده ری

چشمه علی

چشمه علی یکی دیگر از مناطق تاریخی ری به حساب می‌آید که در گذشته با نام باستانی سورین و سورنا شناخته می‌شد. این چشمه از گذشته تا به اکنون محل پیک‌نیک، آب‌بازی و آب‌تنی بوده است. در گذشته، گاهی در اطراف آن مراسم شست‌وشوی فرش در روزهای پیش از نوروز برگزار می‌شد که همین مسئله سبب شهرت آن شد.

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، قدمت چشمه علی به بیش از ۸۰۰۰ سال می‌رسد و جزء مهم‌ترین منابع طبیعی آب است. در بعضی از روایات، از محله چشمه علی به عنوان زادگاه مادر زرتشت یاد می‌شود. روی کتیبه بزرگ صخره چشمه علی، نام چشمه، صحنه هایی از شکار و مردمان ۲۰۰۰ سال پیش حک شده بود که متاسفانه به دستور فتحعلی شاه قاجار تخریب شد. اکنون می‌توانید نقش برجسته ای از فتحعلی شاهده را بر روی آن کتیبه مشاهده کنید.

آدرس: استان تهران، شهر ری، بزرگراه آوینی، بین بلوار صفائیه و بلوار شهید غیوری

دخمه گبر

دخمه گبر یکی از اماکن دیدنی در دامنه شمالی کوه‌های شهر ری است. این مکان در گذشته محل قراردادن اجساد مردگان پیروان دین زرتشتیان بوده است. اعتقاد زرشتیان بر این بود که اجساد مردگان آلوده و ناپاک هستند. به همین علت نباید آن‌ها را در آب یا خاک قرار داد. از طرفی سوزاندن مردگان در آتش نیز حرام است. به همین دلیل، اجساد را در این دخمه قرار می‌دادند.

زرتشتیان بر این باورند که عناصر چهارگانه (آب، باد، آتش و خاک) بسیار مقدس بوده و آلوده‌کردن آن‌ها گناه بزرگی است. لذا پس از قرارگیری اجساد در دخمه گبر، پس از چندین ساعت توسط پرندگان و حیوانات وحشی خورده می‌شدند. به این ترتیب پس از چند روز استخوان اجساد توسط موبد جمع‌آوری و به بخش مربوطه منتقل می‌شدند.

در میانه استودان‌های دخمه گبر، حفره‌‌‌‌های استوانه‌ای شکلی قرار دارد که در حقیقت محل قرارگیری استخوان‌های اجساد بوده است. اگر به آیین و فرهنگ کهن علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده از این مکان دیدن کنید.

آرامگاه جهان پهلوان تختی

جهان پهلوان تختی از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین ورزشکاران ایرانی است که بسیاری از او به عنوان نماد پهلوانی و شجاعت یاد می‌کنند. آرامگاه پهلوان تختی در قبرستان بابویه واقع شده که محل دفن بسیاری از افراد سرشناس و بزرگ است. بازدید از این آرامگاه در تمام روزهای هفته بین ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر برای عموم آزاد است.

آرامگاه تختی

دژ رشکان

شهر ری جزء کهن‌ترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید که در آن آثار تاریخی زیادی وجود دارد. یکی از این آثار تاریخی بسیار زیبا، دژ رشکان است. این دژ در واقع میراث به جا مانده از دوره اشکانیان یا پارتیان محسوب می‌شود. نام این دژ عظیم، رشکان، برگرفته از واژه ارشک، پایه‌گذار شاهنشاهی اشکانیان است.

قدمت این قلعه به بیش از ۲۳۰۰ سال می‌رسد و از باارزش‌ترین میراث اشکانیان و پس از آن، امپراتوری ساسانی به شمار می‌رود. این دژ در بالای کوه استوار و بلندی واقع شده و مصالح آن سنگ و ساروج بوده است. مراسم و آئین‌های نوروزی دوره ساسانیان قبلا در دژ رشکان برگزار می‌شدند.

اکنون می‌توانید آثاری از بقایای آن (خشت‌های مربع‌شکل، سفال‌هایی از دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی، سکه‌هایی متعلق به پیش از اسلام، سکه‌هایی متعلق به قرن اول یا دوم هجری) را در بالای کوه مشاهده کنید.

در تهران کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد گردش و سفر به تهران را دارید، گزینه‌های مختلفی برای اقامت شما وجود دارد. یکی از بهترین راه‌های اقامت، رزرو هتل و اقامتگاه است. اگر در مورد هتل‌های این شهر اطلاعات لازم را ندارید، می‌توانید از کارشناسان اقامت ۲۴ مشاوره بگیرید. کارشناسان اقامت ۲۴ با بررسی بودجه، امکانات موردنظر و شرایطتان، بهترین هتل تهران را برای اقامت شما در نظر خواهند گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات و رزرو هتل می‌توانید با شماره درج شده در وب‌سایت اقامت ۲۴ تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به ویژگی های برج طغرل، قدمت، وسعت، معماری و کاربردهای آن در گذشته پرداختیم. این برج به دلیل معماری خاص و با ظرافت خود مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به‌طوری‌که حتی توریست‌ها و گردشگران خارجی هم برای بازدید و عکاسی از این اثر تاریخی به شهر ری سفر می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، هزینه ورودی به این برج زیبا، ۱۵ هزار تومان به ازای هر نفر است. اگر شما هم به اماکن تاریخی و گردشگری علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم بازدید از برج طغرل را از دست ندهید. در صورت بازدید از این مکان تاریخی و باشکوه می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

برج طغرل در کدام شهر است؟

شهر ری

سازنده برج طغرل کیست؟

اسدالله مراغه ای

برج طغرل در شهر ری مربوط به آثار کدام سلسله است؟

سلجوقی

برج طغرل در کدام استان است؟

تهران

برج طغرل برای چه دوره ای است؟

سلجوقی

برج طغرل چند سال دارد؟

حدود ۹ قرن

برج طغرل چند متر است؟

۲۰ متر

قدمت برج طغرل چقدر است؟

حدود ۸۸۰ سال یا ۹ قرن

وسعت برج طغرل چقدر است؟

۴۸ متر مربع

برج طغرل ثبت ملی شده است؟

بله در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×