دریاچه شورمست سوادکوه
جاهای دیدنی سوادکوه

دریاچه شورمست سوادکوه؛ هر اطلاعاتی که باید بدانید!

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ۰574

دریاچه شورمست یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی مازندران است که برای یکبار هم که شده باید از آن بازدید کنید. نام دریاچه شورمست به انگلیسی «Shurmast Lake» است که سالانه نه تنها گردشگران ایرانی، بلکه توریستان خارجی هم از آن بازدید می‌کنند. اگر شما هم به مناطق طبیعی و بکر علاقه‌مند هستید، این دریاچه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

ویژگی‌های منحصر به فرد و طبیعت جذاب دریاچه شورمست آن را با سایر دریاچه‌ های ایران متمایز کرده است. به طوری که با بازدید از این دریاچه، شیفته و دلباخته آن خواهید شد. بازدید از دریاچه شورمست نه تنها به طبیعت‌گردان، بلکه به افراد ماجراجو هم پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در این منطقه فعالیت‌های هیجان‌انگیز مختلفی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در ادامه توضیحاتی در خصوص این دریاچه و طبیعت بکر آن در مجله گردشگری اقامت ۲۴ ارائه خواهیم داد.

فهرست این مطلب

معرفی دریاچه شورمست سوادکوه

دریاچه شورمست مازندران در ارتفاعات بلند، میان درختان بلند قامت توسکا واقع شده است. جالب است بدانید که این دریاچه، تنها دریاچه طبیعی سوادکوه محسوب می‌شود. وسعت دریاچه شورمست، ۱۵ هزار متر مربع است. این دریاچه زیبا از آب چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند که در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

عمق دریاچه شورمست ۵ تا ۱۵ متر است که یک سوم آن کم عمق و پوشیده از جلبک و خزه است. در گذشته حجم دریاچه شورمست بسیار زیاد بود، به طوری که آب سرریز کرده و تبدیل به رودخانه می‌شد؛ اما متاسفانه اکنون دیگر خبری از رود نیست و گاهی آب سطح دریاچه پایین می‌رود. طول و عرض جغرافیایی دریاچه شورمست به ترتیب ۳۰۰ متر و ۷۰ متر است.

آب و هوای این منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شورمست می‌توان به امکانات رفاهی و اقامتی مناسب اشاره داشت که سالانه میزبان گردشگران زیادی است. شورمست در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و جزء دریاچه‌های کوچک ایران به شمار می‌رود.

معرفی دریاچه شورمست

بدون شک، این دریاچه جزء پرطرفدارترین دیدنی‌های سوادکوه است که هر ساله به تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته شده، برخی از افراد معتقدند قدمت دریاچه شورمست به سال‌های خیلی دور باز می‌گردد که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی در دوره کواترنری ایجاد شده است.

برخی دیگر معتقدند این دریاچه در اثر ریزش زمین و مسدود شدن مسیر رودخانه‌ای به این شکل درآمده است.

دریاچه شورمست کجاست؟

دریاچه شورمست یکی از جاهای دیدنی استان مازندران است که در نزدیکی روستایی به نام شورمست، در جنوب استان واقع شده است. این دریاچه زیبا و محبوب را می‌توانید در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید، در نزدیکی شهرک صنعتی شورمست مشاهده کنید.

دریاچه زیبای شورمست به دلیل قرارگیری در شاه‌راه تهران شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن، از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است. به همین دلیل دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر است.

موقعیت دریاچه شورمست

چگونه به دریاچه شورمست برویم؟

اگر از تهران به دریاچه شورمست سفر می‌کنید، می‌توانید از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید. حدودا ۶۵ کیلومتر پس از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل سفید می‌رسید. دقت داشته باشید که در مرکز شهر، یک مسیر آسفالت به سمت روستای شورمست می‌رود.

پس از ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن باید مسیر حدودا ۵ کیلومتری را طی کنید تا به یک دوراهی برسید. مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می‌رسد. از تهران تا دریاچه شورمست حدود ۲۰۰ کیلومتر راه است که نزدیک به سه ساعت زمان می‌برد تا مقصد برسید. از فیروزکوه تا دریاچه شورمست نیز ۷۵ کیلومتر است.

مسیر دریاچه شورمست از تهران

رانندگی تا دریاچه شورمست با ماشین

رانندگی با ماشین یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به دریاچه زیبای شورمست است. این روش برای افرادی که فاصله زیادی با دریاچه شورمست ندارند، ایده‌آل است. برای دسترسی به این دریاچه باید از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید. بعد از طی ۶۵ کیلومتر از فیروزکوه، به پل سفید خواهید رسید. کمی جلوتر، پس از گذشتن از پمپ بنزین می‌توانید تابلوی شورمست را مشاهده کنید. جاده شورمست در سمت چپ شما خواهد بود که برای رسیدن به آن باید جاده را دور بزنید.

با وسایل حمل و نقل عمومی

افرادی که در مناطق دورتری زندگی می‌کنند یا بنابر دلایل مختلف، استفاده از حمل و نقل عمومی را ترجیح می‌دهند، می‌توانند با اتوبوس یا تاکسی نیز خود را به دریاچه شورمست برسانند. با توجه به محل اقامت و مسیر خود می‌توانید با ماشین‌های سواری و تاکسی‌های بین شهری خود را به شهر پل سفید برسانید. پس از آن با تاکسی می‌توانید به سمت روستای شورمست بروید. برای رسیدن به شهرستان سوادکوه یا پل سفید می‌توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید.

سفر با قطار

یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه‌ها برای رسیدن به دریاچه شورمست، قطار است. شهرستان پل سفید نزدیک‌ترین شهرستان به دریاچه شورمست است که دارای راه آهن است. به همین دلیل با قطار نیز امکان سفر و دسترسی به دریاچه شورمست و مشاهده طبیعت سرسبز و خیره‌کننده آن را خواهید داشت.

سفر با تور

تورهای گردشگری از دیگر روش‌های جذاب سفر به دریاچه شورمست است که با مراجعه به وب سایت اقامت ۲۴ می‌توانید اقدام به رزرو آن‌ها کنید. برای یک تجربه خوب و شگفت‌انگیز و داشتن راهنما جهت پیمایش منطقه، بهترین راه، سفر با تورهای گردشگری است. راهنمای تور به دلیل آشنایی با منطقه می‌توانید تجربیات ارزشمند خود را در اختیار شما قرار دهد. راهنما با ترتیب دادن کارهای حمل و نقل به دریاچه شورمست، می‌تواند کار شما را ساده‌تر و سفر را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.

تور ارتفاعات و دریاچه شورمست

اطلاعات بازدید از دریاچه شورمست

هزینه ورودی دریاچه شورمست: ورودی ۶۵ هزار تومان، هزینه پارکینگ و آلاچیق هم مجزاست

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

شماره تلفن دریاچه شورمست: ندارد

تصاویر دریاچه شورمست

در این بخش تصاویر زیبایی از دریاچه شورمست و طبیعت بکر و دست نخورده آن را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

عکس پاییزی دریاچه شورمست
عکس پاییزی دریاچه شورمست
دریاچه شورمست
منظره زیبا از دریاچه شورمست
دریاچه شورمست
طبیعت بکر دریاچه شورمست سواد کوه
دریاچه شورمست
درختان بلند قامت توسکا در اطراف دریاچه شورمست
دریاچه شورمست
امکانات قایق سواری دریاچه شورمست سوادکوه
عکس هوایی دریاچه شورمست
عکس هوایی دریاچه شورمست

نقشه دریاچه شورمست

لوکیشن دریاچه شورمست را می‌توانید بر روی نقشه زیر به صورت دقیق مشاهده کنید.

آب و هوای دریاچه شورمست

یکی از ویژگی‌های خاص دریاچه شورمست، آب‌وهوای دلپذیر آن است. جالب است بدانید که این دریاچه آب‌وهوای ۴ فصل را یک جا دارد. آب‌وهوای دریاچه شورمست ترکیبی از سرمای منطقه کوهستانی فیروزکوه و هوای معتدل قائمشهر است. در واقع این دریاچه هم دارای آب و هوای جنگلی و هم دارای آب و هوای کوهستانی است. به همین دلیل در فصل تابستان می‌توانید از هوای خنک و مناظر زیبای آب لذت ببرید.

آب و هوای دریاچه شورمست

بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست

دریاچه شورمست به دلیل نزدیکی به تهران، دسترسی آسان و امکانات خوب و مناسب، طبیعتی زیبا و … جزء جاذبه‌های بسیار مهم گردشگری مازندران است. به طوری که بسیاری از تهرانی‌ها در تعطیلات آخر هفته خود به این منطقه سفر می‌کنند. آب‌وهوای دریاچه شورمست سوادکوه، جنگل و سرسبزی‌ها، چشم‌اندازهای فوق العاده زیبای آن باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است.

بدون شک، هر فصلی ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارد. در ادامه به ویژگی‌های فصل‌های مختلف دریاچه شورمست می‌پردازیم.

سفر به دریاچه شورمست در بهار

دریاچه شورمست در بهار

دریاچه زیبای شورمست در بهار بسیار سرسبز و با طراوت است. آب‌وهوای خنک و دلپذیر آن ‌واند لذت سفر را دو چندان کند. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس‌های گرم و مناسب برای شب و بارانی برای باران‌های نابه‌هنگام بهار به همراه داشته باشید.

سفر به دریاچه شورمست در تابستان

به دلیل واقع شدن دریاچه شورمست در ارتفاعات، آب‌وهوای آن در فصل تابستان نیز خنک و مطبوع است. به همین دلیل می‌توانید لباس‌های تابستانی و خنک به همراه داشته باشید. فقط توجه داشته باشید که آب‌وهوای این منطقه در شب خنک و سردتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم لباس مناسب به همراه داشته باشید.

دریاچه شورمست در تابستان

سفر به دریاچه شورمست در پاییز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دریاچه شورمست در پاییز، طبیعت رنگارنگ و بسیار چشم‌نواز آن است. در این فصل رنگ برگ‌ها تغییر کرده و جلوه ای دیدنی و زیبا پیدا می‌کنند. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم برای یکبار هم که شده در فصل پاییز به این دریاچه سفر کنید.

فقط دقت داشته باشید که در فصل پاییز، به دلیل بارندگی جاده کمی گلی می‌شود. به همین دلیل باید لباس، کفش و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید.

عکس پاییزی دریاچه شورمست

سفر به دریاچه شورمست در زمستان

در زمستان آب‌وهوای دریاچه شورمست رنگ دیگری به خود می‌گیرد. در این فصل آب‌وهوا سرد و برفی و مناظر آن جذاب و چشم‌نواز است. برای سفر به این دریاچه در فصل زمستان حتما باید لباس، کفش و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید.

دریاچه شورمست در زمستان

نکات مهم برای بازدید از دریاچه شورمست

پیش از بازدید از دریاچه شورمست باید نکات مختلفی را برای گذراندن سفری لذت‌بخش و بدون دغدغه، در نظر بگیرید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم داشت.

  • لباس مناسب

لباس مناسب سفر از ویژگی‌های مختلفی نظیر: وزن سبک، قابل تنفس و راحت، مناسب شرایط آب‌وهوایی برخوردار است. پس با توجه به فصل، لباس‌های خود را انتخاب کنید.

  • وسایل ضد آفتاب

به منظور محافظت از خود در برابر نور خورشید باید تجهیزات مختلفی مثل: کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید.

  • کفش مناسب

برای پیاده‌روی بر روی زمین‌های ناهموار باید کفش‌های محکم و راحتی را انتخاب کنید. اگر تمایل به انجام فعالیت‌های قایق‌رانی یا پیاده‌روی در اطراف دریاچه را دارید، بهتر است از کفش‌های مقاوم در برابر آب یا ضدآب استفاده کنید. دقت داشته باشید که شما کفش را به مدت طولانی استفاده می‌کنید و راحت و مناسب نبودن آن می‌تواند آرامش شما در طی سفر را تحت تاثیر قرار دهد.

  • وسایل مورد نیاز کمپینگ

افرادی که تمایل دارند در نزدیکی دریاچه شورمست کمپ بزنند، باید وسایل کمپینگ (چادر، کیسه خواب، اجاق کمپینگ، چراغ قوه و…) به همراه داشته باشند. وجود این لوازم می‌تواند آرامش و رفاه شما را تضمین کند.

کمپ زدن در دریاچه شورمست

  • دفع‌کننده حشرات

در زمان سفر به طبیعت و فضای باز مثل: دریاچه شورمست سوادکوه، بهتر است برای محافظت از خود در برابر پشه‌ها و سایر حشرات موجود، دافع حشرات به همراه داشته باشید.

  • آب و خوراکی سبک ولی با کالری بالا

در زمان سفر به مقدار کافی آب، نوشیدنی، میان وعده و تنقلات سبک به همراه داشته باشید؛ زیرا در طی سفر ممکن است با انجام فعالیت‌های فیزیکی مختلف تشنه و یا گرسنه شوید.

امکانات رفاهی و اقامتی دریاچه شورمست

در زمان سفر به مناطق بکر و طبیعی، کسب اطلاعات در مورد امکانات رفاهی و اقامتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بیش از هر چیزی توجه داشته باشید که دریاچه شورمست نیز از جمله مناطق بکر و جنگلی است. به همین دلیل بعضی از نقاط آن با امکانات رفاهی و اقامتی فاصله نسبتا کمی دارد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم داشتن سفری راحت، وسایل مهم ضروری همچون آب، غذا، کرم ضدآفتاب، لباس مناسب، دافع حشرات و … به همراه داشته باشید. به طور کلی، در اطراف دریاچه شورمست امکانات تفریحی و اقامتی مختلفی فراهم شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ای مختصر خواهیم داشت:

  • سوپرمارکت
  •  رستوران
  •  قایق‌های پدالی
  •  ماهیگیری
  • دوچرخه سواری
  •  اسب سواری
  • سرویس بهداشتی
  •  پارکینگ (به همراه هزینه ورودی برای هر ماشین)

افرادی که تمایل به اقامت در این منطقه زیبا و دیدنی را دارند، می‌توانند با تجهیزات کمپینگ بر روی سکوهای موجود چادر بزنید و از فضای اطراف دریاچه لذت ببرید. فقط دقت داشته باشید که برای استفاده از این سکوها باید هزینه‌ای نه چندان زیاد پرداخت کنید. بدون شک، چادر زدن در دریاچه شورمست می‌تواند لذت وصف نشدنی داشته باشد.

اگر تجهیزات و لوازم کمپ به همراه ندارید، می‌توانید با اجاره ویلا در اطراف دریاچه، شب را در آنجا سپری کنید.

عکس هوایی دریاچه شورمست
عکس هوایی دریاچه شورمست

تفریحات دریاچه شورمست

در محیط دریاچه شورمست تفریحات مختلفی در نظر گرفته شده است که می‌توانید خود را با آن‌ها سرگرم کنید. این محیط برای سفرهای دوستانه، خانوادگی و حتی تنها بسیار مناسب و ایده‌آل است. شما می‌توانید فعالیت‌های مختلفی انجام دهید و سفر خود به یادمانی کنید. در ادامه به سرگرمی‌ها و تفریحات دریاچه شورمست اشاره خواهیم داشت.

ماهیگیری

ماهیگیری یکی از فعالیت‌های در نظر گرفته شده در دریاچه شورمست است. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید و یا برای اولین بار تمایل به تجربه آن را دارید، دریاچه شورمست برای ماهیگیری بسیار مناسب است. در این دریاچه گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها را در خود جای داده و فرصت‌های زیادی برای ماهیگیری فراهم کرده است.

قایق سواری و اسکی روی آب

قایق‌سواری یکی از تفریحات پرطرفدار و جذاب دریاچه شورمست محسوب می‌شود. شما با اجاره یک قایق کوچک می‌توانید به آرامی در آب‌های زلال و خوش‌رنگ دریاچه حرکت کنید و از مناظر و طبیعت فوق‌العاده زیبای شورمست لذت ببرید. آرامش حاکم بر دریاچه، آن را تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای قایق‌سواری کرده است. اگر به دنبال کسب تجربه‌های جدید و آرامش هستید، این فعالیت مناسب شما خواهد بود.

قایق سواری در دریاچه شورمست

تاب بازی و اسب سواری

از دیگر سرگرمی‌های جذاب و محبوب دریاچه شورمست می‌توان به اسب‌سواری و تاب‌بازی اشاره داشت. افرادی که از هیجان لذت می‌برند و از تجربه‌های جدید استقبال می‌کنند، می‌توانند با پرداخت وجه کمی به تاب بازی مشغول شوند. با هر بار حرکت، تاب شما را به اواسط دریاچه می برد و برمی‌گرداند. بدون شک، دیدن منظره دریاچه و طبیعت اطراف آن از ارتفاع هیجان وصف‌ناپذیری خواهد داشت.

برای اسب سواری در دریاچه شورمست ابتدا باید اسب مورد نظر را از صاحب آن اجاره کنید. اسب سواری در اطراف دریاچه شورمست می‌تواند تجربه ناب و بی نظیری را برای شما رقم بزند.

دوچرخه سواری

یکی از تفریحات جذاب در مسیر جنگلی دریاچه شورمست، دوچرخه‌سواری است. اگر از این فعالیت ورزشی لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم برای بازدید از این منطقه زیبا و استفاده از طبیعت و آب‌وهوای جنگلی دوچرخه به همراه داشته باشید. در این منطقه افرادی وجود دارند که امکان اجاره دوچرخه را برای مسافران فراهم کرده‌اند.

لذا با پرداخت هزینه‌ای معقول می‌توانید تجربه جذابی از دوچرخه‌سواری در طبیعت را برای خود رقم بزنید.

شنا ممنوع

دقت داشته باشید که در کف و روی دریاچه شورمست گیاهان زیادی رشد می‌کنند که می‌توانند برای شناگرها خطرناک باشند. به همین دلیل به هیچ عنوان به قصد شنا کردن به این دریاچه وارد نشوید. متاسفانه برخی از افراد با وسوسه آب‌وهوای دلپذیر و طبیعت زیبا وارد آب شده و سبب حوادث ناگواری شده‌اند.

پیاده روی

پیاده‌روی یا فعالیت‌های ورزشی در طبیعت، لذت وصف نشدنی دارد. پیاده‌روی و فعالیت‌های این چنینی سبب نشاط و سلامتی شما می‌شود. به این صورت علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت اطراف، می‌توانید انرژی خود را چندین برابر کنید. جالب است بدانید که پیاده‌روی در طبیعت در کنار سلامت جسمی، به سلامت روان نیز کمک چشمگیری می‌کند.

کمپینگ

اگر طرفدار ماجراجویی‌های شبانه هستید، توصیه می‌کنیم کمپینگ در کنار دریاچه شورمست را از دست ندهید. با برپا کردن چادر خود در نزدیکی ساحل دریاچه می‌توانید شب فوق‌العاده‌ای را زیر آسمان پرستاره بگذرانید. دریاچه شورمست دارای محیط آرام و بکری است که همین مسئله آن را تبدیل به یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای کمپینگ کرده است.

کمپینگ در کنار دریاچه شورمست

فقط پیش از هر اقدامی ابتدا در مورد نکات کمپینگ در طبیعت اطلاعات لازم را کسب کنید و برای حفظ محیط زیست، اثری از حضور خود باقی نگذارید.

پیک نیک

اگر تجهیزات مورد نیاز برای کمپ را ندارید، می‌توانید با کمترین امکانات ممکن به پیک‌نیک بروید و خود و خانواده‌تان را مهمان یک چای و غذای آتشی کنید. قطعا خوردن خوراکی‌های خوشمزه در طبیعت بکر دریاچه شورمست سوادکوه در کنار خانواده بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

عکاسی

دریاچه شورمست گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند سوژه‌های جذابی برای عکاسی باشند. پس اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، دوربین یا تلفن همراه خود را در دسترس قرار دهید تا این سوژه‌ها و شگفتی‌ها را از دست ندهید. بسیاری از عکاس‌ها برای ثبت تصاویر خاص و خارق‌العاده به این منطقه بکر سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی دریاچه شورمست

در زمان بازدید از دریاچه شورمست مازندران می‌توانید پوشش گیاهی متنوع، گل‌های وحشی و درختان انبوه و سربه‌فلک کشیده زیبایی را مشاهده کنید. در کنار طبیعت فوق‌العاده شورمست می‌توانید از جاهای مختلف دیگری که در نزدیکی آن قرار دارد نیز بازدید کنید.

برخی از مشهورترین جاهای دیدنی دریاچه شورمست شامل: جنگل ارفع ده، غار اسپهبد خورشید، قلعه کنگلو، پل ورسک، دریاچه سد برنجستانک، تپه باستانی گردکوه، روستای آلاشت، جنگل راش روستای سنگده، روستای لاجیم، جنگل لفور، پلنگ دره، منطقه تفریحی جوارم، آبشار گزو، جنگلی هلی دار، هفت آبشار می‌شود.

افرادی که قصد سفر به دریاچه شورمست را دارند، می‌توانند از تمامی جاهای دیدنی ذکر شده بازدید کنند. در این راستا برای آشنایی بیشتر، به معرفی جاذبه های دریاچه شورمست می‌پردازیم.

جنگل ارفع ده

اگر در فصل پاییز به دریاچه شورمست سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم بازدید از جنگل ارفع ده را در لیست خود قرار دهید. این جنگل در فصل پاییز بسیار دیدنی و زیبا است و برای عکاسی گزینه فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. البته جنگل ارفع ده در تمام فصول زیبایی منحصر به خود را دارد. به عنوان مثال: در فصل بهار و تابستان، آب‌وهوای دلپذیر و طبیعت سرسبز آن می‌تواند برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار مناسب باشد.

جنگل ارفع ده

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، ۳۰ کیلومتری پل سفید سوادکوه، روستای ارفع ده

غار اسپهبد خورشید

با قدم زدن در جنگل های ارفع ده، در دامنه‌های سوادکوه می‌توانید خود را به یک غار شگفت‌انگیز و جذاب به نام غار اسپهبد خورشید برسانید. بازدید از این غار مرموز برای افراد ماجراجو گزینه ایده‌آل و هیجان‌انگیزی خواهد بود. قدمت غار اسپهبد خورشید به سال‌های دور بازمی گردد و از بزرگ‌ترین اثرهای طبیعی به حساب می‌آید.

غار اسپهبد خورشید

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، منطقه سوادکوه، ناحیه دو آب

قلعه کنگلو

از دیگر جاذبه‌های دیدنی با قدمت بسیار بالا می‌توان به قلعه کنگلو اشاره داشت. این قلعه زیبا در دل طبیعتی بکر و زیبا واقع شده و مکان مناسبی برای ماجراجویی و کشف چیزهای ناشناخته است. افرادی که اهل هیجان و ماجراجویی هستند، بدون شک از دیدن قلعه کنگلو لذت زیادی می‌برند. دقت داشته باشید که این قلعه در شرق پل سفید، روستای کنگلو واقع شده است.

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، منطقه سواد کوه، سمت شرق پل سفید، روستای کنگلو

پل ورسک

در زمان عبور از شهر پل سفید می‌توانید از پل باشکوه و استوار ورسک نیز بازدید کنید. این پل با عظمت از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است. به طوری که لحظاتی محو تماشای آن خواهید شد. کوهستان‌های اطراف پل ورسک، به جذابیت و شکوه آن افزوده است.

پل ورسک

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، شهر پل سفید، پل ورسک

دریاچه سد برنجستانک

دریاچه سد برنجستانک در نزدیکی سوادکوه در شیرگاه واقع شده است که آب آن خواص درمانی دارد. به همین علت سالانه گردشگران زیادی برای استفاده از خواص درمانی به این منطقه سفر می‌کنند. فاصله تقریبی دریاچه برنجستانک تا دریاچه شورمست یک ساعت است.

تپه باستانی گردکوه

تپه باستانی گردکوه در فاصله نه چندان دور از قائمشهر در جمنان واقع شده است. قدمت این تپه به بیش از ۲۵۰۰ ساله پیش، یعنی دوره حکومت اشکانیان بازمی‌گردد. جالب است بدانید که تپه باستانی گردکوه در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده از این تپه زیبا دیدن کنید.

فاصله تقریبی تپه باستانی گردکوه تا دریاچه شورمست یک ساعت است.

روستای آلاشت

روستای آلاشت که با عنوان بهشت گمشده مازندران نیز شناخته می‌شود، در اطراف سوادکوه واقع شده است. در این منطقه می‌توانید درختان و گونه‌های گیاهی دارویی مختلفی را مشاهده کنید. جالب است بدانید که برخی از این گیاهان برای درمان بیماری‌های خاصی استفاده می‌شوند.

برای رسیدن به روستای آلاشت ابتدا باید از پل ورسک بگذرید. در طی این مسیر می‌توانید طبیعت بکر و فوق‌العاده زیبا و چشم‌نوازی را مشاهده کنید. سالانه گردشگران بسیار زیادی تنها برای دیدن این طبیعت ناب به روستای آلاشت سفر می‌کنند. فاصله تقریبی دریاچه شورمست تا این روستا نیم ساعت است.

observatory alasht

جنگل راش روستای سنگده

جنگل راش در روستایی به نام سنگده واقع شده است که قدمت آن به سال‌های دور بازمی‌گردد. در این جنگل زیبا می‌توانید درختان سربه فلک کشیده و انبوه راش را تماشا کنید و از آب‌وهوای مطبوع منطقه لذت ببرید. جالب است بدانید که این جنگل جزء جنگل‌های هیرکانی کشور به حساب می‌آید که چشم‌انداز آن هر فردی را شیفه مبهوت خود می‌کند.

در دل جنگل راش روستای سنگده یک آبشار خروشان به نام اوبن قرار گرفته که با قدم زدن و گشت‌و‌گذار در جنگل می‌توانید از آن سر بزنید.

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، پل سفید سوادکوه، روستای سنگده

روستای لاجیم

روستای لاجیم کمی جلوتر از مرکز شهر زیرآب واقع شده است که چشم‌اندازی زیبا و دلنشین دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت روستای لاجیم، برج تاریخی است که قدمت آن به دوره حکومت آل زیار برمی‌گردد. در واقع شما با رفتن به این روستا می‌توانید تجربه یک تاریخ‌گردی و طبیعت‌گردی فوق‌العاده‌ای برای خود رقم بزنید.

دقت داشته باشید که روستای لاجیم تا دریاچه شورمست تقریبا دو ساعت فاصله دارد.

جنگل لفور

جنگل لفور برای تمامی گردشگران و طبیعت‌گردان علاقه‌مند به طبیعت بکر و ناب هستند، گزینه جذاب و ایده‌آلی است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، توصیه می‌کنیم بازدید از این جنگل را از دست ندهید. افراد علاقه‌مند به ماهی‌گیری می‌توانند با گرفتن ماهی قزل آلا از سد لفور، خاطره شیرینی را برای خود رقم بزنند.

زیبایی جنگل لفور هر فردی را شیفته آن می‌کند. فاصله تقریبی این جنگل تا دریاچه شورمست بین ۱ الی ۲ ساعت است.

جنگل لفور

پلنگ دره

آبشار و جنگل پلنگ دره یک گزینه فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به شنا و آبتنی به حساب می‌آید. دقت داشته باشید که پلنگ دره در شیرگاه سوادکوه واقع شده و رودخانه‌ها، آبشار خروشان و طبیعت سرسبز آن، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. فاصله تقریبی پلنگ دره تا دریاچه شورمست ۱ ساعت است.

منطقه تفریحی جوارم

منطقه تفریحی جوارم یکی از مناطق امن با امکانات بسیار خوب است که پس از دریاچه شورمست می‌توانید از آن بازدید کنید. همانطور که اشاره شد، این گردشگری دارای امکانات رفاهی و اقامتی بسیار خوبی است که می‌تواند لذت سفر را برای شما دوچندان کند.

منطقه تفریحی جوارم در ناحیه زیرآب، کمی جلوتر از شیرگاه واقع شده و فاصله تقریبی آن تا دریاچه شورمست، ۱ ساعت است.

آبشار گزو

آبشار گزو یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آبشارهای جنگل‌های سوادکوه به شمار می‌رود که اغلب طبیعت‌گردان حرفه‌ای برای یک‌بار هم که شده به آن سفر کرده‌اند. جالب است بدانید که سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی برای بازدید از این آبشار زیبا به سوادکوه سفر می‌کنند.

بدون شک، آبشار گزو جزء زیباترین و خاص‌ترین آبشارهای سوادکوه است که در نزدیکی ناحیه زیرآب واقع شده است. فاصله تقریبی آبشار گزو تا دریاچه شورمست بین ۱ الی ۲ ساعت است.

آبشار گزو

جنگلی هلی دار

جنگل هلی دار با پوشش گیاهی درختان زیبا و خاصی مثل: بلوط، سرخدار، توسکا، راش، انجیل، ملج و … به عنوان بهشت سوادکوه شناخته می‌شود. اغلب طبیعت‌گردان حرفه‌ای به این جنگل سفر کرده‌اند؛ زیرا جنگل پیمایی آن بسیار سخت و دشوار است. طبیعت بکر و دست نخورده آن برای هر فردی جذابیت دارد.

جنگل هلی دار در شهرستان پل سفید سوادکوه واقع شده و فاصله تقریبی آن تا دریاچه شورمست نیم ساعت است.

هفت آبشار

هفت آبشار از جمله مسیرهایی است که در زمان سفر به دریاچه شورمست سوادکوه می‌توانید از آن بازدید کنید. هفت آبشار در دل طبیعت بکر و بسیار زیبایی واقع شده و اطراف آن را جنگل‌هایی وسیع احاطه کرده است. منظره دل‌انگیز و فوق‌العاده آن می‌تواند هر فردی را شیفته آن بکند.

دقت داشته باشید که این آبشار در روستای تیرکن، بین شهرستان بابل و سوادکوه قرار دارد. فاصله دریاچه شورمست تا هفت آبشار تقریبا بین ۱ الی ۲ ساعت است.

رستوران دریاچه شورمست

رستوران دریاچه شورمست با انواع غذاهای لذیذ سنتی پذیرای شما عزیزان است. شما در این رستوران می‌توانید غذاهای مختلفی همچون: کباب، دنده، بلدرچین، جوجه کباب، میگو، مرغ شکم پر، ته چین گوشت، مرغ سرخ شده، ماهی کبابی و بندری به همراه دورچین را به عنوان ناهار و شام سفارش دهید.

یکی از ویژگی‌های مثبت این رستوران سرو صبحانه‌های لذیذی مثل: نیمرو، بندری، املت، سیب زمینی و … است. رستوران دریاچه شورمست از صبح تا شب پذیرای شما عزیزان خواهد بود.

رستوران دریاچه شورمست

کافه دریاچه شورمست

دریاچه شورمست دارای کافه‌ای با منظره زیبا و دیدنی است. شما در این کافه می‌توانید انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، دسر و کیک‌های مختلف و خوشمزه میل کنید و از منظره دریاچه لذت ببرید.

اقامت در سوادکوه برای دسترسی راحت

برای اقامت در دریاچه شورمست سوادکوه گزینه های مختلفی (نظیر کمپینگ، اجاره ویلا، رزرو هتل) وجود دارد. کمپینگ قطعا نیاز به تجهیزات، لوازم و تجربه کافی است. اگر تجهیزات و تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهترین گزینه برای شما، رزرو هتل خواهد بود.

تیم حرفه اقامت ۲۴ با بررسی امکانات و خدمات مورد نظر شما، بهترین گزینه‌ها را ارائه خواهند داد. برای رزرو هتل سوادکوه تنها کافیست به سایت رسمی اقامت ۲۴ مراجعه کرده و با شماره درج شده در آن تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن، پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

اقامت در دریاچه شورمست

جمع بندی مطالب

در این مقاله به تمام نکاتی که باید پیش از سفر به دریاچه شورمست سوادکوه بدانید، پرداختیم. همانطور که اشاره شد، این دریاچه تنها ۲۰۰ کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد. به همین دلیل بسیاری از تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته خود را به این منطقه خوش آب‌وهوا زیبا می‌گذرانند. جاده دریاچه شورمست جنگلی بوده و بسیار سرسبز و زیبا است؛ به طوری با دیدن مناظر غرق در آرامش می‌شوید.

اگر شما هم تجربه سفر به دریاچه شورمست و اقامت در آن را دارید، تجربیات خود را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

دریاچه شورمست در کدام استان است؟

این دریاچه در استان مازندران واقع شده است.

دریاچه شورمست در کدام شهر است؟

دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه واقع شده است.

فاصله تهران تا دریاچه شورمست چقدر است؟

حدود ۲۱۰ کیلومتر

چجوری بریم دریاچه شورمست؟

شما می‌توانید با تورهای گردشگری، ماشین شخصی، وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی) و قطار به دریاچه شورمست سفر کنید.

فاصله سوادکوه تا دریاچه شورمست چقدر است؟

حدود ۴۰ کیلومتر

فاصله دریاچه شورمست از ساری چقدر است؟

حدود ۸۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری در دریاچه شورمست وجود دارد؟

بله؛ امکان ماهیگیری در دریاچه شورمست فراهم شده است.

در دریاچه شورمست می‌توان شنا کرد؟

خیر؛ شنا در دریاچه شورمست به دلیل خطر غرق شدن، ممنوع است. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید به قصد شنا به دریاچه وارد شوید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×