مکان های مذهبی تبریز
تبریز

۲۶تا از مکان های مذهبی تبریز؛ لیست اماکن زیارتی با آدرس و تصویر

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ۰48

در هنگام بازدید از هر شهری، یکی از جذاب‌ترین نقاط برای بازدید، اماکن مذهبی آن شهر است. این مکان‌ها که شامل مساجد، آرامگاه‌ها و کلیساها می‌باشند، معمولاً سال‌های زیادی از ساخت آن‌ها می‌گذرد و به دلیل ارزش تاریخی‌شان نیز مورد توجه هستند. شهر تبریز با پیشینه طولانی خود، مجموعه‌ای غنی از این نوع اماکن را در اختیار دارد. جاهای دیدنی تبریز، به خصوص اماکن مذهبی تبریز یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی ایران به شمار می‌آیند. این شهر کهن با داشتن مکان‌های تاریخی متعدد، بازتابی از گذشته پر افتخار خود است. در این مطلب از مجله گردشگری اقامت ۲۴ قصد داریم تا فهرستی از مکان های مذهبی تبریز را به شما معرفی کنیم پس حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز، یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است که در سال ۸۴۵ هجری شمسی به دستور صالحه خانم، دختر سلطان جهان‌شاه، ساخته شده. در زلزله سال ۱۱۵۸ هجری آسیب‌های جدی به این مسجد وارد و گنبدهای آن تخریب شد؛ اما از سال ۱۳۱۸ بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده آغاز و تا سال ۱۳۵۵ ادامه یافت و گنبد اصلی آن توسط استاد رضا معماران احیا شد. به دلیل کاشی‌کاری‌های ظریف و استفاده از رنگ لاجوردی، این مسجد به “فیروزه اسلام” شهرت دارد. حیاط مسجد مربعی‌شکل بوده و حوضی برای وضو دارد. همچنین اینکه سبک معماری بنا به روش آذری و مصالح اصلی آن از آجر است.

مسجد کبود تبریز

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی

امامزاده سید حمزه یا مجموعه ظهیریه

امامزاده سید حمزه یا مجموعه ظهیریه در زمان‌های گذشته از عظمت و شکوه خاصی برخوردار بوده است. سید حمزه، که در دربار غازان خان مقام والایی داشت، در سال ۷۱۴ هجری قمری به دست مغولان به شهادت رسید و بنایی که به همت میرزا ابوطالب، وزیر آذربایجان، در همان سال روی مزار او ساخته شد، محل دفن او گردید. این آرامگاه در نزدیکی مقبره‌الشعرا، یکی از مشهورترین جاذبه‌های تبریز، واقع شده و مردم برای زیارت به این مکان مقدس می‌آیند.

امامزاده سید حمزه یا مجموعه ظهیریه

آدرس: تبریز، محله سرخاب‌ تبریز، محل‌ تقاطع‌ خیابان‌ ثقه الاسلام‌ و بازارچه سید حمزه‌

امامزاده ابراهیم

بقعه امامزاده ابراهیم در قبرستان شتربان تبریز قرار دارد و به پارک سیدابراهیم تبدیل شده است. برخی او را از نوادگان امام سجاد‌(ع) و برخی دیگر از نسل امام موسی بن جعفر‌(ع) می‌دانند. بنای اولیه بقعه به سال‌های ابتدایی وفات صاحب بقعه برمی‌گردد و در سال ۱۳۰۲ق و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی بازسازی شده است. این بقعه مستطیل‌شکل با ابعاد ۱۹×۱۲ متر، دارای نمای سنگی و آجری است و دو ورودی دارد. مهم‌ترین قسمت آن سنگ بسم‌الله با تاریخ ۱۲۷۰ هجری قمری است که توسط میرزای سنگلاخ حجاری شده و در دیوار غربی نصب شده است.

امامزاده ابراهیم

آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، خیابان سید ابراهیم

مسجد سلیمانیه تبریز (مسجد استاد و شاگرد)

امسجد سلیمانیه تبریز معروف به مسجد استاد و شاگرد در خیابان فردوسی تبریز قرار دارد و ساخت اولیه آن توسط امیرحسین چوپانی در سال ۷۴۲ هجری قمری انجام شده است. مسجد به نام سلیمان، نواده هلاکوخان، نامگذاری شده و به همین دلیل به سلیمانیه یا علائیه معروف است. کتیبه‌های داخلی به خط عبدالله صیرفی، خطاط مشهور دوره ایلخانی، دلیل نام‌گذاری فعلی مسجد هستند. این بنا شامل یک گنبد و دو اتاق بزرگ بوده و در دوره عباس میرزا نایب‌السلطنه به طور کامل مرمت شده است. سنگ مرمری در دیوار شمالی، تاریخ تعمیر و نام مرمتگر را به خط نستعلیق نشان می‌دهد.

مسجد سلیمانیه تبریز (مسجد استاد و شاگرد)

آدرس: تبریز، تقاطع خیابان فردوسی و خیابان امین

امامزاده سید جمال الدین

آرامگاه امامزاده ابوالحسن موسى بن جعفر الجمال که با نام امامزاده سید جمال الدین شناخته می‌شود، در شهر تبریز و در منطقه قدیمی قبرستان کهنه، در محله راسته‌کوچه (خیابان شهید مطهری کنونی) قرار دارد. این بنا در بخش تاریخی شهر واقع شده و به نام‌های دیگری مانند «امامزاده موسی»، «کهنه امامزاده» و «امامزاده راسته‌کوچه» نیز معروف است. نسب امامزاده سید جمال‌الدین به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. امروزه این مکان به عنوان یکی از مراکز معنوی تبریز شناخته می‌شود و در ایام مذهبی و روزهای هفته، زائران بسیاری برای زیارت به این آستان مقدس می‌آیند.

امامزاده سید جمال الدین

آدرس: تبریز، محله راسته کوچه، مسجد حاجت

مسجد مقبره تبریز

مسجد مقبره تبریز یکی از چشم‌نوازترین مساجد شهر تبریز است که ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این بنای زیبا دارای نُه ستون سنگی بزرگ است که جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند. در سال ۱۳۹۳ هجری قمری، پس از زلزله‌ای شدید، سقف این مسجد فرو ریخت و بازسازی آن به همت میرزا مهدی قاضی طباطبایی انجام شد، و به همین علت مقبره ایشان نیز در این مکان قرار دارد. همچنین، آیت‌الله شهید محمدعلی طباطبایی نیز در این مسجد به خاک سپرده شده است. از ویژگی‌های برجسته مسجد می‌توان به گنبدهای بلند و معماری خاص آن اشاره کرد. همچنین این مکان مذهبی تبریز در گذشته با نام مسجد شاه نیز شناخته می‌شد.

مسجد مقبره تبریز

آدرس: تبریز، بلوار چایکنار(علامه طباطبایی)، شفائیه، تقاطع باشماخچی بازاری

آرامگاه عون بن علی

یکی از اماکن زیارتی تبریز آرامگاه عون بن علی بوده که در بالای بلندترین قله کوه سرخاب، در شمال شرقی تبریز و با چشم‌انداز کامل بر شهر واقع شده. تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست، اما به سبک ایلخانی و با استفاده از سنگ سرخ و آجر ساخته شده است. این بنا شامل سه اتاق، یک مقبره، یک ایوان، دو مناره و پنج ستون سنگی بزرگ بوده همچنین ستون‌های ایوان از سنگ کبود ساخته شده و حوضچه‌ای از سنگ یکپارچه در وسط بنا وجود دارد. این مکان در قرن‌های نهم و دهم هجری آباد بوده، ولی در دوران تسلط عثمانی آسیب دید و در دوره صفویه و پس از زلزله ۱۱۹۳ هجری تعمیر شده است. بازسازی‌های اساسی در سال ۱۳۴۲ هجری نیز صورت گرفته است.

آرامگاه عون بن علی تبریز

آدرس: تبریز، ایده لی، جاده عینال

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس، که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز به شمار می‌رود، در محله مسیحی‌نشین و در نزدیکی خیابان شریعتی واقع شده است. این کلیسا به عنوان محل برگزاری مراسم مذهبی ارمنیان تبریز شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد ساخت آن به دوران ایلخانان بازگردد، زمانی که مسیحیان در دربار نفوذ داشتند، و در دوره صفوی نیز همچنان مورد استفاده بوده است. طراحی کلیسا به سبک ارمنی و با نقشه‌ای صلیبی‌شکل بوده و گنبد مرکزی آن بر روی چهار ستون سنگی بزرگ قرار دارد. کتیبه‌ای مرمری به زبان ارمنی تاریخ تأسیس کلیسا را بر بالای در ورودی نشان می‌دهد و دو ناقوس بر روی هشت ستون سنگی نصب شده‌اند.

کلیسای مریم مقدس

آدرس: تبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز

کلیسای مریم ننه

کلیسای مریم‌ ننه یکی از مکان های مذهبی در تبریز بوده که در مکان سابق قبرستان ارمنی‌باغی قرار دارد و در دوران قاجار ساخته شده است. این کلیسا در مجاورت باغ روس‌ها، که اکنون متعلق به جمهوری فدراتیو روسیه بوده، واقع شده است. کلیسای مریم ننه، یکی از محل‌های شناخته‌شده در مرکز مارالان تبریزاست. در روزهای یک‌شنبه و مراسم‌های ویژه، ارامنه به این محل آمده و پس از زیارت کلیسا به محله بارون‌آواک بازمی‌گردند. پیش از ساخت خیابان ثریا در سال ۱۳۳۴، دو کوچه فرعی، یکی به سمت میدان غیاث و کلیسای مریم‌ننه و دیگری به میدان چهارسوق، این محله را به مرکز شهر مرتبط می‌کردند.

کلیسای مریم ننه

آدرس: تبریز، مارالان، شهید منتظری، المهدی

بقعه صاحب الامر تبریز

مسجد صاحب‌الامر تبریز یکی از مکان های مذهبی تبریز در زمان حکومت صفویان است که در سال ۱۳۸۰ به فهرست آثار ملی اضافه شد. این مسجد در زلزله سال ۱۱۹۳ به شدت آسیب دید و در سال ۱۲۶۶ توسط میرزا علی‌اکبر خان بازسازی گردید و مدرسه اکبریه در یکی از صحن‌های آن تأسیس شد. مسجد صاحب‌الامر با دو مناره و یک گنبد شناخته می‌شود و تنها بخش‌هایی از تاق‌های مرمرین دوران شاه طهماسب باقی مانده است. این مسجد در حمله عثمانی‌ها ویران شد، اما در زمان شاه سلطان حسین بازسازی گردید. این مکان امروزه به عنوان موزه قرآن و کتابخانه در تبریز استفاده می‌شود و آیینه‌کاری‌های آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

بقعه صاحب الامر تبریز

آدرس: تبریز، انتهای خیابان دارایی، میدان صاحب الامر

آرامگاه دو کمال

آرامگاه دو کمال در تبریز، محل دفن کمال‌الدین مسعود خجندی، شاعر نام‌آور قرن‌های هشتم و نهم هجری، و کمال‌الدین بهزاد، نگارگر برجسته قرن دهم است. این مقبره همچنین جایگاه دفن تعدادی از هنرمندان دیگر نیز بوده، اما مکان دقیق دفن برخی از آن‌ها مشخص نیست. در دهه ۱۳۵۰ شمسی، این آرامگاه بازسازی و لوح یادبودی در آن نصب شد. در دهه ۱۳۹۰، سازمان میراث فرهنگی این مکان را به یک مرکز آموزشی با نام دانشگاه دو کمال تبدیل کرد که شامل کلاس‌های درسی، آتلیه‌ها، کتابخانه تخصصی، موزه و گالری نگارگری می‌باشد.

آرامگاه دو کمال

آدرس: تبریز، محله بیلانکوه

بقعه سید ابراهیم و سنگ بسم الله

آرامگاه سید ابراهیم و سنگ بسک الله در منطقه دوه‌چی تبریز، از دیرباز مورد توجه و احترام اهالی این محله بوده است. این بنا که در نزدیکی بازارچه قرار دارد، طی سال‌های اخیر تحت نظر سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و به دلیل اهمیت سنگ “بسم‌الله”، این اثر ارزشمند به منظور حفاظت بیشتر به موزه آذربایجان منتقل شده است. این آرامگاه تاریخی که در بافت شهری دوه‌چی قرار دارد، پس از بازسازی‌های اخیر دوباره احیا شده و سنگ “بسم‌الله” برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به موزه انتقال داده شده است.  

بقعه سید ابراهیم و سنگ بسم الله

آرامگاه سید ابراهیم، مربوط به دوران قاجار، در خیابان شمس تبریزی تبریز قرار گرفته و در ۲۷ آبان ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، خیابان سید ابراهیم

زیارتگاه شاه حسین ولی

زیارتگاه شاه حسین ولی، یکی از عرفای برجسته ایران، به عنوان یک زیارتگاه مهم شیعیان شناخته می‌شود. این آرامگاه که به دوره صفویه تعلق دارد، با معماری زیبا و تاریخی خود، هم به عنوان مرکز مذهبی و هم فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد. شاه حسین ولی به دلیل عرفان و دانش خود به مقام بالایی رسید و آرامگاهش به یکی از قطب‌های مذهبی و فرهنگی تبدیل شد. این زیارتگاه یکی از مکان های مذهبی تبریز بوده که میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی است و بازدید از آن در سفر به تبریز توصیه می‌شود.

زیارتگاه شاه حسین ولی

آدرس: تبریز، شهید رضانژاد شمالی، بین دمشقیه و بلوار چایکنار

مسجد مجتهد یا ۶۳ ستون

مسجد مجتهد یا ۶۳ ستون یکی از ۳۸ مسجد تاریخی تبریز است و در ضلع غربی بازار مسجد جامع و روبروی بازار نجاران، دیده می‌شود. این بنا به قدمت حدود ۴۵۰ سال پیش بازمی‌گردد و یکی از مساجد کهن تبریز به شمار می‌آید. با این حال، پس از ویرانی کامل در یک زلزله بزرگ، در دوره قاجار، حدود ۲۵۰ سال پیش، بازسازی شد. ساخت این مسجد به حاج میرزا باقر مجتهد نسبت داده می‌شود که در سال ۱۲۸۵ هجری قمری درگذشت. به گفته نوادگان او، این مسجد به نام مجتهدی شهرت یافته، زیرا توسط وی و با هزینه‌ای که از ثروتمندان تبریز تامین شده بود، بنا گردیده است.

مسجد مجتهد یا 63 ستون

آدرس: تبریز، غرب مسجد جامع، رو به روی بازار نجاران

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یکی از مکان های مذهبی تبریز بوده که از زمان تأسیس به عنوان مسجد اصلی شناخته می‌شود و در قلب بازار تبریز واقع شده است. این مسجد متعلق به دوره‌های مختلف، از جمله سلجوقیان و قاجار بوده و شبستان آن با طاق‌ها و گنبدهای زیبا روی ستون‌های هشت‌گوش آجری ساخته شده است. در دوره ایلخانان و آق‌قویونلو مرمت و تزئینات جدیدی مانند محراب گچ‌بری و گنبد کاشی‌کاری به آن اضافه شد و پس از زلزله ۱۱۹۳ هجری، در دوره قاجار بازسازی شد و به‌عنوان اثری ملی ثبت گردیده است.

مسجد جامع تبریز

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

مسجد حسن پادشاه 

مسجد حسن پادشاه، پیش از مرگ اوزون حسن، به دستور او و در زمان سلطنت یعقوب، ساخت آن آغاز شد. درویش قاسم مسئول احداث این مجموعه در سال ۸۸۲ هجری قمری بود. سنگ قبر مرمرین زیبایی در دیوار شرقی مسجد قرار دارد و کتیبه‌ای از دوره آق‌قویونلو بالای ورودی مدرسه نصب شده است. همچنین، کتیبه‌ای قهوه‌ای رنگ دیگر در صحن مدرسه حسن پادشاه مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است. در تعمیرات اخیر، راه‌های زیرزمینی مسجد مسدود شده و تنها دسترسی از ورودی جنوبی ممکن است.

مسجد حسن پادشاه 

آدرس: تبریز، بازار دوه چی، میدان صاحب الامر

مسجد حاج صفر علی

مسجد حاج صفر علی به دستور حاج صفر علی‌خوئی، بازرگان و نایب‌السلطنه آن زمان، ساخته شده. طراحی باشکوه آن شامل گنبدی بلند و مناره‌ای با تزیینات کاشی آبی است. مسجد دارای گنبدخانه در شمال، دو شبستان ستون‌دار در شرق و غرب، و حیاط و حجره‌هایی برای طلاب است. اضلاع شرقی و غربی نیز دو تالار مستقل دارند. پس از آسیب ناشی از زلزله سال ۱۱۹۳ هجری قمری، در دوره قاجار بازسازی شد و در سیل بزرگ سال ۱۲۸۸ هجری قمری نیز آسیب جدی ندید.

مسجد حاج صفر علی

آدرس: تبریز، فرش پیرا، میرزا صراف تبریزی، بین یمن دوزان بازاری و دارایی

مسجد مفید آقا

مسجد مفید آقا، متعلق به دوره قاجار، بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ هجری قمری به دستور حاج شیخ رضا طباطبائی ساخته شد. این مسجد در سرای گرجی‌‌لر و نزدیک به مسجد قزللی (خزینه) واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به فهرست آثار ملی ایران اضافه گردید. مسجد مفید آقا به خاطر معماری سنتی خود و تزئینات خاص دوره قاجار شناخته شده و طراحی داخلی و نمای خارجی آن، نمادی از سبک معماری آن دوره را به نمایش می‌گذارد. مسجد مفید آقا به عنوان یک نمونه از مکان های مذهبی تبریز در  دوره قاجار، ارزش زیادی در حفظ و معرفی تاریخ و فرهنگ مذهبی تبریز دارد.

مسجد مفید آقا

آدرس: تبریز، بلوار جمهوری اسلامی، گورجولر

مسجد اسماعیل خاله اوغلی

مسجد اسماعیل خاله اوغلی، قبلاً به نام مسجد ملامحمدحسن پیشنماز شناخته می‌شد. حاج میرزا عبدالعلی آقا در این مسجد نماز جماعت اقامه می‌کرد. نادر میرزا در کتاب خود اشاره کرده که پس از ویرانی مسجد حسین قلیخان، این مسجد به شیوه قبلی بازسازی شد. مسجد اسماعیل خاله اوغلی با ده ستون سنگی و هجده گنبد آجری ساخته شده همچنین ستون‌های آن در دو ردیف‌ قرار گرفته‌اند و گنبدهامساوی‌ و یکنواخت‌ بوده و ورودی آن دارای طاق آجری با آیه‌ای از سوره توبه به خط ثلث است.

مسجد اسماعیل خاله اوغلی

آدرس: تبریز، سمت چپ جنوبی دالان مدرسه طالبیه، متصل به دیوار شرقی مسجد جامع بزرگ

مسجد شاهزاده یا شهدا

مسجد شاهزاده یا شهدا، واقع در خیابان معاصر و جنوب میدان شهدا تبریز، به دوران قاجار بازمی‌گردد و در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این مسجد که در دوران ولیعهدی عباس میرزا ساخته شد، در گذشته به نام مسجد شاهزاده یا شازدا شناخته می‌شد و در دوره جنگ ایران و عراق به “مسجد شهدا” تغییر نام یافت. ورودی آن به هشتی بزرگ ختم می‌شود و چهار طرف گنبدهای آجری با ستون‌های سنگی تزئین شده‌اند. در بخش غربی، تصاویری از شهدای جنگ نصب شده است و مسجد همچنان فعال است.

مسجد شاهزاده یا شهدا

آدرس: تبریز، خیابان معاصر، جنوب میدان شهدا

مسجد و بقعه ملاباشی

مسجد و بقعه ملاباشی یکی از مکان های مذهبی تبریز، مربوط به دوره قاجاریه بوده و در خیابان ثقه الاسلام واقع شده است. این مجموعه شامل مسجدی با طراحی سنتی ایرانی و بقعه‌ای به نام ملاباشی، یکی از شخصیت‌های مذهبی تبریز، می‌باشد. مسجد به خاطر آجرکاری‌های زیبا و تزئینات خاصش به نمای شهری تبریز جلوه‌ای ویژه بخشیده و بقعه ملاباشی با طراحی ساده و دلنشین، محل ارادت به این شخصیت مذهبی است. این مکان شامل چهار ستون سنگی و نه گنبد ضربی آجری بوده و در حدود سال ۱۲۸۰ هجری قمری تکمیل شده است.

نکته: متأسفانه تصویری از این مسجد در جایی ثبت نشده است اگر تصویری از بنای مذهبی دارید با ما از طریق کامنت ارتباط بگیرید تا راه ارتباطی برای شما ارسال کنیم.

آدرس: تبریز، خیابان ثقه الاسلام درسمت جنوبی صحن مقبره ملاباشی

مسجد و بقعه دال ذال

مسجد و بقعه دال ذال از چهار ستون سنگی و نه گنبد آجری به سبک ضربی برخوردار است. گنبد اصلی بزرگتر و مرتفع‌تر از دیگر گنبدها بوده و سطح داخلی مسجد به صورت مربع طراحی شده که هر ضلع آن پانزده متر می‌باشد. در کنار هر دیوار، سه طاقچه با عرض تقریباً یک و نیم متر تعبیه شده است. اطلاعات دقیقی از زمان ساخت اولیه مسجد و بقعه در دست نیست، اما در گذشته به آن مسجد الدار می‌گفتند. از طاقچه میانی دیوار غربی، راهی به بقعه امامزاده دال‌ذال باز می‌شود. این بنا در خیابان فردوسی، در محله میار میار قرار گرفته و در سال ۱۳۸۴ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

مسجد و بقعه دال ذال

آدرس: تبریز، محله‌ مهاد مهین‌، خیابان‌ فردوسی‌ و شریعتی‌ (شهناز) شمالی‌، نرسیده‌ به‌ میارمیار 

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تبریز، در سال ۱۸۲۱ میلادی ساخته شد و متعلق به جامعه آدونتیست‌های تبریز است. این کلیسا به سبک معماری ارمنی و با صلیبی در ساختار آن طراحی شده و شامل یک ورودی اصلی و دو ورودی جانبی است. تالار مرکزی با چهار ستون آجری از محراب و نمازخانه‌های جانبی جدا شده است. در محوطه بیرونی، یادبودی برای ارامنه‌ای که در جنگ‌ها جان باخته‌اند وجود دارد که با دو عقاب فلزی، شمشیرهایی برای نماد قدرت، و سنگ‌نبشته‌های مرمری تزئین شده است.

کلیسای سرکیس مقدس

آدرس: خیابان شریعتی جنوبی، محله لیل آباد، کوچه بارون آواک، مدرسه ساهاکیان، کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای پروتستان‌ها یا انجیلی 

کلیسای پروتستان‌ها یا انجیلی یکی از مکان های مذهبی تبریز، متعلق به جامعه مسیحیان پروتستان، به دوره قاجار برمی‌گردد و در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این کلیسا اکنون در کوچه والمان واقع است، در حالی که نسخه قبلی آن در خیابان میارمیار در سال ۱۳۲۹ تخریب شد. این مکان به آشوریان ایران اختصاص دارد و به شکل صلیب طراحی شده است. حیاط کلیسا با درختان زیادی تزئین شده و سالن اجتماعات آن با فضای ۱۵۰ متر مربعی برای اجتماعات دینی استفاده می‌شود. آشوریان امروزه در کشورهای مختلفی مانند لبنان، عراق و ایران ساکن هستند.

کلیسای پروتستان‌ها یا انجیلی 

آدرس: خیابان شریعتی جنوبی، کوچه والمان

کلیسای ادونتیست‌ها (Adventists)

آدونتیسم یکی از شاخه‌های مسیحیت پروتستان است و پیروان آن به نام آدونتیست‌ها یا انتظاریون شناخته می‌شوند. این گروه به بازگشت مجدد مسیح و برقراری صلح جهانی معتقدند. در ایران، تعداد این پیروان اندک است و بسیاری از آدونتیست‌های تبریز به تهران منتقل شده‌اند، به همین دلیل کلیسای آدونتیست‌ها تبریز در حال حاضر فعالیت کمی دارد.

از نظر طراحی، کلیسای آدونتیست‌های تبریز با دیگر کلیساها متفاوت است و ویژگی‌های خاصی ندارد. این بنا با طراحی ساده‌ای شامل تالاری با چند ردیف نیمکت است و فاقد ناقوس یا صلیب بر سقف آن می‌باشد. همچنین، محراب کلیسا نیز به صورت ساده و بدون تزئینات خاص ساخته شده است.

کلیسای ادونتیست‌ها (Adventists)

آدرس: تبریز، خیابان شریعتی( شهناز)، بعد از سه راهی

کلیسای شوغات تبریز

کلیسای شوغات تبریز در گورستان ارامنه تبریز به یاد شوغات، مادر سیمون منوچهریان، تاجر مشهور ارمنی و مدیر کارخانه چرم‌سازی، ساخته شده است. شوغات همچنین نام یک راهبه مقدس مسیحی بوده است. طراحی کلیسا به سبک بازیلیک است و شامل چهار ستون اصلی که فضای مرکزی را تقسیم کرده، و ورودی در ضلع غربی، مقابل محراب است. دو اتاق جانبی برای مراسم تدفین و سوگواری طراحی شده‌اند. در گورستان کلیسا، شخصیت‌های برجسته ارمنی از جمله خلیفه بزرگ ارامنه و مبلغین مذهبی به خاک سپرده شده‌اند.

کلیسای شوغات تبریز

آدرس: انتهای خیابان شهناز، جنب کارخانه چرم خسروی سابق، دانشکده معماری فعلی، کلیسای سورپ شوغاگات

چطور به تبریز برویم؟

تبریز، با جاذبه‌های فراوان، مقصد محبوبی برای گردشگران به شمار می‌رود. برای سفر به تبریز چندین گزینه پیش روی شما است. سفر با ماشین شخصی آزادی بیشتری برای بازدید از شهرهای مسیر فراهم می‌آورد. اتوبوس‌های VIP راحتی بیشتر ی را ارائه می‌دهند و از ترمینال‌های مختلف شهر مبدأ حرکت می‌کنند. در سفر با قطار هم مسیرهای زیبایی را می‌توانید طی کنید. و در نهایت پرواز با هواپیما سریع‌ترین گزینه به شمار می‌رود. همچنین اگر نمی‌خواهید که درگیر هماهنگی‌های مختلف سفر شوید، استفاده از تور تبریز هم گزینه‌ای مناسب و آسان است تا تمام جزئیات سفر از جمله اقامت، ترانسفر و بازدید از مکان های مذهبی و سایر مکان‌های گردشگری به خوبی مدیریت شود.

نمای شهر تبریز

در تبریز کجا اقامت کنیم؟

انتخاب محل اقامت در هتل تبریز، بسته به سلیقه و بودجه شما، می‌تواند بسیار متنوع باشد. اگر به دنبال تجربه‌ای لوکس هستید، گزینه‌های ممتاز مانند هتل لاله پارک، هتل پارس ائل گلی و هتل شهریار پیشنهاد می‌شود. هتل گسترش تبریز با چهار ستاره نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است. برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه زیادی صرف اقامت کنند، هتل‌های سه‌ستاره و هتل‌آپارتمان‌ها انتخاب‌های مناسبی هستند. 

علاوه بر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در مناطق تاریخی شهر وجود دارند که برای افرادی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستند، جذاب خواهند بود. اگر به سکونت در آپارتمان‌های مبله علاقه دارید، می‌توانید از خدمات اجاره سوئیت و آپارتمان نیز استفاده کنید.

هتل پارس ائل گلی

جمع بندی مطالب

در این مطلب، مکان های مذهبی تبریز را به شما معرفی کردیم. گفتنی است که مکان های مذهبی تبریز فقط به موارد معرفی‌شده در این مطلب محدود نمی‌شوند؛ چراکه این شهر، جاذبه‌های مذهبی زیادی دارد. تبریز، با تاریخ و فرهنگ غنی خود، میزبان مکان‌های مذهبی مهمی است که هر یک نمایانگر جنبه‌های فرهنگی و معنوی شهر هستند. آرامگاه‌ها، مساجد تاریخی و کلیساهای باستانی تبریز، با معماری زیبا و منحصر به فردشان، تجربه‌ای عمیق و معنوی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. این مکان‌ها نه تنها فرصتی برای مشاهده آثار تاریخی ارائه می‌دهند، بلکه به درک عمیق‌تری از باورها و سنت‌های مذهبی منطقه کمک می‌کنند و تجربه‌ای فرهنگی و معنوی ارزشمند را به همراه دارند.

سؤالات متداول

کدام مکان های مذهبی تبریز مخصوص مسیحیان است؟

کلیساهایی همچون کلیسای انجیلی و کلیسای سرکیس مقدس از مکان‌ های مذهبی تبریز ویژه مسیحیان هستند.

برای بازدید از مکان های مذهبی تبریز باید بلیط تهیه کرد؟

برای بازدید از اکثر اماکن مذهبی تبریز نیازی به خرید بلیط نیست، اما برخی مکان‌ها ممکن است هزینه ورودی داشته باشند. بهتر است پیش از بازدید اطلاعات دقیق را بررسی کنید.

زیارتگاه و امامزاده های تبریز کدامند؟

از زیارتگاه‌ها و امامزاده‌های معروف تبریز می‌توان به امامزاده ابراهیم، زیارتگاه شاه حسین ولی، امامزاده سید جمال الدین، امامزاده سید حمزه، امامزادگان عون بن علی و زید بن علی، امامزاده علی بن مجاهد، امامزاده شاه قاسم کلیبرو امامزاده میر سیّد حسین اسکو اشاره کرد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×