سوغات مشهد
مشهد

۲۵+ تا از سوغات مشهد؛ از مشهد سوغاتی چی بخریم؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ ۰150

قطعا خرید سوغاتی از مهم‌ترین و لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر به شهر مشهد به حساب می‌آید. زمانی که به شهر یا کشور دیگری سفر می‌کنیم، خرید سوغاتی برای خانواده و عزیزان را در اولویت قرار می‌دهیم تا آن‌ها را در سفر خود سهیم و آن‌ها را خوشحال کنیم. شهر مشهد نیز به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی است.

به همین دلیل تنوع سوغاتی‌های این شهر بسیار بالا است؛ به طوری که می‌توانید برای هر نوع سلیقه‌ای با هر بودجه‌ای، هدیه تهیه کنید. البته در کنار خرید سوغات، بازدید از جاهای دیدنی مشهد را نیز فراموش نکنید. اگر برای سفر به خراسان برنامه‌ریزی می‌کنید و اطلاع ندارید که بهترین سوغات مشهد چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

فیروزه

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات مشهد، سنگ‌ فیروزه است. فیروزه نوعی سنگ قیمتی است که معادن استخراج آن در شهر نیشابور، نزدیکی مشهد واقع شده است. شما می‌توانید انواع زیورآلات اعم از انگشتر، گوشواره، دستبند، تسبیح و … که با سنگ‌های فیروزه ساخته شده را در بازارهای مشهد مشاهده کنید. قیمت این زیورآلات بسته به سایز و خلوص متفاوت است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

برخی از افراد معتقدند که سنگ فیروزه برای دوری از چشم زخم بسیار کاربردی و موثر است. به همین دلیل این افراد برای دوری از بلاهای احتمالی و هجوم نیروهای منفی به سمت خود از سنگ یا زیورآلات فیروزه استفاده می‌کنند. بر اساس روایات موجود، به همراه داشتن فیروزه برای تمامی افراد، به ویژه آقایان مفید است.

این سنگ به نوعی نماد آرامش، خوش یمنی، دوستی و … است. به همین دلیل فیروزه می‌تواند بهترین سوغات مشهد برای همسر، پدر، مادر و سایر عزیزان باشد.

فیروزه سوغات مشهد

انگشتر و سنگ زینتی

از دیگر سوغات خوب مشهد می‌توان به انگشتر و سنگ‌های زینتی اشاره داشت. اغلب این انگشترها از جنس نقره بوده و با سنگ‌های قیمتی مثل: عقیق، شرف شمس، یاقوت، زمرد، فیروزه، حدید، در نجف و … تزئین می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود بر روی نگین‌های روی زیورآلات حکاکی‌هایی انجام دهید.

در شهر مشهد می‌توانید سنگ‌های قیمتی متنوعی را مشاهده کنید. به همین دلیل برای انتخاب نوع سنگ دچار مشکل نخواهید شد. همچنین در برخی از بازارها و مغازه‌های این شهر، امکان سفارشی‌سازی رکاب انگشتر و تغییر سایز وجود دارد. به همین دلیل انگشتر و سنگ‌های زینتی می‌تواند بهترین سوغات مشهد برای خانواده باشد.

انگشتر و سنگ زینتی سوغاتی مشهد

تسبیح

مهر و تسبیح از نظر معنوی در تمامی ادیان، به ویژه دین اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است. به همین دلیل این دو از بهترین سوغات حرم مشهد به شمار می‌روند. در بازارهای مشهد می‌توانید تنوع بسیار بالایی از تسبیح‌ها را مشاهده کنید. از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تسبیح‌های مشهد می‌توان به تسبیح شاه مقصود، انواع عقیق، دلربا، فیروزه، ام البنین و کهربا اشاره داشت.

تسبیح سوغات مشهد

قالی و گلیم

قالی و گلیم از سوغات سنتی مشهد هستند که به دلیل طراحی و بافت خاص، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. جالب است بدانید که قالی و گلیم یادگار دوران صفویه هستند که طراحی آن‌ها توسط عشایر و بافندگان خراسان صورت می‌گرفت. اگر به قالی و گلیم مشهد علاقه‌مند هستید، می‌توانید کیف و کفش‌ها ساخته شده با طرح گلیم را برای عزیزان خود خریداری کنید.

بهترین گزینه برای خرید انواع قالی و گلیم، بازارهای سنتی اطراف حرم است که در زمان سفر حتما باید به آن سر بزنید. اگر به دنبال سوغات لوکس مشهد هستید، توصیه می‌کنیم از بازار فرش دیدن کنید و از هنر دست باف لذت ببرید. از معروف‌ترین گلیم‌های خراسان می‌توان به گلیم‌ افشار، سوماک و ترکمنی اشاره داشت.

قالی و گلیم مشهد

پوستین

پوستین دوزی یکی از هنرهای سنتی و جذاب طرقبه و شاندیز مشهد است که اغلب با استفاده از آن محصولات گرنبها و باارزشی مثل: پالتو، جلیقه، کلاه، پاپوش، دستکش، سجاده، پادری و تن پوش تولید می‌شود. شما در این دو منطقه می‌توانید محصولات پوستین را با تنوع بسیار بالایی مشاهده و خریداری کنید.

دقت داشته باشید که پوستین دوزی نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد و هنرمند با استفاده از پوست گوسفند، کالاهای مختلف زیبایی را خلق می‌کند. به همین دلیل پوستین جزء سوغات هنری مشهد به شمار می‌رود.

پوستین دوزی مشهد

دیگ سنگی یا هرکاره

از دیگر سوغات مشهد می‌توان به دیگ سنگی یا هرکاره اشاره داشت. این سوغاتی بسیار متفاوت و جذاب است و هنرمندان با استفاده از سنگ‌های مخصوصی از جنس سرپانتین آن را می سازند. این سنگ‌ها با ابزارهای خاصی تراشیده شده و در نهایت تبدیل به یک دیگ مناسب پخت و پز می‌شوند.

دیگ سنگی یا هرکاره از مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش برخوردار است و می‌تواند برای طبخ غذاهایی همچون دیزی و خورشت گزینه ایده‌آلی باشد. در شهر مشهد تنوع ظروف سنگی بسیار بالا است و شما می‌توانید آن‌ها را با ظاهرها و سایزهای گوناگونی مطابق با سلیقه و نیاز خود خریداری کنید.

دیگ سنگی یا هرکاره

نبات

از رایج‌ترین سوغات مشهد می‌توان به نبات اشاره داشت که به دلیل طعم خوب، کیفیت بالا، قیمت پایین و تبرکی محبوبیت بسیار زیادی در میان زائرین و گردشگران دارد. این خوراکی خوشمزه با حل شدن شکر در آب جوش درست می‌شود. نبات را می‌توانید به دو شکل مختلف: نبات عقدی (شاخه‌ای) و نبات چوبی خریداری کنید.

نبات عقدی یا همان شاخه ای اغلب برای تزئین سفره عقد و هفت سین و نبات چوبی برای مصرف در چای استفاده می‌شود. شما می‌توانید نبات‌ها را با طعم‌های گوناگون و قیمت‌های مناسبی در اطراف حرم پیدا کنید. طعم‌های نعنایی، دارچینی، زیره، لیمویی، زعفرانی، آویشن و … جزء طعم‌های محبوب و خوشمزه نبات‌های مشهدی هستند.

نبات مشهد

خشکبار و میوه خشک

اگر به دنبال خوشمزه‌ترین و در عین حال سالم‌ترین سوغات شهر مشهد هستید، توصیه ما به شما خشکبار و میوه خشک است. آجیل خشکبار و میوه خشک را می‌توانید در فروشگاه‌های خشکبار مشاهده کنید. در این فروشگاه‌ها ظرف‌هایی مملو از میوه‌های خشک، آلوچه، گردو، پسته، نخود و کشمش و … در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرند. این سوغاتی مقوی با ذائقه اغلب مردم کشور مطابقت دارد. به همین دلیل از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی مشهد است.

میوه خشک سوغات مشهد

ادویه

اگر یکبار به مشهد سفر کرده باشید، قطعا متوجه طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده غذاهای آن‌ها شده اید. دلیل طعم متفاوت و خوشمزه این غذاها، ادویه‌های مختلفی است که در دستور پخت آن‌ها استفاده می‌شود. همین مسئله سبب محبوبیت بالای ادویه‌های خراسانی در میان گردشگران شده است. اگر به دنبال متفاوت‌ترین سوغات مشهد هستید، ادویه هفت قلم (شامل دارچین، سماق، گلپر، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل، زردچوبه) و ادویه هجده رنگ می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد. این ادویه‌ها را می‌توانید در اغلب بازارها و فروشگاه‌های مشهد، به ویژه بازار رضا پیدا کنید.

ادویه های هفت رنگ مشهد

ترشی مشهد

یکی از سوغات خوشمزه مشهد ترشی است که با آب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. اگر به خوردن ترشی علاقه‌مند هستید، قطعا ترشی مشهد بهترین سوغاتی برای شما به حساب می‌آید. در این ترشی مواد مختلفی از جمله کلم، هویج، سیر، فلفل و سبزی‌های معطر وجود دارد که طعم آن بسیار خوشمزه است. این ترشی مخصوص را می‌توانید در شیشه های کوچک و بزرگ برای خود و عزیزانتان به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

زرشک

استان خراسان رضوی همیشه در تولید زرشک مرغوب و باکیفیت پیشرو بوده است. به طوری که اکنون این محصول به عنوان معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات مشهد به فروش می‌رسد. این زرشک‌های مرغوب را می‌توانید در دو نوع اناری و پفکی در بازارهای مختلفی همچون بازار رضا خریداری کنید. این سوغاتی می‌تواند برای تمام افراد، به ویژه افرادی با بیماری‌های دیابت، قند خون و … بهترین گزینه باشد.

زرشک سوغات مشهد

زعفران

بدون شک، مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات خاص مشهد زعفران است. اغلب گردشگران در زمان سفر به مشهد، زعفران مرغوب و درجه یک را برای خود و عزیزان خود خریداری می‌کنند. این سوغات نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا معروف است و مشهد بهترین مرکز خرید زعفران است.

زعفران سوغات مشهد

چادر نماز

چادر نماز جزء بهترین سوغات مشهد برای مادران است. خرید چادر نماز در شهرهای مذهبی مثل: مشهد، قم، مکه و … به عنوان سوغاتی رایج و معمول است. در کنار چادر نماز می‌توانید سجاده و مهر و تسبیح نیز خریداری کنید. این سوغاتی می‌تواند عزیزانتان را به یاد حرم مطهر و شهر مقدس مشهد بیاندازد.

چادر نماز مشهدی

جام چهل کلید

جام چهل کلید در واقع جام‌های طلایی رنگی هستند که بسیاری از گردشگران آن را به عنوان سوغات قدیمی مشهد خریداری می‌کنند. بر روی لبه خارجی جام، با خط ثلث نام چهارده معصوم و در قسمت دیگر آن دعای ناد علی حک شده است. بسیاری از افراد معتقد هستند این جام برای دفع بلا، بخت گشایی و … است. به همین دلیل آن را پر آب کرده و بر روی سر فرد مورد نظر می‌ریزند. برای خرید جام چهل کلید می‌توانید از مراکز فروش سوغاتی مشهد در میدان بیت المقدس، رو به روی حرم بازدید کنید. بدون شک، این جام می‌تواند یک هدیه معنوی و خاص برای افراد مذهبی باشد.

جام چهل کلید از سوغاتی های مشهد

زیورآلات

زیورآلات، به ویژه انگشتر جزء بهترین سوغات مشهد برای دختران است. زیورآلات نه تنها از نظر مادی، بلکه از نظر معنوی نیز ارزش زیادی دارند. در شهر مشهد صنعت جواهرسازی و سنگ‌تراشی جایگاه خاصی دارد. شما می‌توانید در این شهر انواع مختلفی از سنگ‌های زینتی و قیمتی را مشاهده کنید.

زیورآلات مشهد

عطر مشهد

عطر نیز از سوغات مشهد مقدس است که رایحه آن می‌تواند یادآور حرم امام رضا علیه السلام باشد. بسیاری از گردشگران عطرهای خریداری شده را تبرک کرده و به عنوان سوغاتی به عزیزان خود هدیه می‌دهند. برای خرید عطر مشهد می‌توانید به فروشگاه‌ها و مغازه‌های اطراف حرم مراجعه و از میان رایحه‌های متفاوت آن‌ها انتخاب کنید. از محبوب‌ترین رایحه عطریات مشهد می‌توان به عطر گل محمدی و عطر یاس اشاره داشت که اغلب به عنوان عطر حرم ارائه می‌شوند. استشمام این عطرها می‌تواند حس و حال مذهبی در حرم را برای شما زنده نگه دارد.

عطر مشهد، عطر حرم

سماور

یکی از معروف‌ترین سوغات مشهد، سماور است. این سوغاتی می‌تواند برای علاقه‌مندان وسایل آشپزخانه گزینه ایده‌آلی باشد. سماور در شهر مشهد قدمت و پیشینه طولانی دارد و بسیاری از افراد آن را به عنوان قدیمی‌ترین سوغات مشهد می‌شناسند. این سماورها اغلب با جنس‌های برنجی، مسی و نقره‌ای تولید و عرضه می‌شوند. سماورهای مشهدی از نظر طرح و سایز تنوع بسیار زیادی دارند. به همین دلیل می‌توانید برای هر نوع سلیقه‌ای از میان آن‌ها انتخاب کنید. برخی از این سماورها را می‌توانید به همراه سینی، قوری، پارچ یا کاسه مخصوص آن خریداری کنید.

سوغات غیر خوراکی مشهد، سماور

آینه

آینه‌ها در لیست سوغات شیک مشهد قرار می‌گیرند، زیرا این آینه‌ها از نظر طراحی بسیار زیبا و کاربردی هستند. این آینه‌ها از نظر ابعادی کوچک بوده و در اغلب موارد همراه با شانه‌های زینتی به فروش می‌رسد. برای خرید آینه‌های بزرگ‌تر با سنگ‌های زینتی یا نقره می‌توانید از بازارهای مختلف مشهد بازدید کنید. توجه داشته باشید که این نوع از آینه‌ها بسیار ارزشمند بوده و در حمل‌ونقل آن‌ها باید دقت لازم را داشته باشید.

آینه سنتی از سوغات مشهد

چلغوز

چلغوز نوع خاصی از خشکبار است که به عنوان سوغات لوکس مشهد شناخته می‌شود. چلغوز دانه نوعی کاج است که در افغانستان برداشت شده و در مشهد به صورت خام یا بو داده شده به فروش می‌رسند. این دانه‌ها بسیار خوشمزه هستند و طعم آن‌ها مشابه بادام و پسته است که پس از تف داده شدن می‌توانید به راحتی آن را میل کنید. جالب است بدانید که چلغوز خواص بسیار زیادی دارد و در کاهش وزن و کاهش کلسترول مفید و موثر است. برای تهیه این خشکبار می‌توانید به آجیل فروشی‌های مشهد مراجعه کنید.

چلغوز مشهد

جیلی بیلی

جیلی بیلی در گذشته چندان شناخته شده نبود، اما امروزه از محبوب‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران جیلی بیلی را به عنوان سوغاتی کودکان می‌شناسند، زیرا در اغلب مواقع برای کودکان خریداری می‌شوند. جیلی بیلی شباهت زیادی به پاستیل دارد که با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف تولید می‌شوند. جالب است بدانید که این شکلات بسیار مقوی بوده و دارای پروتئین است. استفاده از جیلی بیلی در تزئین غذا، کیک و دسر بسیار جذاب خواهد بود. توصیه می‌کنیم این سوغاتی خوشمزه مشهد را از دست ندهید.

جیلی بیلی از سوغات مشهد

نقل

با نقل می‌توانید شیرینی سوغات مشهد را به وضوح احساس کنید. این نقل‌ها کاملا تازه بوده و با طعم‌های مختلفی به فروش می‌رسند. اغلب مغازه‌ها، به ویژه غرفه‌های اطراف حرم این محصول را با تنوع بالایی ارائه می‌دهند. در فرهنگ ایرانی، نقل و چای به جای قند مصرف می‌شود. از محبوب‌ترین طعم نقل‌ها می‌توان به گشنیزی، گردویی، بادام درختی، بادام زمینی، کاکائوی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفرانی اشاره داشت.

نقل مشهد از سوغاتی های خوراکی

شکلات زنجبیلی

از ارزان‌ ترین سوغات مشهد می‌توان به شکلات زنجبیلی اشاره داشت. این شکلات با نام‌های دیگری چون شکلات گورخری یا شکلات راه راهی نیز شناخته می‌شود که تنها تفاوت آن با شکلات اطلسی در طعم و اندازه آن است. همانطور که اشاره شد، شکلات‌های زنجبیلی با قیمت‌های بسیار مناسبی عرضه می‌شوند. برای خرید این نوع شکلات می‌توانید از فروش‌های اطراف مشهد بازدید کند. طعم نوستالژی و قدیمی این شکلات می‌تواند برای شما و عزیزانتان جذاب و دلنشین باشد.

شکلات زنجبیلی مشهد

آلو بخارا

آلو بخارا از جذاب‌ترین سوغات خوراکی مشهد به حساب می‌آید که در بین افراد، به ویژه کودکان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شما در شهر مشهد می‌توانید باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین آلو بخارا را خریداری کنید؛ زیرا این شهر با مرکز تولید آلو بخارا فاصله کمی دارد. برای خرید این سوغاتی مشهد می‌توانید به فروشگاه‌های خشکبار مشهد مراجعه کنید.

آلو بخار سوغات مشهد

نخود و کشمش

نخود و کشمش از بهترین سوغات مشهد برای کودکان است. این خوراکی از خواص بسیار زیادی برخوردار است و به تقویت سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی، افزایش رشد و … کمک بسزایی می‌کند. پس در زمان سفر به مشهد، خرید نخود و کشمش را فراموش نکنید.

نخود و کشمش سوغات مشهد

خلعت آخرت

خلعت در واقع نوعی کفن است که از سوغات مشهد به شمار می‌رود. این نوع سوغات در اغلب شهرهای مذهبی مثل: مشهد، قم، مکه، مدینه و … ارائه می‌شوند. برای خرید این سوغاتی می‌توانید از فروشگاه‌های اطراف حرم بازدید کنید. خلعت از نظر معنوی دارای جایگاه بالایی است و در دو نوع مردانه و زنانه ارائه می‌شوند.

بر روی خلعت دعاهای مختلفی همچون جوشن کبیر کامل، زیارت عاشورا، دهای چهل مومن، دعای نور، دعای دوازده امام و چهار قل بر روی آن با زعفران نوشته شده است.

خلعت آخرت سوغات مشهد

پرچم مذهبی

اغلب تولیدکنندگان پرچم‌های مذهبی در مشهد، محصولات خود را به بقاع متبرک می‌کنند. اگر بستگان و عزیزانتان به این نوع پرچم‌ها علاقه‌مند هستند، بدون شک می‌توانند یک سوغاتی خوب و جذاب برای آن‌ها باشند. بسیاری از پرچم‌های مذهبی در مشهد با عناوین مختلفی همچون (یا امام رضا، یا ضامن آهو و …) در بازارهای این شهر به فروش می‌رسند.

پرچم مذهبی سوغات مشهد

عبای روحانی

بهترین سوغات مشهد برای پدر، عبای روحانی متبرک شده است. این سوغاتی ارزش معنوی بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای پدرتان یادآور حرم امام رضا (ع) باشد. عبا را می‌توانید در جنس‌ها و طرح‌های مختلف در فروشگاه‌های اطراف حرم مشاهده کنید.

عبای روحانی از سوغات مشهد

سوغات مشهد از کجا بخریم؟

اکنون که با تمامی سوغاتی‌های معروف مشهد آشنا شده‌ایم، می‌توانیم سراغ بازارها و مراکز خرید مشهد برویم. انتخاب مراکز خرید می‌تواند از پیچیده‌ترین و چالش برانگیزترین موارد برای مسافران و گردشگران باشد. به همین دلیل قصد داریم در ادامه معروف‌ترین و بهترین بازارها و مراکز خرید مشهد را معرفی کنیم.

بازارهای مشهد

بازارهای مشهد بسیار زیاد هستند که در ادامه به معرفی سه مورد از محبوب‌ترین و بهترین آن‌ها می‌پردازیم.

بازار رضا

بازار رضا در واقع معروف‌ترین بازار مشهد به حساب می‌آید که در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع شده و با حرم فاصله کمی دارد. در این بازار سرپوشیده می‌توانید مغازه‌های زیادی را مشاهده کنید که هر کدام از آن‌ها به صورت تخصصی، محصولات خاصی می‌فروشند. اغلب زائران و گردشگران در زمان سفر به مشهد از این بازار بازدید کرده و سوغاتی‌های خوبی خریداری می‌کنند.

آدرس: ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل فلکه آب و ۱۷ شهریور 

بازار رضا مشهد

بازار سپاد

بازار سپاد از دیگر بازارهای محبوب مشهد است که در بزرگراه شهید چراغچی، بلوار خیام شمالی، بین میدان‌های سپاد و بهارستان قرار دارد. پس از بازار رضا، این بازار به عنوان دومین بازار و مرکز خرید ارزان مشهد شناخته می‌شود که گردشگران می‌توانند سوغاتی‌های مورد نظر خود را با قیمت‌های بسیار مناسبی از آن خریداری کنند.

آدرس: بزرگراه شهید چراغچی، بلوار خیام شمالی، بین میدان سپاد و بهارستان

بازار روس‌های مشهد (بازار حکیم)

اگر تمایل به خرید کالای چینی ارزان قیمت دارید، بازار روس‌های مشهد که در حال حاضر بازار حکیم نامیده می‌شود، بهترین گزینه برای شما به حساب می‌آید. البته در این بازار در کنار کالای چینی، انواع سوغاتی‌ها نظیر: وسایل منزل، پوشاک و … با ارزان‌ترین قیمت به فروش می‌رسند. در گذشته روس‌ها در این بازار اجناس خود را به فروش می‌رساندند؛ به همین دلیل این بازار با نام بازار روس‌ها شهرت پیدا کرده است.

دقت داشته باشید که این بازار در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است و از محبوب‌ترین بازارهای مشهد به شمار می‌رود.

آدرس: ایتدای خیابان امام خمینی، روبروی بازارچه سراب

مراکز خرید مشهد

مشهورترین و محبوب‌ترین مراکز خرید مشهد برای خرید سوغاتی به شرح زیر هستند:

مرکز خرید الماس شرق

الماس شرق یکی از مراکز خرید محبوب و مشهور شهر مشهد است. این مرکز خرید در انتهای بلوار خیام شمالی واقع شده و محصولات مختلفی نظیر: انواع سوغاتی، لوازم خانگی، جواهرات، لوازم خانگی، پوشاک، صنایع دستی، کیف و کفش، اسباب بازی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه می‌شود. اینترنت رایگان، فست‌فود، کافی‌شاپ، آب‌نمای جامپینگ، سالن اجتماعات، شهربازی و… از دیگر ویژگی‌های خاص مرکز خرید الماس شرق مشهد به شمار می‌روند.

آدرس: انتهای بلوار خیام شمالی، میدان سپاد، ابتدای بلوار بهارستان

مرکز خرید پروما

از دیگر مراکز خرید محبوب مشهد می‌توان به پروما اشاره داشت که در میدان جانباز واقع شده است. در مرکز خرید پروما انواع سوغات مشهد، لوازم خانگی، سیسمونی و … با کیفیت بالا عرضه می‌شود. این مرکز خرید علاوه‌بر عرضه اجناس مختلف، از امکاناتی همچون سالن بیلیارد، سالن بولینگ و شهربازی نیز برخوردار است.

آدرس: بلوار جانباز، بین میدان جانباز و جانباز ۱

مرکز خرید فردوسی

اگر به دنبال سوغات فرهنگی مشهد هستید، پیشنهاد ما به شما مرکز خرید فردوسی است. در این مرکز خرید می‌توانید انواع کالاهای مختلف را با کیفیت های بالا و قیمت‌های مناسب مشاهده کنید. در هر یک از طبقات مرکز خرید فردوسی می‌توانید اجناس مختلفی خریداری کنید.

آدرس: انتهای سی متری طلاب و نبش میدان مفتح

چطور به مشهد برویم؟

سفر به مشهد به دلیل وجود حرم مطهر، علاوه‌بر جنبه معنوی، دارای جنبه گردشگری نیز دارد. به همین دلیل این شهر سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی است. اگر تمایل به رزرو تور مشهد دارید، می‌توانید با کارشناسان اقامت ۲۴ در ارتباط باشید. کارشناسان این مجموعه با بررسی شرایط و بودجه مورد نظر شما می‌توانند بهترین تورها را پیشنهاد دهند.

در مشهد کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در شهر مشهد گزینه‌های مختلفی وجود دارد. محبوب‌ترین و بهترین راه اقامت، رزرو هتل مشهد است. در این شهر هتل‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه و امکانات مورد نظر خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. اگر در مورد هتل‌های شهر مشهد اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان اقامت ۲۴ در پروسه رزرو بهترین اقامتگاه شما را همراهی می‌کنند.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به معرفی بهترین و محبوب‌ترین سوغات مشهد و معروف‌ترین مراکز و بازارهای خرید این شهر پرداختیم. همانطور که در ابتدا اشاره شد، سوغات این شهر از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که شما می‌توانید برای هر نوع سلیقه، با توجه به بودجه خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. چنانچه تجربه خرید سوغاتی مشهد را دارید، می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

سوغاتی مشهد چیست؟

از سوغاتی های مشهد می توان به فیروزه، انگشتر و سنگ زینتی، تسبیح، قالی و گلیم، پوستین، دیگ سنگی یا هرکاره، نبات، خشکبار و میوه خشک، ادویه، ترشی مشهد، زرشک، زعفران، چادر نماز، جام چهل کلید، زیورآلات، عطر مشهد، سماور، آینه، چلغوز، جیلی بیلی، نقل، شکلات زنجبیلی، آلو بخارا، نخود و کشمش، خلعت آخرت، پرچم مذهبی، عبای روحانی اشاره داشت.

سوغات خوراکی مشهد کدامند؟

نبات، خشکبار و میوه خشک، ادویه، ترشی مشهد، زرشک، زعفران، چلغوز، جیلی بیلی، نقل، شکلات زنجبیلی، آلو بخارا، نخود و کشمش

سوغات غیر خوراکی مشهد کدامند؟

فیروزه، انگشتر و سنگ زینتی، تسبیح، قالی و گلیم، پوستین، دیگ سنگی یا هرکاره، چادر نماز، جام چهل کلید، زیورآلات، عطر مشهد، سماور، آینه، خلعت آخرت، پرچم مذهبی، عبای روحانی

سوغات مشهد برای کودکان چیست؟

بهترین سوغات مشهد برای کودکان خشکبار و میوه خشک، جیلی بیلی، نخود و کشمش هستند.

سوغات مشهد برای پسر چیست؟

از بهترین سوغات مشهد برای پسران می‌توان به فیروزه، انگشتر و سنگ زینتی، تسبیح و عطر اشاره داشت.

سوغات مشهد برای دختر چیست؟

بهترین سوغات مشهد برای دختران چادر نماز، زیورآلات، سنگ فیروزه، نخود و کشمش و شکلات زنجبیلی است.

سوغات حرم مشهد چیست؟

سوغات حرم مشهد شامل: عطر، مهر و تسبیح، عبای روحانی و چادر نماز می‌شود.

سوغات زنانه مشهد چیست؟

از سوغات زنانه مشهد می‌توان به چادر نماز، عطر، زیورآلات، سنگ‌های قیمتی مثل: عقیق و فیروزه اشاره داشت.

سوغات سنتی مشهد چیست؟

تسبیح، قالی و گلیم، پوستین، دیگ سنگی یا هرکاره، خشکبار و میوه خشک، ادویه، ترشی مشهد، زرشک، زعفران، آلو بخارا، نخود و کشمش از سوغات سنتی مشهد هستند.

سوغات فرهنگی مشهد چیست؟

سوغات فرهنگی مشهد شامل: تسبیح، چادر نماز، جام چهل کلید، خلعت آخرت، پرچم مذهبی و عبای روحانی می‌شود.

سوغات قدیمی مشهد چیست؟

جام چهل کلید، سماور و پوستین جزء سوغات قدیمی مشهد به حساب می‌آیند.

سوغات لوکس مشهد کدامند؟

قالی و گلیم، پوستین، زرشک، زعفران، زیورآلات، آینه، چلغوز، سنگ‌های قیمتی و زینتی مثل: عقیق و فیروزه از سوغات لوکس مشهد هستند.

سوغات مشهد برای خانواده کدامند؟

نبات، خشکبار و میوه خشک، ادویه، ترشی، زرشک، زعفران، جام چهل کلید، عطر، نقل، شکلات زنجبیلی، آلو بخارا، نخود و کشمش جزء مناسب‌ترین سوغات مشهد برای خانواده‌ها هستند.

بهترین سوغات مشهد برای مادر چی بخریم؟

بهترین سوغات مشهد برای مادران شامل: فیروزه، انگشتر و سنگ زینتی، تسبیح، قالی و گلیم، پوستین، دیگ سنگی یا هرکاره، زرشک، زعفران، چادر نماز، زیورآلات، عطر مشهد، سماور و آینه می‌شود.

بهترین سوغات مشهد برای همسر چی بخریم؟

بهترین سوغات مشهد برای همسران شامل: پوستین، عطر، شکلات زنجبیلی، زیورآلات، سنگ های قیمتی مثل: عقیق و فیروزه می‌شود.

بهترین سوغات مشهد برای پدر چی بخریم؟

از بهترین سوغات مشهد برای پدران می‌توان به عطر، پوستین، جام چهل کلید، پرچم مذهبی، عبای روحانی، تسبیح و شکلات زنجبیلی اشاره داشت.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×