روستای قلات شیراز
شیراز

قلات شیراز کجاست؟ هلند کوچک ایران را بشناسید!

۱۶ شهریور ۱۴۰۳ ۰269

روستای قلات از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود که معماری و ویژگی‌های خاص آن هر گردشگری را به وجد می‌آورد. طبیعت بکر و زیبا و معماری خاص این روستا آن را تبدیل به یکی مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه های شهر شیراز کرده است. اگر شما هم به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی علاقه‌مند هستید، قطعا قلات شیراز بهترین گزینه برای شما به حساب خواهد آمد. اگر شما هم تمایل به بازدید از این روستا را دارید، با ما همراه باشید تا در مجله گردشگری اقامت ۲۴ توضیحاتی درباره روستای قلات ارائه دهیم.

فهرست این مطلب

قلات شیراز کجاست؟

و اما قلات شیراز کجاست؟ چگونه از شیراز به قلات برویم؟

روستای قلات یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز و از معروف‌ترین روستاهای ایران به حساب می‌آید. این روستای ییلاقی از توابع قسمت مرکزی شهرستان شیراز است. روستای قلات در کنار چشمه قلات شیراز، در میان درختان انبوه و باغ‌های سرسبز در جاده یاسوج به شیراز واقع شده است.

از مرکز شهر شیراز تا روستای قلات حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه راه است. فاصله این روستا با تهران حدود ۹۴۰ کیلومتر است. کوه قلات یا کوه سرخ مشابه با یک دیوار بزرگ از جنوب، شرق و غرب روستای قلات را در بر گرفته و تنها از بخش شمالی امکان دسترسی به آن وجود دارد. رودخانه قره آغاج از ارتفاعات کوه تاسک سرچشمه گرفته و جلوه‌ای خاص و زیبا به این روستا بخشیده است.

چگونه از شیراز به قلات برویم؟

موقعیت روستای قلات در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز است. در مسیر روستای قلات به شیراز ابتدا باید به شهر شیراز سفر کنید و پس از آن وارد جاده شیراز به اردکان (سپیدان) شوید. پس از طی مسافت ۲۵ کیلومتر، تابلوی روستای قلات و زیرگذر آن را مشاهده خواهید کرد.

دقت داشته باشید که جاده روستای قلات چندان خوب نیست، ولی در داخل روستا مسیر آسفالت بوده و می‌توانید با ماشین تا مرکز روستا بروید. اگر تمایل به دیدن طبیعت بکر و زیبایی‌های روستای قلات شیراز را دارید، توصیه می‌کنیم با پای پیاده مسیر را ادامه دهید.

آدرس روستای قلات شیراز: استان فارس، شیراز، ۳۵ کیلومتری شمال غربی شیراز، جاده یاسوج به شیراز

نقشه روستای قلات شیراز

نقشه روستای قلات شیراز

آب و هوای قلات شیراز

و اما آب ‌و هوای قلات شیراز در فصل‌های مختلف چگونه است؟ بهترین زمان سفر به این روستا کدام فصل است؟

به طور کلی، آب ‌و هوای قلات شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، خنک و مطبوع است. این روستا نیز مشابه با سایر روستاهای کوهستانی، در فصول مختلف با تغییرات آب‌وهوایی مواجه می‌شود که در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌دهیم.

روستای قلات در بهار

آب‌و‌هوای روستای قلات در بهار بسیار مطبوع و خنک است. از طرفی با فرا رسیدن فصل بهار، همه جا سرسبز و بسیار دیدنی می‌شود. به همین دلیل می‌تواند زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در محله‌های مختلف روستا باشد.

قلات شیراز در فصل بهار

روستای قلات در تابستان

روستای قلات در تابستان نیز آب‌وهوای مطبوع و نسبتا خنکی دارد. اگر از خوردن میوه‌های تابستانی و تازه لذت می‌برید، این فصل را برای سفر به قلات انتخاب کنید؛ زیرا باغداران میوه‌های تابستانی خوش عطر و طعم خود برای فروش به بازار عرضه می‌کنند. در این فصل امکان خرید میوه به صورت مستقیم از باغدار نیز وجود دارد.

توریست ها در حال پیاده روی در روستای قلات

روستای قلات در پاییز

روستای قلات در پاییز حال‌وهوای دیگری دارد. مناظر خیره‌کننده و خاص این روستا در پاییز می‌تواند برای علاقه‌مندان به عکاسی پاییزی بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه باشد. پس اگر می‌خواهید زیبایی‌های فصل پاییز را از نزدیک مشاهده کنید، در این فصل به روستای قلات سفر کنید.

درختان روستای قلات در فصل پاییز

روستای قلات در زمستان

روستای قلات در زمستان سرد و گاها برفی است. بدون شک، فصل زمستان قلات نیز از زیبایی‌های خاص خود برخوردار است. فقط به خاطر داشته باشید که برای سفر به این روستا در زمستان، حتما باید لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید و در مسیرهای سربالایی و پلکانی روستا با احتیاط حرکت کنید.

زمستان در روستای قلات شیراز

بهترین فصل سفر به روستای قلات شیراز

آب و هوای قلات شیراز در تمامی فصل‌های سال مطبوع و دلپذیر است. با این وجود برخی از گردشگران بر این عقیده‌اند که این منطقه در فصل بهتر و تابستان بسیار دیدنی و جذاب است. افرادی که به فصل پاییز علاقه مند هستند، توصیه می‌کنیم در این فصل به  قلات شیراز سفر کرده و زیبایی‌های پاییز روستا را از نزدیک مشاهده کنند. فقط به خاطر داشته باشید که آب و هوای قلات در فصل پاییز کمی سرد است.

این روستا در فصل زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. به طوری که از تماشای زیبایی‌های آن سیر نخواهید شد. همین مسئله سبب وسوسه گردشگران و سفر آن‌ها به این منطقه در فصل زمستان می‌شود. اگر شما هم نمی‌توانید در برابر زیبایی‌های زمستان روستای قلات مقاومت کنید، لباس گرم و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

روستای قلات در شب

روستای قلات در شب از زیبایی خاصی برخوردار است، به طوری که هر فردی را شیفته خود می‌کند. در ادامه تصاویر روستای قلات شیراز در شب را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

روستای قلات در شب

قلات شیراز در شب

غروب روستای قلات شیراز

مشخصات روستای قلات

و اما می‌رسیم به مشخصات روستای قلات. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۰، جمعیت روستای قلات بیش از ۷۰۰۰ نفر بوده است. گویش مردم روستای قلات نیمه لری یا پارسیگ است که در دوره ساسانی زبان مردم فارس بوده است. سبک زندگی مردم این منطقه نیمه سنتی بوده و به کارهایی همچون دامداری، کشاورزی، باغداری و گیوه‌بافی مشغول هستند.

مردم قلات شیراز در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف، لباس‌های قشقایی بسیار زیبایی بر تن می‌کنند و با سازهای ویلون، سرنا، ضرب و دهل موسیقی محلی می‌نوازند. اهالی این روستا در عروسی‌ها آوازی دلنشین به نام واشنگ می‌خوانند و به بازی‌های سنتی مثل ترکه بازی یا چوب بازی می‌پردازند. واشنگ در واقع نوعی هم آوایی است که توسط زنان روستا در عروسی‌ها اجرا می شود.

گیوه‌های تولید شده در قلات شیراز از مواد طبیعی ساخته می‌شوند که در برابر تغییرات آب‌وهوا بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل امکان استفاده از آن‌ها در مناطق کوهستانی نیز وجود دارد. هر چقدر گیوه بیشتر استفاده شود، راحت‌تر و نرم‌تر می‌شود.

تاریخچه روستای قلات شیراز

قدمت روستای قلات را می‌توانید از درختان کهن سال آن متوجه شوید که به بیش از هزار سال می‌رسد. جالب است بدانید که نام این روستا در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. روستای قلات شیراز به دلیل حفظ بافت طبیعی خود معروف شده است. بر اساس تاریخچه روستای قلات شیراز، نام آن در گذشته کلات (به معنای قلعه یا ده ساخته شده بر روی کوه بلند) بوده است.

دلیل نام‌گذاری روستای قلات قرارگیری آن در میان کوه سرخ است. موقعیت جغرافیایی این روستا سبب آب و هوای مطبوع و دلپذیر آن شده است. روستای قلات از گذشته تا به اکنون جزء مناطق ییلاق‌نشین سلاطین محدوده فارس بوده است. پادشاهان مختلفی از بخش‌های مختلف ایران برای تماشای مناظر زیبا به قلات می‌آمدند.

در حال حاضر روستای قلات مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. بسیاری از عشایر از روزگاران گذشته تا به اکنون برای استراحت به این منطقه می‌آیند. همین مسئله سبب رونق بیشتر قلات و دوام آوردن آن در طول تاریخ شده است. به طوری که اکنون تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شیراز شده است.

معماری روستای قلات شیراز

جلوه و معماری روستای قلات شیراز در فاصله چند کیلومتری آن چندان مشخص نیست. زمانی که وارد روستا شوید، می‌توانید زیبایی و جذابیت معماری خانه‌ها را مشاهده کنید. معماری روستای قلات پلکانی مشابه با برخی از روستاهای بنا شده در دامنه کوه، پلکانی است. خانه‌ های روستای قلات از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب ساخته شده‌اند.

اغلب خانه‌های روستای کوهستانی قلات یک یا دو طبقه بوده و سقف آن‌ها مسطح است. البته تعداد کمی خانه سه طبقه نیز در این روستا وجود دارد. قرارگیری خانه‌ها همانند پله در کنار یکدیگر، منظره خاصی را ایجاد کرده که هر فردی را شیفته خود می‌کند. جالب است بدانید که خانه‌های این روستا در میان درختان سر به فلک کشیده ساخته شده‌اند.

روستای قلات شیراز از پرطرفدارترین و محبوبترین روستاهای گردشگری است. به لطف رونق گردشگری قلات، اکنون این روستا میزبان خانه‌های نوساز و جدیدی است که اغلب با آهن و سیمان ساخته شده‌اند.

معماری خانه های روستای قلات

جاهای دیدنی قلات شیراز

روستای تاریخی قلات در کنار طبیعت زیبای خود، دارای جاذبه‌های دیدنی مختلفی است. در مسیر پیاده‌روی روستای قلات شیراز کافه‌های سنتی وجود دارد که می‌توانند شما را به صرف خوردن و نوشیدن دسرها و نوشیدنی‌های خوشمزه مهمان کنند. جاهای دیدنی قلات شیراز در میان طبیعت زیبای آن قرار گرفته‌اند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

قلعه روستای قلات

قلعه قلات که با نام قلعه قزل ارسلان نیز شناخته می‌شود، در بالای کوه قرار گرفته است. اهالی این روستا معتقدند این قلعه متعلق به فردی به نام اتابکان فارس بوده است. برج و باروهای این قلعه در دوران سلجوقیان بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

مخروبه قلعه روستای قلات

کلیسای روستای قلات

کلیسای روستای قلات در زمان جنگ جهانی اول و دوم توسط عالمان مذهبی برای مسیحیان ساکن در این منطقه ساخته شده است. این بنای سنگی در یکی از کوچه‌های روستا واقع شده که متاسفانه به دلیل عدم دقت در نگهداری و مراقبت از آن تخریب شده است.

موزه قلات شیراز

در این قلات شیراز یکی از خانه‌های قدیمی با تلاش رامین باقی، یکی از اهالی روستا تبدیل به موزه شده است. در این موزه سازها و اشیاء قدیمی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای هر فردی لذت بخش و جذاب باشد. رامین باقی حدود ۱۰ سال پیش برای تاسیس موزه قلات شیراز اقدامات لازم را انجام داد. دقت داشته باشید که بازدید از این موزه رایگان است.

یعنی شما می‌توانید از تمامی وسایل و اشیاء باستانی، سکه‌ها و پول نقد، رادیوهای قدیمی، دوربین، ابزار گل دوزی، نقاشی های رامین باقی و … به صورت رایگان بازدید کنید. جالب است بدانید که تعدادی از اشیاء ثبت شده در میراث فرهنگی استان فارس در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

حمام تاریخی روستای قلات

در روستای قلات یک حمام قدیمی وجود دارد که بزرگان این روستا بر این باورند که در گذشته سعدی در آن جا غسل کرده است. متاسفانه این بنای تاریخی مشابه با کلیسا در طی زمان تخریب شده است.

آبشار روستای قلات

آبشار روستای قلات در حاشیه روستا، در دامنه کوه سرخ قرار گرفته است. در این دامنه در واقع سه آبشار طبیعی وجود دارد که دسترسی به دو تا از آن‌ها راحت است.

آبشار روستای قلات

روستای قلات و تفرجگاه ها

از تفرجگاه‌های مشهور و محبوب روستای قلات می‌توان به تفرجگاه شب شتری اشاره داشت. این تفرجگاه در کنار رودخانه شب شتری واقع شده و دارای طبیعی سرسبز و چشم‌نواز است. توجه داشته باشید که فاصله پارک و تنگه شب شتری با بافت قدیمی روستای قلات تنها ۵/۲ کیلومتر است. در این منطقه انواع گیاهان دارویی و گیاهان وحشی به چشم می‌خورد و آب‌وهوای آن بسیار تمیز و دلپذیر است.

با عبور از تفریحگاه شب شتری در ارتفاعات کوه قلات، با تنگه‌ای با شیب ملایم روبه‌رو می‌شوید که با بالا رفتن از آن می‌توانید جاذبه‌های کمتر شناخته شده این منطقه، مانند رودخانه چشمه انجیری را مشاهده کنید.

پاچنار قلات شیراز

یکی از جاهای دیدنی قلات شیراز پاچنار نام دارد. پاچنار در واقع شامل چهار درخت چنار در کنار هم است که سبب به وجود آمدن منظره‌ای زیبا شده‌اند.

رودخانه های قلات شیراز

رودخانه‌های قلات شیراز شامل رودخانه شب شوتری و رودخانه چشمه انجیری است که در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز و زیبا است. در این منطقه می‌توانید گل‌های وحشی و گیاهان دارویی مختلفی را مشاهده کنید و از آب‌وهوای تمیز کنار رودخانه لذت ببرید.

طبیعت روستای قلات شیراز

طبیعت روستای قلات بسیار زیبا است. به طوری که چشم اندازهای خاص، آبشارها، جویبارها و باغ‌های متنوعی را می‌توانید در گوشه و کنار آن مشاهده کنید. با قدم زدن و کوهپیمایی در طبیعت این روستا، به خصوص در نیمه اول سال، می‌توانید حس و حال خاصی را تجربه کنید. آبشارهای سه گانه از جاذبه‌های طبیعی روستای قلات به شمار می‌رود که توصیه می‌کنیم در زمان سفر، به آن سر بزنید.

دسترسی به این جاذبه چندان سخت نیست. اغلب محلی‌های روستا یا گردشگران بعد از ظهرها به سمت رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری می‌روند. برخی از محلی‌ها با چیدن گیاهان دارویی مانند: آویشن، بومادران، پونه کوهی، دمنوش‌های بسیار خوش طعمی تهیه می‌کنند.

طبیعت روستای قلات در شیراز

بازی های مردم روستای قلات شیراز

از جاذبه‌های خاص روستای قلات شیراز می‌توان به مراسم عروسی مردمان این روستا اشاره داشت. در این مراسم مردم علاوه بر پایکوبی و شادی، بازی‌های محلی جذابی برگزار می‌شود. یکی از این بازی‌ها با نام چوب بازی شناخته می‌شود که جزء سرگرمی‌های اصلی مردان قلات شیراز است.

پس از فرارسیدن فصل بهار، در این منطقه بازی به نام ترنه‌بازی برگزار می‌شود. این بازی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. اگر می‌خواهید در فصل بهار به قلات شیراز سفر کنید، توصیه می‌کنیم در ترنه‌بازی اهالی این روستا شرکت کنید. سنگ بازی و شش خانه از تفریحات کودکان این روستا هستند که در برخی دیگر از روستاهای ایران نیز برگزار می‌شوند.

سوغات قلات شیراز

بدون شک، خرید سوغات از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به حساب می‌آید. روستای قلات نیز مانند هر روستا و شهر دیگر، دارای محصولات و سوغات خاص خود است. از بهترین سوغات قلات شیراز می‌توان به انار، انجیر، انگور، بادام، گردو، زردآلو، آلو و گوجه سبز، شیره انگور، رب انار و آبغوره یا صنایع دستی مختلف مانند: وسایل چوبی، مشک (به منظور خنک نگه داشتن آب)، گیوه، سبد دستباف و گره (ظرف بافته شده) دولک اشاره داشت.

سوغاتی روستای قلات، شیره انگور

غذاهای سنتی قلات شیراز

بانوان این روستا دستپخت بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارند، به طوری که از خوردن آن‌ها سیر نخواهید شد. به عنوان مثال: در این روستا آش رشته مخصوصی به گردشگران ارائه می‌شود که نظیر و مشابه آن را در سایر بخش‌های استان فارس پیدا نخواهید کرد. جالب است بدانید که پایه اصلی اغلب غذاهای روستای قلات شیراز، کشک است.

این کشک مانند کشک‌های معمولی نیست و طعم مخصوص به خود را دارد. از غذاهای اصلی مردم این روستا می‌توان به کشک و پیاز و کشک گردو اشاره داشت. کله پاچه و عدسی قلات شیراز نیز بسیار لذیذ و خوشمزه است. با افزایش رونق در این روستا، چندین کافه و رستوران تاسیس شده که در آن‌ها می‌توانید خوراکی‌های محلی و غذاهای خوشمزه سنتی ایرانی را میل کنید.

بستنی سنتی با شیر محلی جزء خوراکی‌های مخصوص قلات شیراز است که توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید و لذت ببرید.

غذای محلی روستای قلات، کله پاچه

رستوران های روستای قلات

روستای قلات شیراز دارای رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی است. رستوران قدیمی شیراز، رستوران‌های ستاره قلات، کافه رستوران دالودن و کبابی شازده از رستوران‌های سنتی این روستا به شمار می‌رود. جالب است بدانید که رستوران‌های روستای قلات تنوع زیادی دارند. به همین دلیل در زمان سفر به این روستا می‌توانید انواع غذاهای محلی، شمالی، گیلکی و ایتالیایی میل کنید.

فضای کافه‌های این روستا ترکیبی از فضاهای مدرن و سنتی است. در نتیجه می‌تواند برای دورهمی و جشن‌ها گزینه بسیار مناسبی هستند. در ادامه توضیحاتی در خصوص منوی معروف‌ترین رستوران‌های روستای قلات ارائه می‌دهیم.

رستوران سنتی نارنجستان

رستوران سنتی نارنجستان جزء بهترین رستوران‌های قلات شیراز به شمار می‌رود که در می‌توانید انواع غذاهای سنتی و ایرانی را میل کنید. اگر در زمستان به این منطقه سفر می‌کنید، آلاچیق‌های زمستانی و باصفای رستوران سنتی نارنجستان می‌تواند برای صرف ناهار و شام ایده‌آل باشد. منوی این رستوران شامل: چلو کباب، خوراک، خورشت و … می‌شود.

آدرس: شیراز، قلات، بافت قدیم

شماره تلفن: ۰۹۱۷۶۱۶۵۵۵۱ ، ۰۹۱۷۴۰۴۰۶۵۰

رستوران پاچنار

رستوران و کافی شاپ پاچنار از دیگر گزینه‌های خوب برای صرف نهار و عصرانه به شمار می‌رود که در محدوده قلات واقع شده است. منوی این رستوران شامل: دنده کباب، جوجه کباب، ماهی، مرغ سوخاری، دیزی، کشک و بادمجان، صبحانه محلی، انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم می‌شود.

آدرس: شیراز، قلات، بافت قدیم، ابتدای ورودی آبشار

شماره تلفن: ۰۹۳۳۹۰۰۹۴۳۴

رستوران گیله وا قلات شیراز

از دیگر رستوران‌های خوب در محدوده قلات می‌توان به رستوران گیله وا قلات شیراز اشاره داشت که می‌توانید برای صرف صبحانه و غذاهای محلی و شمالی آن را در نظر بگیرید. منوی این رستوران شامل: انواع املت، ماهی و … می‌شود.

آدرس: شیراز، قلات، بافت قدیم، کوچه پارکینگ رضا

شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۰۸۸۹۱۱

رستوران گیله وا در قلات شیراز

اقامت در قلات شیراز

روستای قلات دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی است که برای بازدید از همه آن‌ها به بیش از یک روز زمان نیاز خواهید داشت. به همین دلیل بهتر است حداقل یک شب را در این روستا سپری کنید.  برای اقامت در روستای قلات گزینه‌های مختلفی (هتل، اقامتگاه بومگردی، باغ ویلا، سوئیت، خانه اجاره‌ای) وجود دارد که در ادامه به محبوب‌ترین و بهترین آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

هتل مونت قلات

این هتل در بافت قدیمی روستای قلات شیراز واقع شده و دارای محوطه سرسبز و بسیار زیبایی است. هتل مونت قلات دارای اتاق‌های شیشه‌ای یک تا سه تخته و یک اتاق ویژه ۶ تخته با سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی و یک اتاق ۱۸ نفره کف خواب است. به طور کلی، در این هتل امکان اقامت برای ۴۵ نفر فراهم شده است.

در تمامی اتاق‌های هتل مونت قلات سیستم گرمایشی و سرمایشی فراهم شده و دارای دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی هستند. دقت داشته باشید که حمام به صورت مشترک است. همانطور که اشاره شد، این هتل در بافت قدیمی روستا قرار گرفته است. به همین دلیل امکان ورود خودرو به داخل کوچه تا درب هتل وجود ندارد.

به این ترتیب مسافران بعد از پارک خودرو، باید مسیر ۱۰۰ متری را برای رسیدن به هتل طی کنند. از دیگر ویژگی‌های هتل مونت قلات می‌توان به وجود رستوران، چایخانه، باربیکیو و یک آشپزخانه عمومی برای آشپزی مسافران در محوطه اشاره داشت.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، روستای قلات، بافت قدیم قلات، مسیر آبشار، کوچه امامزاده

اقامتگاه بومگردی مهر و ماه قلات

اقامتگاه بومگردی مهر و ماه قلات با نام خاله نازی نیز شناخته می‌شود. این اقامتگاه در روستای قلات واقع شده و دارای دو واحد مجزا است. دقت داشته باشید که هر یک از این واحدها مجهز به آشپزخانه عمومی به منظور پخت و پز مستقل گردشگران، حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، تراس و یک اتاق است.

در اقامتگاه بومگردی مهر و ماه قلات می‌توانید غذاهای سنتی خوشمزه‌ای مثل: قورمه به، شکر پلو، کلم پلو، لوبیا پلو شیرازی، رب پلو، شیرازی پلو، دو پیازه آلوی شیرازی، یخنی نخود، کوفته سبزی و اشکنه را نوش جان کنید. در محوطه و حیاط این اقامتگاه آلاچیقی به منظور دورهمی و استراحت وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن استفاده کنید.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، قلات، بافت قدیمی روستا، بعد از امامزاده، سمت چپ رودخانه

اقامتگاه بومگردی کوهستان قلات

این اقامتگاه در واقع یک خانه بومی بازسازی شده که در بافت قدیمی قلات قرار گرفته است. اقامتگاه بومگردی کوهستان قلات دارای ۲ اتاق دو تخته، ۱ اتاق سه تخته، ۳ اتاق چهار تخته بوده و امکان اسکان و پذیرش ۲۵ گردشگر را فراهم کرده است. تمامی این اتاق‌ها مجهز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تلویزیون هستند.

دقت داشته باشید که در برخی از اتاق‌ها سرویس بهداشتی و حمام به صورت مشترک در محوطه اقامتگاه تعبیه شده است. از دیگر امکانات این اقامتگاه می‌توان به پارکینگ غیرمسقف اختصاصی، حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی مشترک و مجزا، آشپزخانه عمومی و یخچال، وسایل گرمایشی (مثل: پتو)، سیستم سرمایشی و گرمایشی (مثل: کولر آبی و بخاری گازی)، راهنمای تورهای گردشگری اشاره داشت.

در صورت تمایل، با هماهنگی قبلی می‌توانید غذاهای محلی خوشمزه این منطقه نظیر: دو پیازه آلو، دیزی، کلم‌پلو، کشک بادمجان، کباب و … را سفارش دهید.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، روستای قلات، بافت قدیم قلات، کوچه جنب پارکینگ، سه کنج آخر کوچه

اقامتگاه بومگردی کومه قلات

اقامتگاه بومگردی کومه قلات از بهترین اقامتگاه‌های موجود در این روستا به شمار می‌رود؛ زیرا این اقامتگاه با امکاناتی فراتر از اقامتگاه‌های معمولی آماده پذیرش گردشگران است. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۷ توسط یک زوج تحصیل کرده در رشته معماری تاسیس شد. اقامتگاه بومگردی کومه قلات در مجموع دارای ۴ اتاق در طبقه همکف است که یکی از آن‌ها دو تخته و بقیه سه تخته هستند.

تمامی این اتاق‌ها با چند پله از محیط رستوران جدا می‌شوند و همه آن‌ها دارای سرویس بهداشتی اختصاصی هستند. برای دسترسی به این اقامتگاه بعد از عبور از بافت جدید باید به سمت بافت قدیمی روستا بروید. ۳۰۰ متر پس از عوارضی، در ابتدای کوچه‌های سنگ فرش شده تابلوی اقامتگاه را مشاهده خواهید کرد.

دقت داشته باشید که مسیر پیاده‌روی اقامتگاه بومگردی کومه قلات، کوچه‌ای با پله‌های زیاد است. البته مسیر جایگزینی هم وجود دارد که از پشت اقامتگاه می‌گذرد و گردشگران می‌توانند به راحتی خودروی خود را تا درب اقامتگاه ببرند.

رستوران کومه با نام میل، از رستوران‌های بسیار خوب این روستا است که در آن انواع غذاهای ایرانی و باکیفیت سرو می‌شوند. فضای رستوران این اقامتگاه با طراحی خلاقانه‌ای از اتاق‌ها جدا شده و کوچک‌ترین مزاحمتی برای مهمانان ندارد. در صورتی که اقامتگاه کومه را برای اقامت انتخاب کنید، صبحانه خوشمزه‌ای را مهمان آن‌ها خواهید بود.

تلفن: ۰۹۳۹۱۱۱۳۹۲۴

آدرس: شیراز، روستای قلات، بافت تاریخی، ۳۰۰ متر بعد از عوارضی

اقامتگاه بومگردی کومه قلات

نکته: اگر تنها برای یک روز تمایل به بازدید از این روستا را دارید و نمی‌خواهید در آن اقامت داشته باشید، می‌توانید از طریق اقامت ۲۴ برای رزرو هتل شیراز اقدام کنید.

سفر به شیراز و بازدید از قلات شیراز با تور

سفر به شیراز با توجه به جاذبه‌های موجود و طبیعت زیبای آن، بدون شک از به یادماندنی‌ترین سفرها خواهد بود. اگر شما هم برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی می‌کنید و تمایل به بازدید از تمامی جاذبه‌های مهم و محبوب آن دارید، بهترین گزینه برای شما تور شیراز خواهد بود.

همانطور که می‌دانید، تورهای اقامت ۲۴ از کامل‌ترین تورهای مسافرتی به حساب می‌آیند که امکان تغییر آن بر اساس شرایط و بودجه شما وجود دارد. پس وقت را تلف نکنید و همین حالا برای رزرو تور شیراز اقدام کنید.

جمع بندی

در این مقاله به روستای کهن قلات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن پرداختیم. از دیگر مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به موزه قلات شیراز، چشمه قلات شیراز و قبرستان قلات شیراز اشاره داشت. هر یک از این جاذبه‌ها دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود است. قلات شیراز بدون شک در تمامی فصول زیبا و دیدنی است. به طوری که بسیاری از گردشگران برای عکاسی از طبیعت بکر و زیبا به این روستا سفر می‌کنند.

اگر تمایل به خرید سوغات دارید، باید بگوییم که محصولات روستای قلات می‌تواند هر فردی را به وجد بیاورد. اگر شما هم تجربه سفر به این روستای شگفت‌انگیز و زیبا را دارید، می‌توانید نظرات خود درباره روستای قلات را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

روستای قلات کجاست؟

استان فارس، شیراز، ۳۵ کیلومتری شمال غربی شیراز، جاده یاسوج به شیراز

فاصله روستای قلات تا شیراز چقدر است؟

فاصله روستای قلات تا شیراز حدود ۳۵ کیلومتر است. ‏

روستای قلات در کدام استان است؟

روستای قلات در استان فارس، شهر شیراز واقع شده است. ‏

از روستای قلات سوغاتی چی بخریم؟

سوغات قلات شیراز شامل صنایع دستی مختلف مثل: وسایل چوبی، مشک (به منظور خنک نگه داشتن آب)، ‏گیوه، سبد دستباف و گره (ظرف بافته شده) دولک و میوه‌ها و خوراکی‌هایی مانند: انار، انجیر، انگور، بادام، ‏گردو، زردآلو، آلو و گوجه سبز، شیره انگور، رب انار و آبغوره می‌شود. ‏

شب در روستای قلات کجا بمانیم؟

برای اقامت در قلات شیراز گزینه‌های مختلفی وجود دارد که هتل مونت، اقامتگاه بومگردی مهر و ماه، اقامتگاه ‏بومگردی کوهستان، اقامتگاه بومگردی کومه از بهترین گزینه‌ها برای گردشگران خواهد بود. ‏

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×