سفر به قزوین شهر تاریخی ایران
قزوین

سفر به قزوین؛ راهنمای سفر از صفر تا صد!

۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۰159

شهر قزوین یکی از مهم‌ترین شهرهای مرکزی ایران است که در استانی به همین نام قرار گرفته است. این شهر که پیشینه تاریخی بسیار خوبی دارد، به یکی از مکان‌های گردشگری و تفریحی کشور بدل شده است. در این مقاله از مجله گردشگری اقامت ۲۴ ضمن معرفی این شهر، راهنمایی بسیار کامل و دقیق را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا اگر چنانچه قصد سفر به این شهر را داشتید، بتوانید با آسودگی خاطر و با دستی پر، سفر خود را انجام دهید.

معرفی شهر قزوین

می‌دانستید شهر قزوین که در شمال غربی ایران واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است؟  این شهر با تاریخی غنی و فرهنگی پویا مانند درختی پربار، سری به زیر و وجودی بی‌ادعا دارد.

این شهر که روزگاری پایتخت ایران در دوران صفویه بوده، هم اکنون یکی از مراکز مهم گردشگری با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی منحصربه‌فرد است. از قلعه الموت احاطه شده بین دره‌های اطراف، تا حسینیه امینی‌ها با آن آینه‌کاری و گچ‌بری‌های چشم‌نواز، هر بیننده‌ای را به دوره‌های تاریخی مختلف برده و اصالت تاریخی خود را نشان می‌دهد. این شهر با داشتن حمام‌های قدیمی، بازارهایی با قدمت تاریخی، مسجد جامع عتیق و کاخ چهل‌ ستونش، خودش را به‌عنوان شهری دیدنی معرفی می‌کند. همچنین قزوین به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خود و آب‌وهوای معتدلش، در تمامی فصول سال مقصدی جذاب برای گردشگران است.  

آب‌وهوای قزوین

قزوین را باید شهر چهار فصل نامید؛ زیرا در مجاورت رشته‌ کوه البرز قرار گرفته و از برکت این فضا می‌توانید انواع آب‌وهوا را در آن تجربه کنید. اگرچه قزوین را با آب‌وهوایی سرد و خشک می شناسند. ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، در هر فصل از سال با آب‌و‌هوای متفاوت، تأثیری مستقیم بر جذابیت‌های گردشگری آن می گذارد.

سفر به قزوین در بهار

بهتر نیست بهار را برای رفتن به قزوین انتخاب کنید؟ فصلی با هوای معتدل و دلپذیر که طبیعت بکر این شهر را به رخ می‌کشد. جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر در این فصل کم نیست و آن را به مقصدی رویایی بدل خواهد کرد و باغ‌های سرسبز و گل‌های شکوفا، همه نوید از سفری دلپذیر در این فصل خواهند داد. برخی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در این فصل عبارتند از: باغ‌های گل، پارک ملت، پارک باراجین و دریاچه اوان. ضمناً برای سفر به قزوین در این فصل، همراه داشتن لباس‌های بهاری و تعدادی لباس زمستانی جهت احتیاط، توصیه می‌شود.

شهر قزوین در بهار

سفر به قزوین در تابستان

اگر شب‌های خنک و نسیم دلپذیر کوهستانی را دوست دارید، تابستان‌ها به قزوین سفر کنید تا این شهر با آب‌وهوای معتدلش مقصدی جذاب برای گذراندن اوقات فراغت شما باشد. 

قلعه الموت یکی از جاذبه‌های تابستانی این شهر است که با آب‌وهوای خنک در منطقه‌ای کوهستانی، با منظره‌ی بی‌نظیر و تاریخ پر رمز و راز خود، توجه علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت را به خود جلب می‌کند. 

از جمله مزایای سفر به قزوین در تابستان هم می‌توان به هوای مناسب و شب‌های خنک و دلپذیر آن اشاره کرد. علاوه‌بر این فعالیت‌های متنوعی مانند کوهنوردی، قایق‌سواری و بازدید از جاذبه‌های تاریخی در این فصل رونق عجیبی می‌گیرد و اگر اهل این فعالیت‌ها باشید، می‌توانید روی این فصل حساب باز کنید. همین‌طور جشنواره‌ها و مراسم‌های محلی هم بیشتر در فصل تابستان برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم قزوین است.

شهر قزوین در تابستان

سفر به قزوین در پاییز

اگر علاقه‌مند به طبیعت هستید، بهترین زمان برای سفر به قزوین برای شما، فصل پاییز است. طبیعت در این فصل، با رنگ‌های گرم، زرد و نارنجی برگ‌ها عجین شده و چشم‌ها را خیره و مجذوب خود می‌کند. مطبوع بودن و خنکای آب‌وهوا، فرصت مناسبی برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مانند بوستان‌های باراجین و ملت است تا روی برگ‌های ترد پاییزی قدم بزنید و هوای مطبوعش را به مشام بکشید. قابل‌ توجه است که در این وقت سال ازدحام جمعیت و شلوغی شهر هم کمتر است و می‌توانید با آرامش از دیدنی‌های آن لذت ببرید. البته توجه داشته باشید همراه داشتن لباس‌های گرم و پاییزی برای گذراندن اوقاتتان در این شهر، در فصل پاییز، بسیار الزامی است.

شهر قزوین در پاییز
منبع: خبرگزاری مهر

سفر به قزوین در زمستان

قزوین سفیدپوش در فصل زمستان مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به مناظر زمستانی است. فعالیت‌های برفی مانند پیست اسکی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی در این شهر وجود دارد. کوه‌های پوشیده از برف، طبیعت اطراف شهر را زیبا می‌کند و علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی در این فصل را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین مناظر زیبا و دیدنی اطراف شهر شوق عکاسی را در علاقه‌مندان برمی‌انگیزد.  البته قبل از سفر به قزوین در فصل زمستان حتماً از گزارش هواشناسی مطلع شوید و از مسدود نبودن مسیرها و جاده‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید. ضمناً، لباس‌ گرم و تجهیزات مناسب زمستانی را در این سفر فراموش نکنید.

شهر قزوین در زمستان
منبع: خبرگزاری مهر

بهترین زمان سفر به قزوین

با توجه‌ به ویژگی‌های هر فصل، بهترین زمان سفر به قزوین با توجه‌ به شرایط آب‌وهوایی و جذابیت‌های طبیعی، فصل بهار و پاییز است. در این فصول، هوای معتدل و طبیعت زیبا، تجربه‌ی بی‌نظیر و تکرارناشدنی از سفر را برای شما به ارمغان می‌آورد و بهانه خوبی برای خاطره‌سازی از این شهر، به دست شما می‌دهد.

اطلاعات ضروری سفر به قزوین

  • کد قزوین: ۰۲۸
  • فرودگاه قزوین: در حال حاضر قزوین فرودگاه فعالی ندارد و فرودگاه مهرآباد تهران، امام خمینی تهران و پیام کرج، فرودگاه‌های نزدیک به این شهر هستند.
  • پایانه مسافربری قزوین: ضلع شمالی بلوار آیت‌الله ابوترابی و شرق بلوار خرمشهر
  • ایستگاه راه‌آهن قزوین: خیابان راه‌آهن، میدان دو چرخ
  • بیمارستان‌های قزوین:
  1. بیمارستان بوعلی: ۰۲۸۳۳۳۳۲۹۳۰
  2. بیمارستان ولایت: ۰۲۸۳۳۷۹۰۶۲۰
  3. بیمارستان پاستور: ۰۲۸۳۳۳۷۸۰۱۱

فاصله قزوین تا شهرهای مهم

  • فاصله قزوین تا شهر تهران: حدود ۱۴۵ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا شهر تبریز: حدود ۴۷۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا زنجان: حدود ۱۸۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا شهر اصفهان: بسته به مسیر بین ۴۷۰ تا ۵۶۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا همدان: حدود ۲۴۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا کرج: حدود ۱۱۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا قم: حدود ۲۶۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا اراک: حدود ۳۲۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا رشت: حدود ۱۷۵ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا شهر شیراز: بسته به مسیر بین ۸۷۰ تا ۹۵۰ کیلومتر
  • فاصله قزوین تا گرگان: بسته به مسیر بین ۵۶۰ تا ۷۱۰ کیلومتر

آداب و رسوم مردم قزوین

آداب‌ و رسوم هر قوم و ملتی هویت فرهنگی و شناسنامه آنجا خواهد بود. مردم قزوین فرهنگی غنی و تاریخی کهن دارند. بی شک در این شرایط آداب‌ و رسوم آنها منحصربه‌فرد خواهد بود و توشه راهی برای نسل‌های بعدی خواهد داشت. در قزوین مراسم‌ها و آیین‌های خاصی برگزار می‌شود که برای توریست‌ها جذابیت زیادی دارد. از جمله این مراسم‌ها می‌توان به جشنواره‌های گل‌وگیاه، مراسم شب یلدا و آئین‌های نوروز اشاره کرد که با شور و حال خاصی در این شهر برگزار می‌شوند. 

حمل و نقل عمومی در قزوین

سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در قزوین شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها است. ایستگاه‌های اتوبوس در نقاط مختلف شهر وجود دارند تا به راحتی بتوان در شهر عبور و مرور کرد. همچنین تاکسی‌های شهری و بین شهری نیز برای جابجایی سریع‌تر در دسترس عموم قرار دارد. برای مسافران، اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین نیز گزینه مناسبی است. 

راهنمای سفر به قزوین

راه‌های رسیدن به قزوین بسیار است اما، مهم است که چه راهی را انتخاب کنید. برای سفر به قزوین می‌توانید به سه صورت اقدام کنید؛ سفر به قزوین با قطار، سفر به قزوین با اتوبوس و سفر به قزوین با ماشین شخصی

هر کدام از این سه راه، نکات و ویژگی‌هایی دارند که پیش از سفر باید به خوبی از آن‌ها اطلاع پیدا کنید. این نکات و ویژگی‌ها را در ادامه به‌صورت کامل و دقیق به شما خواهیم گفت.

سفر به قزوین با قطار

سفر با قطار به قزوین، خاطره‌ای منحصربه فرد را برای شما رقم خواهد زد. برای رسیدن به این شهر فرهنگی و تاریخی می‌توانید با قطار سفر کنید. ایستگاه راه‌آهن قزوین، یکی از مهمترین مراکز حمل‌و‌نقل این شهر است و علاوه‌بر راحت کردن دسترسی مسافرانی که مقصدشان قزوین است، امکان دسترسی سریع و فوری به نقاط مختلف کشور را فراهم می‌کند.  

از مزایای سفر به قزوین با قطار راحتی و آسایش در سفر است، دیدن مناظر طبیعی بین راهی و ایمنی در مسیر، یکی دیگر از مزایای آن است و همچنین صرفه جویی در هزینه را هم باید به این مزایا اضافه کرد.  زیرا قطار از وسایل حمل‌و‌نقل اقتصادی محسوب می‌شود. البته در شرایطی که شهر مقصد فرودگاه و هواپیما داشته باشد!

سفر به قزوین با قطار

سفر به قزوین با اتوبوس

ترمینال قزوین با داشتن امکانات مناسب و خطوط اتوبوسرانی متعدد، گزینه‌ی دیگری برای سفر به این شهر است. اتوبوس‌های بین شهری از شهرهای مختلف به مقصد قزوین حرکت می‌کنند و دسترسی به این شهر را آسان می‌سازند.

اتوبوس یکی از پرطرفدارترین روش‌های حمل‌و‌نقل به این شهر تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود. زیرا دسترسی آسان به پایانه‌های اتوبوس‌رانی در هر ساعت از روز و تنوع در سرویس‌دهی باعث شده است تا اتوبوس و سفر با آن به این شهر، به یکی از روش‌های پرطرفدار بدل شود. از مزایای سفر به قزوین با اتوبوس صرفه‌جویی در هزینه، دسترسی آسان، انعطاف‌‌پذیری در برنامه سفر و دیدن مناظر بین راهی است.

سفر به قزوین با ماشین شخصی

اگر به سفر با ماشین شخصی علاقه‌مندید و در مسیر توقف‌هایی خواهید داشت تا از مناظر بین راهی لذت ببرید و خستگی به در کنید، گزینه مناسبی را انتخاب کرده‌اید. مسیرهای جاده‌ای متعددی به سمت قزوین وجود دارد. اتوبان تهران-قزوین یکی از مهم‌ترین مسیرهای دسترسی به این شهر است که سفری راحت و سریع را برای شما فراهم می‌کند.

از مزایای سفر با ماشین شخصی انعطاف‌پذیری در زمان، کشف مسیرهای جدید، آسایش و راحتی  است. برای سفر به قزوین می توان به مسیرهای تهران به قزوین، تبریز به قزوین، زنجان به قزوین، اصفهان به قزوین، رشت به قزوین اشاره کرد. از نکات مهم سفر با ماشین شخصی می‌توان به باخبر بودن از وضعیت جاده‌ها و شرایط آب‌و‌هوایی، در اختیار داشتن نقشه یا مسیریاب‌هایی مانند Google Maps اشاره کرد.

در سفر به قزوین از کجا دیدن کنیم؟

جاهای دیدنی قزوین را فراموش نکنید؛ تمام. این شهر با داشتن بناها و جاذبه‌های گردشگری بسیار از جمله جاذبه‌های تاریخی، تفریحی، مذهبی و طبیعی بسیار مقصدی مناسب برای گردشگران است. قزوین تاریخی غنی و شگرف دارد و در کنار آن، با دیگر جاذبه‌های خود، این توانایی را دارد که هر مسافر و گردشگری را غافلگیر کند. در ادامه با بررسی جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های تفریحی، جاذبه‌های مذهبی و جاذبه‌های طبیعی قزوین، این وضوع را به شما ثابت خواهیم کرد.

جاذبه های تاریخی قزوین

قزوین، شهری با قدمتی دیرینه و غنی از تاریخ و فرهنگ، میزبان آثار تاریخی ارزشمندی است و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از جای جای ایران و جهان است. این شهر بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است و پیشینه داستانی هر کدام از این بناها، به تنهایی می‌تواند سوژه هر روایت و داستانی برای اهالی سینما و هنر باشد! در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین بناهای تاریخی قزوین خواهیم پرداخت:

  • کاخ چهل‌ ستون قزوین
  • مجموعه باغ صفوی 
  • قلعه الموت (معروف‌ترین با تاریخی تیره!)
  • کاروانسرای سرای سعدالسلطنه
  • کاروانسرای وزیر
  • کلیسا کانتور

کاخ چهل ستون قزوین

جاذبه های تفریحی قزوین

اگر تصور می‌کردید قزوین تنها پیشینه‌ای تاریخی و مذهبی دارد، سخت در اشتباه بودید. چرا که این شهر، کم جای تفریحی ندارد. در واقع قزوین علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، مکان‌های تفریحی متنوعی دارد که در طول سفر خود به این شهر، می‌توانید از این مکان‌ها بازدید کنید و مدتی را در آن‌ها بگذرانید. این مکان‌های تفریحی به اختصار عبارتند از:

  • پارک جنگلی باراجین
  • باغستان‌های سنتی قزوین
  • دهکده طبیعت قزوین
  • مجموعه تفریحی الموت رود
  • باغ ملی قزوین

دهکده طبیعت قزوین

جاذبه های مذهبی قزوین

در کنار تمامی جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و طبیعی قزوین، جاذبه‌های مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارند و در واقع، مخاطب خود را هم دارند. جاذبه‌های مذهبی قزوین به‌واسطه تاریخ آن کم نیست. از زمان صفویه به بعد این شهر بیش از پیش مرکز توجهات بود و به همین جهت، از جهت مذهبی جایگاه خود را به خوبی در میان سایر شهرهای کشور پیدا کرد. برخی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی قزوی عبارتند از:

  • آرامگاه حمدالله مستوفی
  • امامزاده حسین
  • مسجد جامع قزوین
  • زیارتگاه چهار انبیاء
  • امامزاده اباذر
  • امامزاده علی شکرناب

مسجد جامع قزوین

جاذبه های طبیعی قزوین

جاذبه‌های طبیعی قزوین یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی است که در طول سفر به این شهر، بازدید از آن‌ها را باید در برنامه خود بگنجانید. شهر قزوین جاذبه‌های طبیعی متنوعی دارد که این جاذبه‌ها به تنهایی می‌توانند خاطره‌ی بسیار خوبی را برای شما رقم بزنند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی قزوین می‌پردازیم. 

  • کوه‌های الموت 
  • دریاچه اوان
  • چشمه آبگرم یله گان
  • آبشار ایل چوپان 

دریاچه اوان قزوین

در سفر به قزوین از کجا خرید کنیم؟

مراکز خرید قزوین تنوع بسیاری دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خرید سوغاتی‌، لباس‌ و سایر نیازهای خود بهره‌مند شوید. در ادامه، ضمن بررسی مراکز خرید قزوین به بررسی بازارهای مهم آن نیز می‌پردازیم. شهر قزوین مکان‌های متنوعی جهت خرید انواع اقلام ضروری و غیرضروری دارد که در این مقاله با معرفی آن‌ها، این امکان را خواهید داشت با مقایسه‌ای مناسب، به نیاز خود پاسخ دهید.

مراکز خرید قزوین

در این بخش به بررسی سه مورد از بهترین و معروف‌ترین مراکز خرید قزوین می‌پردازیم. این مراکز خرید عبارتند از:

  1. مرکز خرید نور: اگر به دنبال مرکز خرید مدرن در قلب قزوین هستید، مرکز خرید نور با داشتن فروشگاه‌های متعدد، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، جایی مناسب برای خرید و گذران وقت مسافران است. مرکز خرید نور از امکانات رفاهی زیادی برخوردار است برندهای معتبری در آن موجود و ارائه می شود.
  2. مجتمع تجاری البرز: این مرکز خرید جزو بزرگترین مراکز خرید قزوین بشمار می رود. انواع فروشگاه‌ها از لباس و لوازم خانگی گرفته تا اسباب‌بازی و لوازم الکترونیکی در آن موجود است. مجتمع تجاری البرز همچنین دارای پارکینگ اختصاصی و امکانات رفاهی مطلوب برای گردشگران است تا خریدی راحت و لذت‌بخش را در این شهر تجربه کنند.
  3. مرکز خرید نارون: مرکز خرید نارون، یکی از لوکس‌ترین و پرطرفدارترین مراکز خرید شهر قزوین ‌است که با ساختمانی چهار طبقه و زیبا، اغلب میزبان جوانان این شهر است و کالاهایی مطابق با سلیقه آن‌ها را عرضه می‌کند. همچنین این مرکز خرید، در طبقه چهارم فودکورتی ویژه دارد که می‌توانید بعد از گشت‌وگذار و خرید، کمی‌ در آن بنشینید، استراحت کنید و غذایی میل کنید.

مرکز خرید نور در قزوین

بازارهای قزوین

از مراکز خرید قزوین که بگذریم، به بازارهای قزوین می‌رسیم. بازارهایی که آوازه بلند بالایی در میان اهالی قزوین دارند. این بازارها که تنوع چشمگیری در ارائه خدمات به شهرنشینان قزوین و مسافران این شهر دارند، امکان خوبی را برای شما فراهم می‌کنند تا با توجه به نیاز خود، به رفع نیازتان بپردازید. سه مورد از بهترین بازارهای قزوین عبارتند از:

  1. بازار بزرگ قزوین: قدیمی‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین بازار قزوین را می توان بازار بزرگ قزوین نامید که انواع کالاها از پوشاک گرفته تا خوراکی‌های محلی در آن جای دارد. این بازار مکانی مناسب برای تجربه خرید محلی و آشنایی با زندگی روزمره مردم قزوین است.
  2. بازارچه صنایع دستی قزوین: اگر به دنبال بازاری برای خرید محصولات هنری و صنایع دستی محلی هستید بازارچه صنایع دستی قزوین مکان مناسبی است. می توانید خرید هدایای خاص و یادگاری‌هایی از این شهر تاریخی به شهر خود ببرید. این بازارچه گزینه خوبی برای گردشگران خواهد بود.
  3. بازارچه تره‌بار قزوین: قزوین معروف است به باغ های میوه و صیفی‌جات؛ بنابراین، اگر به قزوین رفتید حتما از بازار میوه و تره بار محلی دیدن کنید این بازارچه با فضای سرزنده و محصولات متنوع خود، یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازارهای قزوین است.

بازار بزرگ قزوین

در سفر به قزوین سوغاتی چی بخریم؟

در هر سفری سوغاتی جذاب‌ترین قسمت آن محسوب می‌شود. در نتیجه، سوغات قزوین را فراموش نکنید. این شهر سوغات متنوع و بسیاری دارد و به همین جهت می‌توانید در طول سفر خود به این شهر، اگر تمایل داشتید تا بخشی از فرهنگ، خوراک، صنایع دستی و … آن را به‌عنوان یادگار همراه خود ببرید، به خرید سوغاتی بپردازید. برخی از سوغاتی‌های مشهور قزوین عبارتند از:

  • باقلوای قزوین
  • نان قندی
  • نان چایی
  • پولکی و نبات
  • پسته
  • بادام
  • گردو
  • صنایع دستی
  • قلم‌زنی 
  • فرش دستباف 

سوغات قزوین

در سفر به قزوین چه غذایی بخوریم؟

به هر شهر از کشور سفر کنیم آنقدر غذاهای سنتی و محلی متنوعی وجود دارد که به سلیقه خوراکی مردمان آن دیار پی خواهیم برد. تنوع در غذاها می‌تواند شاخصه هر شهر باشد. بی‌شک غذاهای سنتی قزوین، طعم و مزه‌ای خاص دارد و می تواند تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای هر گردشگر به وجود آورد. در اینجا به چند نمونه از غذاهای سنتی قزوین اشاره می‌کنیم.

  • قیمه نثار: شاید محبوب ترین و معروف ترین غذای محلی قزوین را شنیده باشید. قیمه نثار غذایی لذیذ با تزئینات خاص و جذاب طرفداران زیادی در این شهر دارد. این غذا ترکیبی از برنج، گوشت، زعفران، خلال بادام و پسته است. شاید ادویه‌های مختلف طعم و بویی دلچسب به این غذا می دهد که آن را جزو غذاهای خوشمزه و مهمان‌پسند در این شهر کرده است.
  • دیماج: اگر به دنبال غذایی ساده و در عین حال خوشمزه هستید، دیماج گزینه مناسبی است. ترکیبی از نان خشک، پنیر، سبزیجات و گردو که غذایی سالم و مقوی است. غذا را جزو میان وعده های پرطرفدار قرار داده است.
  • آش دوغ: اگر به دنبال غذایی گرم و مقوی هستید آش دوغ قزوین گزینه خوبی است. ترکیبات آن دوغ، سبزیجات، برنج و نخود است که مزه این آش خصوصاً در فصول سرد سال تا همیشه در خاطرتان خواهد ماند و طعم فوق العاده آن را فراموش نخواهید کرد.
  • حلوا ارده: اگر از شیرینی‌های معروف قزوین بخواهیم برایتان بگوییم، حلوا ارده یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. ترکیبات آن کنجد، شکر و روغن است این حلوا یکی از دسرهای خوشمزه و مغذی شهر قزوین به شمار می‌رود که در اقصی نقاط کشور هم به خوبی شناخته شده است.

غذاهای سنتی قزوین

در سفر به قزوین کجا غذا بخوریم؟

رستوران های قزوین با تنوع غذایی سنتی و مدرن، پذیرای مسافران عزیز و اهالی این شهر است. بیشتر رستوران‌ها در دل شهر و در جاهای مهم قزوین قرار دارند. در اینجا به برخی از بهترین رستوران های قزوین اشاره خواهیم کرد:

  • رستوران نمونه: این رستوران یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین رستوران‌های قزوین است. تنوع غذایی بالا، سرویس عالی، نظافت رستوران از شاخصه‌های آن محسوب می‌شود. در این رستوران غذاهایی مانند قیمه نثار، انواع کباب‌ها و خورش‌های محلی ارائه می‌شود.
  • رستوران اقبالی: اگر بخواهیم بگوییم هر رستورانی به کدام غذایش معروف است می‌توان گفت رستوران اقبالی به غذاهای محلی‌اش مانند دیماج، خورش پسته و کوفته قزوینی معروف است. در این رستوران بیشتر غذاهای سنتی و محلی ارائه می‌شود.
  • رستوران سنتی بانو: فضای دلنشین و چیدمان سنتی این رستوران برای گردشگرانی که علاقه‌مند به هنر و رسم‌و‌رسوم هر شهر هستند، مکان جذابی خواهد بود. زیرا رستوران بانو غذاهای محلی را با کیفیت عالی ارائه می‌دهد و همچنین با انواع غذاهای ایرانی منتظر مهمانان گرامی است.
  • رستوران عالی قاپو: این رستوران به خاطر فضای زیبا و غذاهای ایرانی و بین‌المللی با کیفیتش معروف است. همچنین همجواری در مجموعه تاریخی عالی قاپو، کیف غذا خوردن در این مکان را دوچندان می‌کند.
  • فست‌فود باران: جدا از غذاهای سنتی و محلی هر شهر، نمی‌توان غذاهای فست‌فودی را از یاد برد زیرا طرفداران زیادی دارد. فست‌فود باران از محبوب‌ترین فست‌فودهای قزوین است که انواع پیتزا، ساندویچ و نوشیدنی‌ها را با کیفیت عالی  ارائه می‌دهد. 

رستوران اقبالی قزوین

در سفر به قزوین کجا اقامت کنیم؟

اقامت مهم‌ترین و جدی‌ترین مسئله‌ای است که در طول سفر به قزوین یا هر شهر دیگری باید به آن توجه داشته باشید. پاسخ به این سوال هم از همین جنس است. شهر قزوین اقامتگاه‌های مختلفی دارد که با سفر به آن می‌توانید از میان این اقامتگاه‌ها یا انواع هتل قزوین، مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید و به سادگی از اقامت ۲۴ رزرو کنید.

  • هتل مرمر قزوین: هتل مرمر یکی از هتل‌های ۳ ستاره قزوین است که در ۷ طبقه با ۴۸ اتاق و با پارکینگی به ظرفیت ۴۰ خودرو آماده میزبانی از مسافران این شهر است. هتل مرمر امکانات متنوعی دارد که با رزرو آن می‌توانید از تمامی این امکانات به بهترین نحو ممکن بهره‌مند شوید.
  • هتل آپارتمان سینا قزوین: دیگر هتل ۳ ستاره قزوین، هتل آپارتمان سینا است که با ۷ طبقه و ۲۸ اتاق و با ارائه امکانات گوناگونی من جمله پارکینگ با ظرفیت ۵۰ خودرو، مکان مناسبی برای اقامت شما در این شهر است.
  • هتل ایرانیان قزوین: تنها هتل ۴ ستاره قزوین که عنوان شیک‌ترین و بهترین هتل این شهر را با خود یدک می‌کشد، دیگر هتل است که می‌توانید برای سفر به قزوین و اقامت در آن، روی آن حساب باز کنید. با رزرو این هتل ضمن اشراف به جنگل می‌توانید از پارکینگ آن به ظرفیت ۳۰۰ خودرو بهره‌مند شوید و در طول اقامت خود در این شهر، از استخر آن هم استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت در مورد هتل‌های قزوین این است که این شهر، در حال حاضر هتل ۵ ستاره ندارد و بنابراین، برای اقامت در آن تنها می‌توانید روی هتل‌های ۴، ۳، ۲ و ۱ ستاره حساب باز کنید.

هتل ایرانیان قزوین

جمع بندی

قزوین شهری با تاریخ کهن، مردمانی با فرهنگ و طبیعتی بی‌نظیر مقصد خوبی برای گردشگران است. هر فصل از سال، جلوه‌ای تازه به این شهر می‌دهد. طبیعتی که برازنده این شهر و مردمان فرهنگ دوستش است. قزوین که زمانی پایتخت صفویان بوده حال تاریخی پرافتخار دارد، هر گوشه شهر داستانی برای گفتن دارد و همه این‌ها دل هر گردشگری را می‌برد و مشتاق دیدنی‌هایش می‌کند. در انتها امیدواریم این مقاله از اقامت ۲۴ تمام آنچه که به آن نیاز داشتید را در اختیارتان قرار داده باشد.

سوالات متداول

چرا سفر به قزوین؟

برای کشف زیبایی های طبیعی، آثار تاریخی و تجربه فرهنگ و غذاهای محلی که هر کدام به تنهایی دلیل کافی برای رفتن به این شهر تاریخی است.

بهترین فصل سفر به قزوین چه موقعی است؟

فصل سفر به قزوین معمولاً بهار و پاییز است؛ زیرا طبیعت بکر و هوای مناسب آن برای هر گردشگری خاطره‌انگیز و بی‌نظیر خواهد بود.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×