وسایل مورد نیاز سفر کربلا
دانستنی‌های سفر - کربلا

وسایل مورد نیاز سفر کربلا، زمینی، هوایی، با کاروان

۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۰2,473

آیا می‌دانید مهم‌ترین وسایل مورد نیاز سفر کربلا چه چیزهایی هستند؟ اگر اولین بار است که قصد رفتن به این سفر پر فضیلت را دارید، باید چک لیستی کامل از لوازم مورد نیاز در این سفر را همراه داشته باشید. زیرا این سفر یک هفته طول می‌کشد و مکان های زیارتی کربلا بسیار زیاد است. به همین علت شما باید وسایل مهم را همراه خود داشته باشید تا در طی سفر با مشکل مواجه نشوید.

جاهای دیدنی کربلا بسیار زیاد است و به همین علت بهتر است برای اولین بار با کاروان به این سفر زیارتی بروید تا بتوانید با مدیریت درست زمان، از تمام آن‌ها بازدید کنید. در این مجله گردشگری می‌توانید با مکان‌های دیدنی و زیارتی سفر کربلا آشنا شوید. همچنین اگر می‌خواهید با وسایل ضروری سفر کربلا آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

وسایل لازم برای سفر کربلا

کربلا حال و هوای متفاوتی دارد و باعث می‌شود زائران در هر شرایطی برای دیدار با ارباب خود به این شهر سفر کنند. به دلیل طولانی بودن این سفر و شرایط خاص کشور عراق، زائرین باید وسایل لازم برای سفر کربلا را همراه خود داشته باشند تا بتوانند از سفر لذت ببرند و سلامت خود را حفظ کنند. از جمله مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 وسایل مورد نیاز برای حمل لوازم مختلف

کیف، کوله پشتی و چمدان از مهم‌ترین وسایلی هستند که افراد در این سفر برای جابه‌جایی وسایل خود نیاز دارند. اگر تنها به این سفر زیارتی می‌روید یا افرادی که همراه شما هستند توانایی جسمی خوبی دارند، بهتر است لوازم خود را درون کوله پشتی قرار دهید تا حمل‌ونقل و نگهداری از آن‌ها برای شما راحت‌تر باشد. چنانچه قصد دارید از چمدان استفاده کنید، بهتر است از چمدان‌های چرخ‌دار استفاده کنید تا حمل آن در زمان جابه‌جایی برای شما خسته‌کننده نباشد.

ضمناً بهتر است برای مدارک خود یک کیف دستی یا کمری کوچک هم داشته باشید تا بتوانید مدارک و پول‌های خود را در آن قرار دهید و علاوه‌بر دسترسی آسان به آن‌ها، به خوبی از آن‌ها محافظت کنید.

وسایل زیارتی برای سفر به کربلا

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا، لوازم زیارتی هستند. گرچه در تمام مکان‌ها زیارتی این وسایل وجود دارد، اما بهتر است تا شما از وسایل شخصی خود استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین وسایلی که باید در این سفر همراه خود داشته باشید عبارتند از:

  • مهر
  • تسبیح
  • مفاتیح کوچک
  •  قرآن کوچک
  • چادر نماز (برای بانوان)

گفتنی است که مفاتیح و قرآن در مکان‌های زیارتی کربلا وجود دارند. اما تمام آن‌ها به زبان عربی هستند. 

پول و مدارک

پول و مدارک از جمله وسایل ضروری سفر کربلا هستند. پول نقد (دینار)، مدارک هویتی (کارت ملی یا شناسنامه)، پاسپورت و مدارک بیمه‌ مواردی هستند که وجود آن‌ها در سفر زیارتی به کربلا ضروری است. 

کفش و لباس

کفش و لباس از وسایل لازم برای سفر کربلا هستند. کفش و لباس باید مناسب با آب‌وهوای کشور عراق باشد. با توجه به زمان سفر، باید وسایل مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنید. بنابراین بهتر است قبل از سفر، پیش‌بینی هواشناسی را مشاهده کنید تا از شرایط آب‌وهوایی مطمئن شوید.

اگر در فصول گرم سال قصد سفر به کربلا را دارید، باید لباس‌های نخی، نازک و گشاد همراه خود داشته باشید. زیرا در این زمان دمای هوا در کربلا به بیشتر ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. چنانچه قصد دارید در فصول سرد سال به این سفر زیارتی بروید، ترجیحاً لباس‌های گرم که حجم و وزن زیادی ندارند را با خود ببرید.

لوازم بهداشتی

به دلیل شخصی بودن لوازم بهداشتی، شما باید آن‌ها را در وسایل مورد نیاز سفر زیارتی کربلا قرار دهید. مسواک، خمیر دندان، شانه، ژل یا الکل مخصوص ضدعفونی دست، شامپو و حوله مسافرتی از جمله مهم‌ترین لوازم بهداشتی سفر هستند که باید در لیست وسایل مورد نیاز برای سفر کربلا قرار دهید. با داشتن این لوازم تا حد زیادی از سلامت و پاکیزگی خود محافظت خواهید کرد. علاوه‌بر تمام این موارد، بانوان باید همراه خود پد بهداشتی هم داشته باشند. 

لوازم بهداشتی مورد نیاز برای سفر به کربلا

لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی در لیست مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا قرار می‌گیرند. زیرا در ساده‌ترین حالت، اگر شما به‌صورت دسته‌جمعی به همراه خانواده، دوستان یا کاروان به این سفر معنوی بروید، به تلفن همراه نیاز دارید تا در صورت بروز هر اتفاقی بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. همچنین به دلیل طولانی بودن مسیر، همراه داشتن پاوربانک، شارژر و هندزفری از دیگر وسایل برای کربلا رفتن هستند.

کیت کمک های اولیه

کیت کمک‌های اولیه یکی از مواردی است که باید در لیست وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا قرار بگیرد. چسب زخم، الکل، بتادین، قیچی، پرنس، دستکش یکبار مصرف، پانسمان و …  از جمله وسایلی هستند که باید در این سفر، در کیت کمک‌های اولیه همراه خود ببرید تا در صورت بروز اتفاقات ناگهانی آمادگی کافی داشته باشید. 

لوازم ایمنی

لوازم ایمنی یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی است که باید در لیست وسایل مورد نیاز برای سفر کربلا، همراه خود داشته باشید. این لوازم شامل موارد مختلفی می‌شوند که به‌طور مثال قفل مسافرتی برای کیف و چمدان، از جمله‌ی آن‌ها است.

خوراکی و تنقلات

خوراکی و تنقلاتی که باید در وسایل مورد نیاز سفر کربلا قرار دهید خشکبار، شکلات، لواشک و در صورت لزوم یک وعده غذایی است. چنانچه با کاروان به کربلا می‌روید غذا و مواد خوراکی‌ تازه در هتل و مهمان‌سراها وجود دارند. اگر هم به‌صورت شخصی به این سفر می‌روید، می‌توانید مواد خوراکی فاسد نشدنی را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. 

داروهای ضروری

از جمله وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا که باید همراه خود داشته باشید داروهای ضروری است. افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند باید حتماً داروهای ضروری که پزشک تجویز کرده است را به مقدار لازم همراه خود داشته باشند. اگر قصد سفر به کربلا در فصول گرم را دارید، به علت دمای زیاد هوا به پمادهای ضد سوختگی مانند آلفا و کالاندولا نیاز پیدا می‌کنید. همچنین وجود کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب برای سفر در روزهای گرم بسیار ضروری است. چنانچه می‌خواهید در فصول سرد سال به کربلا بروید هم بهتر است همراه خود داروی سرماخوردگی داشته باشید. از جمله داروهایی که در هر زمانی از سال برای سفر به کربلا نیاز دارید می‌توان به تسکین‌دهنده‌های درد، قرص‌های ضدتهوع، ضد اسهال و ویتامین‌ها اشاره کرد.

داروهای ضروری برای سفر به کربلا

وسایل مورد نیاز برای سفر زمینی به کربلا

برای سفر به کربلا وسایل نقلیه‌ی مختلفی وجود دارند که شما با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. برای هر یک از این روش‌ها وسایل مشخصی را باید همراه خود داشته باشید که در ادامه با وسایل مورد نیاز سفر زیارتی کربلا آشنا خواهید شد.

وسایل مورد نیاز سفر کربلا با اتوبوس

اگر برای سفر به کربلا، اتوبوس را انتخاب کرده‌اید باید موارد خاصی را در وسایل مورد نیاز کربلا قرار دهید. به دلیل طولانی بودن مسیر زمینی بهتر است همراه خود یک بالش بادی داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی در اتوبوس استراحت کنید. همچنین بهتر است همراه خود مقداری تنقلات و یک وعده غذایی فاسد نشدنی داشته باشید. جدا از این، همراه داشتن داروهای ضد تهوع و مسکن‌هایی مثل ژلوفن را در این سفر به شما توصیه می‌کنیم. همچنین، با توجه به طولانی بودن و خسته‌کننده بودن سفر با اتوبوس، پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل راز و نیاز هستید، قرآن یا مفاتیح همراه خود داشته باشید. اگر هم قصد دارید سرگرم شوید، تماشای فیلم با گوشی همراه یا مواردی از این جنس، می‌تواند سفر به کربلا با اتوبوس را برای شما دلنشین‌تر کند. 

وسایل سفر به کربلا با اتوبوس

وسایل لازم برای سفر کربلا با قطار

از جمله وسایل کربلا که برای سفر با قطار به آن‌ها نیاز دارید، می‌توان به ملحفه تمیز برای استراحت، شارژر، هندزفری، لباس راحتی برای استراحت و مقداری تنقلات اشاره کرد. با توجه به خدماتی که قطار ارائه می‌دهد می‌توانید همراه خود یک وعده غذایی بردارید یا آن را از بوفه‌ی قطار تهیه کنید. در این روش از سفر شما باید مقداری پول در کیف دستی خود داشته باشید تا بتوانید از ایستگاه قطار تا محل اقامت خود، در صورت تمایل سوار وسایل نقلیه همچون تاکسی یا اتوبوس شوید.

وسایل سفر به کربلا با قطار

وسایل مورد نیاز سفر کربلا با هواپیما

اگر قصد دارید با هواپیما به کربلا سفر کنید به علت مدت زمان کمی که در مسیر هستید به وسایل زیادی نیاز ندارید. برای سفرهای هوایی به مقداری تنقلات و آبنبات نیاز دارید. در این نوع از سفر مدارک شناسایی مورد نیاز همچون بلیط هواپیما، پاسپورت و کارت ملی  را نزدیک خود نگهداری کنید تا در هنگام خروج از مرز و ورود به کشور عراق دچار مشکل نشوید. همچنین گفتنی است که باید پول نقد همراه خود داشته باشید تا بتوانید از فرودگاه به محل اقامت خود بروید.

وسایل سفر به کربلا با هواپیما

وسایل مورد نیاز سفر کربلا با تور

چنانچه قصد دارید با تور به سفر کربلا بروید، باید با توجه به مکان و نوع حمل‌ونقلی که شرکت مورد نظر برای تور کربلا، برای شما در نظر گرفته است وسایل لازم را همراه خود ببرید. این نوع از سفر ممکن است تورلیدر و راهنما نداشته باشد. به همین علت شما می‌توانید وسایلی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد همراه خود به سفر کربلا ببرید.

وسایل مورد نیاز سفر کربلا با کاروان

اگر برای سفر به کربلا می‌خواهید با کاروان همراه شوید باید با توجه به مواردی که رئیس کاروان تذکر می‌دهد وسایل خود را جمع‌آوری کنید. اما مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز سفر کربلا را تا اینجای مطلب مطالعه کرده‌ و با آن‌ها آشنا شده‌اید. چنانچه رئیس کاروان یا راهنما لوازم بیشتری را معرفی کردند، آن‌ها را  به لیست وسایل مورد نیاز سفر خود اضافه کنید.

وسایل ممنوعه در سفر به کربلا

برای سفر و بازدید از مکان های زیارتی کربلا برخی از وسایل ممنوعه هستند. بهتر است لپ‌تاپ و اشیای قیمتی مانند طلا و جواهرات را همراه خود به کربلا نبرید. لوازمی مانند سلاح سرد (چاقو)، چوب دستی بزرگ و پرچم‌های بزرگ از وسایل ممنوعه‌ای هستند که نمی‌توانید به کربلا و درون حرم ببرید. همچنین گفتنی است که برخی از داروها مانند ترامادول، کدئین، متادول و هرگونه مواد مخدر هم از جمله وسایل ممنوعه این سفر با هواپیما هستند. ضمناً توجه کنید که پول نقد زیادی را هم نمی‌توانید با خود وارد کربلا کنید.

بهترین روش برای اقامت در کربلا کدام است؟

چنانچه اولین باری است که می‌خواهید به کربلا سفر کنید بهتر است با کاروان یا تورهایی که راهنما دارند به این شهر زیارتی سفر کنید. زیرا در این شرایط کاروان برنامه‌ای مشخص برای بازدید از مکان‌های زیارتی دارد و بهترین هتل کربلا را برای اقامت زائرین در نظر گرفته است. همچنین فاصله‌ی این هتل‌ها تا مکان‌های زیارتی معمولاً کم بوده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حرم می‌رسید.

همراهی با تورها و کاروان‌های مسافرتی که به کربلا سفر می‌کنند تجربه‌ای متفاوت و به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورند. در این کاروان‌ها راهنما و مداح‌هایی مخصوص وجود دارد که شما را در تمام مدت سفر همراهی می‌کنند تا از تک تک لحظات آن لذت کافی را ببرید.

جمع بندی مطالب

کربلا، یکی از مکان‌های زیارتی کشور عراق است که سالانه افرادی زیادی برای زیارت به این مکان مقدس سفر می‌کنند. به علت شرایط خاصی که در این کشور وجود دارد، زائرین باید وسایلی خاصی را همراه خود داشته باشند. در این مطلب لیستی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر کربلا را در اختیارتان قرار دادیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا سفری بی‌دغدغه داشته باشید.

سؤالات متداول

برای سفر به کربلا چی بردارم؟

لباس و کفش مناسب، لوازم بهداشتی، داروهای ضروری، تلفن همراه، شارژر و ... از جمله وسایل مورد نیاز سفر کربلا هستند.

برای سفر به کربلا چه وسایلی لازم است؟

کیف، کوله‌پشتی، پاوربانک و وسایلی از این دست برای سفر به کربلا لازم است.

چه وسایلی را نباید برای سفر کربلا با خودمان ببریم؟

چاقو، مواد مخدر و داروهای کدئین‌دار از جمله موارد ممنوعه سفر به کربلا هستند.

برای سفر زمینی به کربلا چه وسایلی با خودمان ببریم؟

مدارک شناسایی، بالش بادی و مقداری تنقلات از مهم وسایل مورد نیاز سفر به کربلا به‌صورت زمینی هستند.

برای سفر هوایی به کربلا چه وسایلی با خودمان ببریم؟

برای سفر هوایی به کربلا، همراه داشتن مدارکی همچون پاسپورت، کارت ملی و بلیط هواپیما در کنار داروهای ضد تهوع، از جمله الزامات هستند.

۳.۷/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×