سفر به تبریز، نمایی از کل شهر در غروب
تبریز

سفر به تبریز؛ راهنمای جامع از ۰ تا ۱۰۰

۹ مرداد ۱۴۰۳ ۰299

سفر به تبریز شاید بهترین تجربه ایرانگردی در طول زندگی شما باشد؛ چرا که می‌‌توانید از آب‌و‌هوای بی‌نظیر شهر و جاذبه‌های توریستی تکرارنشدنی آن استفاده کنید. شهر تبریز یکی از شهرهای تاریخی در شمال غرب ایران است که با طبیعتی سرسبز و آب‌و‌هوایی خنک از شما پذیرایی خواهد کرد. در این شهر تنوع بالایی از مکان‌های گردشگری را مشاهده خواهید کرد که در کمتر نقطه‌ای از ایران مشابه آن را می‌یابید. همچنین، اگر هدف شما دسترسی به طبیعتی بکر است، مطمئناً در اطراف شهر تبریز به این مزایا دسترسی خواهید داشت. در این مطلب از مجله گردشگری اقامت ۲۴ با ارائه یک راهنمای جامع سفر به تبریز، تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

فهرست این مطلب

معرفی تبریز

شهر تبریز یکی از کلانشهرهای ایران است که گویش رسمی در آن آذری و آب‌وهوای آن خنک و خشک است. این شهر یکی از مناطق مهم گردشگری در کشورمان ایران است که از سالیان دور و دراز به‌ عنوان مقصدی محبوب در این مورد شناخته شده است. در حالت کلی، اگر در فصل تابستان و هوای گرم آن به دنبال یک مقصد گردشگری با آب‌وهوایی ملایم هستید، مطمئناً باید تبریز را در فهرست خود قرار دهید. 

  • مساحت

منطقه تبریز یکی از بزرگترین مناطق شهری در ایران است که مساحت آن ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع است و این مساحت ۲.۸ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که مساحت شهر در حدود ۲۴۴.۵ کیلومتر مربع است که بر این اساس تبریز یک شهر بزرگ در مقایسه با بسیاری از مناطق شهری ایران به حساب می‌آید.

  • جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ شمسی، تبریز دارای حدود ۱.۶ میلیون نفر جمعیت بود که البته با توسعه شهر در این سال‌ها به این جمعیت افزوده شده است.  با این حال، می‌توان این منطقه را بین ۶ شهر بزرگ از نظر جمعیتی در ایران به حساب آورد. جالب است بدانید که حدود ۷۷۸۰ نفر به ازای هر کیلومتر مربع در این شهر زندگی می‌کنند و به همین جهت هم تراکم جمعیتی در این شهر متوسط است. 

  • دین و مذهب

به صورت حداکثری، دین مردم شهر تبریز اسلام و مذهب آن‌ها شیعه دوازده امامی است. البته، درصدی از اقلیت‌های مذهبی هم در این شهر زندگی می‌کنند که آمار آن‌ها کمتر از ۲ تا ۵ درصد از جمعیت شهر است. 

  • قومیت

برای سفر به تبریز شاید بهتر باشد تا با قومیت این شهر کمی آشنا شویم. در این شهر، قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند اما قومیت غالب آذری هستند. درصد آذری‌ها در این شهر ۹۶ درصد است و در کنار آن، حدود ۳ درصد از قومیت، فارسی‌زبانان هستند. همچنین ۱ درصد این آمار هم شامل سایر قومیت‌ها می‌شود.

  • زبان

زبان اکثر مردم شهر تبریز ترکی آذربایجانی یا همان آذری است که شاید یاد گرفتن آن برای فارس‌زبانان کمی دشوار باشد. در کنار این زبان، اکثریت مردم شهر به فارسی هم تسلط دارند و به همین جهت، به راحتی می‌توانید در شهر کارهای خود را پیش ببرید. ضمناً اقلیتی ارمنی هم در این شهر حضور دارند که زبان مختص به خود را دارند. 

  • صنایع فعال و اقتصاد

صنایع مهمی در شهر تبریز حضور دارند که شاید مهم‌ترین آن‌ها صنایع فولادی، تولید برق، خودروسازی، تراکتورسازی و موادغذایی باشد. در حالت کلی، اگر یک دور اطراف شهر بزنید، با کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلفی روبرو خواهید شد که در طول سال مشغول تولید و عرضه محصولات مختلف به بازار هستند. 

به همین دلیل است که شهر تبریز یکی از مناطق صنعتی ایران به حساب می‌آید که ارزش صادراتی بالایی هم برای آن تعریف شده است. این شهر به مسیرهای اصلی و گلوگاه‌های صادرات دسترسی بسیار خوبی دارد و درست در یکی از شاهرگ‌های صادرات به مناطق ترکیه و ارمنستان واقع شده است. 

محصولات صادراتی مهمی در تبریز تولید می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شیرینی‌جات و محصولات موادغذایی اشاره کرد. همچنین، کفش تبریز و فرش آن نیز در سراسر جهان شهرت زیادی دارد و این صنایع بخش بزرگی از صادرات تبریز را تشکیل داده‌اند. 

اطلاعات ضروری سفر به تبریز

برای سفر به تبریز مطمئناً باید با اطلاعات ضروری این شهر آشنا شوید. در ادامه چند مورد مهم را در اختیارتان قرار می‌دهیم. 

  • کد شهری: ۰۴۱
  • شماره تلفن و آدرس پایانه مسافربری: تبریز – میدان ابوریحان – انتهای خیابان منظریه – ۳۴۷۹۶۰۹۱ و ۳۴۷۹۱۱۷۷ – ۰۴۱
  • ایستگاه راه‌آهن: میدان راه‌آهن – ایستگاه راه‌آهن – اداره کل راه‌آهن آذربایجان – ۳۴۴۴۰۰۵۲ – ۳۴۴۴۰۰۵۱  –  ۳۴۴۲۹۰۹۳ –  ۳۴۴۴۰۰۵۴ – ۰۴۱
  • فرودگاه تبریز:  تبریز، جاده فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز –  ۳۵۲۳۴۷۰۱ – ۰۴۱
  • بیمارستان های مهم تبریز

بیمارستان امام رضا (ع)

آدرس: تبریز، جنب دانشگاه تبریز

شماره تلفن: ۰۴۱۳۳۳۴۷۰۵۴

بیمارستان بین‌المللی ولیعصر تبریز

آدرس: تبریز، ابتدای زعفرانیه

شماره تلفن: ۰۴۱۳۱۱۲ – ۰۴۱۳۳۲۷۳۰۰۰

 بیمارستان ۲۹ بهمن

آدرس: تبریز، خیابان امام (ره)، نرسیده به راهنمایی

شماره تلفن: ۰۴۱۳۳۳۶۵۰۴۵

فاصله تبریز تا شهرهای مهم

  • فاصله تبریز تا ارومیه: ۱۴۸ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا شهر تهران: ۶۲۳ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا جلفا:  ۱۴۷ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا اردبیل: ۲۱۸ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا سرعین: ۲۰۳ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا خوی: ۱۷۴ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا شهر مشهد: ۱۵۵۰ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا شهر اصفهان: ۹۰۱ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا بانه: ۳۲۳ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا رشت: ۴۹۱ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا ماکو: ۲۶۴ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا کندوان: ۱۹۴ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا قزوین: ۴۷۱ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا زنجان: ۲۹۵ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا کلیبر: ۱۷۹ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا مراغه: ۱۳۹ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا شهر یزد: ۱۲۱۱ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا شهر شیراز: ۱۴۳۰ کیلومتر

تاریخچه تبریز

شهر تبریز را شاید بتوان تنها شهر ایران دانست که به عنوان طویل‌المدت‌ترین پایتخت ایران شناخته می‌شود. این شهر در دوران روادیان، اتابکان آذربایجان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، قره‌قویونلوها، آق‌قویونلوها، صفویان، آذربایجان ایران، پایتخت ملی دوم ایران در دوران قاجاریان، آزادیستان و حکومت خودمختار آذربایجان به عنوان پایتخت شناخته می‌شده است. 

در دوران قاجار، شکوفایی مجدد تبریز را شاهده بوده‌ایم.و در دوران معاصر هم یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و صنعتی کشورمان ایران است. در دو سده اخیر هم شهر تبریز، مبدا بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی بوده است. این شهر مانع از خاموشی انقلاب مشروطه شد و در انقلاب ۱۳۵۷ و روند مدرن شدن ایران نیز نقش پررنگی داشته است.

تصویری از تبریز قدیم

آب و هوای تبریز

با توجه به شرایط موقعیتی و جغرافیایی شهر تبریز، می‌توان آن را یکی از مناطق سرد در کل کشور به حساب آورد. این منطقه با کوهستان‌های در هم پیچیده احاطه شده است و از سمت غرب به دشت‌های هموار ختم می‌شود. در اکثر روزهای سال، آب‌وهوای خنک یا حتی سرد را در این شهر تجربه می‌کنید و این موضوع در شب‌های تابستان نیز در اکثر مواقع به چشم می‌خورد.

سفر به تبریز در بهار

با سفر به تبریز در فصل بهار به بهترین مزایا دسترسی دارید و تقریباً دما در این فصل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه است. البته، این احتمال نیز وجود دارد که در اوایل بهار با سرمای شدید هوا مواجه شوید که این سرما ته مانده‌های فصل زمستان است که در بهار خود را نشان می‌دهد. رفته‌رفته که از بهار دور می‌شویم، هوای تبریز رو به گرمی می‌رود. بنابراین برای سفر به این شهر در این فصل، توصیه ما در این راهنما سفر به تبریز برای شما این است که پوششی مناسب با این فصل را برای سفر به آن در نظر بگیرید و جهت اطمینان خاطر یکی دو تکه لباس زمستانی هم همراه داشته باشید.

سفر به تبریز در تابستان

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که تابستان تبریز از خرداد شروع می‌شود و گرمای نسبی را از اوایل یا اواسط خرداد تجربه خواهید کرد. با گذشت زمان و با ورود به ماه‌های تیر و مرداد گرما به اوج خود می‌رسد اما این گرما طوری نیست که طاقت‌فرسا باشد. برای انتخاب پوشش جهت سفر به تبریز در این فصل، لباس‌های بهاری و تابستانی گزینه مناسبی هستند.

سفر به تبریز در پاییز

پاییز تبریز با هوایی ملایم، نسبتاً خنک و رو به سردی خود را نشان می‌دهد. به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این شهر، شاید در بعضی از روزها برف را نیز مشاهده کنید اما شدت این برف به حدی نیست که حال و هوای شهر را به فصل زمستان تبدیل کند. 

در بعضی از روزها هوا سرد است پس بهتر است برای سفر به تبریز در فصل پاییز حتماً لباس‌های گرم و پشمی را همراه خود داشته باشید. 

سفر به تبریز در زمستان

مطمئناً در مورد سرمای تبریز در زمستان اخبار را شنیده‌اید و باید بگوییم این اخبار کاملا درست است. با ورود به روزهای زمستان در این شهر، سوز سرمای شگفت‌انگیزی با آب‌و‌هوای شهر عجین خواهد شد تا یک خاطره به‌یادماندنی در ذهن شما ثبت کند. البته، این سرما غیرقابل تحمل نیست و اگر لباس گرم همراه‌تان باشد، حتماً از حضور در پارک‌ها و پیاده‌روهای سطح شهر لذت خواهید برد. 

بهترین زمان سفر به تبریز

اگر صادقانه صحبت کنیم، بهترین زمان سفر به تبریز تمامی فصول است. بنابراین، انتخاب بین فصول مختلف کاملاً بسته به سلیقه شما است چرا که در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان آب‌و‌هوا برای گردشگری مساعد است. در سال‌های اخیر نیز از حجم برف‌های چند متری زمستان در شهر کم شده است و دیگر در این فصل مشکلات این چنینی را مشاهده نمی‌کنید. 

در کل، اگر در فصل‌هایی مانند تابستان یا بهار از گرمای شهر خود خسته شده‌اید، حتماً با سفر به شهر تبریز در این زمان‌ از سال، می‌توانید کمی تنوع به وجود آورده و زمان لذت‌بخشی را در کنار خانواده‌ خود بگذرانید. 

تبریز در فصل تابستان

چطور به تبریز سفر کنیم؟ 

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای سفر به تبریز فراهم است و انتخاب از بین این گزینه‌ها کاملاً وابسته به شرایط خود شما و اهداف‌تان از سفر است. اگر نیاز دارید تا سریعاً در این شهر حضور داشته باشید، بهترین روش استفاده از هواپیما است. اگر هدف‌تان لذت بردن از مسیر در طول سفر است، شاید بهترین روش قطار یا استفاده از خودروی شخصی باشد. در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از این روش‌ها می‌گوییم.

راهنمای سفر زمینی به تبریز

مسیرهای مطمئنی برای سفر زمینی به تبریز فراهم است و تنها کار شما تنظیم سرعت خودرو و لذت بردن از مسیر خواهد بود. اگر از شهر تهران به تبریز مسافرت می‌کنید، پس از گذشت از کرج، قزوین و زنجان در نهایت به تبریز می‌رسید و در این مسیر چند اتوبان و شاهراه را در طول مسافرت طی خواهید کرد. 

شاید هدف شما سفر با خودروی شخصی است که در این صورت زمان حدودی ۷ تا ۸ ساعت را از تهران تا تبریز پیش‌رو دارید. البته، برای سفر زمینی به تبریز می‌توانید از مسیرهای ریلی یا حتی اتوبوس نیز استفاده کنید. 

سفر به تبریز با ماشین شخصی

یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به تبریز استفاده از خودروی شخصی است. بهتر است قبل از شروع مسافرت موارد فنی خودروی خود را به صورت کامل بررسی کرده و تنظیم کنید تا در نهایت یک سفر ایمن و مطمئن را تجربه کنید. مزیت استفاده از خودروی شخصی امکان استفاده از امکانات مسیر است و در هر شهری که بخواهید، می‌توانید چند دقیقه یا چند ساعت برای استراحت توقف کنید. 

سفر به تبریز با قطار

مسیر سفر به تبریز با استفاده از قطار نیز برقرار است. به این صورت، شما می‌توانید یک مسیر جذاب و چشم‌نواز را تجربه کنید و از مشاهده فضای سرسبز در طول مسیر لذت ببرید. امکان خرید بلیط قطار برای سفر از تهران به تبریز وجود دارد و از سایر شهرها نیز می‌توانید بلیط‌های مستقیم و غیرمستقیم را به سادگی خریداری کنید. 

سفر به تبریز با اتوبوس

در مورد مسیر اتوبانی، فاصله حدودی ۶۳۰ کیلومتر را از تهران تا تبریز پیش‌رو دارید. به این صورت، اگر با اتوبوس بخواهید این مسیر را طی کنید، حدود ۸ تا ۹ ساعت را باید برای این کار در نظر بگیرید. این زمان، به دلیل توقف‌ها در مسیر است و این فاصله با خودروی شخصی شاید کمتر از این باشد. 

راهنمای سفر به تبریز با هواپیما

با توضیح در مورد سفر با هواپیما، این راهنمای سفر به تبریز را کامل‌تر می‌کنیم. شاید استفاده از هواپیما بهترین و آسان‌ترین روش به شمار برود و مزیت اساسی آن سریع بودن است. به طور مثال، برای سفر از شهر تهران تا تبریز حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید و در این مورد می‌توانید از فرودگاه مهرآباد برای پرواز مستقیم به تبریز استفاده کنید.  

سفر به تبریز با تور

تور تبریز یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌هایی است که برای حضور در این شهر تاریخی می‌توانید از آن استفاده کنید. شرکت‌های گردشگری متعددی همچون اقامت ۲۴ در شهر تهران و سایر شهرها فعالیت دارند و با یک تماس می‌توانید تور مورد نظر خود را از این طریق رزرو کنید. 

مزیت انتخاب تورهای تبریز برنامه مشخصی است که پیش‌رو خواهید داشت. بنابراین، از زمانی که در این شهر صرف می‌کنید، می‌توانید بیشترین استفاده را ببرید. در کل، اگر هدف شما لذت بردن از یک مسافرت برنامه‌ریزی شده و مطمئن است، پیشنهاد ما ثبت‌نام در یکی از تورهای گردشگری تبریز است. 

سفر به تبریز با ماشین شخصی

حمل و نقل عمومی در تبریز

در یک راهنمای جامع سفر به تبریز مطمئناً باید در مورد حمل‌و‌نقل عمومی هم صحبت کنیم. تبریز یکی از مناطقی است که از نظر حمل‌و‌نقل عمومی امکانات بسیاری را فراهم می‌کند و گزینه‌های زیادی را در اختیار خواهید داشت. از اتوبوس و بی‌آر‌تی گرفته تا تاکسی سرویس‌ها و مترو، در این شهر فعالیت دارند تا مسافران مشکلی از نظر حمل‌و‌نقل عمومی مشاهده نکنند. 

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که امکان استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی متنوع هم در این شهر فراهم است. پس تنها کار شما نصب یکی از اپلیکیشن‌های خدماتی است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک تاکسی اینترنتی گرفته و به مقصد خود برسید. 

خدمات قطار شهری هم در مناطق مختلف شهر وجود دارد و به دلیل کوچک بودن منطقه تبریز، از ورودی شهر تا مرکز شهر تنها چند دقیقه فاصله دارید. 

اقامت در تبریز

با کمی دقت در فهرست هتل تبریز، مطمئناً گزینه‌های ارزنده‌ای را در آن خواهید یافت. این مراکز اقامتی در سراسر شهر حضور دارند تا پذیرای مهمانان عزیز از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر باشند. از هتل‌های معمولی ۳ ستاره گرفته تا مراکز اقامتی که ۵ ستاره هستند را در این شهر مشاهده می‌کنید که از بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل‌های ۳ ستاره: هتل کاسپین، هتل آزادی، هتل اهراب، هتل دریا، هتل استقبال، هتل آذربایجان
  • هتل‌های ۴ ستاره: هتل تبریز، هتل گسترش
  • هتل‌های ۵ ستاره: هتل کایا، هتل صخره‌ای، هتل پارس، هتل شهریار 

هتل شهریار تبریز فضای داخلی لابی

هزینه سفر به تبریز چقدر است؟

هزینه سفر به تبریز به عوامل مختلفی بستگی دارد و در این مورد، سبک سفر و زندگی فرد نیز در طول سفر بسیار مهم است. برای مثال، شما باید تعیین کنید که در چه مرکز اقامتی سکونت خواهید داشت و در طول سفر چه مقدار برای خورد و خوراک هزینه می‌کنید. با این حال، یک میانگین کلی می‌توان ارائه داد که برای یک هفته حضور در این شهر بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

دیدنی های تبریز

وقتی صحبت از جاهای دیدنی تبریز به میان می‌آید، مطمئناً باید فهرست طویلی را آماده کنیم. شاید هم بیشتر از یک روز زمان لازم باشد تا تمامی مکان‌های گردشگری تبریز را فهرست کرده و یک لیست کامل ارائه دهیم. در سراسر شهر که قدم بزنید، محل‌های تفریحی وجود دارند و مزیت این شهر، وفور جاهای دیدنی در داخل و اطراف شهر است. به همین دلیل است که گردشگران اصلا نباید فرصت بازدید از محل‌های گردشگری این شهر، علی‌الخصوص خارج از شهر را از دست بدهند. 

جاهای تاریخی تبریز

اگر علاقه‌مند به بازدید از محل‌های تاریخی هستید، تبریز فهرستی از این محل‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. از موزه های تبریز گرفته تا خانه شخصی شهریار که برای بازدید عموم باز است، همه و همه گزینه‌هایی جذاب برای گردشگران محسوب خواهند شد. 

  • خانه مشروطه: خانه مشروطه تبریز در زمان مشروطه محل جلسات سران مشروطه بوده است که با طراحی منحصربه‌فرد و زیبا احداث شده است. 
  • موزه تاریخی تبریز: اشیاء قیمتی و تاریخی شهر در این موزه نگهداری می‌شود و در روزهای مختلف می‌توانید از این موزه دیدن کنید. مطمئناً مشاهده اشیای تاریخی این موزه که از جنس سنگ، طلا و سایر فلزات هستند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 
  • خانه تاریخی ستارخان: ستارخان یکی از بزرگ‌مردان تاریخ ایران است که گردشگران می‌توانند از خانه تاریخی وی در این شهر دیدن کنند. 

خانه ستارخان تبریز

جاهای مذهبی تبریز

مکان‌ های مذهبی تبریز هم تنوع بالایی دارند و شاید برای بازدید از تمامی آن‌ها بیش از یک ماه زمان نیاز داشته باشید. بنابراین، اگر مدت کوتاهی را در شهر اقامت دارید، بهتر است فهرستی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی مذهبی تهیه کرده و با حضور در شهر از آن‌ها دیدن کنید:

  • مسجد کبود تبریز: مسجد کبود تبریز شاید جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مکان مذهبی باشد که در نزدیکی میدان ساعت این شهر قرار دارد. این مسجد قدمت تاریخی بالایی دارد و زمان ساخت آن به سال ۸۴۵ هجری شمسی باز می‌گردد.
  • امامزاده سید حمزه: امامزاده سید حمزه تبریز را می‌توان در فهرست بهترین محل‌های مذهبی قرار داد که نسب وی با ۱۶ واسطه به امام موسی کاظم می‌رسد. 
  • مسجد مقبره تبریز: مسجد مقبره در زمان صفوی بنا شده است که در این زمان به دستور طهماسب صفوی ساخته شد. این مکان مذهبی دارای ۹ ستون سنگی زیبا و مقاوم است و چند بار مرمت نیز در تاریخچه آن دیده می‌شود. 

فضای داخلی مسجد آبی یا کبود تبریز

جاذبه های تفریحی تبریز

تبریز یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که دارای جاذبه‌های تفریحی بسیاری در اقصی نقاط شهر است. 

  • بازار تبریز: بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که مطمئناً در یک روز یا دو روز نمی‌توانید از تمامی جاهای آن دیدن کنید.
  • ارگ علیشاه: ارگ علیشاه تبریز یک بنای تاریخی است که قدمت آن به تاریخ ایلخانان باز می‌گردد. این ارگ را می‌توان یکی از نمادهای شهر به حساب آورد.
  • ائل گلی: ائل گلی تبریز معروف‌ترین پارک این شهر است که در زمان سفر به تبریز مطمئناً باید از آن دیدن کنید. این پارک یک استخر بزرگ در وسط خود دارد که آب‌وهوایی بی‌نظیر در بخش‌های اطراف فراهم کرده است. 

ارگ علیشاه تبریز در شب

جاذبه های طبیعی تبریز

تبریز در خود شهر و اطراف خود دارای جاذبه‌ها و پارک‌های طبیعی نیز هست. این مناطق به قدری زیبا هستند که هر ساله هزاران نفر از گردشگران از آن دیدن می‌کنند.

  • پارک باغلارباغی: پارک باغلارباغی یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های این شهر است که در آن فضایی آرامش‌بخش و سرسبز را برای حضور به همراه خانواده خود در اختیار دارید. 
  • روستای کندوان: اگر قصد بازدید از مناطق طبیعی اطراف شهر را دارید، مطمئناً نباید بازدید از روستای تاریخی کندوان را از دست بدهید. این روستا دارای معماری خاص و طبیعی است و در آن به فضایی زیبا و بی‌نظیر برای ثبت تصاویر به‌یادماندنی دسترسی خواهید داشت. 

نمایی از روستای پلکانی تبریز

در سفر به تبریز از کجا خرید کنیم؟

در سفر به تبریز حتما باید از مراکز خرید بزرگ و با امکانات شهر دیدن کنید. مراکز خرید تبریز یکی دو تا نیستند و برای بازدید از تمامی آن‌ها شاید به حدود یک ماه زمان نیاز داشته باشید. در قدم ابتدایی شاید بهترین و اولین انتخاب لاله پارک تبریز باشد و پس از آن به گزینه‌هایی مانند مرکز خرید اطلس و مرکز خرید رشدیه دسترسی دارید. 

در فهرست زیر بهترین مراکز خرید که دارای امکانات بی‌نظیری هستند خدمت شما معرفی می‌شود:

  • لاله پارک تبریز
  • مرکز خرید اطلس
  • مرکز خرید رشدیه
  • مرکز خرید برج بلور
  • مرکز خرید میلاد نور

مرکز خرید اطلس

رستوران های تبریز

رستوران های تبریز دارای تنوع بی‌نظیری هستند و در هر منطقه‌ای از شهر چند رستوران و فست‌فود کوچک و بزرگ مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید غذاهای ایرانی یا خارجی را در این رستوران‌ها بیابید و از گذراندن زمانی شاد و بی‌نظیر در کنار خانواده‌ خود در این رستوران‌ها لذت ببرید. 

چند مورد از بهترین رستوران‌های تبریز شامل موارد زیر است. اگر به دنبال کیفیت برتر غذاهایی هستید که با مواد اولیه مطمئن آماده شده است، در فهرست زیر بهترین گزینه‌ها را خواهید یافت:

  • رستوران حاج علی بازار
  • رستوران ارشد داداش منظریه
  • رستوران برکه
  • رستوران باختر
  • رستوران قرآنی

سردر رستوران برکه در تبریز

غذاهای محلی تبریز

غذاهای سنتی تبریز یکی دو تا نیستند و مطمئناً بیش از ۱۰۰ غذا و خوراکی ساده و پیچیده را در این فهرست مشاهده خواهید کرد. شاید در نگاه اول نام کوفته تبریزی به ذهن‌تان خطور کند. این غذا یکی از بهترین غذاهایی است که در شهر تبریز طبخ می‌شود اما شاید بهتر باشد به سایر گزینه‌ها نیز فکر کنید. از نظر آش‌ها و سوپ‌های سنتی، شهر تبریز دارای بیشترین تنوع غذایی است:

  • آش گوجه تبریزی
  • دلمه تبریزی
  • دلمه برگ مو
  • کوکوی تره
  • کوکو لوبیا سبز

کوفته تبریزی غذای محلی تبریز

سوغاتی های تبریز

گزینه‌های بی‌نظیر و جذابی را در اختیار دارید اگر هدف شما خرید سوغاتی‌های تبریز است. اگر به دنبال شیرینی‌جات هستید، بسیاری از محصولات را در این دسته خواهید یافت. همچنین، در مورد صنایع دستی نیز شهر تبریز فهرست بزرگی از محصولات را در اختیار شما قرار می‌دهد. در کل، با مراجعه به بازار تبریز مطمئناً دست خالی بر نمی‌گردید و می‌توانید بهترین سوغات تبریز را برای دوستان، خانواده و عزیزان خود تهیه کنید.  

  • قالی تبریز: قالی‌های دستباف تبریز به دلیل طرح‌های زیبا، رنگ‌های زنده و کیفیت بالا شهرت جهانی دارند. این قالی‌ها با استفاده از الیاف طبیعی و توسط هنرمندان ماهر بافته می‌شوند.
  • شیرینی نوقا (لوکوم): نوقا یا لوکوم یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز است که با مغزهای مختلف مانند بادام و پسته تهیه می‌شود. این شیرینی‌ها یک سوغاتی خوشمزه و شیرین هستند.
  • حلوا گردویی: حلوا گردویی یکی دیگر از شیرینی‌های محلی تبریز است که از گردو، آرد و شکر تهیه می‌شود. طعم و بافت خاص این حلوا آن را به یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار تبدیل کرده است.
  • لباس‌های محلی: لباس‌های محلی تبریز با طرح‌ها و دوخت‌های سنتی، نشان‌دهنده فرهنگ و هنر این منطقه هستند. این لباس‌ها شامل لباس‌های زنانه و مردانه با پارچه‌های رنگارنگ و الگوهای زیبا هستند.
  • شیرینی قرابیه: قرابیه نوعی شیرینی سنتی تبریز است که از آرد، شکر، تخم‌مرغ و مغز بادام تهیه می‌شود. این شیرینی به دلیل طعم بی‌نظیر و تردی، یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر است.
  • پنیر لیقوان: پنیر لیقوان یکی از محصولات لبنی معروف تبریز است که در روستای لیقوان تولید می‌شود. این پنیر با طعم و بافت خاص خود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سوغات از تبریز است.
  • چرم تبریز: محصولات چرمی تبریز مانند کیف، کفش و کمربند به دلیل کیفیت بالا و طراحی زیبا مشهور هستند. چرم تبریز یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی‌های با دوام و زیبا است.
  • ظروف مسی: ظروف مسی دست‌ساز تبریز که با هنرهای سنتی تزئین شده‌اند، نه تنها به عنوان سوغاتی بلکه به عنوان لوازم دکوراسیون و استفاده روزمره نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.
  • باقلوا: باقلواهای تبریز با لایه‌های نازک خمیر و مغزهای خرد شده مانند پسته و گردو، یکی از شیرینی‌های خوشمزه و مشهور این شهر هستند.
  • گلیم: گلیم‌های دستباف با نقوش سنتی و رنگ‌های زیبا، یکی از صنایع دستی تبریز هستند که برای تزئین منازل استفاده می‌شوند.

ظرف پر از سوغاتی تبریز

محله و خیابان های معروف تبریز

تبریز یکی از شهرهای قدیمی کشور است. بنابراین، محله‌ها و خیابان‌های قدیمی را نیز در آن مشاهده خواهید کرد. در این بخش قصد داریم تا شما را با معروف‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق تبریز آشنا کنیم. 

محله های تبریز

از جمله محله های تبریز که دارای جمعیت زیادی هستند می‌توان به ولیعصر، شریعتی و ائل گلی اشاره کرد:

  • محله ولیعصر: این محله مدرن و پرجنب‌وجوش، با مراکز خرید، رستوران‌ها و پارک‌های زیبا، یکی از مناطق محبوب برای خرید و تفریح است و به دلیل امکانات رفاهی مناسب، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.
  • محله شریعتی: محله‌ای تاریخی نزدیک به بازار تبریز که به دلیل وجود بناهای قدیمی و مراکز تجاری، به عنوان یکی از نقاط مهم فرهنگی و تجاری شهر شناخته می‌شود و تاریخ غنی تبریز را به نمایش می‌گذارد.
  • محله ائل‌گلی: محله‌ای شناخته‌ شده به خاطر پارک ائل‌گلی با دریاچه و فضای سبز وسیع. این منطقه به عنوان یکی از مقاصد تفریحی اصلی تبریز، محل مناسبی برای گردش و گذران وقت در طبیعت است.
  • محله رشدیه: محله‌ای مدرن و در حال توسعه با ساختمان‌های جدید و مجتمع‌های تجاری. این منطقه به خاطر گسترش سریع و امکانات نوین، به یکی از محله‌های برجسته و محبوب تبریز تبدیل شده است.
  • محله گلکار: منطقه گلکار یکی از معروف‌ترین مناطق تبریز است که در یکی از خوش آب و هواترین بخش‌های شهر واقع شده است.

خیابان های تبریز

بعضی از خیابان های تبریز در مقایسه با سایر مناطق بیشتر معروف هستند و از آن جمله می‌توان به تربیت، امام خمینی و آزادی اشاره کرد: 

  • خیابان امام خمینی: یکی از خیابان‌های اصلی و پرتردد تبریز که به عنوان یکی از محورهای تجاری و اداری شهر شناخته می‌شود و به دلیل وجود مراکز خرید، بانک‌ها و رستوران‌ها، همیشه شلوغ است.
  • خیابان تربیت: خیابانی محبوب و پرجنب‌وجوش که به عنوان پیاده‌راه اصلی تبریز، با فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد، مکانی ایده‌آل برای خرید و تفریح به شمار می‌آید.
  • خیابان آبرسان: خیابانی مرکزی و شلوغ که به دلیل وجود دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و کافه‌ها، یکی از خیابان‌های مهم تبریز برای دانشجویان و ساکنان است و فضایی زنده و پویا دارد.
  • خیابان آزادی: خیابانی که به دلیل وجود بانک‌ها، دفاتر دولتی و مراکز تجاری مختلف، به عنوان یکی از خیابان‌های اصلی و پرتردد تبریز شناخته می‌شود. این خیابان به دلیل موقعیت مرکزی و امکانات خوب، همیشه شلوغ است.
  • خیابان فردوسی: خیابانی با بافت تجاری و اداری که به دلیل نزدیکی به بازار و مراکز خرید، یکی از نقاط مهم تبریز به شمار می‌آید. این خیابان به دلیل موقعیت مناسب و وجود فروشگاه‌های مختلف، برای خرید و تفریح مناسب است.

خیابان تربیت تبریز در ظهر

جمع بندی مطالب

سفر به تبریز با توجه به تاریخچه غنی، فرهنگ متنوع و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز و منحصربه‌فرد باشد. البته، این در صورتی است که یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق داشته باشید. با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از امکانات و جاذبه‌های موجود، از این سفر نهایت لذت را ببرید. در این راهنمای سفر به تبریز سعی کردیم تا شما را با تمامی نکات و اطلاعات مورد نیاز آشنا کنیم تا پس از حضور در این شهر یک تجربه بی‌نظیر و به‌یادماندنی در زندگی خود به ثبت برسانید. اگر علاقه‌مند هستید تا درباره سفر به تبریز اطلاعات بیشتری به دست آورید، می‌توانید به مطالب اختصاصی وب‌سایت در مورد تبریز مراجعه کنید. 

سوالات متداول

چرا باید به تبریز سفر کرد؟

به دلیل آب‌وهوای بی‌نظیر تبریز و امکانات رفاهی، این شهر یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در فصل‌های مختلف است.

بهترین فصل سفر به تبریز چه موقعی است؟

بهترین فصل سفر به تبریز تمامی فصل‌های سال است. با این حال زیبایی بهار و زمستان این شهر را از دست ندهید.

در سفر به تبریز از کجا بازدید کنیم؟

برای بازدید از تبریز، پارک ائل گلی، روستای تاریخی کندوان، مسجد کبود، خانه شهریار و … گزینه‌های جذابی برای بازدید از این شهر هستند.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×