سفر به تهران
تهران

سفر به تهران؛ راهنمای جامع و کامل در سال ۱۴۰۳

۷ مرداد ۱۴۰۳ ۰442

قطعاً شنیده‌اید که تهران جاهای دیدنی بسیاری دارد؛ از شرق گرفته تا غرب، از شمال تا جنوب. شهر تهران، تلفیقی شگفت‌انگیز از مدرنیته و میرات‌های تاریخی غنی است؛ از آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک کشیده گرفته تا بازارهای قدیمی و تاریخی، مراکز خرید لوکس یا حتی کاخ‌های باستانی، رنگ و لعاب خاصی به این شهر داده‌اند. اگر تا به‌ حال تجربه سفر به تهران را نداشته‌اید، اگر می‌خواهید شناخت بیشتری از پایتخت کشورمان داشته باشید، اگر این شهر یک مقصد ایده‌آل برای شماست، در این مقاله از مجله گردشگری اقامت ۲۴ قرار است تا در مورد راهنمای سفر به تهران اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

چرا به تهران سفر کنیم؟

در تهران کلی امکانات تفریحی وجود دارد که باعث می‌شود سفر لذت‌بخشی را تجربه کنید. حتی برای پیاده‌روی شبانه در تهران هم پارک‌های مختلفی وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به پارک آب و آتش، پل طبیعت، پارک ملت و پارک طالقانی اشاره کرد. از تفریحات و جاهای دیدنی تهران که بگذریم، در بسیاری از موارد، انجام کارهای اداری یا مراجعه به دکتر و دریافت خدمات درمانی یا حتی خرید از بازار بزرگ تهران می‌توانند دلایلی برای بازدید از پایتخت ایران باشند.

این شهر، یکی از پنج مقصد مهم گردشگری در ایران است و با وجود مراکز خرید تهران و بازارهای سنتی و مدرن، می‌تواند گزینه خوبی برای سفر شما باشد. مدرن‌ترین و به‌روزترین مراکز خرید تهران در شرق، غرب و مرکز تهران واقع شده‌اند و با سفر به این شهر، می‌توانید یک تجربه عالی از خرید داشته باشید. به غیر از موارد گفته شده، زیارتگاه و امامزاده‌های مختلف مانند امامزاده صالح و شاه عبدالعظیم حسنی باعث شده که این شهر پذیرای گردشگران زیادی باشد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

در سفر به تهران بهتر است موارد زیر را همراه داشته باشید:

  • مدارک شناسایی: کارت ملی، شناسنامه و بلیط در صورت سفر با وسایل نقلیه عمومی.
  • پول نقد و کارت بانکی: برای هزینه‌های هتل، خرید و حمل‌ونقل تهران بهتر است مقداری پول نقد داشته باشید.
  • تلفن همراه و شارژر: حتما شارژر و کابل USB خود را به همراه داشته باشید.
  • لباس مناسب: بهتر است لباس مناسب هر  فصل را داشته باشید.
  • کفش مناسب: با توجه به مسافت زیاد و متروهای شلوغ تهران، بهتر است کفش مناسب برای پیاده روی داشته باشید.
  • راهنمای شهر تهران: راهنمای شهر تهران و نقشه‌های مربوط به مترو و اتوبوس‌های شهری به شما در انتخاب نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر برای سفر کمک می‌کند.

 آب و هوای تهران در هر فصل

اگر هوای آلوده تهران را که کلافه‌کننده است فاکتور بگیریم، به وضعیت اقلیمی‌ آن می‌رسیم که یک اقلیم نیمه‌خشک است؛ تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد. به خصوص در نواحی کوهستانی! در ادامه آب و هوای تهران در هر فصل را مرور می‌کنیم.

بهار

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این شهر، یا جاهای دیدنی آن است. در این فصل می‌توانید آب‌وهوای معتدلی را تجربه کنید و بعضی وقت‌ها هم باران ملایم، زیبایی خاصی را به چهره شهر می‌‌بخشد که باعث می‌شود دیدنی‌تر شود. جاذبه‌های طبیعی تهران به‌حدی زیاد هستند که می‌توانید در فصل بهار با خیال راحت از این مکان‌ها بازدید داشته باشید.

تابستان

اگر قصد دارید تابستان به تهران سفر کنید، باید منتظر آب وهوای گرم و خشک و گرمای طاقت‌فرسای آنجا باشید! در مرداد و شهریور دمای هوای این شهر بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.

وضعیت تهران در فصل تابستان و قدم زدن مردم در پارک

پاییز

تهران در پاییز آب‌وهوای دلپذیر و خوشایندی دارد و چهره شهر خیلی زیبا و لذت‌بخش است؛حتی از نظر آب و هوایی هم، رفتن به این شهر در فصل پاییز توصیه می‌شود.

زمستان

اگر به هر دلیلی قرار است فصل زمستان را برای سفر به تهران انتخاب کنید؛ بهتر است بدانید که شمال تهران در این فصل کوهستانی است و هوای بسیار سردی دارد.

زمستان در تهران و ورزش های زمستانی مردم

بهترین زمان سفر به تهران

در فصل بهار هوا که تازه می‌شود، مردم به بهانه‌های مختلفی سفرهای نوروزی‌شان را شروع می‌کنند. در این میان، یکی از بهترین گزینه‌های برای سفر، سفر به تهران است. به غیر از بهار، تابستان هم می‌تواند فصل خوبی برای سفر به این شهر شلوغ و دوست‌داشتنی باشند. اگر هم به دلایل پزشکی و اداری به تهران سفر می‌کنید که باید قید سرما و گرمای این شهر را بزنید! برای اطلاعات کامل و جامع برای بهترین زمان سفر به تهران به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

چطور به تهران سفر کنیم؟

سفر به تهران آسان است؛ فقط باید یکی از روش‌های ریلی، زمینی یا هوایی را انتخاب کرده و خودتان را به تهران برسانید. در ادامه، در مورد هر کدام از روش‌های سفر به تهران به تفصیل برای شما توضیح خواهیم داد و به‌طور دقیق می‌گوییم که چگونه و چطور باید خودتان را برای این سفر آماده کنید.

سفر به تهران با ماشین شخصی

اگر دوست دارید از زیبایی شهرهایی که بین راه‌تان وجود دارد نهایت لذت را ببرید، سفر به تهران با ماشین شخصی بهترین گزینه است. سفر با ماشین شخصی به این شهر دَنگ و فَنگ خاصی ندارد و همین که آزادراه‌ها و مسیرها را بلد باشید، می‌توانید یک‌ راست خودتان را به تهران برسانید. مدت زمان سفر با ماشین شخصی از مهم‌ترین شهرهای ایران به تهران عبارتند از:

  • فاصله ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای تا ۵ ساعته از اصفهان به تهران
  • فاصله ۷ تا ۸ ساعته از تبریز به تهران
  • فاصله ۱۰ تا ۱۱ ساعته از شیراز به تهران
  • فاصله ۱۱ تا ۱۲ ساعته از مشهد به تهران
  • فاصله ۱۴ تا ۱۵ ساعته از بندرعباس به تهران

سفر به تهران با قطار

اگر دوست دارید سفری راحت و در عین‌حال کم هزینه داشته باشید، سفر با قطار به تهران روش خوبی است. قطارهای مختلفی از استان‌ها و شهرهای مختلف به سمت تهران حرکت می‌کنند.

سفر به تهران با هواپیما

سفر به تهران با هواپیما یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها است. فرودگاه مهرآباد در مرکز شهر تهران قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ایران است. پروازها از شهرهای مختلف ایران به تهران در این فرودگاه فرود می‌آیند. فرودگاه مهرآباد دارای شش ترمینال فعال است و به دلیل موقعیت مناسبی که دارد می‌توانید با مترو به آن برسید.

با توجه به وجود این فرودگاه، مسیر هوایی تهران یکی از پرطرفدارترین مسیرها در بین سفرهای داخلی محسوب می‌شود. در هر شهری که باشید می‌توانید به راحتی بلیط هواپیما تهران را رزرو کنید و به راحتی با هواپیما به این شهر سفر کنید.

آدرس فرودگاه مهرآباد: تهران، میدان آزادی، خیابان معراج، فرودگاه مهرآباد

فاصله تا مرکز شهر: فرودگاه در نزدیکی میدان آزادی قرار دارد.

  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۱: ۰۲۱۶۱۰۲۳۱۸۳
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۲: ۰۲۱۶۱۰۲۳۱۸۹
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۳: غیرفعال است
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۴: ۰۲۱۶۱۰۲۳۱۸۷
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۵: غیرفعال است
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز ترمینال ۶: ۰۲۱۶۱۰۲۳۱۹۶
  • شماره تاکسی فرودگاه امام: ۰۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰

سفر به تهران با اتوبوس

سفر به تهران با اتوبوس یکی از راه‌های اقتصادی و کمی دشوار برای سفر به پایتخت است که هزینه کمتری برای شما نسبت به هواپیما و قطار دارد. اتوبوس‌ها از شهرهای مختلف ایران از تهران عبور می‌کنند. از مزایای سفر با اتوبوس به تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کمتر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌و‌نقل
  • وجود ایستگاه‌های متعدد در شهرهای مختلف که می‌توان از آن‌ها برای سفر به تهران استفاده کرد.
  • آسایش و راحتی در طول سفر به دلیل وسایل نقلیه راحت و امکانات رفاهی

پیشنهاد ما این است که قبل از خرید بلیط از هر شرکت حمل‌و‌نقل، توزیع صندلی، شرایط بازگشت و مدت زمان سفر را بررسی کنید. همچنین بهتر است حداقل یک روز قبل از حرکت اطلاعات بلیط خود را بررسی کرده و برای سفر اتوبوس به تهران به ایستگاه مربوطه مراجعه کنید. در ابتدا باید بلیط خود را از یکی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل اتوبوسی تهیه کنید.

ترمینال‌های مناسب برای سفر به تهران عبارتند از:

ترمینال جنوب (شرکت‌های ستاره و توان)

این ترمینال در جنوب تهران قرار دارد و برای سفر از شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و بندرعباس به تهران، از آن استفاده می‌شود. برای سفر از کرمان، هرمزگان و خراسان رضوی هم از این ترمینال استفاده می‌شود.

ترمینال غرب (اتوبوسرانی تهران و شهاب)

این ترمینال در غرب تهران واقع شده است. ترمینال غرب در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد. برای سفر از شهرهای غربی تهران همانند خرم‌آباد، ایلام، کرمانشاه، همدان و شهرهایی که در غرب هستند، می‌توان از طریق این ترمینال به تهران سفر کرد.

ترمینال شرق

این ترمینال در شمال تهران قرار دارد و برای سفر از شهرهای شمالی تهران همانند رشت، آمل، بابل، ساری، نوشهر و سایر شهرهای شمالی کشور به تهران مناسب است.

ترمینال آزادی در مرکز تهران است و برای سفر به شهرهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفر به تهران با اتوبوس

وضعیت حمل‌ و نقل عمومی در تهران

برای حمل‌ونقل در تهران می‌توانید از تاکسی، مترو، BRT و حتی اتوبوس استفاده کنید. حمل‌ونقل عمومی در تهران جایگاه ویژه‌ای دارد و نسبت به سایر شهرهای ایران وضعیت بسیار بهتری دارد. در ادامه، به بررسی هر کدام از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

مترو

بهترین روش حمل‌ونقل عمومی در تهران، استفاده از مترو است و تقریباً در همه نقاط تهران ایستگاه مترو قرار دارد و شروع ساعت کاری مترو تهران از ۵:۳۰ الی ۲۲ است. در حال حاضر مترو تهران ۷ خط فعال دارد که به نحوی در تمامی این شهر کشیده شده و دسترسی به مکان‌های مختلف این شهر را فراهم کرده است.

BRT

بی‌آرتی (BRT) در تهران، هم از نظر هزینه برای شما مقرون‌به‌صرفه است و هم اینکه سریع، راحت و ایمن‌ است و روزانه افراد زیادی را در سطح شهر جابه‌جا می‌کند. برای مسیرهای طولانی و پرترافیک، شهروندان تهرانی از BRT هم استفاده می‌کنند  تا در اسرع وقت بتوانند خود را به مقصد مورد نظر برسانند.

تاکسی

اگر در تابستان به تهران سفری می‌کنید، برای فرار از گرمای سوزان و راحتی بیشتر می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. کرایه تاکسی بر اساس مسافت مورد نظر به صورت نقد یا آنلاین دریافت می‌شود. ضمناً می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی هم برای حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر تهران استفاده کنید. این تاکسی‌ها چند سالی است که جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرده‌اند. در تهران می‌توانید از انواع تاکسی‌های مختلف همچون:

  • تاکسی گردشی
  • تاکسی خطی
  •  تاکسی تلفنی
  •  تاکسی ویژه
  • تاکسی اینترنتی

اتوبوس های شرکت واحد

اتوبوس‌ یکی از کم‌هزینه‌ترین وسیله‌های حمل‌ونقل در تهران است که به دو نوع اتوبوس‌های تندرو برای خطوط ویژه و اتوبوس‌های عمومی درون شهری تقسیم می‌شوند. برای مسیرهای کوتاه می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی استفاده کنید که اغلب بدون تهویه مطبوع هستند؛ ولی برای مسافت‌های طولانی اتوبوس‌های بی‌آرتی پیشنهاد می‌شود. مسافران می‌توانند با داشتن یک کارت مخصوص جهت حمل‌ونقل، کرایه خود را پرداخت کنند.

در سفر به تهران کجاها را بگردیم؟

جاهای دیدنی تهران شامل اماکن تاریخی، اماکن فرهنگی، اماکن تفریحی، تجاری و ورزشی می‌شود که در ادامه به صورت مختصر به معرفی این جاذبه‌ها اشاره می‌کنیم:

بناهای تاریخی

مکان‌ های تاریخی تهران شامل کاخ‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و … نیز می‌شود. اگر اهل گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی هستید، می‌توانید از موارد زیر بازدید داشته باشید:

  • کاخ گلستان
  • مجموعه بزرگ فرهنگی تاریخی سعدآباد
  • کاخ نیاوران
  • میدان حسن آباد
  • عمارت مسعودیه
  • برج طغرل ری
  • کاروانسرای خانات
  • باغ موزه قصر
  • باغ موزه نگارستان
  • خیابان لاله زار
  • شمس العماره
  • برج آزادی 
  • سر در باغ ملی
  • خانه تیمورتاش

 و غیره.

فضای داخلی کاخ گلستان

 اماکن مذهبی

بازدید از مکان های مذهبی تهران در طول سفر به این شهر، تجربه‌ای متفاوت و تکرار نشدنی است. برخی از جاذبه‌های مذهبی این شهر عبارتند از:

  • کلیسای سرکیس مقدس تهران (تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات‌اللهی)
  • آتشکده آدریان تهران (تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴)
  • حرم امام خمینی (تهران، کیلومتر ۶ بزرگراه خلیج‌فارس، آزادراه تهران – قم)
  • مسجد سپهسالار تهران (تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خیابان علامه شریف رضی، مسجد سپهسالار تهران)
  • امامزاده صالح تهران (تهران، میدان تجریش)
  • حرم شاه عبدالعظیم شهر ری (تهران، شهرری، حرم شاه عبدالعظیم)
  • امامزاده داوود تهران (تهران، شهران، جاده سنگان- سولقان، جاده امامزاده داوود)
  • امامزاده صالح در تهران

جاهای تفریحی

جاهای تفریحی تهران بسیارند؛ اما با این‌ حال برخی از معروف‌ترین جاهای تفریحی این شهر عبارتند از:

و غیره.

نمایی از تهران از طرف پارک جنگلی لویزان

جاذبه‌های طبیعی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در طول سفرتان به این شهر، از جاذبه‌ های طبیعی تهران بازدید داشته باشید. برخی از این جاذبه‌های معروف عبارتند از:

پارک ملی خُجیر تهران از پارک های ملی ایران (تهران، انتهای اتوبان بابایی)

  • درکه تهران (تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان)
  • دربند تهران (میدان تجریش، خیابان فناخسرو، خیابان دربند، میدان سربند)
  • وردیج و واریش (تهران، منطقه کن، دهستان سولقان، روستاهای وردیج و واریش)
  • آبشار سنگان تهران (تهران، شهران، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود)
  • پارک جنگلی سرخه حصار تهران (تهران، انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق)
  • دارآباد تهران (تهران، محله دارآباد، دارآباد، خیابان دارآباد، کوه دره دارآباد)
  • غار یورنیک فیروزکوه ( فیروزکوه، روستای هرانده)

فضای سرسبز پارک ملی خجیر

موزه های تهران

بازدید از موزه‌ های تهران در سفر به این شهر، می‌تواند به تجربه‌ای تکرارناشدنی برای شما بدل شود. در واقع با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است، موزه‌های بسیاری در آن قرار گرفته است که از جمله این موزه‌ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

ماکتی در باغ موزه هنر ایرانی

در سفر به تهران، کدام قسمت‌های اطراف آن را ببینم؟

شاید طی چند روز سفرتان به تهران، این فرصت را پیدا کردید که بتوانید از جاهای دیدنی اطراف تهران هم بازدید کنید. به همین دلیل در ادامه راهنمای سفر به تهران تصمیم داریم برخی از جاهای دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم. مکان‌هایی که سازنده خاطراتی خوش و دلنشین برای شما خواهد بود.

  1. آبشار هریجان: به سمت گردنه هزار چم که بروید، با این آبشار روبه‌رو خواهید شد که با ارتفاع ۹ متر بسیار زیبا و دیدنی است. این آبشار در کلاردشت قرار دارد که جزو خنک ترین شهرهای شمال در تابستان است.
  2. روستای برقان: یکی از روستاهای زیبای تهران با طبیعت بکر که طراوت‌بخش آخر هفته‌ها است.
  3. دشت آرزو: اگر دلتان یک دشت سرسبز و رویایی می‌خواهد، می‌توانید از تهران به روستای نوا در ۸۵ کیلومتری شهر آمل بروید و از آنجا راهی این دشت شوید. اگر طبیعت‌گرد هستید و وسایل کافی برای گذراندن روز در دل طبیعت دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این دشت دیدن کنید.
  4. دریاچه شورمست: اگر دوست دارید آخر هفته خوبی داشته باشید، می‌توانید به این دریاچه سر بزنید. ماهیگیری، اسکی روی آب و قایق‌سواری از امکاناتی است که در این مکان تجربه می‌کنید. دریاچه شورمست جزو بهتری و زیباترین دریاچه های ایران است.
  5.  پل و آبشار ورسک: یکی از پل‌های قدیمی تهران، همین پل با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر است که در ساخت آن به هیچ عنوان از فلز استفاده نشده، اما همچنان پا‌برجاست. این پل، در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائم‌شهر واقع شده و در سفرتان به تهران، می‌توانید از آن بازدید داشته باشید.

آبشار هریجان

در سفر به تهران کدام جشنواره‌ها را شرکت کنیم؟

اگر قصد سفر به تهران را دارید، می‌توانید در جشنواره‌ های تهران شرکت کنید که البته برخی از این جشنواره‌ها پرطرفدار هستند. زمان برگزاری هر کدام از این جشنواره‌ها متفاوت است و به زمان سفر شما بستگی دارد. برخی از پرطرفدارترین جشنواره‌های تهران عبارتند از:

  •  جشنواره فیلم فجر: ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه
  • جشنواره تئاتر فجر: ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه
  • جشنواره نوروز برج میلاد: ایام عید نوروز
  • جشنواره غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم ایرانی و ملل: روز ۱۴ اسفند
  • نمایشگاه کتاب: ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه
  • فستیوال پیانو کلاسیک: مرداد ماه

در سفر به تهران به کدام مراکز خرید برویم؟

تهران شهر مراکز خرید لوکس و بی‌همتا است؛ مکان‌هایی که هم جایی برای خرید و هم جایی برای گشت‌وگذار هستند. اگر دوست دارید روز خودتان را در یکی از مراکز خرید تهران بگذرانید، مکان‌های زیر گزینه خوبی هستند:

  • مرکز خرید کوروش: تهران، بزرگراه شهید ستاری، نبش خیابان پیامبر مرکزی
  • مرکز خرید بام لند: تهران، انتهای اتوبان همت، خروجی بلوار کاشان، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف
  • مرکز خرید مگامال: تهران، بزرگراه شهید ستاری، شهرک اکباتان، فاز دو، میدان شهید صارمی
  • مرکز خرید اپال: تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، میدان کتاب، بلوار کوهستان
  • مرکز خرید ایران مال: تهران، انتهای بزرگراه خرازی

مرکز خرید اُپال در تهران

در سفر به تهران کدام بازارها را نباید از دست داد؟

بازارهای تهران حال‌وهوای خاصی دارند و مکان عالی برای گردش و خرید محسوب می‌شوند. در سفرتان به تهران، حتما از بازارهای زیر بازدید کنید:

  • بازار بزرگ تهران: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران
  • بازار تجریش: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو، بازار تجریش
  • بازار پارچه مولوی: تهران، بازار مولوی
  • بازار شوش: تهران، میدان شوش، خیابان صابونیان، بازار شوش

بخش اصلی بازار تجریش

در سفر به تهران طعم غذای کدام رستوران‌ها را تجربه کنیم؟

بعد از گشت‌وگذار در تهران و تماشای جاهای دیدنی این شهر، می‌توانید در یکی از رستوران‌ های تهران، طعم بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را بچشید. در این بخش از راهنمای سفر به تهران، خیلی نمی‌خواهم به معرفی رستوران‌های این شهر بسنده کنیم و فقط به ۵ مورد از بهترین رستوان‌های تهران می‌پردازم:

  • رستوران کوبابا: جردن، بالاتر از خیابان گلخانه، شماره ۲۵۷، طبقه اول
  •  رستوران تراس: خیابان فرشته، مریم شرقی، بعد از گل فروشی الهیه، پلاک ۶۱
  • رستوران مدائن: خیابان ظفر شرقی، خیابان فرید افشار، بلوار آرش شرقی، پلاک ۴۴
  • رستوران کوهپایه: تهران، شمیرانات، تجریش، دربند، میدان کوهپایه
  • رستوران حس توران: تهران، خیابان فرشته،‌ خیابان نیلوفر، ساختمان رویال، طبقه دوم

رستوران کوهپایه تهران در شب

در سفر به تهران کدام کافه ها را انتخاب کنیم؟

کافه‌های تهران مکان‌هایی دنج برای قرارهای دونفره، دوستانه و خانوادگی هستند. اگر می‌خواهید بعد از یک روز خستگی و گشت‌وگذار در شهر، در کافه‌های تهران استراحت داشته باشید و نفسی تازه کنید، کافه‌های زیر انتخاب خوبی هستند:

  • کافه گودویاس: به‌عنوان یکی از کافه‌های روباز تهران با دکوراسیون قدیمی گزینه خوبی برای استراحت کردن است. 

آدرس: خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، نبش کوچه لولاگر، پلاک ۵۴

  • کافه چای بار: کافه چای بار کافه‌ای با فضای سرسبز و فضای دلنشین است که در آنجا می‌توانید طعم انواع چای، دمنوش‌های سنتی و قهوه‌های مختلف را مزه کنید.

آدرس: بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، کافه رستوران چای‌ بار

  • خانه پاپریکا: کافه خانه پاپریکا تهران با فضای باز، کیفیت و طعم عالی و دکوراسیون و محیط خوب، یکی از بهترین کافه‌های تهران است.

آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، کوچه محمدی، نبش کوچه افشار، پلاک ۹

  • کافی‌شاپ درسا: این کافی‌شاپ در طبقه بالای خانه درسا واقع شده است. با اینکه محیط بزرگی ندارد، اما با یک فضای دنج و جمع‌‌‌وجور مشتریان خاص خود را دارد و سقف متحرک در فضای این مکان برای هوای گرم و سرد تعبیه شده است.

آدرس: خیابان شریعتی بالاتر از یخچال، خانه درسا، طبقه سوم، کافی شاپ درسا

  • کافه لمیز: منوی کافه لمیز با تنوع بالای انواع نوشیدنی‌های مختلف و قیمت مناسب، بیشتر مورد پسند دانشجویان است. منوی این کافه شامل نوشیدنی‌های گرم (اسپرسو، قهوه دمی، کارامل ماکیاتو، ماچا لاته و …)، نوشیدنی‌های سرد (آمریکانو سرد، کاپاچیلو، کافه ژلاتو و …)، کیک، کروسان می‌شود.

آدرس: ضلع شمال شرقی چهارراه ولیعصر، پلاک ۱۴۳۵، کافه لمیز

کافی شاپ درسا

سوغاتی‌های تهران

در این بخش از راهنمای سفر به تهران، به معرفی سوغات تهران می‌پردازیم؛ مواردی که فقط قصد داریم اشاره‌ای به بهترین آن‌ها داشته باشم. اگر سوال شما هم این است که در سفر به تهران چی بخریم؟ موارد زیر گزینه خوبی هستند.

  • قالی بافی
  • نقاشی روی چرم
  • نان گلاج فیروزکوه
  • سفال
  • کشمش شهریار
  • چاپ باتیک
  • ورنی بافی
  • سوهان ری
  • آلوچه و لواشک‌های دربند
  •  سوهان تهران

خرید سوغاتی از تهران از داخل بازار

برای سفر به تهران در کدام هتل‌ ها اقامت کنیم؟

اگر به دنبال اقامت در بهترین هتل تهران هستید، خوشبختانه از میان تمامی هتل‌های معروف در این شهر می‌توانید یک هتل را انتخاب کنید. برای رزرو هتل می‌توانید نگاهی به سایت اقامت ۲۴ بیندازید. در ادامه برخی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره تا ۳ ستاره تهران را به شما معرفی می‌کنیم تا دستتان برای انتخاب بازتر باشد.

هتل‌ های ۵ ستاره

هتل‌ های ۵ ستاره تهران که از نظر کیفیت و محیط حرف ندارند و اقامت در چنین هتل‌هایی یعنی اقامت در لوکس‌ترین هتل‌های ایران! البته، اگر بودجه کافی برای این کار دارید می‌توانید این هتل‌ها را انتخاب کنید. با اقامت در چنین هتل‌هایی می‌توانید از  امکانات بی‌نظیری مانند: صبحانه‌های باکیفیت، کافه و کتابخانه، باشگاه، استخر، رستوران فضای باز، رستوران‌های شیک و بزرگ و بسیاری از امکانات دیگر بهره‌مند شوید. برخی از معروف‌ترین هتل‌های ۵ ستاره تهران عبارت‌اند از:

  • هتل اسپیناس پالاس (آدرس: ایران، تهران، خیابان الوند، کوچه ۵۶، پلاک ۳۳)
  •  هتل پارسیان آزادی (آدرس: تهران، بزرگراه چمران، چهارراه اوین)
  • هتل تهران هما (آدرس: تهران، خیابان شهید خدامی، پلاک ۵۱)

هتل‌ های ۴ ستاره

هتل‌ های ۴ ستاره تهران هم مانند هتل‌های ۵ ستاره امکانات خوبی دارند ولی از نظر قیمتی به‌صرفه‌تر هستند. در اصل با اقامت در این هتل‌ها، هزینه معقولی پرداخت می‌کنید؛ ولی در عوض از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردار می‌شوید. اگر ترجیح می‌دهید در هتل‌های ۴ ستاره تهران اقامت داشته باشید، هتل‌های زیر از نظر امکانات و محیط تمیز و بهداشتی، گزینه خوبی هستند:

  • هتل بزرگ بین‌المللی فردوسی (آدرس: تهران، خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، پلاک ۲۴)
  • هتل هویزه تهران (آدرس: تهران، خیابان نجات اللهی)
  • هتل بزرگ تهران (آدرس: تهران، میدان ولیعصر)

هتل‌ های ۳ ستاره

هتل‌ های ۳ ستاره تهران نسبت به هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره امکانات کمتری دارند، ولی در عوض بودجه کمتری برای اقامت در این هتل‌ها پرداخت می‌کنید. این هتل‌ها برای آن دسته از افرادی که توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند ولی می‌خواهند از امکانات رفاهی مناسب استفاده کنند، گزینه‌ی خوبی است. از امکانات هتل‌های ۳ ستاره می‌توان به  اتاق‌های تمیز و بهداشتی، رستوران، کافه، امکانات تفریحی، تخت‌های استاندارد با تشک‌های باکیفیت، تلویزیون، یخچال، سشوار، خدمات خشکشویی، روم سرویس و اینترنت و … اشاره کرد.

  • هتل البرز تهران (تهران، خیابان انقلاب، وصال شیرازی، نبش چهارراه بزرگمهر، پلاک ۲۲، هتل البرز تهران)
  • هتل مروارید تهران (تهران، میدان هفت تیر، روبروی مسجد الجواد، هتل مروارید تهران)
  • هتل دیاموند تهران (تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فرشته، خیابان بیدار، خیابان مریم غربی، بن بست راز، پلاک ۶، هتل دیاموند تهران)

هزینه سفر به تهران چقدر می‌شود؟

هزینه سفر به تهران به هزینه حمل‌ونقل، اقامت، خوردوخوراک و بازدید از جاذبه‌های تهران ختم می‌شود. اینکه تصمیم بگیرید با ماشین شخصی خودتان به تهران سفر کنید یا اینکه سفر با هواپیما را انتخاب کنید، تاثیر زیادی در هزینه‌هایی دارد که قرار است برای این سفر کنار بگذارید. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خودتان بروید، باید هزینه‌هایی همچون  هزینه بنزین و سرویس خودرو را در صورت نیاز کنار بگذارید. 

اگر قرار است با هواپیما، قطار یا حتی اتوبوس به این شهر سفر داشته باشید، قیمت بلیطی که برای این سفر تهیه می‌کنید، می‌توانید هزینه‌های سفرتان را زیرورو کند. هزینه خرید بلیط هواپیما برای سفر به تهران، به ازای هر نفر در حدود ۷۰۰,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان گزارش شده است که البته این قیمت بلیط در طول سال همیشه یکسان نیست و قبل از خرید باید قیمت بلیط را استعلام کنید.

برای تهیه بلیط یک طرفه قطار حدوداً بین ۶۰۰.۰۰۰ الی ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومان هم باید هزینه کنید که این قیمت بر اساس نوع قطار انتخاب شده و خدماتی که به شما ارائه می‌کند، متفاوت است. 

هزینه سفر با اتوبوس هم چیزی حدود ۹۰.۰۰۰ الی ۲۶۰.۰۰۰ تومان حساب می‌شود.

همانطور که گفته شد، باید هزینه خورد و خوراک هم به لیست هزینه‌های سفرتان اضافه کنید.

  • یک پرس غذا در رستوران لاکچری: از پرسی ۵۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۲۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • یک پرس غذا در رستوران معمولی: از پرسی ۶۵.۰۰۰ تومان تا ۲۵۰.۰۰۰ تومان
  • یک پرس فست‌فود در رستوران ایتالیایی: از ۲۰۰.۰۰۰ تا ۸۰۰.۰۰۰ تومان
  • یک پرس فست‌فود در رستوران معمولی: از ۸۰.۰۰۰ تومان تا ۲۰۰.۰۰۰ تومان
  •  ساندویچ در بوفه‌های سطح شهر: از ۳۵.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ تومان

اگر در سفرتان به تهران با خودرو خود نرفته‌اید، برای گشت‌وگذار یا خرید باید حتماً هزینه‌های حمل‌ونقل را هم در نظر بگیرید. هزینه حمل‌ونقل در تهران معمولاً به صورت زیر است:

  • بلیط مترو داخل شهر: ۲.۵۰۰ تومان
  • بلیط اتوبوس واحد: از ۱.۲۰۰ تا ۴.۵۰۰ نومان
  • بلیط مترو فرودگاه امام خمینی: ۱۲.۵۰۰ تومان
  • بلیط مترو حومه خط ۵: ۲.۸۵۰ تومان
  • بلیط مترو هشتگرد: ۷.۵۰۰ تومان

هزینه اقامت شما هم بسته به نوع هتلی که انتخاب می‌کنید، فرق دارد. کمترین نرخ اقامت در تهران، حدود ۵۰۰ هزار تومان است. هتل‌های لوکس تهران امکانات فوق‌العاده‌ای دارند و اگر می‌خواهید یک اقامت عالی داشته باشید و از طرفی هم توان پرداخت هزینه‌های چنین هتل‌هایی را دارید، می‌توانید انتخاب کنید. 

تجربه سفر به تهران با اقامت ۲۴

این مقاله راهنمای سفر به تهران بود. حالا می‌توانیم بگوییم که جاذبه‌های تفریحی و تاریخی تهران آنقدر زیاد است که به اصطلاح در این مُقال نگنجد! تهران، به‌عنوان شهری پویا شناخته می‌شود که سنت با مدرنیته را در هم آمیخته و تجربه فرهنگی غنی را به مسافران ارائه می‌دهد. از بازارهای شلوغ گرفته تا پارک‌های آرام، کاخ‌های باشکوه و موزه‌های جذاب و زیبا، همگی حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند نشان‌دهنده میراث و تاریخچه این شهر دوست‌داشتنی باشند. این شهر نقطه شروع ایده‌آلی برای کاوش در تاریخ، هنر و غذاهای غنی ایران است. با وجود موارد گفته شده، حالا می‌دانید که برای رفتن به این شهر باید چقدر هزینه کنار بگذارید، از چه جاهای تاریخی و تفریحی دیدن کنید یا حتی چه هتل‌هایی را برای اقامت‌تان انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله تمام آنچه نیاز داشتید را در اختیارتان قرار داده باشد.

سؤالات متداول

بهترین برنامه سفر به تهران باید چند روزه باشد؟

اگر یک سفر ۳ روزه به تهران داشته باشید، با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها یا حتی جاهای تاریخی این شهر بازدید کنید.

چه موقع به تهران سفر کنیم؟

بهترین فصل سفر به تهران تابستان و بهار است.

بهترین روش سفر به تهران کدام است؟

از لحاظ هزینه سفر با ماشین شخصی بهتر است اما از لحاظ زمان سریع رسیدن به مقصد، سفر با هواپیما گزینه بهتری است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×