» جهانگردی » کربلا » کهف العباس؛ مقام دستان مبارک حضرت عباس (ع) کجاست؟
زیارت کهف العباس در کربلا توسط زائرین
کربلا

کهف العباس؛ مقام دستان مبارک حضرت عباس (ع) کجاست؟

۱۰ تیر ۱۴۰۳ 3۰61

کَفُّ ‌العَبّاس یا مقام کهف‌ العباس از مهم‌ترین مکان‌ های زیارتی کربلا به شمار می‌آید که در واقع نمادی از بریده شدن دستان حضرت ابوالفضل (ع) و بر زمین افتادن آن‌ها است. و اما معنی کهف العباس چیست؟ دلیل محبوبیت این مکان چیست؟ کهف العباس کجاست؟

کهف العباس در واقع به دو مکان مقام دست راست و مقام دست چپ اشاره دارد. سالانه گردشگران زیادی برای زیارت و مشاهده این دو مقام به کربلا سفر می‌کنند. ما در مجله گردشگری اقامت ۲۴ اطلاعات و عکس کهف العباس به همراه پاسخ سؤالات مطرح شده را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

کهف العباس کجاست؟

کهف العباس شامل دو مکانی است که تحت عنوان مقام دست راست و مقام دست چپ شناخته می‌شوند.

آدرس مقام دست راست حضرت ابوالفضل (ع): در کوچه الصخنی، نزدیک باب العلقمی، شمال شرقی آستان مقدس حضرت عباس و در منطقه‌ای بین محله‌های باب بغداد و باب الخان، درون کوچه نافذ قرار گرفته است.

آدرس مقام دست چپ حضرت ابوالفضل (ع): در اطراف حرم حضرت عباس (ع)، روبه‌روی باب‌الکف، نزدیک پیاده‌روی کنونی قرار گرفته است.

موقعیت کهف العباس روی نقشه

کف العباس به چه معناست؟

از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان می‌توان به “کف العباس به چه معناست؟” اشاره داشت. کف العباس یا کهف العباس در واقع نام دو مکان زیارتی در کربلا است. این دو مکان به محل قطع شدن و بر زمین افتادن دستان حضرت عباس (ع)، برادر امام حسین (ع) در روز عاشورا اشاره دارد. کف العباس در بین شیعیان به عنوان نماد شجاعت و مظلومیت حضرت ابوالفضل شناخته می‌شود.

مقام دست راست حضرت عباس

مقام دست راست حضرت عباس (ع) نمادی از محل قطع شدن دست راست این حضرت است که اکنون شیعیان برای زیارت آن به کربلا سفر می‌کنند. بر روی این مقام نقش‌های زیبایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به سال ۱۳۲۴ هجری برمی‌گردد. در بالای پنجره یا ضریح برنزی مقام دست راست حضرت عباس (ع) یک کتیبه بسیار قدیمی وجود دارد که در حقیقت بر روی دیوار یک خانه قرار گرفته است.

بر روی دیوار این مقام می‌توانید نقاشی دو ساعد بریده شده را مشاهده کنید که در زیر آن متنی مبنی بر قطع شدن دست حضرت عباس (ع) در این مکان نوشته شده است. درب جلوی پنجره از جنس مس بوده و دیوار اطراف آن با کاشی‌های کربلایی پوشیده شده است. قدمت ساخت این مقام به سال ۱۳۹۴ه/۱۹۷۴م برمی‌گردد که اثر فردی به نام جعفر داوود السباک است.

زیارت کردن کهف العباس

مقام دست چپ حضرت عباس

مقام دست چپ حضرت عباس (ع) به محل قطع شدن و بر زمین افتادن دست چپ حضرت اشاره می‌کند که در گذشته به شکل یک پنجره برنزی در دیوار یک خانه بود. در حال حاضر به دلیل توسعه خیابان، بنای دیگری برای این مقام ساخته شده است که ظاهر آن شبیه به یک هشت ضلعی کوچک است. در این بنا از جنس مس بوده و ارتفاع آن به دو متر می‌رسد. مقام دست چپ دارای یک گنبد کوچک کاشی‌کاری شده است که می‌توانید بر روی آن آیه‌هایی را مشاهده کنید.

سفر به کربلا با تور اقامت ۲۴

کربلا در لیست محبوب‌ترین شهرهای زیارتی و توریستی قرار دارد که سالانه میزبان گردشگران زیادی است. اگر جزء افرادی هستید که برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنید و آشنایی چندانی با اماکن مذهبی و تاریخی ندارید، تور کربلا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. تور کربلا از انواع تورهای ترکیبی زیارتی و سیاحتی به شمار می‌رود که می‌تواند در کنار لحظات معنوی و خاص، خاطرات خوشی را برای شما و خانوادتان رقم بزند.

کارشناسان مجموعه اقامت ۲۴ با بررسی شرایط شما و خدمات مدنظرتان می‌تواند خدمات حرفه‌ای در زمینه ارائه تورهای مسافرتی ارائه دهد. اگر برای سفر به کربلا برنامه‌ریزی می‌کنید، توصیه می‌کنیم تورهای مسافرتی اقامت ۲۴ را از دست ندهید.

اقامت در بهترین هتل های کربلا

در زمان برنامه‌ریزی سفر باید فاکتورهای مهمی را مورد بررسی قرار دهید که یکی از آن‌ها محل اقامت است. موقعیت مکانی، امکانات و خدمات رفاهی، دسترسی سریع و آسان به اماکن زیارتی و تفریحی، نوع اتاق از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که برای رزرو هتل کربلا باید در نظر بگیرید.

کارشناسان مجموعه اقامت ۲۴ برای راحتی عزیزان شما با بررسی تمامی این موارد، بهترین محل‌های اقامت را به شما پیشنهاد می‌دهند. به این صورت در طی سفر می‌توانید اقامت راحت و بدون دغدغه ای را تجربه کنید.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، کهف العباس محل قطع شدن و بر زمین افتادن دستان حضرت ابوالفضل (ع) است. بر اساس روایات و داستان‌های مختلف، حضرت عباس برای آوردن آب به نهر فرات می‌رود که در این زمان، سپاهیان یزید جلوی آن را می‌گیرند.

با توجه به برخی از روایات موجود، دستان حضرت ابوالفضل (ع) با بدن مطهرشان دفن می‌شود و کهف العباس تنها به عنوان نمادی از ظلم سپاهیان یزید و مظلومیت قمر بنی هاشم ساخته شده است.

سؤالات متداول

کهف العباس یعنی چه؟

کهف العباس کربلا در واقع به دو مکانی که دستان چپ و راست حضرت ابوالفضل قطع شده و بر زمین افتاده ‏است، اشاره دارد. ‏

کف العباس در کجا قرار گرفته است؟

کف العباس دست راست حضرت ابوالفضل (ع) در کوچه الصخنی، نزدیک باب العلقمی، شمال شرقی آستان ‏مقدس حضرت عباس و در منطقه‌ای بین محله‌های باب بغداد و باب الخان، درون کوچه نافذ قرار گرفته است. ‏کف العباس دست چپ نیز در اطراف حرم حضرت عباس (ع)، روبه‌روی باب‌الکف، نزدیک پیاده‌روی کنونی قرار ‏گرفته است.‏

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×