» جهانگردی » کربلا » مقام دست راست حضرت عباس (ع) در کربلا
مقام دست راست حضرت عباس
کربلا

مقام دست راست حضرت عباس (ع) در کربلا

۱ تیر ۱۴۰۳ 3۰162

مقام دست راست حضرت عباس و مقام دست چپ حضرت عباس نمادی از تلخ‌ترین وقایع روز عاشورا، شهادت علمدار کربلا است. در این واقعه تلخ و دردناک، لشکریان عمربن‌سعدابی‌وقاس، دست‌های حضرت ابوالفضل را جدا کردند و اجازه رساندن آب به تشنگان حرم حسینی را ندادند. اکنون این نمادها تبدیل به مهم‌ترین مکان‌ های زیارتی کربلا شده‌اند که هر ساله مسلمانان زیادی برای زیارت آن‌ها به کربلا سفر می‌کنند. در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌دهیم.

مقام دست راست حضرت عباس کجاست؟

مقام دست راست حضرت عباس (ع) در واقع محل قطع شدن دست راست این حضرت است که اکنون تبدیل به نمادی از شجاعت و مظلومیت ایشان شده است. این مقام در کوچه الصخنی، نزدیک باب العلقمی، شمال شرقی آستان مقدس حضرت عباس و در منطقه ای بین محله های باب بغداد و باب الخان، درون کوچه نافذ واقع شده است.

مقام دست حضرت ابوالفضل در نیمه غروب

ابیات درج شده در بالای پنجره مقام دست راست حضرت عباس (ع)

در بالای پنجره مقام دست راست ابوالفضل (ع) می‌توانید تصویر دو دست قطع شده روبه‌روی هم را مشاهده کنید که در سمت راست آن عبارت «این مقام» و در سمت چپ «دست عباس» نوشته شده است. در بالای آن کتیبه‌ای از جنس کاشی کربلایی وجود دارد که ابیاتی از حضرت عباس (ع) نوشته که در زمان ایستادن در کنار رود فرات آن‌ها را سروده است. این ابیات به شرح زیر است:

یا نفس من بعد الحسین هونی وبعد ما کنت أن تکونی

هذا حســـــــــــین وارد المنون وتشــربین بارد المعینِ

والله ما هــــــــــــذا فعال دینی ولا فعال صادق الیقین

معنی ابیات:

ای نفس بعد از حسین (علیه السلام) آرام باش و مدارا کن که بعد از حسین وجود نداشته‌ای که بخواهی بمانی.

این حسین است که مرگ را می‌نوشد و تو آب سرد جاری می‌نوشی.

به خدا سوگند حسین (علیه السلام) این یک عمل مذهبی و یا عملی از سوی صادق الیقین نیست

در دو طرف مقام دست راست حضرت ابوالفضل (ع) پنجره‌ای وجود دارد که اطراف آن با کاشی کربلایی پوشیده شده است. بالای آن نیز کتیبه‌ای قرار گرفته که بر روی آن سوره النساء، آیه ۹۵ نوشته شده است.

(بسم الله الرحمن الرحیم : وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا)

ساختار مقام دست راست حضرت ابوالفضل (ع)

بر روی مقام دست راست حضرت عباس (ع) نقش زیبایی دیده می‌شود که قدمت آن به سال ۱۳۲۴ هجری قمری بر می‌گردد. در بالای این پنجره کتیبه‌ای وجود دارد که قدمت آن نیز به سال ۱۳۲۴ هجری قمری بر می‌گردد.

مقام دست راست حضرت عباس (ع) یک پنجره یا ضریح برنزی است که در دیوار خانه‌ای قرار گرفته است. بر روی دیوار آن نقاشی دو ساعد بریده شده وجود دارد که در زیر آن‌ها متن «در این محل دست حضرت ابوالفضل (ع) قطع شده» نوشته شده است. در جلوی پنجره از جنس مس است و دیوار اطراف این پنجره و بالای و پایین آن با کاشی کربلایی پوشیده شده است.

قدمت و ساخت این پنجره به سال ۱۳۹۴ه/۱۹۷۴م برمی‌گردد. در بالای درب سمت راست «اثر جعفر داوود السباک» نوشته شده است. بالای پنجره مقام دست راست حضرت عباس (ع) تابلویی از کاشی کربلایی وجود دارد که بر روی آن دست قطع شده حضرت و در اطراف آن، درخت‌های نخل کشیده شده است.

آیه های درج شده روی مقام دست راست حضرت عباس

جاهای دیدنی نزدیک مقام دست راست حضرت عباس (ع)

شما می توانید علاوه بر بازدید از مقام دست راست حضرت ابوالفضل (ع) که جزو کهف العباس محسوب می‌شود از جاذبه‌های دیدنی نزدیک آن هم بازدید کنید. مکان‌های دیدنی و زیارتی نزدیک مقام دست راست عبارتند از:

چطور به کربلا برویم؟

کربلا از جمله شهرهای محبوب و توریستی است که سالانه مسلمانان زیادی از سرتاسر دنیا به آن سفر می کنند. اگر برای اولین بار به این شهر سفر می کنید و آشنایی چندانی با اماکن تاریخی و مذهبی ندارید، تور کربلا گزینه ایده آلی برای شما خواهد بود. تور کربلا می تواند از تورهای ترکیبی زیارتی و سیاحتی باشد که در کنار لحظات معنوی، خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند. مجموعه اقامت ۲۴ با در نظر گرفتن شرایط مورد نظر شما، می تواند خدمات حرفه ای در زمینه رزرو تورهای مسافرتی ارائه دهد. پس اگر قصد سفر به کربلا را دارید، توصیه می کنیم از تورهای مسافرتی کربلا اقامت ۲۴ غافل نشوید.

در کربلا کجا اقامت کنیم؟

بدون شک، محل اقامت از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زمان برنامه‌ریزی سفر به کربلا باید به آن توجه داشته باشید. برای رزرو هتل کربلا باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. در مجموعه اقامت ۲۴ با در نظر گرفتن شرایط شما و فاکتورهایی مثل: خدمات رفاهی، موقعیت مکانی، دسترسی سریع و آسان به اماکن زیارتی و تفریحی، امکانات و نوع اتاق، قیمت و غیره بهترین گزینه‌ها برای یک اقامت راحت و بدون دغدغه به شما پیشنهاد داده می‌شود.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به مقام دست راست حضرت عباس (ع) پرداختیم. همانطور که اشاره شد، مقام دست راست و چپ محل قطع شدن و به زمین افتادن دستان حضرت عباس (ع) است. طبق روایات و داستان‌ها، زمانی که حضرت عباس برای آوردن آب به نهر فرات می‌رود، سپاهیان یزید جلوی آن را می‌گیرند و مانع از رساندن آب به تشنگان حرم حسینی می‌شوند. البته با توجه به بررسی روایات موجود، دستان حضرت عباس (ع) با بدن مطهرشان دفن می شود. کهف العباس در حقیقت نمادی از شجاعت و مظلومیت قمر بنی هاشم و مکان قطع شدن دستان حضرت است.

سؤالات متداول

مقام دست راست حضرت عباس کجا واقع شده است؟

کوچه الصخنی، نزدیک باب العلقمی، شمال شرقی آستان مقدس حضرت عباس و در منطقه ای بین محله های ‏باب بغداد و باب الخان، درون کوچه نافذ

پنجره مسی مقام دست راست حضرت عباس ساخته کیست؟

جعفر داوود السباک

مقام دست راست حضرت عباس در قرن ۱۳ کجا ساخته شد؟

معروف است که روی باقیمانده های رودی به نام مقبره العباس

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×