» جهانگردی » کربلا » مقام دست چپ حضرت عباس (ع) در کربلا
مقام دست چپ حضرت عباس
کربلا

مقام دست چپ حضرت عباس (ع) در کربلا

۱ تیر ۱۴۰۳ 3۰141

مقام دست چپ حضرت عباس و مقام دست راست حضرت عباس از جمله مکان‌های زیارتی کربلا به شمار می‌روند که سالانه افراد زیادی برای زیارت و دیدن آن‌ها به این شهر سفر می‌کنند. حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان بزرگترین و شجاع‌ترین مرد تاریخ شناخته می‌شود که با لبان تشنه برای دفاع از حق جنگید. در واقعه عاشورا، زمانی که حضرت تنها به دنبال جرعه‌ای آب بود، دو دست مبارک خود را از دست داد. مقام دست چپ و مقام دست راست به عنوان نمادی از آن واقعه تلخ و دردناک ساخته شده اند که مجموعا تحت عنوان کهف العباس هم می‌شناسند. در ادامه توضیحاتی در خصوص مقام دست چپ حضرت عباس (ع) ارائه می‌دهیم.

مقام دست چپ حضرت عباس کجاست؟

مقام دست چپ در واقع محل قطع شدن و بر زمین افتادن دست چپ حضرت عباس (ع) است که در اطراف حرم حضرت عباس، روبه‌روی باب‌الکف، نزدیک پیاده روی کنونی قرار گرفته است. در گذشته این مقام به شکل یک پنجره برنزی در دیوار یک خانه بود. اما اکنون به دلیل توسعه خیابان، بنای دیگری برای این مقام ساخته شده است.

ابیات درج شده روی مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

بر روی پنجره مقام دست چپ حضرت عباس (ع) دعاها و ابیاتی از مرحوم شیخ محمد السراج نوشته شده است. این ابیات به شرح زیر است:

سل اذا ما شئت واسمع وأعلم ثم خذ منــــی جواب المفهـم

ان فـی هذا المقـام انقطــــعت یسره العبــــــــاس بحـر الکرم

ههنا یا صاح طـاحــــــــت بعدما طاحت الیمنى بجنب العلقمی

أجر دمع العــــین وابکیـه أسى حق ان تبــــکی بدمـع من دم

معنی ابیات:

اگر خواستی بپرس، بشنو و بدان آنگاه جواب مطلب را از من بگیر

در این مقام، دست چپ عباس دریای کرم و بخشش قطع شده است

ای دوست من، دست چپ عباس همین‌جا و پس از دست راست او در کنار علقمه قطع شد

از اندوه و غم گریه کن و اشک بریز، اگرچه درستش این است که خون گریه کنی

 

بر روی درب مقام دست چپ حضرت عباس (ع) سخن وی به صورت کتیبه‌ای نوشته شده است. این نوشته به شرح زیر است:

 

یانفس لا تخشی من الفجار وأبشری برحمه الجبار

قد قطعوا ببغـــــیهم یساری فاصلهم یا رب حر النار

معنی سخنان حضرت عباس (ع):

ای نفس از ستمکاران و فاجران نترس و به رحمت خداوند جبار بشارت ده

با ظلم و ستم خود دست چپم را قطع کردند. پروردگارا آتش جهنم را به آنها برسان

آیه موجود بر روی گنبد مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

بر بالای مقام دست چپ حضرت عباس (ع) گنبد کوچک کاشی‌کاری شده‌ای وجود دارد که با آیه ۱۱۱ سوره توبه مزین شده است:

(بسم الله الرحمن الرحیم: إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاهِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ صدق الله العلی العظیم)

تصویری از آیه روی مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

ساختار مقام دست چپ حضرت ابوالفضل (ع)

مقام دست چپ حضرت ابوالفضل (ع) در گذشته به شکل یک پنجره برنزی در دیوار یک خانه بود. ولی اکنون با توسعه و گسترش خیابان، بنای دیگری برای این مقام ساخته شده است. بنای مقام جدید ظاهری شبیه به یک هشت ضلعی کوچک دارد که در میان یک بازار قرار گرفته است. در این بنا دارای یک در مسی به ارتفاع دو متر و یک گند کوچک کاشی‌کاری شده است. درب این بنا به ارتفاع دو متر و از جنس مس است. در بالای مقام دست چپ حضرت عباس (ع) یک گنبد کوچک کاشی‌کاری شده وجود دارد که بر روی آن آیه‌هایی نوشته شده است.

پنجره مقام دست چپ حضرت عباس

جاهای دیدنی نزدیک مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

مقام دست چپ حضرت عباس (ع) با سایر مکان های زیارتی کربلا فاصله بسیار نزدیکی دارد که می‌توانید به راحتی از تمامی آنها بازدید کنید. در ادامه معروف‌ترین آنها را لیست می‌کنیم:

چطور به کربلا برویم؟

بدون شک، کربلا از شهرهای زیارتی بسیار محبوب به شمار می‌رود که هر ساله میزبان ایرانیان زیادی است. تور کربلا می‌تواند برای افرادی که برای اولین بار به کربلا سفر می‌کنند یا با اماکن تاریخی و مذهبی آن آشنا نیستند، گزینه ایده‌آلی باشد. تور کربلا از جمله تورهای ترکیبی زیارتی و سیاحتی است که می‌تواند در کنار لحظات معنوی، خاطرات خوشی را برای شما و خانوادتان به ارمغان بیاورد.

اقامت ۲۴ از جمله مجموعه‌هایی است که در زمینه ارائه تورهای مسافرتی خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهد. اگر برای مسافرت به شهر کربلا برنامه ریزی می‌کنید، توصیه می‌کنیم تورهای کربلا اقامت ۲۴ را از دست ندهید.

در کربلا کجا اقامت کنیم؟

رزرو هتل از مهم ترین مواردی است که در زمان برنامه‌ریزی برای سفر به کربلا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. به طور کلی، برای رزرو هتل کربلا باید به عوامل و فاکتورهای مختلفی دقت کنید. ما در اقامت ۲۴ با در نظر گرفتن عواملی همچون موقعیت مکانی، دسترسی سریع و آسان به اماکن زیارتی و تفریحی شهر، خدمات رفاهی؛ امکانات تفریحی، رتبه هتل؛ نوع اتاق، قیمت و … مطابق با شرایط شما، بهترین هتل‌ها را پیشنهاد خواهیم داد. به این صورت دغدغه‌های شما در حین اقامت در شهر کربلا کاهش یافته و می‌توانید سفر لذت بخشی را در کنار خانواده تجربه کنید.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به مقام دست چپ حضرت عباس در کربلا پرداختیم. همانطور که اشاره شد، مقام دست چپ محل قطع شدن دست چپ حضرت عباس (ع) است. بر اساس داستان‌ها و روایات، حضرت عباس (ع) در روز عاشورا برای آوردن آب به نهر فرات می‌رود که سپاهیان یزید مانع وی می‌شوند. زمانی که حضرت مشک آب را در دست دارند، دستان ایشان را قطع می‌کنند. بر اساس روایات، دستان حضرت عباس (ع) پس از شهادت وی، با بدن مطهرشان دفن می‌شود. لذا کهف العباس تنها محل قطع شدن دست‌های قمر بنی هاشم را نشان می‌دهد.

سؤالات متداول

مقام جدید دست چپ حضرت عباس کجاست؟

چند متر دورتر از مقام قدیم که در خیابان اطراف حرم حضرت عباس و روبوی باب الکف و نزدیک پیاده روی ‏کنونی است.‏

ابیاتی که بر روی پنجره کوچک برنزی مقام دست چپ حضرت ابوالفضل نوشته شده منسوب به ‏کیست؟

شیخ محمد السراج

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×