» جهانگردی » استانبول » ۲۰+ از جاهای دیدنی استانبول اروپایی با عکس و آدرس
جاهای دیدنی استانبول اروپایی
استانبول

۲۰+ از جاهای دیدنی استانبول اروپایی با عکس و آدرس

۱۵ خرداد ۱۴۰۳ 0۰286

شهر استانبول از شهرهای دیدنی و گردشگری ترکیه محسوب می‌شود که از لحاظ ساختار شهری شامل دو بخش آسیایی و اروپایی است. در هرکدام از این دو قسمت، جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که می‌توانید در طول سفر به این مقصد توریستی از آن‌ها بازدید کنید. در بخش اروپایی شهر استانبول، مکان‌های تاریخی بی‌شماری وجود دارد که شما را با سیر تحول و فرهنگ غنی مردمان این منطقه آشنا می‌کند. البته باید بدانید که جاهای دیدنی استانبول به‌قدری زیاد است که می‌توانید برنامه گردشگری خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که لحظاتی دلچسب و خاطره‌انگیز را در تعطیلاتتان سپری کنید. جاهای دیدنی استانبول اروپایی که از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار است، در این مطلب معرفی شده است.

فهرست این مطلب

چطور از بخش آسیایی به بخش اروپایی استانبول برویم؟

همان‌طور که اشاره شد، استانبول به دو بخش اصلی اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها، شگفتی‌ها و جذابیت‌های فراوانی را در دل خود جای داده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود در سفر به استانبول از اصلی‌ترین مکان‌های دیدنی هر دو بخش دیدن کنید. پس از گشت‌وگذار در بین جاهای دیدنی استانبول آسیایی، با روش‌های زیر به بخش اروپایی استانبول بروید و از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی آن لذت ببرید:

تاکسی

اولین و راحت‌ترین گزینه برای رفتن به بخش اروپایی استانبول، استفاده از تاکسی است. این وسیله نقلیه در هر ساعت و هر مکان در دسترس گردشگران قرار دارد. لازم به ذکر است که هزینه کرایه تاکسی در استانبول، نسبتا بالا است، به همین خاطر اگر نگران هزینه‌های رفت‌وآمد در طول سفر هستید، می‌توانید گزینه‌های دیگر را درنظر داشته باشید.

متروبوس

دومین گزینه پیش‌روی شما، متروبوس است. یک خط متروبوسی در استانبول به رفت‌وآمد مسافران و شهروندان در دو بخش آسیایی و اروپایی اختصاص داده شده است. خبر خوب این است که فعالیت متروبوس‌های استانبول، ۲۴ ساعته است.

کشتی

جذاب‌ترین روش رفت‌وآمد بین دو بخش اصلی شهر استانبول، سوار شدن در کشتی‌های ویژه این مسیر است. این کشتی‌ها که به نام واپور شناخته می‌شوند، با گذر از تنگه بسفر، مسافران را در دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول جابه‌جا می‌کنند. جالب است بدانید که این کشتی‌ها، جزو وسایل حمل‌ونقل عمومی این شهر محسوب می‌شوند.

مترو

روش آسان و درعین حال سریع دیگری برای رفتن به بخش اروپایی استانبول وجود دارد که برای آن باید از خط متروی Marmaray استفاده کنید. این روش حمل‌ونقل در کاهش هزینه‌های سفر شما تاثیر زیادی دارد و امن و راحت است.

جاهای دیدنی قسمت اروپایی استانبول

حالا که با روش‌های رفتن به بخش اروپایی استانبول آشنا شدید، نوبت آن رسیده که لیست گردشگری جذاب و دلچسبی را برای گذران یک روز مفرح و ماجراجویانه در این قسمت از شهر، تهیه کنید. جاهای دیدنی استانبول اروپایی بسیار متنوع است و هر نوع بودجه و روحیه‌ای را دربرمی‌گیرد. با توجه به آنچه که به آن علاقه بیشتری دارید، برای گشت‌وگذار در بخش اروپایی استانبول، در بین گزینه‌های زیر دست به انتخاب بزنید:

برج گالاتا

یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی که به‌عنوان نمادی از این شهر محسوب می‌شود، برج گالاتا نام دارد. این بنای تاریخی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین برج‌های جهان است که چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و ۳۶۰ درجه‌ای از شهر و جاذبه‌های دیدنی استانبول را مقابل چشمانتان به‌تصویر می‌کشد. درکنار تماشای معماری منحصربه‌فرد و موزه برج گالاتا، می‌توانید ساعاتی را در کافه رستوران آن بنشینید و از صرف قهوه درکنار دیدن مناظر رویایی لذت ببرید.

آدرس: استانبول، تنگه بسفر

ساعت کاری: ۸ الی ۲۳

قیمت بلیط: ۳۵۰ لیر

برج گالاتا در استانبول

میدان سلطان احمد

برای دیدن جاهای دیدنی استانبول در قسمت اروپایی، سری به میدان سلطان احمد بزنید و از جذابیت‌های این منطقه تاریخی و به‌یادگار مانده از دوران عثمانی لذت ببرید. در اطراف میدان سلطان احمد، دیوارهایی به‌چشم می‌خورد که به اواخر دوره رومیان تعلق دارد و همچنان شکوه و صلابت خود را حفظ کرده است. پس از بازدید از این میدان تاریخی، می‌توانید در محله‌های اطراف قدم بزنید و در کافه‌ها و رستوران‌هایی با موقعیت مکانی عجیب و متفاوت و با چشم‌اندازهای خیره‌کننده غذایی لذیذ و دلچسب میل کنید.

آدرس: استانبول، میدان سلطان احمد

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

میدان سلطان احمد استانبول

کاخ دولما باغچه

در معرفی جاهای دیدنی استانبول بخش اروپایی، نمی‌توان از جذابیت‌های کاخ دولما باغچه غافل شد. این کاخ از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کاخ‌های ترکیه محسوب می‌شود که با گذشت سالیان طولانی همچنان زیبا و لوکس به‌نظر می‌رسد. این کاخ، محل زندگی و فرمانروایی ۶ امپراطور عثمانی بوده است و به همین دلیل داستان‌های تاریخی زیادی را برای نقل کردن دارد.

آدرس: استانبول، منطقه بشیکتاش

ساعت کاری: ۹ الی ۱۸

قیمت بلیط: رایگان

کاخ دولما باغچه در استانبول

آب انبار باسیلیکا

در بین جاهای دیدنی استانبول اروپایی به بازدید از آب انبار باسیلیکا بروید و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سرداب به‌یادگار مانده از امپراطوری روم شرقی را مشاهده کنید. معماری خاص، ستون‌های متعدد و عظیم، هنر و ظرافت تزئینات معماری و شنیدن داستان‌های تاریخی جذاب، تمام آن چیزی است که با دیدن این اثر تاریخی تجربه خواهید کرد. جالب است بدانید که با گذر از دالان‌های این آب انبار می‌توانید از تلفیق و همراهی رقص نور و نوای موسیقی لذت ببرید.

آدرس: استانبول، منطقه سلطان احمد

ساعت کاری: ۹ الی ۱۶:۳۰

قیمت بلیط: ۳۰ لیر

آب انبار باسیلیکا

قلعه روملی حصاری

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول منطقه اروپایی که به قرن ۱۵ تعلق دارد، قلعه روملی حصاری است. این قلعه در گذشته برای حفاظت از شهر دربرابر حمله مهاجمان بنا شده است که تا به امروزه با استواری و صلابت کامل از گردشگران میزبانی می‌کند. درکنار جذابیت‌های معماری و بخش‌های مختلف قلعه رومانی حصاری، می‌توانید به تماشای مناظر چشم‌نواز از تنگه بسفر و طبیعت بی‌نظیر استانبول بنشینید.

آدرس: استانبول، محله‌ی ساری یر، جاده‌ی یحیی کمال

ساعت کاری: ۱۲ الی ۲۴

قیمت بلیط: ۳۰ لیر

قلعه روملی حصاری

خانه آتاتورک

در بین جاهای دیدنی قسمت اروپایی استانبول، به بازدید از خانه‌ای تاریخی که روزگاری محل زندگی کمال آتاتورک بوده است بروید و از موزه غنی و ارزشمندی که در آن راه‌اندازی شده است، دیدن کنید. در موزه خانه آتاتورک، برخی لوازم شخصی او مانند لباس‌ها، کلکسیون‌های مختلف، عکس‌های تاریخی، اسناد و نقاشی‌های متنوع در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آدرس: استانبول، منطقه سیسلی

ساعت کاری: ۹ الی ۱۶

قیمت بلیط: ۲۵ لیر 

خانه آتاتورک

کلیسای چورا

کلیسای چورا با معماری منحصربه‌فرد از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی استانبول اروپایی است که نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید. دیوارهای این کلیسا با نقاشی‌های مذهبی و تاریخی تزئین شده است که نمونه آن در کمتر جایی از جهان وجود دارد. پس از تماشای نقاشی‌های کلیسای چورا می‌توانید به کافه‌ها و خانه‌های چوبی اطراف بروید و در مکانی دنج و آرامش‌بخش، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید.

آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله ادیرنه کاپی

ساعت کاری: ۹ الی ۱۸

قیمت بلیط: ۶ دلار

کلیسای چورا

خیابان استقلال

خیابان استقلال از پرترددترین و جذاب‌ترین خیابان‌های استانبول است که تفریحات و دیدنی‌های زیادی را در خود نهفته دارد. این منطقه به‌عنوان محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول در قسمت اروپایی است که به‌ویژه برای شبگردی و گذران ساعاتی خوش و مفرح در بین مراکز خرید متنوع، شنیدن موسیقی زنده خیابانی، دیدن گالری‌های هنری، خوردن غذاهای خیابانی و خوشمزه و تماشای سازه‌های تاریخی بسیار مناسب است. برخی از جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول به شرح زیر است:

  • برج گالاتا
  • موزه مادام توسو
  • کلیسای سنت آنتوان
  • خیابان فرانسوی
  • موزه ودات ندیم تور
  • کلیسای سانتا ماریا دراپیس
  • میدان و موزه گالاتاسرای
  • موزه مولوی خانه گالاتا

آدرس: استانبول، خیابان استقلال

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

خیابان استقلال در استانبول

میدان تکسیم

در لیست جاهای دیدنی استانبول منطقه اروپایی، نباید از جذابیت‌های تفریحی و گردشگری میدان تکسیم غافل شوید. این میدان معروف از اصلی‌ترین بخش‌های شهر استانبول است که تمام آن چیزی که برای تفریح و خوش‌گذرانی به آن نیاز دارید را در دسترس شما قرار می‌دهد. قبلا این میدان را به عنوان جاهای دیدنی رایگان استانبول معرفی کرده بودیم. هتل‌های لوکس، رستوران‌ها و کافه‌های شیک، غرفه‌های غذای خیابانی، مراکز خرید متنوع، محل ویژه برگزاری جشن‌ها و تجمعات مردمی و… همگی در میدان تکسیم استانبول وجود دارد. برخی از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم عبارت است از:

  • مرکز فرهنگی آتاتورک
  • پارک گزی
  • مسجد تکسیم
  • محله جهانگیر
  • محله چوکورجوما

آدرس: استانبول، میدان تکسیم

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

میدان تکسیم در استانبول

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی از آثار به‌جامانده از دوران عثمانی است که به‌دستور پادشاهان این امپراطوری و با معماری اصیل و چشم‌نواز بنا شده است. نام این اثر تاریخی با ظاهری جذاب و حال‌وهوایی خاص، در بین محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول بخش اروپایی به‌چشم می‌خورد. درکنار بازدید از مسجد اورتاکوی می‌توانید از تجربه قایق سواری در تنگه زیبای بسفر و تماشای پرواز مرغان دریایی لذت ببرید.

آدرس: استانبول، ناحیه بشیکتاش، غرب تنگه بسفر

ساعت کاری: ۹ الی ۱۸

قیمت بلیط: رایگان

مسجد اورتاکوی

بازار بزرگ استانبول

یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول اروپایی، بازار بزرگ استانبول نام دارد که قدم زدن در آن به‌معنی تجربه گشت‌وگذار در قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازار سرپوشیده در جهان محسوب می‌شود. وجود بیش از ۳۰۰۰ غرفه و مغازه در فضایی با معماری سنتی و اصیل درکنار جنب‌وجوش شهروندان و مسافران، بسیار جذاب و دلچسب است.

آدرس: استانبول، بین مسجد بایزید و مسجد نورعثمانی

ساعت کاری: ۹ الی ۱۹

قیمت بلیط: رایگان

بازار بزرگ استانبول

تپه پیرلوتی استانبول

اگر به تماشای شهر استانبول و جاذبه‌های شاخص آن از ارتفاع علاقه دارید، حتما سری به تپه پیرلوتی استانبول بزنید. این تپه علاوه بر سرسبز بودن و داشتن امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران، چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از شهر را مقابل چشمانتان ترسیم می‌کند که بسیار روح‌نواز و آرامش‌بخش است. برای بالارفتن از تپه پیرلوتی می‌توانید از پلکان و همچنین تله کابین استفاده کنید.

آدرس: استانبول، ناحیه ایوب و فاتح

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

تپه پیرلوتی استانبول

کاخ توپکاپی

همان‌طور که اشاره شد، بیشتر مکان‌های تاریخی استانبول در بخش اروپایی آن قرار دارد. در این میان کاخ توپکاپی از قدیمی‌ترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی محسوب می‌شود که روزگاری محل حکومت پادشاهان عثمانی بوده است. از جذابیت‌های این اثر تاریخی می‌توان به موقعیت مکانی آن اشاره کرد. کاخ توپکاپی استانبول با معماری باشکوه در دامنه کوه قرار گرفته و مناظری مشرف به شاخ طلایی و دریای مرمره را نشان می‌دهد.

آدرس: استانبول، شرق منطقه فاتح

ساعت کاری: ۹ الی ۱۸

قیمت بلیط: ۶۵۰ لیر

کاخ توپکاپی

جزایر پرنس

اگر به خلوتگاهی ساحلی، دنج و آرامش‌بخش علاقه دارید که در آن بتوانید از صدای امواج دریا و آواز پرندگان لذت ببرید، حتما بازدید از جزایر پرنس را در لیست گردشگری خود لحاظ کنید. جزایر پرنس استانبول از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول بخش اروپایی است که با درختان سرسبز و سربه‌فلک کشیده، رستوران‌های دنج و کوچک، درشکه‌های تفریحی اسبی، نسیم دل‌انگیز و چشم‌اندازی تماشایی از دریا شناخته می‌شود.

آدرس: استانبول، جزایر پرنس

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

جزایر پرنس

پل سلطان مهمت فاتح

از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی استانبول اروپایی که سازه‌ای باشکوه روی تنگه بسفر را به‌نمایش گذاشته است، پل سلطان مهمت فاتح نام دارد. این پل در سال‌های اولیه عمر خود، به‌عنوان پنجمین پل بزرگ معلق در جهان شهرت داشت، اما درحال حاضر رتبه بیست‌ویکم را به خود اختصاص داده است. این جاذبه دیدنی و گردشگری استانبول، فرصت تجربه هیجان و شادی را به شما می‌دهد.

آدرس: استانبول، تنگه بسفر

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

پل سلطان مهمت فاتح

مسجد ایاصوفیه

از اصلی‌ترین جاهای دیدنی استانبول بخش اروپایی که نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید، مسجد ایاصوفیه نام دارد. این اثر تاریخی در قرن ۱۵ و به‌دست یک معمار پرآوازه عثمانی بنا شده است و به مدت هزار سال به‌عنوان کلیسای امپراطوری روم شرقی کاربرد داشته است. گنبد مجلل، گلدسته‌های خیره‌کننده، تزئینات ظریف و هنرمندانه و همچنین نقل داستان‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه، از مهم‌ترین جذابیت‌های مسجد ایاصوفیه استانبول محسوب می‌شود.

آدرس: استانبول، محله سلطان احمد، میدان ایاصوفیه

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

مسجد ایاصوفیه

موزه مادام توسو

در بین جاهای دیدنی استانبول اروپایی، سری به موزه مادام توسو بزنید و اطلاعات زیادی از تاریخ، هنر و فرهنگ مردمان ترکیه کسب کنید. در موزه مادام توسو استانبول، ۶۰ مجسمه مومی از افراد مهم و تاثیرگذار در زمینه فرهنگ، تاریخ، هنر، علم، سیاست و ورزش جهان و ترکیه قابل مشاهده است. مجسمه مومی مسی، مولانا و کمال پاشا نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

آدرس: استانبول، منطقه بی‌اغلو، خیابان استقلال

ساعت کاری: ۱۰ الی ۲۰

قیمت بلیط: با توجه به سطح بلیط متغیر است.

موزه مادام توسو در استانبول بخش اروپایی

حمام خرم سلطان

از دیگر جاهای دیدنی استانبول منطقه اروپایی می‌توان به حمام خرم سلطان اشاره کرد. این حمام در فضایی مدرن و با معماری دوران عثمانی با خدمات حمام ترکی و ماساژ از گردشگران میزبانی می‌کند. حمام خرم سلطان استانبول یادگاری از قرن ۱۶ است که به‌دستور محبوب‌ترین ملکه عثمانی به‌نام خرم سلطان بنا شده است.

آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفیه

ساعت کاری: ۸ الی ۲۲

قیمت بلیط: ۵۵ الی ۲۱۵ یورو

حمام خرم سلطان در استانبول بخش اروپایی

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول اروپایی است که گنجینه‌هایی غنی از هنرهای باستانی شرق، آثار هنری تمدن بابل و آثاری ارزشمند از دولت‌های رم و بیزانس را به‌نمایش گذاشته است.

آدرس: استانبول، خیابان فاتح، شماره ۳۴۱۲۲ 

ساعت کاری: ۹ الی ۲۰

قیمت بلیط: ۶۰ لیر

موزه باستان شناسی استانبول

مینیاتورک استانبول

از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی، می‌توان به پارک مینیاتورک استانبول اشاره کرد. این مجموعه دیدنی در فضایی بسیار وسیع و با بخش‌های متنوع قرار گرفته و ماکت‌هایی از بناهای تاریخی، ساختمان‌ها، مجسمه‌های معروف ترکیه را در دل خود جای داده است. در این پارک می‌توانید اکثر جاذبه‌های دیدنی معروف ترکیه را در ابعاد کوچک و مینیاتوری مشاهده کنید.

آدرس: استانبول، بی اوغلو، ارنتکپه، خیابان امراهور

ساعت کاری: ۹ الی ۱۹

قیمت بلیط: ۴۵۰ لیر

مینیاتورک استانبول

مسجد سلیمانیه

از معروف‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استانبول اروپایی که شکوه معماری و هنر این منطقه را به‌نمایش گذاشته است، مسجد سلیمانیه نام دارد. این مسجد به دوران حکومت عثمانیان تعلق دارد و عظمت دولت‌های امپراطوران عثمانی را به‌تصویر می‌کشد.

آدرس: استانبول، محله فاتح

ساعت کاری: ۹ الی ۱۸

قیمت بلیط: رایگان

مسجد سلیمانیه

رزرو هتل استانبول با بهترین موقعیت مکانی

حالا که با لیست جاهای دیدنی استانبول اروپایی آشنا شدید و لیست گردشگری خود را برای گذران روزهایی خوش و فراموش‌نشدنی در این بخش از شهر آماده کردید، باید به فکر ررزو هتل استانبول باشید. برای ررزو اقامتگاه در سفر به استانبول گزینه‌های بی‌شماری پیش‌روی شما قرار می‌گیرد که ممکن است انتخاب را برایتان کمی سخت کند. اما اگر به الویت‌ها و بودجه خود توجه کنید و فاکتورهای مهمی چون موقعیت مکانی هتل، دسترسی به مکان‌های دیدنی شهر و همچنین امکانات تفریحی و خدمات رفاهی را درنظر داشته باشید، می‌توانید اقامتی خاطره‌انگیز و دلچسب را در سفر به شهر تماشایی و توریستی استانبول تجربه کنید.

رزرو تور استانبول و تجربه سفری آسان و خاطرا انگیز

سفر به استانبول با تورهای گردشگری و تفریحی با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. علاقه زیاد گردشگران به سفر با تور استانبول، به‌دلیل مزایای بی‌نظیری است که با این روش از سفر نصیب آن‌ها می‌شود. تصور کنید که برای سفر خارجی و گذران تعطیلات در شهر استانبول، نیازی به صرف وقت و انرژی برای ررزو هتل، خرید بلیط، تهیه لیست گردشگری و بسیاری اقدامات دیگر را ندارید. این شرایط به شما کمک می‌کند تا با هزینه کمتر سفری دلچسب، آسان و بی‌دغدغه را به زیباترین مقصد گردشگری دنیا تجربه کنید.

جمع بندی مطالب

در این مطلب به معرفی مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول اروپایی پرداختیم تا در زمان حضور در این بخش از شهر استانبول بتوانید اوقاتی خوش و به‌یادماندنی را سپری کنید و از مکان‌های دیدنی مهم آن بازدید کنید. در بخش اروپایی استانبول طبیعت بکر و منحصربه‌فرد، آثار تاریخی بی‌نظیر و سواحل زیبایی وجود دارد که نباید فرصت گشت‌وگذار و تفریح در آن‌ها را از دست بدهید.

سؤالات متداول

چطور از بخش آسیایی به اروپایی استانبول برویم؟

با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، مترو، کشتی و متروبوس می‌توانید از بخش آسیایی استانبول به بخش اروپایی آن بروید.

جاذبه های تاریخی بخش اروپایی استانبول کدامند؟

برج گالاتا، قلعه روملی حصارک، کاخ دولما باغچه و کاخ توپکاپی از جاذبه‌های تاریخی بخش اروپایی استانبول محسوب می‌شوند.

بازدید از کدام جاذبه های بخش اروپایی استانبول رایگان است؟

بازدید از بازار بزرگ استانبول، میدان سلطان احمد، تپه پیرلوتی و جزایر پرنس در بخش اروپایی استانبول، رایگان است.

کدام مساجد معروف استانبول در بخش اروپایی هستند؟

مسجد اورتاکوی، مسجد ایاصوفیه و مسجد سلیمانیه در بخش اروپایی استانبول قرار دارند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×