کشف دروازه شهر تاریخی شهر پارسه
اخبار گردشگری

دروازه شهر تاریخی پارسه هخامنشیان کشف شد

۲۸ مهر ۱۴۰۳ ۰85

دانشگاه شیراز و بولونیای ایتالیا پس از ۱۲ سال کاوش، موفق به کشف ویرانه‌های دروازه ۱۲ متری شهر باشکوه پارسه و اطلاعاتی برای بازسازی آن شدند. استاد باستان‌شناسی دانشگاه شیراز و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: تخت جمشید در قلب تمدن پارس قرار دارد و در زمان شکوه این امپراطوری در طول تاریخ درخشیده، پس اهمیت تاریخی بسیار زیادی برای مردم ما دارد.

علیرضا عسکری چاوردی گفت: هخامنشیان آغازکننده پیوندی بین همه مناطق خاورمیانه و مردم آن از دره سند تا رود دانوب بوده است. در لوح‌های سنگی این دوره و همینطور لوح‌هایی که همراه با رئیس جمهور به ایران آمده‌اند، به ۳۶ شهر در محور تخت جمشید تا شوش اشاره شده است. بنابراین، قرار شده تا کشفیات خود را در همین محور ادامه دهیم. تاکنون کشف شهر ۲ هزارساله انشان، تخت‌جمشید، بیشاپور کازرون، شهر گور پایتخت ساسانیان و دارابگرد نشان داده‌ که حدفاصل تخت جمشید تا شوش چه گنجینه عظیمی از تاریخ ما را دربر دارد.

او افزود: در ۱۲ سال اخیر تلاش کرده‌ایم تا با همکاری دانشگاه بولونیای ایتالیا، موقعیت تختگاه تخت جمشید را تا شهر پارسه بشناسیم. ویرانه‌های شهر پارسه را در زمین‌های کشاورزی امروزی پیدا کردیم و در جایی موفق به کشف دروازه مهم شهر پارسه شدیم که انتظارش را نداشتیم.

او درباره کشفیات حفاری‌های تازه ادامه داد: دانشجویان ارشد و دکتری زیادی از دانشگاه‌های شیراز و بولونیای ایتالیا، زیرنظر بنده و پروفسور پییر فرانچسکو، در این باستان‌شناسی همکاری داشته‌اند. ما همه زمین‌ها را در این مسیر اسکن ژئوفیزیک کرده‌ایم و آنورمالی‌های ژئوفیزیک آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در این کاوش‌ها نیز اطلاعات گسترده‌ای از اشیای تاریخی به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد هر آنچه برای تخت جمشید استفاده شده در شهر پارسه طراحی و ساخته شده است.

عسکری از کشف دروازه تاریخی پارسه گفت: ما ویرانه‌هایی را از دروازه تاریخی شهر پارسه پیدا کرده‌ایم، اما با بازسازی پلان متوجه شده‌ایم که ابعاد آن ۳۰ در ۴۰ متر است و ۱۲ متر ارتفاع دارد. ما قرار است کشفیات اخیر را به سایت موزه تبدیل کرده و به مجموعه شهر استخر، نقش رستم و شهر تاریخی پارسه اضافه کنیم.

منبع

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×