قدمگاه خضر نبی چابهار
چابهار

قدمگاه خضر نبی چابهار و اطلاعاتی که باید بدانید!

۲۳ مهر ۱۴۰۳ ۰45

چابهار از زیباترین، جذاب‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی است. در این شهر بندری آثار تاریخی و جاذبه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند برای هر فردی جالب و جذاب باشند. یکی از این آثار تاریخی مهم، قدمگاه حضرت خضر چابهار است.

قدمگاه خضر نبی که یکی از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود، نزد مردم شهر چابهار بسیار مهم و محترم است، به طوری که هر جمعه برای مناجات از آن بازدید می‌کنند. این زیارتگاه از گذشته تا به اکنون محل برگزاری مراسمات مذهبی مختلفی بوده است. در ادامه  این مطلب از مجله گردشگری اقامت ۲۴ توضیحاتی در خصوص قدمگاه حضرت خضر نبی چابهار ارائه خواهیم داد.

 

معرفی قدمگاه خضر نبی در چابهار

قدمگاه حضرت خضر در میان مردم بلوچ از احترام بسیار زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که این مکان فاقد مقبره است؛ زیرا مردم بر این باورند که حضرت خضر نبی زنده و پاسدار دریاها و کشتی‌ها و لنج‌ها است و در سواحل دریاها زندگی می‌کند.

مردم بومی چابهار هر جمعه برای برآورده شدن حاجت خود با پای پیاده به قدمگاه خضر نبی می‌آیند و شمع روشن می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به چابهار را دارید و می‌خواهید با فرهنگ مردم بومی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم از قدمگاه خضر نبی دیدن کنید.

قدمگاه خضر نبی کجاست؟

قدمگاه حضرت خضر چابهار در جنوب غربی این منطقه، در محله‌ای به نام سپوزه واقع شده است. سپوزه در واقع از توابع بخش مرکزی استان سیستان و بلوچستان است. حضرت خضر از بزرگان و نیک‌نامان چابهار است که مردم برای او احترام زیادی قائل می‌شوند. با اینکه مقبره‌ای از حضرت خضر نبی باقی نمانده است، قدمگاه وی تبدیل به محل زیارتی شده است.

آدرس :سیستان و بلوچستان، جنوب‌غربی چابهار در محله‌ای به نام سپوزه

قدمگاه خضر نبی در شهر بندری چابهار

 

تاریخچه خضر نبی چابهار

همانطور که اشاره شد، قدمگاه خضر نبی از اماکن مهم مذهبی و تاریخی چابهار است که مردم بلوچ احترام زیادی برای آن قائل هستند. مردم چابهار بر این عقیده‌اند که حضرت خضر نبی در قید حیات است و همواره در کنار آن‌ها وجود دارد. به همین علت هیچ آرامگاهی برای وی درست نکرده‌اند. مردم چابهار برای نشان دادن ارادت خود نسبت به خضر نبی یک قدمگاه برای زیارت آن ساخته‌اند.

از این رو می‌توانیم به جنبه زیارتی این مکان پی ببریم. مردم بومی چابهار خواجه خضر را به عنوان نگهبان دریاها، کشتی‌ها و لنج‌ها می‌شناسند. زنان این منطقه از گذشته تا به اکنون رسم قدیمی را برای گرفتن حاجت ادامه داده‌اند. به این صورت که آن‌ها برای گرفتن حاجت خود، جمعه‌ها با پای پیاده به زیارتگاه رفته و پس از روشن کردن شمع، دعا می‌خوانند.

در مناسب‌های خاص، مردم نذورات خود (خرما، حلوا و …) را در این محل پخش می‌کنند. همچنین اغلب ماهیگیران پس از بازگشتن از دریا و رسیدن به ساحل، در قدمگاه خضر نبی شمع روشن کرده و با خدا مناجات می‌کنند.

 

چرا قدمگاه خضر نبی یک جاذبه مذهبی مهم در چابهار است؟

امروزه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از قدمگاه خضر نبی به چابهار سفر می‌کنند. به همین دلیل اکنون این مکان تبدیل به یک مکان توریستی و گردشگری شده است. از آن جایی که قدمگاه حضرت خضر چابهار دارای جنبه‌های زیارتی است، بسیاری از گردشگران برای گرفتن حاجات خود و همچنین آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی، از این مکان بازدید می‌کنند.

به همین دلیل در راهنمای محلی سفر به چابهار، بازدید از قدمگاه خضر نبی نیز مشابه با سایر اماکن گردشگری تعریف شده است. یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب جذابیت بیشتر این مکان شده است، داستان و حکایت مردم بومی در مورد حضرت خضر نبی است. همانطور که اشاره شد، حضرت خضر نبی به عنوان یک قهرمان و نگهبان نگهبان اسکله‌ها، لنج‌ها و کشتی‌های در حال تردد شناخته می‌شود.

معماری و طراحی قدمگاه خضر نبی در چابهار

 در حالت کلی، ساختمان قدمگاه خضر نبی دارای طراحی ساده و سنتی است. در ادامه توضیحاتی در خصوص فضای داخلی و خارجی و طراحی و معماری آن ارائه می‌دهیم.

فضای داخلی و خارجی قدمگاه خضر نبی

فضای داخلی قدمگاه خضر نبی بسیار ساده است. در واقع این مکان تنها برای نماز، دعا و مناجات طراحی شده است. بر روی دیوارها می توانید تصاویری از حضرت خضر نبی و آیات قرآنی مشاهده کنید. فضای خارجی قدمگاه خضر نبی شامل یک حیاط کوچک و محیطی ساکت و آرام است.

معماری و طراحی

همانطور که در ابتدا اشاره شد، این بنا بسیار ساده و سنتی ایرانی طراحی شده است. از مصالح به کار رفته در ساخت قدمگاه خضر نبی می‌توان به سنگ و گچ اشاره داشت. این ساختمان در واقع شامل یک اتاق ساده و کوچک است که از آن به عنوان محلی برای زیارت و دعا استفاده می‌شود. این بنا با وجود سادگی، احساس آرامش و معنویت خاصی را به شما انتقال خواهد داد.  

 

کارهایی که می‌توانید در قدمگاه خضر نبی در چابهار انجام دهید

در زمان بازدید از قدمگاه خضر نبی می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید که در ادامه توضیحات مختصری در مورد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

زیارت و دعا

از آن جایی که قدمگاه خضر نبی یک مکان مقدس و زیارتی به شمار می‌رود، می‌توانید در این مکان به زیارت، دعا و مناجات بپردازید. می‌توانید مشابه با مردم بومی در آن‌جا شمع روشن کنید و حاجات خود را با خدا در میان بگذارید.

تماشای طبیعت و محیط اطراف

در زمان بازدید از قدمگاه خضر نبی می‌توانید به تماشای طبیعت و محیط اطراف بپردازید و عکاسی کنید. قطعا در این مکان می‌توانید سوژه‌های عکاسی زیادی پیدا کنید که خاطرات این سفر را برای شما جاودانه کند.

جاهای دیدنی نزدیک قدمگاه خضر نبی

در نزدیکی قدمگاه خضر نبی جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که در زمان بازدید از این مکان می‌توانید به آن‌ها نیز سر بزنید. در ادامه توضیحاتی در خصوص جاهای دیدنی نزدیک قدمگاه خضر نبی ارائه خواهیم داشت.

ساحل صخره ای چابهار

بدون شک در چابهار می‌توانید زیباترین سواحل ایران را مشاهده کنید. ساحل صخره‌ای چابهار یا همان ساحل دریا بزرگ از جذاب‌ترین و زیباترین سواحل چابهار است که زیبایی خیره‌کننده آن شما را مبهوت خواهد کرد. در این ساحل می‌توانید منظره اقیانوس هند و دریای عمان را مشاهده کنید و لذت ببرید. بر روی این صخره‌ها می‌توانید خزه‌هایی به شکل فرش سبز مشاهده کنید.

به همین دلیل برخی از افراد این ساحل را با نام ساحل خزه می‌شناسند. بر روی ساحل صخره‌ای چابهار پوشش گیاهی چندانی وجود ندارد و خزه‌ها پوشش گیاهی اصلی آن است. در این ساحل زیبا می‌توانید مرغان دریایی، لاکپشت‌ها، خرچنگ‌ها، ستاره‌های دریایی و حتی صدف و حلزون مشاهده کنید. درون آب نیز ماهی‌های گوناگون و رنگارنگی وجود دارند که گاهی در سطح آب قابل مشاهده هستند.

chabahar rocky beach 2

خانه تاریخی آریا خان چابهار

خانه آریا خان از آثار ملی به ثبت رسیده در ایران است که قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. این خانه قدیمی در چابهار، انتهای خیابان خاتم الانبیا، کوچه آریان، بن بست ۴ متری واقع شده است. اکنون بنای تاریخی آریا خان در لیست جاذبه‌های دیدنی نزدیک قدمگاه خضر نبی چابهار قرار گرفته است که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید.

مقبره امامزاده غلام رسول چابهار

از دیگر جاهای دیدنی چابهار می‌توان به مقبره امامزاده غلام رسول اشاره داشت. در مورد این امامزاده داستان جالبی وجود دارد. نام اصلی سید غلام، رسول و مذهب آن شیعه بوده است. در گذشته مقبره وی مورد توجه مسلمانان هندی بوده است. به همین علت این بنا در دوره‌های بعدی تحت تاثیر معماری هندی قرار گرفت.

بر اساس روایات، غلام رسول در سفر خود به چابهار تصمیم به ازدواج با زنی چابهاری گرفت. ولی در شب عروسی وی دچار کسالت شد و در بستر مرگ افتاد. از آن جایی که این فرد مورد احترام و توجه مردم بوده، در بستر مرگ وصیت می‌کند که پس مرگ او سوگواری نکنند. او می‌خواست در عوض سوگواری، ۱۰ شبانه روز بر سر قبرش شادی کنند تا روحش غرق شادی شود.

آدرس: در نزدیکی روستای تیس

ساختمان تلگرافخانه چابهار

ساختمان قدیمی تلگرافخانه در حقیقت قدیمی‌ترین بنای مدرن و ساختمان‌های سنگی چابهار است. این ساختمان در دوران قاجار در سال ۱۸۶۴ توسط انگلیسی‌ها به منظور تجارت، رونق دریانوردی، ایجاد ارتباط بین هند، جاسک، گواتر و بندرعباس ساخته شده است. سپس در طی سال‌ها اداره پست در آن مستقر شد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد و معماری خاص این ساختمان شما را شگفت زده خواهد کرد. رواق هلالی، استفاده از الوارهای چوبی برای کف ساختمان، سقف‌های چوبی و وجود سایه‌بان‌های شیروانی و سفالی، همه و همه جلوه زیبایی به ساختمان تلگراف خانه داده‌اند. جالب است بدانید که این اثر در ۱۸ شهریور سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ساختمان تلگراف خانه چابهار

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار یکی از جاهای دیدنی و جذاب این منطقه به حساب می‌آید. موزه چابهار در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار، مکانی به جا مانده از دوران قاجار واقع شده است. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، مردم شناسی و کتابخانه اشاره داشت.

در این موزه می‌توانید تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، جانوران آبزی، پرندگان و … را مشاهده کنید.

سواحل مکران چابهار

ساحل مکران در واقع خط ساحلی ایران در محدوده دریای عمان است. جالب است بدانید که بیشترین خط ساحلی مکران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. تنها بندر اقیانوسی ایران در ساحل مکران است. از این رو این ساحل از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی در بسیاری از کتاب‌های تاریخی نام خط ساحلی مکران به دلیل تجارت و دریانوردی در آن ذکر شده است.

علاوه بر اهمیت استراتژیک ساحل مکران در ایران، طبیعت بی‌نظیر و فوق‌العاده آن شما را مبهوت خواهد کرد. بسیاری از گردشگران خط ساحلی مکران را با صخره‌های بلندش می‌شناسند.

سواحل مکران چابهار

چطور به چابهار برویم؟

اگر به تازگی برای سفر به چابهار برنامه‌ریزی می‌کنید، بهترین گزینه برای شما رزرو تور چابهار خواهد بود. با رزرو این تور دیگر دغدغه یافتن جاذبه‌های دیدنی چابهار را نخواهید داشت. در واقع برنامه‌ریزی کامل تور چابهار با در نظر گرفتن شرایط گردشگران توسط کارشناسان اقامت ۲۴ صورت می‌گیرد.

با رزرو این تور می‌توانید نگرانی‌های خود را کاهش داده و بر روی لذت و شادی خود در حین سفر تمرکز کنید و خاطرات آن را در برای همین به ذهن خود بسپارید.

در چابهار کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در چابهار گزینه‌های مختلفی وجود دارد که بهترین و بی‌دردسرترین آن، هتل است. در هتل‌های چابهار تمامی امکانات رفاهی فراهم شده است، به طوری آرامش شما در طی اقامت تضمین می‌شود. اگر در مورد انتخاب و رزرو هتل چابهار دچار تردید و سردرگمی شده‌اید، می‌توانید از طریق شماره درج شده در وب سایت، با کارشناسان اقامت ۲۴ در ارتباط باشید.

کارشناسان اقامت ۲۴ با بررسی شرایط و بودجه شما، بهترین گزینه‌های اقامتی را به شما ارائه خواهند داد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اقامت در چابهار

جمع بندی مطالب

در این مقاله به بررسی قدمگاه خضر نبی چابهار پرداختیم. این مکان علاوه‌بر جنبه زیارتی و معنوی، به عنوان یک مکان توریستی و گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید که قدمگاه خضر نبی برای مردم بلوچ بسیار محترم و مهم است. اگر می‌خواهید با آداب و رسوم و فرهنگ مردم بومی چابهار آشنا شوید، توصیه می‌کنیم بازدید از این مکان را از دست ندهید.

اگر تجربه بازدید از قدمگاه خضر نبی را دارید، می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

قدمگاه خضر نبی در چابهار کجاست؟

قدمگاه خضر نبی در جنوب غربی چابهار واقع شده است.

دلیل اهمیت قدمگاه خضر نبی در چابهار چیست؟

بر اساس حکایت‌ها و داستان‌های مردم بلوچ، خضر نبی حافظ و نگهدار دریاها، کشتی‌ها و لنج‌ها است. از این رو مردم برای وی احترام بسیار زیادی قائل هستند. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×