کیش یا قشم
قشم - کیش

کیش یا قشم کدام بهتر است؟ برای سفر قشم بریم یا کیش؟

۲۳ مهر ۱۴۰۳ ۰214

پاییز و زمستان که فرا می‌رسد، موج مسافرت‌ها به سمت جزایر زیبای خلیج فارس آغاز می‌شود. سفر به کیش و استفاده از تفریحات آبی یا سفر به قشم و دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دو گزینه همیشگی در فهرست مقاصد گردشگری مردم ایران است. اگر دفعه اولتان است و می‌خواهید با آگاهی بیشتری به جزایر خلیج فارس سفر کنید، با مجله گردشگری اقامت ۲۴ همراه باشید تا بدانید در مجموع جزیره کیش بهتر است یا قشم؟

فهرست این مطلب

معرفی جزیره کیش

جزیره کیش - کشتی یونانی

جزیره ۴۰ هزار نفری و کوچک کیش جایگاه مهمی در بازار گردشگری ایران دارد. این جزیره، در رقابت با شهرهایی مانند دبی و شرم الشیخ، با داشتن هتل‌های بسیار و جاذبه‌های دیدنی مختلف، گردشگران زیادی را هرساله به خود جذب می‌کند.

مروارید خلیج فارس در گذشته قنات‌های زیادی داشته و به همین خاطر، نام کیش را بر آن گذاشته‌اند. از همه نقاط ایران در جزیره کیش ساکن هستند و در کنار بومیان زندگی می‌کنند. 

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

این جزیره از لحاظ اقتصاد گردشگری جایگاه مهمی برای ایران دارد. قوانین ساده‌تر، مراکز خرید گسترده و اقامتگاه‌های متنوع باعث شده تا سالیانه چند میلیون نفر گردشگر به جزیره کیش بیایند و لحظات آرامش‌بخشی را تجربه کنند.

معرفی جزیره قشم

جزیره قشم

بزرگترین جزیره خاورمیانه با جمعیت ۱۵۰ هزار نفری خود، جایگاه تاریخی مهمی برای ایرانیان دارد. نقش مهم جزیره در نقاط مختلف تاریخ، از زمان باستان گرفته تا حکومت پهلوی، منجر به جذب گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری شده است.

ساسانیان در قدیم نام ابرکاوان را بر جزیره قشم گذاشته بودند. این شهر از قدیم دارای بافت عربی بوده و در پایان دوره ساسانی، زیر حمله اعراب حجاز قرار گرفت. امروزه، قشم در کنار مردم بومی خود، پذیرای مردم بسیاری از دیگر شهرهای کشور است که در بخش‌های بازرگانی و تجاری فعالیت می‌کنند.

بنر هتل آرتا قشم

منابع اقتصادی قشم شامل کشاورزی، دامپروری و مهمتر از همه صیادی می‌شود. معادنی مانند نمک، خاک سرخ، سنگ آهن و منابع گازی نیز جزوی از منابع درآمدی جزیره قشم در قدیم و حال حاضر بوده است. ظرفیت‌هایی مانند جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذاب باعث شده تا اقدامات گسترده‌ای برای افزایش مسافران و رشد اقتصاد گردشگری جزیره نیز انجام بگیرد.

قشم بزرگتر است یا کیش؟

اندازه جزایر قشم و کیش

پاسخ به این سوال ساده است! قشم.

حتی نگاهی کوتاه به نقشه می‌تواند مشخص کند که قشم ۱۶ برابر بزرگتر از جزیره کیش است. بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه یعنی قشم، حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. درعین‌حال، مساحت مروارید خلیج فارس یعنی جزیره کیش به ۹۱ کیلومتر مربع بیشتر نمی‌رسد.

فاصله قشم و کیش چقدر است؟

مختصات جغرافیایی جزایر قشم و کیش را به ترتیب در فهرست زیر می‌بینید:

  • ۲۶°۵۵′ شمالی ۰۵°۵۶′ شرقی
  • ۲۶°۳۲′ شمالی ۵۳°۵۸′ شرقی

بدین ترتیب، اگر بخواهیم خطی صاف از کیش به قشم بکشیم، ۱۹۵ کیلومتر بین این دو جزیره فاصله خواهد بود. بااین‌حال، مسیر سفر شما از کیش به قشم و بالعکس، بیشتر طول می‌کشد؛ زیرا مسیر سفر هرگز مستقیم نیست.

رایج‌ترین وسایل نقلیه که برای طی‌کردن فاصله بین دو جزیره نیاز دارید، کشتی و ماشین است. با استفاده از این دو وسیله، حداقل باید ۲۸۰ کیلومتر مسافت را طی کنید. این مسیر آنقدر جاذبه‌های دیدنی طبیعی دارد که زمان ۷ ساعت و خورده‌ای آن شما را اذیت نکند.

آیا می‌دانید هنگام خارج‌شدن از دو جزیره و رفتن به به نزدیک‌ترین بنادر، قشم نزدیکتره یا کیش؟ جزیره قشم فاصله نزدیکتری تا بنادر مختلف ایران دارد. هرچند این فاصله آنچنان زیاد نیست.

آب و هوای کیش بهتره یا قشم؟

منطقه جغرافیایی مشابه و نزدیک‌بودن دو جزیره به هم باعث شده تا آب و هوایشان نیز تفاوت چندانی با هم نداشته باشد. در ادامه بررسی می‌کنیم که کیش گرمتره یا قشم؟

آب و هوای کیش

گرما و رطوبت مانند دو رفیق، همیشه جزیره کیش را همراهی می‌کنند. نزدیکی به مدار راس السرطان، وجود سیستم‌های پرفشار گرمسیری و قرارگرفتن در میان آب‌های گرم و کم‌عمق از دلایل اصلی چنین اقلیمی هستند.

میانگین بارش در جزیره کیش با آب و هوای نیمه‌استوایی‌اش به حدود ۱۴۵ میلی‌متر می‌رسد که تفاوت چندانی با دبی ندارد. بیش از نصف بارش سالیانه در فصل زمستان و حدود ۳۰ درصد آن در پاییز رخ می‌دهد. با وجود چنین بارش اندکی، رطوبت جزیره اغلب به ۶۰ درصد می‌رسید.

ماه‌های مهر تا فروردین که اوج سفر به کیش هم هست، دمای هوا معتدل و بین ۱۸ تا ۲۵ در نوسان است. بااین‌حال، میانگین دمای کیش در طول سال به ۲۶.۶ درجه می‌رسد. همچنین، جزیره کیش بیشترین تعداد ساعات آفتاب (۳۱۰۰ ساعت در سال) را در بین جزیره‌ها و شهرهای هم‌سطح خود در منطقه دریافت می‌کند.

آب و هوای قشم

آب و هوای کیش و قشم

قشم نیز مانند دوست کوچکترش، رطوبت نسبی بسیار بالایی را تجربه می‌کند. اختلاف دمای هوای جزیره نیز در فصول مختلف بسیار بالاست و عدد دمای ۴۶ درجه را حتی ثبت می‌کند.

تیر تا شهریور ماه زمانی است که اصلا دلتان نمی‌خواهد به قشم بروید؛ زیرا درجه حرارت بسیار بالا بوده و تفریح‌کردن به شما نمی‌چسبد. در عوض، دی و بهمن ماه هوای مطبوعی در جزیره حاکم است که مسافران زیادی را به اینجا می‌کشاند.

میانگین بارش ۱۸۳ میلی‌متری قشم شباهت زیادی به سایر شهرها و جزیره‌های مشابه از جمله کیش، دبی یا مثلا آلمریای اسپانیا دارد.

معماری و بافت شهری کیش قشنگتره یا قشم؟

ساده‌انگاری است که بگوییم جزایر قشم و کیش تنها موردتوجه نسل حاضر بوده‌اند و در قدیم اهمیتی نداشتند. قشم از زمان باستان یکی از پایگاه‌های نظامی و اقتصادی حکومت‌های مختلفی مانند هخامنشیان، ساسانیان و صفویان بوده است. همچنین، بافت سنتی کیش هنوز در مناطق روستایی خودنمایی می‌کند.

در دوران معاصر، حکومت پهلوی و در ادامه، دولت‌های جمهوری اسلامی ایران سعی داشتند تا این دو جزیره را به رقبای قدرتمندی در زمینه گردشگری تبدیل کنند. 

هرچند توسعه شهر و ساخت و ساز گسترده‌ای در جزیره کیش صورت گرفته، اما هنوز هم نتوانسته به پای رقیب آن طرف آبی‌اش یعنی دبی برسد. برج‌ها و ساختمان‌های عظیم کیش در مقایسه با قشم مدرن‌تر و بیشتر هستند.

بافت روستایی و قدیمی قشم نسبت به کیش بیشتر است، زیرا تاریخ غنی‌تری دارد. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری‌ها در کیش جواب داده و از لحاظ مدرن‌سازی شهری توانسته از تمامی شهرهای ایران پیشی بگیرد.

سواحل کیش بهتره یا قشم؟

ازآنجایی‌که قشم بزرگتر است، خط ساحلی بیشتری دارد. در ادامه مقایسه کوتاهی بین سواحل دو جزیره کیش یا قشم خواهیم داشت.

سواحل کیش

اگر می‌خواهید کمی از ساختمان‌های بلند و مدرن فاصله بگیرید و با مردم محلی دمخور شوید، بزرگترین ساحل جزیره پیشنهاد فوق‌العاده‌ای است. ساحل میرمهنا با ۱۰ هکتار وسعت، محل مناسبی برای درازکشیدن، آفتاب‌گرفتن و تماشای لاک‌پشت‌های دریایی محسوب می‌شود.

زیباترین ساحل کیش، مرجان نام دارد که در کنار بازاری به همین نام قرار گرفته است. زلالی آب دریا و مرجان‌ها، صدف‌ها و سنگ‌های چشم‌نواز ساحلی ترکیب منحصربه‌فردی را به وجود آورده است.

ساحل آرامش‌بخش دیگری در بخش شرقی کیش قرار دارد که مجسمه بزرگ مرد ماهیگیر در آن خودنمایی می‌کند. این مجسمه ۱۲ متری دومین سازه دکوری ایران لقب گرفته است. برای آن‌ها که ماسه‌بازی و کمی دوری از مناطق شلوغ شهر را نیاز دارند، ساحل مرد ماهیگیر پیشنهاد خوبی به شمار می‌رود.

سواحل قشم

سواحل کیش و قشم

تنوع بالای سواحل در قشم، آن را به یکی از کمیاب‌ترین جزایر خلیج فارس تبدیل کرده است. شما می‌توانید انواع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی را در جزیره بیابید.

زیتون از مشهورترین ساحل‌های قشم محسوب می‌شود که می‌توانید ترکیب ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای را در آن ببینید. جزایر ناز در جنوب جزیره نیز از دیگر سواحل صخره‌ای به شمار می‌روند که زیبایی بکری دارند. ساحل شنی و نقره‌فام سیمین هم از مکان‌های تفریحی جزیره است که امکاناتی مانند پلاژ، رستوران و ورزش‌های آبی دارد. ساحل گلی لافت نیز در نزدیکی روستایی تاریخی به همین نام قرار دارد که آرامش دلنشینی را برای شما به همراه دارد.

برای تفریح کیش بهتره یا قشم؟

بستگی دارد چه نوع تفریحی را بیشتر میلتان می‌کشد. کیش به مراتب تفریحات گسترده‌تری نسبت به قشم دارد.

تفریحات کیش

ماهیت گردشگری کیش و تمرکز دولت‌های مختلف روی توسعه این شهر از لحاظ جذب توریست باعث شده تا مجتمع‌ و جاذبه‌های تفریحی زیادی را در جزیره ببینیم.

پارکی مانند تم پارک اوشن، لقب اولین تم پارک آبی ایران را یدک می‌کشد. این پارک ۵.۶ هکتاری حدود ۱۳ سرسره، ۴ استخر و یک اسپا دارد که براساس داستان راز قلعه خورشید طراحی شده است.

 کشتی به گل‌نشسته یونانی و باغ وحش، باغ پرندگان، آکواریوم و پارک برفی پنگوئن از جمله تفریح‌های دیدنی و جذاب کیش هستند. هنگامی که به ساحل می‌روید، با ورزش‌های مختلفی مواجه می‌شوید که نهایت هیجان و لذت را برای برایتان به ارمغان می‌آورد. برای تهیه بلیط تفریحات کیش می‌توانید از اقامت ۲۴ استفاده کنید.

تفریحات قشم

تفریحات کیش و قشم

قشم خطوط ساحلی طولانی دارد که باعث می‌شود تفریحات ساحلی و آبی زیادی را در بر می‌گیرد. از پاراسل روی آب‌های خلیج فارس بگیرید تا جت اسکی، بناناسواری و غواصی زیر آب که می‌تواند اکوسیستم زیبای دریایی را به شما نشان دهد.

جدا از تفریحات ساحلی و پارک‌های گوناگون در جزیره قشم، برخی مکان‌های تفریحی مانند ژئوپارک قشم وجود دارند که می‌توانند سرگرم‌کننده باشند. این ژئوپارک اولین در خاورمیانه محسوب می‌شود و به ثبت یونسکو درآمده است.

اگر ازآن‌هایی هستید که خزندگان عظیم‌الجثه مانند کروکودیل‌ها را دوست دارید، پارک کروکودیل قشم فرصت خوبی برای تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. تفریحات قشم ممکن است کمی در برابر کیش کم به‌نظر برسد، اما به اندازه کافی می‌تواند شما را سرگرم کند.

خرید از کیش بهتره یا قشم؟

قشم و کیش هردو منطقه آزاد هستند و جای تعجب نیست که هردو پر از مراکز خرید بزرگ و اجناس مختلف خارجی باشند.

مراکز خرید کیش

بازار مروارید کیش یکی از قدیمی‌ترین‌های جزیره به شمار می‌رود که معماری‌اش برگرفته از معماری سلسله هخامنشیان است. بازارچه‌های مرکز خرید مروارید نیز اسامی جالبی مانند آریانا، آپادانا، بیستون و پرسپولیس دارند.

دنبال جنس‌های برند و معروف خارجی هستید؟ پس حتما باید به پاساژ‌های بزرگ و لوکس کیش سر بزنید. بازار پردیس ۱ و ۲ واقع در میدان پردیس اولین پیشنهاد ما هستند. این دو بازار از طریق تونلی به یکدیگر متصل می‌شوند. دامون نیز از مراکز خرید کیش است که می‌تواند تمام اعضای خانواده را مشغول نگه دارد.

بازارهای سنتی در هر شهری از شگفتی‌های آنجا محسوب می‌شوند. بازار عرب‌ها یا سفین در کیش نیز از همین دست موارد است. بافت قدیمی و معماری سنتی بازار در کنار اجناس محلی کاملا شما را به فضای بومی شهر متصل می‌کند. بازار چینی‌ها نیز در کیش معروف است. شما در این بازار علاوه‌بر اجناس چینی، خود چینی‌ها را نیز می‌توانید ببینید.

مراکز خرید قشم

مراکز خرید کیش و قشم

مرکز خرید ستاره از آن جاهایی است که شما را دست خالی نمی‌گذارد. همه‌چیز را می‌توانید در این بازار پیدا کنید و خیالتان از کیفیت و دوام آن‌ها راحت باشد. اگر لوکس‌پسند هم هستید، سیتی‌سنتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کودکانتان را نیز می‌توانید در طبقه آخر به شهربازی بفرستید تا دیگر نگران سررفتن حوصله آنان نباشید.

برای خرید تخصصی محصولاتی مانند کیف و کفش به مجتمع تجاری اطلس سر بزنید. اجناس باکیفیتی را در این مرکز خرید واقع در درگهان می‌یابید. همچنین، پوشاک و لوازم ورزشی درست و حسابی را در مرکز خرید ایران زمین می‌بینید که برندهای معتبری را در خود جای داده است.

دو بازار قدیم، یکی در میدان جهاد و یکی میدان انقلاب، آماده‌اند تا شما را با بومیان جزیره قشم آشنا کنند و فضای سنتی را به نمایش درآورند. اگر مغازه‌دار هستید و می‌خواهید عمده خرید کنید، بازار قدیم درگهان در میدان انقلاب و بازار نخل را از دست ندهید. مراکز خرید قشم تجربه جالبی از قدم‌زدن در جزیره را برایتان رقم می‌زنند.

دیدنی های قشم بیشتر و جذابتره یا کیش؟

جزیره قشم به مراتب تاریخ غنی‌تر و وسعت بیشتری دارد. طبیعی است که دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره نسبت به کیش گسترده‌تر باشد. بااین‌حال، جزیره کوچک کیش نیز در این زمینه آنچنان دست خالی نیست.

جاهای دیدنی قشم

برخلاف کیش، جزیره قشم بیشتر به‌خاطر جاذبه‌های تاریخی خود معروف است. گنبد نمکی نمکدان در جنوب غربی جزیره با معادن باستانی نمک و چشمه‌های آب شور، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

دره چاه کوه و دره ستارگان از جاهای دیدنی قشم هستند که به‌خاطر فرسایش زمین به وجود آمده‌اند. ساختار لایه‌لایه سنگ‌های رسوبی و عبور باد از بین ستون‌ها و حفره‌ها مکانی را ساخته‌اند که هر گردشگری آرزوی رفتن به آنجا را دارد.

قلعه پرتغالی‌ها نیز بنای تاریخی معروفی است که به دوران صفویان و اشغال جزیره قشم به‌دست پرتغالی‌ها برمی‌گردد. شاه عباس توانست با شکست اروپایی‌ها، دوباره مالکیت جزیره را به ایران برگرداند.

چشمه‌های طبیعی آب شور، چاه‌های طلا (تلا) و پارک‌های کروکودیل و ژئوپارک از جمله جاذبه‌های دیگر قشم محسوب می‌شوند. 

جاهای دیدنی کیش

جاهای دیدنی کیش و قشم

شاید خانه بومیان کیش از اولین مکان‌های دیدنی جزیره باشد که چشم هر گردشگری را به روی سنت مردمان قدیم این خطه باز می‌کند. عبدالله بن شاهین یکی از نجارها و لنج‌سازهای قدیمی کیش بود که تجارت مروارید می‌کرد. خانه بومیان کیش متعلق این فرد بوده که در سال ۱۳۹۳ به موزه تبدیل شده است.

بازرگانان سیرافی پس از نابودی این منطقه، به دنبال جایی گشتند تا دوباره بساط تجارت خود را در جزیره کیش راه بیندازند. این شد که شهر تاریخی حریره در قرون ۵ تا ۱۰ هجری قمری رونق گرفت. خانه اعیانی این شهر ویران‌شده، حمام قدیمی و اتاق‌های آن به خودی خود جزو مناطق دیدنی و تاریخی کیش به شمار می‌روند.

مساجد ماشه و امیر، آب انبار و پنج بادگیر هم از جاهای دیدنی کیش هستند و برای کسانی که می‌خواهند از گذشته کیش سر دربیاورند، خالی از لطف و شگفت‌زدگی نیست. 

غذاهای کیش خوشمزه‌تره یا قشم؟

سبک تغذیه جنوبی-عربی و ماهی دریا جزو اعضای جداناپذیر غذاهای محلی کیش یا قشم هستند.

غذاهای کیش

اول از همه برویم سراغ ترکیب ماهی کبابی یا سرخ‌شده با ادویه‌های تند عربی! غذای سمک مشوی با دورچین جذابش محبوب مردمان بومی جزیره است. مضروبه با سبزیجات و سیر طعم‌دار و قلیه ماهی با چاشنی‌های معطرش از دیگر غذاهای ماهی‌محور کیش محسوب می‌شود.

آن‌هایی که عاشق قرمه‌سبزی هستند، قطعا از خورشت میگو خوششان می‌آید. سیر در طول پخت اضافه شده و ترشی خاصی هم به‌خاطر تمر هندی دارد. از غذاهای اصیل عربی، مرگوگ است که در کیش با گوشت بره، سیب زمینی، هویج، فلفل سبز و غیره پخته می‌شود. کوسه می‌خواهید بخورید؟ حتما پودنی را امتحان کنید. در این غذا، گوشت کوسه در آبلیمو و زردچوبه خوابانده می‌شود تا به‌خوبی بپزد.

محمر از غذاهای سنتی کیش است. این غذا آنقدر با شکر پخته می‌شود که رنگش به زرد تمایل پیدا می‌کند. حلیم سنتی هریسه نیز برای آن‌هایی خوب است که عاشق غذاهای آبکی هستند و از برنج و نان خسته شده‌اند.

غذاهای قشم

غذاهای کیش و قشم

طبیعی است که ماهی کباب‌شده جزو غذاهای محبوب قشم باشد. ماهی کباب، ماهی عنکاس و قلیه ماهی از غذاهای ماهی‌محور قشم محسوب می‌شوند. هواری میگو یکی دیگر از غذاهای دریایی قشم است که در آن پلو با میگو و دیگر سبزیجات مخلوط می‌شود.

معروف‌ترین غذای محلی قشم اما برنج دیشو نام دارد. این غذا ترکیب برنج یا ماهی طلال است که در آن شیره خرما هم ریخته می‌شود. کلمبا نوعی حلیم با گوشت ماهی و گندم است که طرفداران خاص خود را دارد. همچنین، نان محلی قشم تموشی است که به‌خاطر وجود مهیاوه، عطر و طعم خاصی به خود می‌گیرد. غذاهای سنتی قشم همانند کیش نزدیکی زیادی به غذای کشورهای حوزه خلیج فارس دارند.

رستوران‌های قشم بهتر است یا کیش؟

در رستوران‌های این دو جزیره می‌توانید غذاهای دریایی با طعم ادویه‌های عربی را در کنار سایر غذاهای ایرانی و فست‌فودی پیدا کنید.

رستوران‌های کیش

هر وعده غذایی که بخواهید در رستوران دارچین پیدا می‌شود. از منوی صبحانه و غذاهای دریایی بگیرید تا کافه و دسرهای متنوع. رستوران هواری کیش در نزدیکی پارک دلفین هم جزو پرطرفدارهای جزیره محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید دستتان برای انتخاب غذا آنقدر باز باشد که سرگیجه بگیرید، فودلند کیش گزینه خوبی است. سه سالن اصلی و دو کافی شاپ نشان می‌دهد که این رستوران ۲۰۰۰ متری می‌تواند با ده‌ها نوع غذا و دسر از شما پذیرایی کند.

آن‌هایی که قسمت غذاهای کیش را خوانده‌اند و دهانشان آب افتاده، حتما به رستوران سنتی طباخ سر بزنند. هر نوع غذایی که با ماهی و ادویه‌های جنوبی تهیه می‌شود در این رستوران قرار دارد.

طرفدار رسمی فست‌فود محسوب می‌شوید؟ وقت برگر و سیب‌زمینی با آنکه اسم عجیبی دارد، اما بهترین فست‌فودها را تهیه می‌کند. فضای جلوی رستوران نیز امکان نشستن دارد. عربی‌پسندها نیز می‌توانند در رستورانی به زیبایی شاورما سفین بنشینند و از خوردن شاورما و حمص لذت ببرند. این مکان از بهترین رستوران های کیش محسوب می‌شود. 

رستوران‌های قشم

رستوران های کیش و قشم

یکی از رستوران‌های متفاوتی که در قشم پیدا می‌شود، رستوران قلعه است که منوی آن با توجه صید همان روز تغییر می‌کند. نمای بیرونی شبیه به قلعه، فضای دنج داخلی و غذاهایی مانند خوراک کوسه، میگو و صدف دلایل کافی برای رفتن به رستوران قلعه هستند.

رستوران ایران زمین با دکوراسیون شیک و مجلل، غذاهای باکیفیت ایرانی و عربی و ظرفیت بالا برای برگزاری مراسم‌های مختلف بسیار مناسب است. رستوران خوان بوم در قشم نیز طراحی فوق‌العاده جذابی شبیه به غار دارد که در چهار بخش غذای ایرانی، فست‌فود، کافی‌شاپ و چایخانه خدمت‌رسانی می‌کند.

رستوران شب‌های طلایی جان می‌دهد برای آن‌هایی که عاشق منظره رویایی دریا هستند و مجذوب صدای موسیقی می‌شوند. اگر به دنبال جایی بی‌تکلف و ساده اما با غذاهای خوشمزه جنوبی هستید، رستوران خاله همان جایی است که می‌‌خواهید. به این لیست می‌توانید چندین مورد دیگر از رستوران های قشم را اضافه کنید که ما خاص‌ترین آنها را اسم بردیم.

هتل های کیش بهتر است یا قشم؟

تنوع هتل‌ها در کیش آنقدر زیاد است که شما را به یاد دبی می‌اندازد. در قشم نیز می‌توانید هتل‌های راحت و آرامش‌بخشی پیدا کنید.

هتل‌های کیش

اگر می‌خواهید هنگام بیدارشدن از خواب، منظره دریا را ببینید یا روی ساحل قدم بزنید، فازهای یک و دوی هتل ترنج گزینه جذابی است. طرح معماری بته جقه، کف شیشه‌ای و مصالح سازگار با محیط زیست می‌تواند هر مسافری را برای یک شب اقامت مجاب کند.

برای آنکه به بازارهای پردیس ۱ و ۲ دسترسی داشته باشید که خریدهایتان را به‌راحتی انجام دهید، هتل پارمیس پیشنهاد خوبی است. هتل مارینا با معماری جذاب و قرارگرفتن در کنار جزیره مرجانی و مرکز خرید مرجان کیش اتاق‌هایی دارد که رو به دریا یا رو به پارک خواهند بود.

هتل محبوب و بزرگ داریوش یادآور معماری زمان هخامنشیان است که دریاچه اختصاصی و ورزش‌هایی مانند بدنسازی و غواصی دارد. اگر به دنبال هتلی ارزان‌قیمت هستید که تجملات هتل‌های بزرگ ۵ ستاره را نداشته باشد، هتل ویلایی ستاره کیش به دردتان می‌خورد. نمی‌توان بهترین هتل کیش را انتخاب کرد، اما گزینه‌های بالا شما را ناامید نخواهند کرد.

هتل‌های قشم

هتل های کیش و قشم

جزیره قشم نسبت به کیش هتل‌های کمتری دارد، ولی هتل آوینا یکی از گزینه‌های خوبی است که ارزش اقامت‌کردن را دارد. نزدیکی به خلیج فارس و مرکز خرید سیتی سنتر از ویژگی‌های مثبت این هتل به شمار می‌آید.

هتل ساحل طلایی در ۱۵ کیلومتری مرکز شهر، ساحل اختصاصی دارد و سفر شما را به تجربه جذابی از دریا و ساحل تبدیل می‌کند. نزدیکی به مراکز خرید سیتی سنتر، بازار ستاره و پارک ساحلی زیتون معماری باشکوه هتل آرتا باعث شده تا به مکانی رویایی برای اقامت‌کردن تبدیل شود.

هتل ارم، محبوب‌ترین هتل قشم برای مسافران است که طراحی شیک داخلی و خارجی آن بسیار زیباست. امکانات مختلف و نزدیک‌بودن به مراکز دیدنی و خرید از ویژگی‌های خوب این هتل به شمار می‌رود. 

هزینه سفر به کیش بیشتر است یا قشم؟

بخش زیادی از هزینه سفر به کیش یا قشم را هواپیما و اقامتگاه تشکیل می‌دهد. با توجه به امکانات بیشتر و شلوغ‌تربودن جزیره کیش، هزینه‌ها به مراتب برای سفر به کیش بالاتر است.

هزینه سفر به کیش

با نگاهی به لیست پروازهای کیش می‌توان دریافت که هزینه آن تفاوت چندانی با قشم ندارد. بااین‌حال، کیش دارای هتل‌های بزرگ، پرامکانات و متنوعی است که بسیاری از آن‌ها ۵ ستاره هستند. برای مثال هتل ترنج با فضای بی‌نظیر خود، آنچنان گران‌قیمت است که هیچ‌کدام از هتل‌های قشم به پایش نمی‌رسند. همچنین، اگر بخواهید از برندهای لوکس و محصولات گران‌قیمت داخل جزیره خرید کنید، هزینه سفر به کیش شما افزایش می‌یابد.

هزینه سفر به قشم

درست است که هزینه پرواز به قشم تقریبا با کیش یکی است، اما تعداد کمتر پروازها احتمالا روی زمان‌های رزروکردنتان تاثیرگذار باشد. قشم هتل‌های ۵ ستاره بسیار کمی دارد، اما دیگر هتل‌های آن با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند. هزینه تفریحات قشم نسبت به کیش در بازه مشابهی قرار دارد و نمی‌توان مشخص کرد که تفریحات کدام شهر بیشتر خرج برمی‌دارد. انتظار می‌رود هزینه سفر به قشم کمتر از کیش دربیاید.

مقایسه تور کیش و قشم

تورهایی با مقصد خلیج فارس در فصول سرد همیشه جذابیت خاص خود را دارند. بااین‌حال، در ادامه به فرق کیش و قشم از لحاظ کیفیت تورها می‌پردازیم تا بفهمیم برای مسافرت کیش بهتر است یا قشم؟

تور کیش

جزیره کیش با هتل‌های عظیم و پیشرفته و تفریحاتی از قبیل تم‌پارک، باغ پرندگان، پارک برفی، غواصی و غیره در حال طی‌کردن راه شهر دبی است. اسکله‌های دیدنی و کشتی یونانی به گل‌ نشسته از دیگر جاذبه‌های کیش است که در تور جزیره می‌توانید سر بزنید. طرح‌های بزرگ و اقدامات جدی برای افزایش ظرفیت گردشگری کیش انجام گرفته، پس از لحاظ اقامت و تفریحات مختلف چیزی کم نخواهید آورد.

کیش برای آن‌هایی که عاشق خریدکردن هستند، نوعی درمانگاه محسوب می‌شود. مراکز خرید بزرگ و واردشدن اجناس باکیفیت خارجی طبق قوانینی ساده‌تر از سایر نقاط کشور، این جزیره را به محلی برای خرید جزئی و عمده تبدیل کرده است. تور کیش اقامت ۲۴ با تخفیف عالی و امکان انتخاب هتل به دلخواه شما بهترین گزینه است.

تور قشم

یکی از بخش‌های ضعیف‌تر قشم نسبت به کیش در تعداد هتل‌های ۵ ستاره و پیشرفته است. بااین‌حال، قشم با وجود آثار تاریخی بسیار زیاد و دیدنی‌های طبیعی مانند غار نمکی، دره ستارگان و چشمه‌های آب شور مقصد جالبی برای طبیعت‌پسندان به شمار می‌رود.

مردم محلی با حمایت مسئولین در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند تا اقامتگاه‌های محلی تاسیس کنند. اقدامات دیگری برای رشد گردشگری در جزیره قشم نیز صورت گرفته تا بتواند تورهای گردشگری جذاب‌تری را برگزار کند. اگر به دنبال تور قشم ایده‌آل هستید در اقامت ۲۴ پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

در مقاله بالا به بررسی تفاوت‌های و شباهت‌های دو جزیره کیش و قشم پرداختیم. سعی کردیم تا فرق کیش با قشم را به‌طور واضح توضیح دهیم. کیش با جذب سرمایه‌گذارهای بیشتر توانسته رشد بهتری در حوزه گردشگری داشته باشد. درعین‌حال، قشم با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود توانسته نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند. اگر می‌خواهید تفریحات مدرن را تجربه کنید و به مراکز خرید بزرگ سر بزنید و با شلوغی هم مشکلی ندارید، کیش گزینه خوبی است. بااین‌حال، قشم برای آن‌هایی بهتر محسوب می‌شود که دنبال آرامش و لذت‌بردن از دیدنی‌های تاریخی هستند.

سؤالات متداول

قشم بهتره یا کیش؟

هرکدام از دو جزیره کیش یا قشم، مقصد فوق‌العاده‌ای برای گذراندن تعطیلات پاییزی و زمستانی محسوب می‌شوند. بااین‌حال، کیش امکانات بیشتری برای اقامت و تفریحات دارد.

برای مسافرت کیش بهتره یا قشم؟

هرکسی با توجه به سلیقه خود می‌تواند یکی از دو جزیره کیش یا قشم را انتخاب کند. کیش اقامت مدرن و تفریحات بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. قشم نیز چشم شما را به دیدن آثار تاریخی و طبیعی مختلف باز می‌کند.

کیش گرمتره یا قشم؟

ازآنجایی‌که منطقه جغرافیایی این دو جزیره شباهت بسیاری به هم دارد، دمای هوا در قشم و کیش تقریبا یکسان است. دمای هوای منطقه از خیلی گرم تا گرم دسته‌بندی می‌شود.

فرق کیش و قشم چیست؟

این دو جزیره در وسعت، طول خطوط ساحلی، تعداد و کیفیت هتل‌ها و آثار تاریخی با هم تفاوت دارند.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×