عمارت ملک بوشهر
بوشهر

عمارت ملک بوشهر و هر اطلاعاتی که باید بدانید!

۱۰ مهر ۱۴۰۳ ۰106

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر، عمارت ملک التجار نام دارد که به‌دلیل معماری و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مورد توجه قرار گرفته است. اگر قصد سفر به استان بوشهر را دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از عمارت ملک را از دست ندهید. این عمارت بزرگ و باشکوه در کوچه ملک، واقع در محله بهمنی بوشهر است.

ما در مجله گردشگری اقامت ۲۴ قصد داریم تا در ادامه عکس عمارت ملک بوشهر را به همراه توضیحات مربوط به آن ارائه دهیم.

معرفی کلی عمارت ملک

عمارت ملک از معروف‌ترین و زیباترین عمارت‌های ایران به شمار می‌رود که در بوشهر واقع شده است. این عمارت سال‌ها به حال خود رها شده بود، به‌طوری‌که افراد بی‌خانمان به آن پناه آورده بودند. در نهایت، اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر با همکاری سایر سازمان‌های استانی و نهادها در سال ۱۳۹۷، این افراد را به خارج از بنا منتقل کردند.

سال ۱۳۹۸ عمارت ملک برای مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شد تا آن را به هتل و رستوران سنتی تبدیل کنند.

عمارت ملک بوشهر محل زندگی بی خانمانها

عمارت ملک کجاست؟

و اما عمارت ملک بوشهر کجاست؟ عمارت ملک شهر بوشهر در محله بهمنی، خیابان ماهینی واقع شده و سراسر کوچه ملک را اشغال کرده است.

آدرس: بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک، عمارت ملک

آدرس بر روی نقشه:

اطلاعات بازدید از عمارت ملک

شماره تلفن: ثبت نشده

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

بهترین زمان بازدید از عمارت ملک بوشهر

شما می‌توانید در تمامی ساعات و روزهای هفته، از نمای بیرونی عمارت ملک بازدید کنید. فقط دقت داشته باشید که این عمارت در دست بازسازی است؛ به همین دلیل امکان بازدید از فضای داخلی آن وجود ندارد.

تاریخچه عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی بوشهر به حساب می‌آید. این عمارت باشکوه در دوره قاجاریه ساخته شده و مالک آن یکی از تجار معروف و بسیار ثروتمند شهر، به نام مهدی ملک‌التجار بوده است. زیربنای عمارت ملک التجار بوشهر ۴۰۰۰ مترمربع است و توسط معماران فرانسوی طراحی و ساخته شده است.

این عمارت در ۸ کیلومتری بوشهر، کوچه‌ای به نام ملک، خیابان ماهینی و محله بهمنی واقع شده است. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، مصالح مورداستفاده در ساخت عمارت ملک متعلق به شهرستان بوشهر بوده است. یعنی این عمارت مانند سایر بناهای معاصر با استفاده از مصالح محلی ساخته شده‌اند.

ملک‌التجار آنقدر شیفته کاخ فرانسه شده بود که معماران فرانسوی را برای ساخت عمارت خود به کار گرفت. حتی درب و پنجره این بنا زیر نظر مهندسین مجرب فرانسوی ساخته شده است. عمارت ملک دو طبقه دارد که هر دوی آن‌ها با هنر زیبای نقاشی سنتی ایرانی تزئین شده‌اند.

طراحی عمارت ملک بوشهر

جالب است بدانید که ملک‌التجار هر بخش از عمارت را مخصوص فعالیتی خاص طراحی کرده است. برای مثال، تالار رسمی تعبیه‌شده در طبقه بالا برای میهمانی‌های بزرگ و سالن پایینی برای دیدارهای رسمی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

براساس گفته‌ برخی از معماران و مهندسین برجسته ایرانی، این عمارت به ساختمان‌های واقع در سواحل خلیج فارس (بنگله) شباهت دارد. بنگله‌ها اغلب دارای یک بخش محافظتی، شاه‌نشین و چند ایوان و اتاق‌هایی متعدد بوده‌اند که این مسئله نمایانگر شباهت آن‌ها به عمارت ملک است.

اطراف این عمارت باغ‌هایی تودرتو ساخته شده که با وجود دیوارهای مختلف به یکدیگر راه پیدا می‌کنند. شکل ظاهری هر یک از این باغ‌ها متفاوت بوده و به‌گونه‌ای خاص تزئین شده‌اند.

معماری عمارت ملک

همانطور که اشاره شد، عمارت ملک شهر بوشهر را معماران فرانسوی طراحی کرده و ساخته‌اند. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، در ساخت این عمارت تنها از مصالح موجود در بوشهر استفاده شده است. به‌طور کلی، عمارت ملک دارای بخش‌های مختلفی است که در ادامه به‌صورت مختصر و مفید به آن‌ها می‌پردازیم.

معماری عمارت ملک

معماری بیرونی

در معماری بیرونی عمارت ملک، باغ‌های تودرتویی طراحی شده که هر کدام با چند دیوار از یکدیگر جدا می‌‌شوند. جالب است بدانید که هر یک از این باغ‌ها دارای ورودی مجزایی به سایر بخش‌ها و فضای بیرونی عمارت هستند. فضاسازی و تزئینات هر باغ منحصر‌به‌فرد بوده و با دیگر باغ‌ها کاملا متفاوت است.

در حیاط جلویی، عمارت ملک به شکل ساختمان دو طبقه‌ای بزرگ و مستطیلی به نظر می‌رسد. جلوی این عمارت پله‌های بزرگ سه طرفه‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بالا بروید. در قسمت ورودی، ۴ ستون ۲ تایی قرار گرفته که پله‌ها به مرکز ۲ ستون وسطی متصل می‌شوند.

در قسمت پشتی و وسط عمارت ملک بخشی نیم‌دایره‌ای وجود دارد که بسیار حرفه‌ای و زیبا ساخته شده است. طبقه پایین طاق‌هایی یکدست و زیبا دارد که گویی آن‌ها را با خط‌کش و نقاله ساخته‌اند. درب و پنجره‌های این عمارت را معمارهای فرانسوی به‌صورت اختصاصی طراحی کرده‌اند.

از امکانات جالب عمارت ملک بوشهر می‌توان به سیستم خنک‌کننده منحصربه‌فرد آن اشاره داشت که هوای تازه را به کمک دریچه‌های خاص تعبیه‌شده وارد عمارت می‌کند. دیوارهای قطور این عمارت دوجداره هستند؛ به این صورت که بین ۲ دیوار حدود ۲ متر فاصله است که آن را با برگ خیس نخل و نوعی خار پر کرده‌اند.

مهم‌ترین عامل خنکی بنا در تابستان، دیوار دوجداره، گیاهان موجود در بین دیوارها و هوای تازه‌ای است که از دریچه‌های مخصوص عبور می‌کند. سیستم این خنک‌کننده به‌گونه‌ای است که هوای تازه از دریچه‌های تعبیه‌شده وارد محفظه بین دیوارها شده و به‌دلیل برخورد با گیاهان خیس و مرطوب، خنک شده و از طریق روزنه‌های زیرزمینی وارد عمارت می‌شود.

نمای بیرونی عمارت ملک

معماری درونی

سردر عمارت ملک شامل فضای ایوان می‌شود که در آن ۳ جفت ستون قرار گرفته و به ساختمان اصلی راه دارد. در این بخش درب بزرگی را می‌بینید که جنس آن از چوب آبنوس بوده و تزئینات فلزی فوق‌العاده زیبایی روی آن خودنمایی می‌کند.

پیشخوان از جمله مهم‌ترین بخش‌های عمارت ملک بوشهر به حساب می‌آید که دارای فضای باز و گسترده‌ای است و ادامه فضای شهر را به عمارت وصل می‌کند. این پیشخوان از قسمت عقب به سردر و عمارت اصلی ملک راه دارد. سکوی بنای عمارت ملک دارای سفره بزرگی است و با ۱ ردیف پله به بنای اصلی عمارت متصل می‌شود.

عمارت اصلی بزرگ‌ترین بخش این مجموعه به شمار می‌رود که در ۲ طبقه ساخته شده و دیوارهای آن پر از نقاشی‌های زیبا است. سالن پایین عمارت ملک به‌منظور ملاقات‌های رسمی ملک التجار و طبقه بالا برای مهمانی خصوصی به کار گرفته می‌شد. جالب است بدانید که معماری این عمارت بزرگ و زیبا از سبک معماری بنگله الگو گرفته است.

بنگله یکی از سبک‌های قدیمی معماری در سواحل خلیج فارس محسوب می‌شود که جذابیت زیادی دارد. بخش داخلی عمارت ملک از قسمت‌های مختلفی نظیر: شاه‌نشین، اتاق‌های مسکونی، استحفاظی، بارو و چند ایوان تشکیل شده است.

معماری درونی عمارت ملک

تزیینات و نمای بیرونی

پس از گذشت یک قرن، متاسفانه انگلیسی‌ها از تزئینات و نمای بیرونی عمارت ملک چیز خاصی باقی نگذاشته‌اند. البته بخش خصوصی قول‌هایی در مورد تبدیل این عمارت به اقامتگاه یا رستوران سنتی داده است. به این ترتیب امکان تغییر و بازسازی نما و فضای داخلی عمارت وجود دارد.

در حال حاضر مهم‌ترین بخش تزئینی عمارت ملک، درب‌ها و پنجره‌ها هستند. یکی از این درب‌ها از جنس چوب آبنوس بوده و روی آن با فلز طراحی شده که جذابیت آن را دوچندان کرده است.

معماری بیرونی عمارت ملک

جاهای دیدنی نزدیک عمارت ملک در بوشهر

در نزدیکی عمارت ملک شهر بوشهر، جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها نیز سر بزنید. در ادامه به مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک این عمارت اشاره خواهیم داشت.

امامزاده عبدالمهیمن

از معروف‌ترین زیارتگاه‌های استان بوشهر می‌توان به امام‌زاده عبدالمهیمن (ع) اشاره داشت که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر بوشهر، در نزدیکی منطقه ریشهر قدیم واقع شده است. قدمت بنای امام‌زاده عبدالمهیمن (ع) به دوران قاجار بازمی‌گردد. طبق شجره‌نامه موجود در این زیارتگاه، صاحب بقعه، از نسل حضرت عباس بن علی (ع) است.

عبدالمهیمن (ع) در واقع سید فقیه و پاک‌سیرتی بوده که زمان خلافت هارون الرشید عباسی به مصر و پس از آن به ایران مهاجرت کرده و در بوشهر ساکن شده است. در نهایت عبدالمهیمن (ع) در سال ۳۱۲ هجری قمری در شهر بوشهر درگذشت. مردم بوشهر احترام زیادی برای امامزاده عبدالمهیمن (ع) قائل هستند.

به همین دلیل می‌توانید اجناس با ارزش تاریخی و قدیمی زیادی را مشاهده کنید که از طرف افراد برجسته به امام‌زاده اهدا شده است. در حقیقت این اشیاء قدمت تاریخی و اعتبار بالای امام‌زاده عبدالمهیمن (ع) را نزد مردم استان بوشهر نشان می‌دهند.

امامزاده عبدالمهیمن

ساحل ریشهر

ساحل ریشهر در جنوب بوشهر واقع شده و در ترکیب با طبیعت و غروب فوق‌العاده زیبای دریای نیلگون خلیج فارس، هر فردی را شیفته خود می‌کند. ریشهر یکی از مناطق باستانی محسوب می‌شود که در گذشته عیلامی‌ها بر آن پادشاهی می‌کردند. ساحل ریشهر نیز به‌دلیل تاریخ کهن و اشیاء کشف‌شده در منطقه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

قدمت برخی از این اشیاء کشف‌شده به هزاره اول تا سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. بدون شک، در این ساحل می‌توانید روز بسیار شاد و دلپذیری را با خانواده یا دوستانتان سپری کنید. ساحل ریشهر معروف‌ترین و محبوب‌ترین ساحل بوشهر به حساب می‌آید که در کنار زیبایی و مناظر دیدنی و فضای ساحلی شنی خود، امکان شناکردن و تفریحات ساحلی را نیز فراهم کرده است.

ساحل ریشهر

موزه دریانوردی خلیج فارس

موزه دریانوردی خلیج فارس یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به شمار می‌رود که در ساختمانی تاریخی، در محله سبزآباد واقع شده است. این موزه در محل قدیمی سرکنسولگری انگلیس تاسیس شده و اکنون یکی از اماکن گردشگری محسوب می‌شود. اگر به تاریخچه دریانوردی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم از موزه دریانوردی خلیج فارس دیدن کنید.

قدمت بنای این موزه به دوره قاجار برمی‌گردد و حدود یک قرن در دست انگلیسی‌ها بوده است. در نهایت، این بنا در سال ۱۳۸۰ به موزه تبدیل شد. در حال حاضر می‌توانید کشتی ۱۱۰ ساله و حتی ماشین‌های تایپ قدیمی، آثاری از صنعت دریانوردی بوشهر (مثل: نقشه‌های قدیمی، تابلوهای گره‌های دریایی، تجهیزات پزشکی کشتی‌های نظامی و …) را در این موزه مشاهده کنید.

جالب است بدانید که ساختمان این موزه در سال ۱۲۷۳ برای سرکنسولگری انگلیس ساخته شد و ابتدا محل اقامت نمایندگی سیاسی خلیج فارس در منطقه بود.

فاصله عمارت ملک با موزه دریانوردی خلیج فارس: ۳.۴ کیلومتر

موزه دریانوردی خلیج فارس

پارک شُغاب

پارک شغاب از جمله پارک‌های تاریخی و قدیمی بوشهر به شمار می‌رود که در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی، روبه‌روی بیمارستان هوایی واقع شده است. از مهم‌ترین دلایل اهمیت این پارک می‌توان به کشف آثار تاریخی از دوران عیلامیان در زیر خاک پارک اشاره داشت. پارک شغاب فاصله چندانی تا عمارت ملک ندارد.

از این رو به‌راحتی می‌توانید در زمان بازدید از عمارت ملک، این پارک را هم ببینید. پارک شغاب از امکانات خوبی برخوردار است. به‌طوری که امکان کمپ‌زدن برای چند روز در آن وجود دارد. جالب است بدانید که این پارک با بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در لیست بزرگترین پارک‌های ساحلی بوشهر قرار دارد و به خلیج فارس بسیار نزدیک است.

پارک شغاب بوشهر

اسکله جفره

یکی از جاهای دیدنی نزدیک عمارت ملک، اسکله جفره، در ساحل شمال غربی استان بوشهر است. این اسکله چشم‌انداز وسیع و فوق‌العاده زیبای آب‌های نیلگون خلیج فارس را دارد. اگر قصد خرید ماهی تازه آب‌های جنوب را دارید، اسکله جفره ایده‌آل‌ترین گزینه خواهد بود. در این اسکله تعداد زیادی قایق و لنج برای ماهیگیری وجود دارد که می‌توانند برای شما جذاب باشند.

دقت داشته باشید که اسکله جفره به‌دلیل وجود صخره‌ها، امکاناتی مشابه با سایر سواحل خلیج فارس ندارد. پرواز مرغ‌های دریایی بر بلندای این اسکله، به‌ویژه در زمان غروب، منظره‌ای خیره‌کننده‌ می‌سازد. جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین مشاغل استان بوشهر، ماهیگیری است.

به همین دلیل بسیاری از افراد بوشهر را قطب صید ماهی، میگو و آبزیان مختلف می‌شناسند.

اسکله جفره

کلیسای ارامنه گریگوری

بوشهر به‌دلیل ارتباط تجاری خود با اقوام مختلف، محل سکونت مذاهب متنوعی بوده است. کلیسای ارامنه گریگوری نیز یادگار دوران قاجار بوده و خانواده آوادیان با کمک مسیحیان انگلیسی ساکن بوشهر آن را ساخته‌اند. این کلیسا از زمان تاسیس تا سال ۱۹۴۸ فعال بود. سپس، با فوت یکی از ارمنی‌های سرشناس بوشهر به نام ملکومیان، همه اموال و وسایل کلیسای ارامنه گریگوری به کلیسای وانک در اصفهان منتقل شد.

البته با استقرار دوباره چند خانواده ارمنی در بوشهر، فعالیت کلیسا از سر گرفته شد. با این وجود پس از چند سال فعالیت، به‌طور کامل متوقف شد. اگر از بالا به کلیسا نگاه کنید، ظاهر آن همانند یک صلیب بزرگ است. ساختمان کلیسای ارامنه گریگوری از بخش‌های مختلفی نظیر تالار اجتماعات، محراب، دو راهرو و اتاق‌هایی در دو طرف محراب تشکیل شده است.

در دو طرف این کلیسا حیاط‌هایی به‌منظور دفن مردگان وجود دارد. جالب است بدانید که کلیسای گریگوری برخلاف سایر کلیساها دارای برج ناقوس نیست و تنها دو ناقوس در راهروی شمالی این کلیسا نصب شده است. درنهایت، این کلیسا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای ارامنه گریگوری

هتل های نزدیک عمارت ملک بوشهر

اگر قصد سفر به بوشهر و بازدید از عمارت ملک و دیدنی‌های اطراف آن را دارید، می‌توانید هتل‌های نزدیک به آن را برای اقامت انتخاب کنید. یکی از معروف‌ترین هتل‌های نزدیک عمارت ملک، هتل ناکو بوشهر است. این هتل با ارائه امکانات اقامتی و رفاهی، می‌تواند گزینه خوبی برای اقامت شما باشد.

برای مشاهده سایر هتل‌های بوشهر می‌توانید به صفحه اقامت ۲۴ مراجعه کرده و از میان هتل‌های موجود، با توجه به شرایط، بودجه و امکانات موردنظر خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر برای رزرو هتل بوشهر دچار تردید شده‌اید، می‌توانید با کارشناسان مجرب اقامت ۲۴ در ارتباط باشید. کارشناسان ما با بررسی شرایط شما، در کمترین زمان ممکن، بهترین گزینه اقامتی را به شما ارائه خواهند داد.

هتل ناکو بوشهر

جمع بندی مطالب

در این مقاله به عمارت ملک، معماری و ویژگی‌های منحصربه‌فردش پرداختیم. با وجود رهاشدن این بنا برای سالیان سال، هنوز هم می‌توانید شکوه و زیبایی‌های آن را مشاهده کنید. همانطور که اشاره شد، بخش‌های داخلی عمارت فرسوده و تخریب‌شده که اکنون در دست مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

اگر شما هم تجربه بازدید از عمارت ملک بوشهر را دارید، می‌توانید تجربیات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

عمارت ملک در بوشهر کجاست؟

عمارت ملک در شهرستان بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک واقع شده است.

چرا به این عمارت، ملک می گویند؟

نام عمارت ملک از روی نام مالک آن انتخاب شده است. مالک اولیه و اصلی این عمارت فردی به نام محمد مهدی ملک‌التجار، از تجار ثروتمند بوشهر بوده است.

قدمت عمارت ملک چند سال است؟

قدمت عمارت ملک بوشهر حدود ۱۰۰ است و به دوره قاجار برمی‌گردد.

امکان بازدید از عمارت ملک وجود دارد؟

بله؛ امکان بازدید از نمای بیرونی عمارت ملک در همه روزهای هفته وجود دارد. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×