سفر به رشت شهر باران
رشت

سفر به رشت؛ راهنمای سفر ۰ تا ۱۰۰

۱ شهریور ۱۴۰۳ ۲5,370

رشت یکی از شهرهای پرگردشگر با جاذبه‌های دیدنی زیبا و شگفت انگیز است که سالانه حدود هزاران توریست را از کشورهای خارجی دور و نزدیک را به خود جذب می‌کند. سفر به رشت می‌تواند یک تجربه و ماجراجویی هیجان انگیز باشد که می‌تواند حس و حال شما را به مدت چند روز هم که شده، خوب و سرزنده کند. برای کسب اطلاعات درباره راهنمای سفر به رشت با مجله گردشگری اقامت ۲۴ همراه باشید.

معرفی رشت 

رشت یکی از شهرهای بسیار زیبای استان گیلان است که به یکی از مراکز تفریحی و گردشگری محبوب نزد ایرانیان تبدیل شده و به این جهت، در لیست شهرهای گردشگری ایران، سومین شهر گردشگرپذیر شناخته می‌شود. شهر رشت به دلیل آب‌و‌هوای بسیار عالی که در هر چهار فصل سال و مناظر دیدنی بسیار زیبایی که دارد، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این شهر زیبا در میان سایر شهرهای شمالی ایران، شهری پرجمعیت بوده و لقب شهر باران را به آن داده‌اند.

همچنین شاید برای شما جالب باشد که شهر بسیار زیبا و دیدنی رشت، از جمله مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود چون سفر هوایی به رشت و خرید بلیط هواپیما به دلیل استقبال فراوان گردشگران بیشتر شده و جاذبه‌های دیدنی، مکان‌های تاریخی مهم و بازدید از آن‌ها را به‌طور شگفت‌انگیزی از آن خود کرده است.

البته ناگفته نماند که غذاهای بسیار خوشمزه رشت هم یکی دیگر از دلایل گردشگرپذیر بودن آن است؛ چون انواع غذاهای شمالی اصیل را می‌توان همه و همه را در سفر به رشت امتحان کرد و یک خاطره خوشایند را در ذهن‌ها هک کرد.

اطلاعات ضروری رشت

  • کد شهر: ۰۱۳
  • جمعیت: جمعیت شهر رشت براساس آخرین آمار و با درصد اطمینان ۸۰ درصد، حدود ۱ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۴۴ نفر است. بد نیست بدانید جمعیت کل استان گیلان هم حدود ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۲ نفر برآورد شده است.
  • دین و مذهب: اغلب افراد ساکن در شهر رشت، مسلمان و شیعه هستند اما درصد کمی از جمعیت را هم سایر ادیانی همچون مسیحیان، زرشتی‌ها و کلیمیان تشکیل داده‌اند.
  • زبان: زبان یا در واقع گویش اصلی مردم شهر رشت که به وسیله آن تکلم می‌کنند، گیلکی است. این زبان حتی در جلسات شورای شهر هم یک زبان رسمی محسوب می‌شود.
  • اقتصاد: اقتصاد شهر زیبای رشت، بر پایه کشاورزی همچون کشت و برداشت برنج، زیتون و چای است. صنایع دستی شامل حصیربافی سفره، سبد و کلاه، ابریشم یا چادرشب، قلاب‌دوزی، مصنوعات چوبی خم شده مانند پایه میز و جاسیگاری، نمد بافی و همچنین دامداری، صید ماهی، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم هم از جمله موارد دیگر در اقتصاد شهر رشت هستند.
  • ترمینال مسافربری: ترمینال مسافربری شهر رشت دارای امکانات پیشرفته‌ای همچون پارکینگ ویژه اتوبوس با ظرفیت ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، کارواش، سرویس بهداشتی، غرفه های خدماتی، غرفه تجاری، سالن انتظار با ظرفیت ۱۵۰ نفر، تلفن همگانی، نمازخانه و استراحتگاه مخصوص رانندگان است. این ترمینال در خیابان امام و جنب میدان گیل قرار گرفته است.
    – تلفن ترمینال رشت: ۰۱۳۳۳۶۶۵۶۷۵
  • فرودگاه رشت: فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های این شهر است که حتی با نداشتن مساحت زیاد، از پرترددترین فرودگاه‌های ایران است و دارای دو ترمینال پرواز داخلی و یک ترمینال پرواز خارجی است. فرودگاه سردار جنگل در جاده رشت به انزلی و در فاصله حدوداً ۸ کیلومتری از مرکز این شهر قرار گرفته است.
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹ و از سایر استان‌ها  ۰۱۳۳۴۸۸۸۱۹۹
  • مرکز تلفن: ۰۳۱۳۴۸۸۰۰۰۰
  • روابط عمومی: ۰۳۱۳۴۸۸۸۰۰۰
  • دفتر مدیر ترمینال داخلی: ۰۳۱۳۴۸۸۸۵۱۰
  • ایستگاه راه‌آهن: ایستگاه راه‌آهن شهر رشت در اوایل دوره انقلاب ساخته شد اما در سال ۱۳۹۷ تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه راه‌آهن از جمله ایستگاه‌های ریلی کشور است که به بسیاری از کشورهای اروپایی متصل می‌شود. ایستگاه راه‌آهن رشت واقع در روستای فلکده است و حدود ۱۲ کیلومتر تا مرکز شهر رشت فاصله دارد. 
  • شماره تماس و تلفن گویا راه‌آهن رشت: ۰۱۳۳۲۴۷۴۹۰۴
  • شماره تماس ۳ بیمارستان معروف:

۱. بیمارستان قائم رشت

  • آدرس: گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری
  • شماره تلفن: ۰۱۳۳۳۵۶۵۰۱۱

۲. بیمارستان ۱۷ شهریور رشت

  • آدرس: گیلان، رشت، خیابان سیادتی
  • شماره تلفن: ۰۱۳۳۳۳۶۹۰۲۶

۳. بیمارستان الزهرا رشت

  • آدرس: گیلان، رشت، خیابان نامجو، ابتدای سیادتی
  • شماره تلفن: ۰۱۳۳۳۳۶۹۳۲۴

فاصله رشت تا شهرهای مهم

  • فاصله رشت تا رامسر: حدود ۱۱۵ کیلومتر
  • فاصله رشت تا انزلی: بسته به مسیر بین ۳۵ تا ۴۵ کیلومتر
  • فاصله رشت تا شهر تهران: حدود ۳۲۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا لاهیجان: حدود ۴۵ کیلومتر
  • فاصله رشت تا ماسال: حدود ۵۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا آستارا: حدود ۱۸۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا اردبیل: حدود ۲۶۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا شهر مشهد: حدود ۱۲۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا گرگان: بسته به مسیر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا شهر تبریز: بسته به مسیر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا تالش: حدود ۱۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا ساری: بسته به مسیر بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا چالوس: حدود ۲۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا لنگرود: حدود ۶۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا همدان: بسته به مسیر بین ۳۵۰ تا ۵۰۰  کیلومتر
  • فاصله رشت تا رامسر: حدود ۱۱۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا آمل: حدود ۳۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا نوشهر: حدود ۲۰۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا رودسر: حدود ۸۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا نمک آبرود: حدود ۱۸۰ کیلومتر

آب‌ و‌ هوای رشت 

رشت به عنوان مرکز استان گیلان، آب‌و‌هوایی معتدل و مرطوب دارد. بارندگی در این شهر بسیار زیاد است و زمستان‌های آن ملایم و تابستان‌هایش گرم و شرجی است. رطوبت بالا در رشت باعث می‌شود که هوا در بیشتر ایام سال مرطوب احساس شود. با این حال، همین رطوبت باعث سرسبزی و خرمی شهر شده و چشم‌اندازهای زیبایی را به وجود آورده است. 

سفر به رشت در بهار

بهار یکی از فصل‌های عالی و بسیار زیبا با آب‌و‌هوای معتدل و خنک است که می‌توان از این فصل برای سفر به هر مکانی که خواستید، بهره ببرید. طبیعت زیبا، دیدن شکوفه‌ها و درختان سبز همراه با آسمانی صاف و آبی می‌تواند نمادی از جریان دوباره زندگی پس از زمستان باشد. دمای هوای شهر رشت در فصل بهار حدوداً بین ۱۵ الی ۲۰ درجه است. برای سفر در این فصل، بهتر است لباس‌های بهاری و یکی دو دست لباس گرم همراه خود داشته باشید. چرا که ترکش‌های زمستان در این فصل، به رشت هم برخورد می‌کند.

حال و هوای بارانی رشت در بهار

سفر به رشت در تابستان

در فصل تابستان هوای رشت بسیار گرم و طاقت‌فرسا است. آب‌و‌هوای رشت در این فصل بسیار شرجی است و بیشتر از حالت عادی تعریق می‌کنید. اما این هوا آنچنان بد و غیرقابل تحمل نیست و می‌توان در فصل تابستان قایق سواری و آفتاب گرفتن را در شهر رشت و کنار دریا امتحان کرد. اگر طبیعت و گشت‌وگذار را تنها در فصل تابستان دوست دارید  یا تنها در این فصل می‌توانید به مسافرت بروید، می‌توانید برنامه‌های تفریحی خود را در این شهر برای زمان عصر بچینید که گرما و هوای شرجی کمتر اذیت‌تان کند. همچنین همراه داشتن لباس‌های تابستانی و خنک را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم تا بتوانید از گرمی هوا و شرجی رشت در امان باشید.

آب و هوای رشت در تابستان

سفر به رشت در پاییز

اگر از عاشقان فصل پاییز هستید، سفر به رشت در این فصل، دو چندان زیبا می‌شود. آسمان مه آلود، نم نم باران، هوای ابری و بسیار خنک در هنگام غروب و زیبایی جنگل‌های رشت، لحظاتی لذت بخش و فراموش نشدنی را برای افراد رقم می‌زند. همچنین درختان و برگ‌های پاییزی و خش خش آن‌ها زیر پاهایتان، می‌تواند شما را در این زیبایی غرق کند. فقط توجه داشته باشید پیش از سفر، ضمن فراهم آوردن و توجه به نکات ایمنی سفر در این فصل، لباس گرم و مناسب همراه خود داشته باشید.

آب و هوای رشت در پاییز و درختان با برگ های زرد

سفر به رشت در زمستان

رشت در فصل زمستان سرمای قابل توجهی دارد و باید در حین سفر به آن‌جا در این فصل، حتماً تجهیزات گرم و لباس‌های زمستانی با خود ببرید. خیابان‌های سفید پوش رشت و هیاهوی زمستان، جلوه‌ی فوق‌العاده زیبایی به هر قسمت از این شهر می‌دهد. به‌طور مثال اگر قصد دارید با خودرو شخصی عازم رشت شوید. بهتر است حتماً به نکات ایمنی از جمله همراه داشتن زنجیر چرخ توجه کنید. علاوه‌بر این، از وضعیت جاده‌ها هم اطلاع دقیق داشته باشید.

رشت سفید پوش در زمستان

بهترین فصل سفر به رشت 

سفر به رشت می‌تواند خاطره‌ای آرامش‌بخش و فراموش نشدنی در تجربه‌های شما باشد. با توجه به صحبت‌هایی که درباره سفر به شهر رشت در هر چهار فصل سال مطرح شد، بهترین زمان سفر به رشت اوایل ماه‌های پاییز و اواخر فصل بهار یعنی اردیبهشت و خرداد است. چون در فصل تابستان نه تنها آب‌و‌هوای رشت، بلکه همه شهرهای شمالی ایران شرجی شده و لذت زیاد و آنچنانی برای سفر نخواهد داشت. در فصل زمستان هم شهرهای شمالی بسیار سرد شده و ممکن است حتی با وجود تجهیزات گرمایی، تحمل سرمای زیاد را نداشته باشید. 

چطور به رشت سفر کنیم؟ 

برای سفر به رشت می‌توانید از سرویس‌های حمل‌ونقل متفاوتی بهره ببرید؛ اتوبوس، قطار، هواپیما یا خودرو شخصی. تمام این موارد گزینه‌های مناسبی هستند که جهت سفر به رشت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته نکاتی هم وجود دارد. نکاتی که مربوط به سفر به رشت با همین وسایل است. در این بخش و در ادامه نکات مربوط به هر کدام از این چهار مورد را خدمتتان عرض می‌کنیم.

سفر به رشت با ماشین شخصی

سفر با خودروی شخصی تقریباً انتخاب و ترجیح بیشتر افراد به ویژه برای سفرهای خانوادگی است. چون مزایای زیادی از جمله راحت بودن حین گشت‌و‌گذار، توقف در هر کجا که بخواهید، بردن وسایل با هر حجم و مقداری را با خود به همراه دارد. علاوه‌بر همه این‌ مزایا حین سفر به رشت با ماشین شخصی با مناظر و جاهای دیدنی زیادی روبرو خواهید شد که می‌توانید عکس و فیلم‌های یادگاری زیبایی از آن‌ها ثبت کنید. تنها موردی که باید به خوبی به خاطر داشته باشید، رعایت نکات سفر با خودرو شخصی و بررسی ایمنی خودرو پیش از سفر است.

سفر به رشت با قطار

یکی از روش‌های ساده سفر به رشت، استفاده از قطار است. سفر به رشت با قطار از شهرهای بسیاری در کشور امکان‌پذیر است و به همین جهت اگر قصد داشته باشید با خیالی آسوده‌تر به رشت سفر کنید، سفر با قطار گزینه بسیار مناسبی است. برای سفر با قطار نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید زمان مناسب جهت سفر است و علاوه‌بر آن، تهیه بلیط قطار در زمان مناسب را فراموش نکنید.

سفر به رشت با اتوبوس

با اتوبوس می‌توان از هر شهری که بود، به رشت سفر کنید و سفری کم هزینه را برای خود در نظر بگیرید. اما سفر با اتوبوس هم معایب خود را داشته و آنچنان نمی‌توانید از زیبایی‌های بین راه لذت ببرید. فاصله ترمینال رشت تا مرکز شهر حدود ۷ کیلومتر است که برای سفر به رشت با اتوبوس می‌توان هم به صورت اینترنتی و هم حضوری بلیط تهیه کرد و لذت سفر به رشت را با اتوبوس هم امتحان کرد.

سفر هوایی به رشت

یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های سفر نه تنها به رشت، بلکه به همه شهرها و کشورهای دیگر، هواپیما است که در عین هزینه بردار بودن، می‌تواند شما را در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرتان برساند. سفر به رشت با هواپیما بسیار راحت است. البته، توجه داشته باشید که فرودگاه رشت با مرکز شهر چیزی حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. برای سفر هوایی به رشت، می‌توانید بلیط خود را هم به صورت آنلاین و هم حضوری تهیه کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این شهر برسید.

هزینه سفر به رشت چقدر است؟ 

هزینه سفر به رشت به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مدت سفر، نوع اقامت، روش سفر، فصل سفر و فعالیت‌هایی که قصد انجام آن‌ها را دارید، اشاره کرد. به‌طور مثال، اگر قصد داشته باشید تا به مدت سه روز به شهر رشت سفر کنید، هزینه سفر شما با توجه به موارد زیر که به تفکیک خدمتتان عرض می‌کنیم، در گرانترین حالت حدود ۴ میلیون تومان می‌شود.

مواردی که باید در نظر بگیرید:

  • هزینه رفت و برگشت: بسته به نوع وسیله نقلیه و مبدا سفر، بین ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان.
  • هزینه اقامت: بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر شب (با توجه به اقامتگاه).
  • هزینه غذا: بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در روز (بسته به تعداد وعده‌ها و نوع رستوران‌ها).
  • هزینه تفریحات و جاذبه‌های گردشگری: بسته به نوع تفریحاتی که انتخاب می‌کنید، متغیر است.

در سفر به رشت کجا بریم؟

از اصلی‌ترین دلایل سفر به رشت، شاید همین جاذبه‌های دیدنی جالب و هیجان‌انگیز است که شما را از گشت‌و‌گذار خسته نمی‌کند و سفری جذاب و به یادماندنی را برای شما به یادگار می‌گذارد. رشت از جمله شهرهای شمالی بسیار زیبای ایران است که علاوه‌بر مکان‌های تاریخی، جاهای دیدنی جذاب و منحصر‌به‌فرد زیادی دارد. حال در این بخش برای پاسخ به سوال در سفر به رشت کجا بریم، تعدادی از این جاهای دیدنی رشت را که سفر را دو چندان لذت‌بخش‌تر می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم.

  • میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر است که لقب جاذبه فرانسوی رشت را به خود گرفته است. این میدان در واقع نمادی از شهر رشت است و تقریباً همه افرادی که به رشت سفر می‌کنند، یک بار هم که شده از آن بازدید می‌کنند.

  • پارک جنگلی سراوان

اگر دوست دارید در طول سفر به رشت به یک پارک جنگلی زیبا بروید، پارک جنگلی سراوان را در برنامه خود بگذارید. این پارک دارای گونه‌های گیاهی و درختان بسیار زیبا و متنوعی است که می‌توانید لحظات فراموش نشدنی را در آنجا ثبت کنید.

  • دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار از دیگر جاذبه‌های تفریحی و دیدنی شهر زیبای رشت است که حدود نیم ساعت از مرکز شهر فاصله دارد و منظره بسیار دلنشینی دارد. این دریاچه میان جنگل‌های انبوهی قرار گرفته است و لوکیشن زیبایی برای عکاسی با عزیزان‌تان است. 

  • موزه و خانه میرزا کوچک خان

اگر می‌خواهید در هنگام سفر به رشت، سری به مکان‌های تاریخی هم بزنید، موزه و خانه میرزا کوچک خان جنگلی را فراموش نکنید! خانه میرزا کوچک خان جنگلی و زندگی آن، به عنوان موزه در این شهر برای بازدید عموم بازگشایی شده است تا علاقه‌مندان به تاریخ و میراث کهن، بتوانند از آن بازدید کنند.

  • باغ محتشم

باغ محتشم از دیگر مناطق دیدنی و تفریحی شهر رشت است که پیشینه آن به دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. این باغ بسیار قدیمی است که از رودخانه گوهررود گذر کرده و حال و هوای دلنشینی دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. وسعت باغ محتشم در گذشته بسیار زیاد بود اما با گذشت زمان و گسترش شهر، از وسعت آن بسیار کم شده است. عمارت کلاه فرنگی هم به‌عنوان جاذبه‌ای دیگر، در این باغ قرار دارد.

باغ محتشم رشت

در سفر به رشت از کجا خرید کنیم؟

در سفر به رشت و در حین گشت‌و‌گذار در این شهر، حتی اگر به قصد خرید کردن هم نیامده باشید، حتماً دست خالی برنخواهید گشت! در شهر رشت هم مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، مراکز خرید بزرگ و کوچکی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود، به آن‌ها مراجعه کنید و خرید کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراکز خرید رشت را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • بازار بزرگ رشت

یکی از بازارهای اصلی شهر رشت، بازار بزرگ آن است که تقریباً می‌توانید هر چیزی را که بخواهید، در آنجا پیدا کرده و خریداری کنید. این بازار پر از بساط فروشندگان بومی و محلی با محصولات ارگانیک از جمله سبزی‌های تر و تازه، میوه‌های رنگارنگ، انواع ترشیجات محلی، انواع ماهی، صنایع دستی و … است که تنها چرخیدن در آنجا هم می‌تواند حس و حال متفاوتی داشته باشد.

  • مرکز خرید ایرانیان رشت

یکی از مراکز خرید شهر رشت، مرکز خرید ایرانیان است که واقع در خیابان معروف این شهر یعنی خیابان گلسار قرار دارد. این مرکز خرید در کل شهر رشت حرف اول را می‌زند و جزو بهترین مراکز خرید در این شهر است. همچنین این مرکز خرید به یکی از مکان‌های محبوب برای خانم‌ها تبدیل شده است چون بهترین مانتوها، پوشاک، لوازم آرایشی، کفش، عینک و … را می‌توان از این مرکز خرید خریداری کرد.

  • مرکز خرید دیلمان رشت

مرکز خرید دیلمان رشت از دیگر مراکز مهمی است که حتما باید گذرتان به آن بیفتد! این مرکز خرید مکانی بسیار شیک و لوکس است که می‌توان انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه، لوازم آشپزخانه، لوازم دکوری، مواد غذایی و موارد این چنینی را با بهترین کیفیت از آنجا خریداری کرد. مرکز خرید دیلمان دارای امکانات دیگری همچون پارکینگ، کافی‌شاپ، هایپر مارکت، غرفه‌های فست‌فود، فودکورت‌های غذای ایرانی و خارجی، سیستم گرمایشی و چیلر، آسانسور، پله برقی، سالن بازی‌های کامپیوتری و … است.

  • مراکز خرید رشت در اطراف میدان شهرداری

اگر می‌خواهید در سفر به رشت خرید سوغاتی را فراموش نکنید، حتماً سری به مراکز خریدی که در میدان شهرداری رشت قرار دارند، بزنید. شما علاوه‌بر اینکه سری به معروف‌ترین جاذبه دیدنی این شهر می‌زنید، می‌توانید سوغاتی‌های متنوعی هم خریداری کنید و برای عزیزان‌تان به شهر خودتان ببرید.با پیاده‌روی کردن در میدان شهرداری رشت و گشتن در بین مغازه و فروشگاه‌های آن، می‌توانید نهایت لذت را ببرید و به هر چیزی که نیاز داشتید، از دست فروش‌ها و مغازه‌ها خرید کنید.

  • مرکز خرید گلسار رشت

از دیگر پاساژهای معروف شهر رشت، مرکز خرید گلسار رشت است که به لوکس‌ترین مراکز خرید این شهر نام برده شده است. این پاساژ تنها مرکز خرید نیست بلکه یک مرکز تفریحی هم محسوب شده و شما می‌توانید فودکورت‌های متفاوت ایرانی و خارجی را امتحان کنید. در این مرکز خرید می‌توان انواع پوشاک زنانه و بچه‌گانه، لوازم آرایشی، بدلیجات، ساعت، کفش و … را از بهترین برندها خریداری کرد.

مرکز خرید گلسار رشت

در سفر به رشت غذا چی بخوریم؟ 

امکان ندارد با سفر به رشت، غذاهای محلی و خوشمزه آنجا را امتحان نکنید! شاید باور نکنید اما شهر رشت دارای چیزی حدود ۲۲۰ غذاهای محلی متنوع است بنابراین ممکن است یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایتان در سفر به رشت، امتحان کردن غذاهای محلی رشت باشد. این غذاها عبارتند از: 

  • بورانی برگ چغندر
  • میرزا قاسمی
  • باقلا قاتق
  • سیرابیج
  • کباب ترش
  • شیرین تره
  • خورش دختر لوس
  • باقلا وابیج
  • نرگسی اسفناج
  • کویی تره
  • ترشه تره
  • کال کباب
  • پلا سر تره
  • شش انداز بادمجان
  • شوید قرمه
  • گیجاواش
  • مجی خورش
  • مرغ ترش گیلانی
  • واویشکا
  • کته کباب
  • کویی خورش
  • آلو مسما
  • خورش فسنجان

غذاهای محلی رشت

در سفر به رشت کجا غذا بخوریم؟ 

طبیعتاً برای امتحان کردن غذاهای محلی و خوشمزه رشت، باید به رستوران‌های معروف مراجعه کرد. اما این رستوران‌های معروف چه نام دارند که می‌توان غذای شمالی اصیل ایرانی را در آنجا امتحان کرد؟ در ادامه بهترین رستوران‌های رشت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • رستوران شکم الملوک رشت

    رستوران شکم الملوک رشت یکی از رستوران‌های معروف با غذاهای اصیل شمالی ایرانی است که تقریباً هیچ کس ناراضی و گرسنه از آنجا بیرون نیامده است! این رستوران منوی مخصوص به خود را دارد و هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند غذای مورد نظرش را در این رستورن امتحان کند. همچنین سینی ملوکانه یکی از محبوب‌ترین غذاهای این رستوران است که پیشنهاد می‌کنیم طعم آن را امتحان کنید.

  • رستوران شورکولی رشت

رستوران شورکولی رشت از جمله بهترین رستوران‌های شهر رشت هم از نظر کیفیت و خوشمزگی غذا و هم از نظر قیمت سرویس‌دهی ویژه است که در بلوار توحید رشت قرار گرفته است. این رستوران انواع غذاهای شمالی و محبوب رشت، غذاهای دریایی، کباب، خورشت و … را با بهترین طعم و مزه ارائه می‌دهد.

  • رستوران چلوشیش رشت

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های رشت، چلوشیش است که هم در بین مردم این شهر و هم گردشگران زیادی به دلیل سرویس‌دهی فوق العاده و غذاهای خوش طعم، غوغا به پا کرده است. فضای این رستوران سنتی و خودمانی است و از لوازم کاملاً نوستالژی همچون ظروف مسی، رومیزی‌های پارچه‌ای طرح چهارخانه استفاده کرده‌اند، تا به شما حس خوردن غذا در سفره خانه مادربزرگ را بدهد!

  •  رستوران رازقی رشت

رستوران رازقی هم از دیگر رستوران‌های معروف و محبوب شهر رشت است که حدوداً از سال ۱۳۸۴ مشغول به فعالیت است. این رستوران با فضای بسیار دنجی که دارد، می‌تواند از بهترین رستوران‌ها برای لژ خانوادگی باشد! رستوران رازقی هم مانند همه رستوران‌های شهر رشت، انواع غذاهای اصیل شمالی ایرانی را با طعمی بی‌نظیر ارائه می‌دهد. ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید، استیک، شیشلیک بره و پلوکباب محلی از جمله غذاهای محبوب و پرطرفدار این رستوران است که پیشنهاد می‌کنیم مزه آن‌ها را امتحان کنید.

  •  رستوران بزرگ گیلانه

دکور و فضای دنج و آرامش بخش رستوران بزرگ گیلانه، از جمله مواردی است که در نگاه اول شما را به آنجا جذب می‌کند! این رستوران با اجرای فضایی مدرن و امروزی، محیطی آرام و دلنشین را برای مشتریان خود فراهم کرده است. غذاهایی که در این رستوران پخت می‌شوند، طعم غذای مادربزرگ‌ها را می‌دهند. علاوه‌بر کیفیت در ارائه غذاها، قیمتی که بابت سرویس‌دهی دریافت می‌کنند، بسیار مناسب است و همین مورد آن را به یکی از بهترین رستوران‌های شهر رشت تبدیل کرده است.

 رستوران بزرگ گیلانه

در سفر به رشت سوغاتی چی بخریم؟ 

ممکن است با سوغات رشت تا حدودی آشنایی داشته باشید اما ما می‌خواهیم سوغاتی‌های متنوعی از این شهر را به شما معرفی کنیم که در حین سفر، دچار گمراهی نشوید. رشت نه تنها خوراکی‌های بسیار متنوعی را به عنوان سوغاتی دارد، محصولات دستی و غیرخوراکی زیادی را به اسم سوغات به نام خود کرده است. از جمله سوغاتی‌های شهر رشت:

  • انواع نان
  • مربا
  • ترشی‌ها
  • چاشنی‌ها نظیر زیتون پرورده و رب انار
  • ماهی دودی
  • ترب
  • فلفل سبز
  • زیتون
  • گینجه واش
  • ماهی سفید
  • کلوچه
  • کدو مربا
  • پرتقال مربا
  • آلوچه شاه بلوط
  • ترش سیب
  • ترش انار
  • برگ سیر
  • سیر ترشی
  • کویی
  • خرش و برنج
  • مرواربافی
  • چموش دوزی 
  • رشتی دوزی
  • حصیربافی
  • بامبو بافی
  • گلیم
  • چادرشب بافی

ماهی دودی رشت

رشت کجا بمانیم؟

اگر یکی از دغدغه‌های شما هم در حین سفر به رشت این است که کدام هتل رشت را برای اقامت انتخاب کنید، ما در این قسمت به معرفی بهترین هتل‌های رشت از پنج ستاره تا سه ستاره می‌پردازیم. 

  • هتل کادوس بزرگ رشت

هتل کادوس رشت یکی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره معروف این شهر است که واقع در خیابان منظریه است. این هتل امکانات بسیار ویژه‌ای را در خدمت مسافران خود قرار می‌دهد که خوش اخلاقی تمامی پرسنل آن، زبانزد مردم و گردشگران زیادی شده است.

رستوران با غذاهای ایرانی، فرنگی، فست‌فود و انواع غذاهای دریایی، سالن عقد و اجتماعات، زمین تنیس، استخر روباز، وای‌فای در لابی و اتاق‌ها، سرو صبحانه در اتاق از جمله امکانات بسیار ویژه هتل کادوس است که در اختیار مهمانان و مسافران خود قرار می‌دهد. علاوه‌بر همه این امکانات مهمانان و مسافران هتل می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان اتومبیل خود را در پارکینگ هتل پارک کنند و نگرانی بابت امنیت آن نداشته باشند.

این هتل با باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی، چیزی حدود ۲ کیلومتر و با موزه میرزا کوچک خان جنگلی ۳ کیلومتر فاصله دارد که دسترسی به مراکز خرید و جاهای دیدنی را برای افراد آسان‌تر کرده است.

  • هتل شبستان رشت

هتل شبستان از هتل‌های ۴ ستاره و محبوب شهر رشت است و به دلیل امکانات بسیار ویژه‌ای همچون اینترنت، کافی شاپ، روم سرویس و … که به مسافران خود ارائه می‌دهد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همه اتاق‌های این هتل دارای امکانات ویژه‌ای همچون تلویزیون، مینی بار، تلوزیون، مبلمان، تلفن، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی جهت رفاه حال همه مهمانان و مسافران است. همچنین خدمات خانه‌داری هتل ۴ ستاره شبستان همه روزه انجام شده و تمامی  پرسنل این بخش به صورت منظم اتاق‌ها را نظافت و ملحفه‌های تخت‌ها را عوض می‌کنند. فاصله این هتل تا میدان شهرداری، مرکز خرید گلسار و پارک ملت حدود چند دقیقه است که رفت و آمد را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  • هتل پامچال رشت 

هتل پامچال رشت یکی از هتل‌های سه ستاره این شهر است که با موقعیت مکانی مناسب و ارائه امکانات و خدماتی متنوع پذیرای مسافران و مهمانان بسیاری است. این هتل با مراکز مهم شهر فاصله چندانی ندارد و با اقامت در این هتل می‌توانید به مکان‌هایی همچون باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه میرزا کوچک خان و … در کمتر ۱۰ دقیقه، دسترسی پیدا کنید.

  • هتل آپارتمان صبوری رشت

این هتل آپارتمان رشت که درجه هتلی آن سه ستاره است، مکانی مناسب برای اقامت شما به همراه خانواده‌تان است تا بتوانید با آسودگی خاطر بیشتر و راحتی مثال‌زدنی‌تر در آن اقامت داشته باشید. هتل آپارتمان صبوری جدا از امکانات و خدمات هتلی، دارای امکاناتی در حد یک خانه معمولی در هر اتاق است. این هتل آپارتمان تقریباً در قسمت شرقی شهر رشت قرار گرفته است و به باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، بقعه خواهر امام و دیگر مکان‌های گردشگری و تفریحی رشت نزدیک است.

هتل آپارتمان صبوری رشت

جمع بندی مطالب

در انتها امیدواریم که این راهنمای سفر به رشت، جواب پرسش‌هایی که در ذهن‌تان داشتید را داده باشد و تمام آنچه نیاز داشتید تا در مورد این شهر بدانید را به دست آورده باشید. حال اگر تصمیم گرفته‌اید تا به رشت سفر کنید، ما با ارائه انواع خدمات گردشگری علی‌الخصوص تور رشت، در خدمت شما هستیم تا سفری خوش و خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزنیم. 

سؤالات متداول

بهترین فصل سفر به رشت چه موقعی از سال است؟

اوایل فصل پاییز و فصل بهار در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، بهترین موقع از سال برای سفر به رشت هستند.

چطور خودمان را به رشت برسانیم؟

برای سفر به شهر رشت می‌توانید از ماشین شخصی، قطار، اتوبوس یا هواپیما استفاده کنید.

برای سفر به رشت چقدر پول با خودمان ببریم؟

بودجه مشخصی برای سفر به رشت و سایر شهرهای ایران وجود ندارد و تنها به شما بستگی دارد که برای خرید، رستوران، بازدید از جاهای دیدنی و اقامتگاه توان صرف چه مقدار هزینه‌ای را دارید.

بهترین مسیر برای سفر به رشت کدام است؟

بهترین مسیر برای سفر به رشت، مسیر جاده‌ای و ریلی است. زیرا این امکان را دارید تا از زیبایی‌های مسیر بیشترین استفاده را ببرید.

۴.۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. احمد

    خدالعنت کندشهرداری رشت را میدان شهرداری رشت راتخریب کردآب نما واستخربسیارقشنگی داشت آن رانابودکردخدااورادچارسرطان کبدکند

    • Memol

      درسته. ای کاش همون میدان سرسبز و قشنگ قبلی توی شهرداری بود. زیبا و سرسبز پر از درخت و سبزه و چمن. حوضچه های آب. الان اومدن تمام زمین رو صاف و بدون سبزه و چمن کردن و چندتا نخل کاشتن. انگار اینجا جنوبه. قلب آدم درد می گیره 😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×