دیدنی های شوش
جاذبه های گردشگری خوزستان

دیدنی های شوش

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰2,413

هر یک از شهرها و مناطق ایران به دلایل مختلفی در تمام دنیا شناخته شده هستند؛ برخی مانند اصفهان و شیراز در معماری و هنر ایرانی بی بدیل است و برخی مانند شوش بخاطر تمدن کهن آن شهرت دارند. دیدنی های شوش یکی از بهترین اسناد برای داشتن تمدن بسیار کهن و ارزشمند این شهر می باشد که نه تنها در بین گردشگران و باستان شناسان ایرانی، بلکه در بین گردشگران خارجی نیز طرفداران زیادی دارد.

دیدنی های شوش و هر آنچه که باید درباره ی این دیار کهن و باستانی بدانید را در ادامه معرفی خواهیم نمود. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی شوش در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “خوزستان، بهشت بهار ایران

مقاله مرتبط : “سفر به ونیز ناشناخته ایران

 

دیدنی های شوش

دیدنی های شوش: بناهای تاریخی

شوش که لقب قدیمی ترین تمدن ایران را با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد به خودش اختصاص داده است، شهری زیبا و تاریخی در شرق رود دجله در استان خوزستان می باشد. این شهر که هزاران سال به عنوان پایتخت حکومت ایلامی ها به شمار میرفت، بعد از حمله ی مغول دچار ویرانی و تغیر و تحول گردید، اما آثار تاریخی را به خوبی در دل خود حفظ نموده است. دیدنی شوش، در واقع مجموعه ای از بناهای تاریخی، طبیعی و مذهبی می باشد، اما هیچ یک به اندازه ی بخش باستانی و تاریخی آن ارزشمند و شناخته شده نیست. از معروف ترین جاهای دیدنی شوش که به خوبی تمدن بالای آن را به نمایش گذاشته اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

چغازنبیل

چغازنبیل یا زیگورات یکی از قدیمی ترین بناهای جهان می باشد که ایلامی ها از آن به عنوان معبد خدای اینشوشینک استفاده میکردند. نوع معماری منحصر به فرد و خشتی بودن تمام بخش های این مجموعه و استقامت خیره کننده ای که گذر عمر ۳۰۰۰ ساله نتوانست آن را از پای درآورد، از جمله ویژگی هایی می باشد که باعث شد چغازنبیل نه تنها به عنوان یکی از جاهای دیدنی شوش، بلکه در آثار یونسکو نیز به ثبت برسد. ارتفاع این بنا ۲۵ متر می باشد و در زمینی به ابعاد ۱۰۵* ۱۰۵ و به دستور اونتاشگال که یکی از پادشاهان ایلامی بود ساخته شد.
پیشنهاد می کنیم در طول سفر به خطه ی جنوب ایران، زمانی را برای بازدید از این بنای تاریخی اختصاص دهید و شک نکنید که طی کردن فاصله ی ۳۰ کیلومتری از شهر و تماشای یکی از قدیمی ترین دیدنی های شوش ارزشش را دارد.

 

قلعه شوش

قلعه شوش

قدمت بالای تمدن شوش از گذشته تا امروز باستان شناسان زیادی را به سمت این شهر جذب نموده است و جالب است بدانید که یکی از جاهای دیدنی این شهر، در واقع قلعه ای آجری و بزرگ می باشد که برای سکونت این افراد ساخته شده است. قلعه ی شوش، سکونتگاه باستان شناسان فرانسوی می باشد که توسط ژاک دومرگان فرانسوی ساخته شد و در ساخت آن از آجرهای کاخ آپادانا و همچنین آجرهای چغازنبیل نیز استفاده شده است. این قلعه در فاصله ی کمی با آرامگاه دانیال نبی واقع شده و ذوزنقه بودن بنا از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن به شمار می رود.

 

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یا همان کاخ داریوش هخامنشی، یکی از زیباترین جاهای دیدنی شوش می باشد که برای استراحت و زندگی شاه و درباریان در فصل زمستان در نظر گرفته شده بود. بنایی بسیار بزرگ با دیوارهایی تماما آجری و ستون هایی بزرگ و سنگی که در مطالعات باستان شناسی قدمت آن را به سال های حدود ۵۱۳ پیش از میلاد منتسب می کنند، بعد از داریوش توسط اردشیر دوم مرمت گردید. این بنا در مجموع از بخش هایی مانند شش حیاط، تالار بارعام، کاخ و دروازه و حرمسرا تشکیل شده است و جالب است بدانید که بخش هایی از آثار روی دیوارهای کاخ آپادانا در موزه های خارجی به نمایش گذاشته شده اند. این کاخ به همراه سایر دیدنی های شوش در منطقه ی باستانی شهر واقع شده است.

 

ایوان کرخه

ایوان کرخه نوع متفاوتی از بناهای تاریخی می باشد و برخلاف سایر جاهایی که تا این قسمت اشاره کردیم، تنها یک بنا یا کاخ نیست، بلکه شهری بزرگ و مدفون شده در زیر خروارها خاک می باشد که یادگاری از دوره ی ساسانیان است. نرسیده به جاده ی دهلران و زمانی که تنها ۲۴ کیلومتر از سمت شمال غربی شوش فاصله میگیرید، منطقه ای وسیع با دیوارهای کوتاه و آجری به چشم میخورد که در واقع شهر کردشاپور یا همان ایوان کرخه است و در سال های حدود ۳۰۹ پیش از میلاد به دستور شاپور دوم بنا گردید.

 

هفت تپه

در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شوش، تپه هایی به چشم میخورند که دیوارهایی آجری و مخروط نشان، از مسکونی بودن آنها دارند. این منطقه که کاملا در زیر خاک مدفون بوده است، در طی عملیات جاده سازی کشف گردید و مطالعات باستان شناسی نشان دادند که این منطقه در واقع یکی از آرامگاه های ایلامی ها بوده است. اگر عاشق تاریخ و مرور گذشته در وسایل و ظروف به جای مانده از گذشتگان هستید، پیشنهاد می کنیم بخش از سفر را به تماشای موزه ی هفت تپه اختصاص دهید. تمامی آثار بدست آمده از حفاری های منطقه ی هفت تپه در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده اند.

 

دیدنی های شوش

دیدنی های شوش؛ جاذبه های طبیعی

جاهای دیدنی شوش، تنها به بناهای تاریخی ختم نمیشود و نمی توان از طبیعت منحصر به فرد آن چشم پوشی کرد. البته پیشنهاد می کنیم حتما اواخر زمستان و بهار را با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم گرم و خشک این منطقه برای سفر به شوش اختصاص دهید تا لذت بیشتری ببرید. از بهترین جاهای طبیعی شوش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تالاب بامدژ

در استان خوزستان ۵ تالاب به چشم میخورد که هر یک محلی برای استراحت و زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل های مختلف محسوب میشوند و تالاب بامدژ نیز یکی از همان موارد می باشد که در شهرستان شوش واقع شده است. این تالاب از آب رودخانه شاوور تغذیه می کند و میزبان پرندگانی از سیبری و آفریقا می باشد.

 

رودخانه شاوور

قدمت و عمر بالای رودخانه ی شاوور را می توان از روی کاخ شاوور که در جنوب غربی آن واقع شده است تشخیص داد. این رودخانه که شوش را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند، در مسیر خود، تالاب بامدژ را تغذیه نموده و در نهایت آب آن به رود دز میرود.

 

دیدنی های شوش

رودخانه کرخه

نمیشود هشت سال جنگ تحمیلی ایران را بخاطر آورد و نام رودخانه کرخه را نشنید و اگر اهل فیلم های دفاع مقدس باشید، قطعا با نام ” از کرخه تا راین ”  آشنا هستید. کرخه یکی از رودهای بزرگ کشورمان می باشد که بعد از طی مسیر طولانی، در نهایت وارد کشور عراق می گردد. یکی از ویژگی های خوب این رود، عبور از کنار منطقه ی باستانی شوش و همچنین گذر از پارک ملی کرخه می باشد و باعث سرسبزی این منطقه می گردد.

 

دیدنی های شوش؛ بازارچه های محلی

سفر به خطه ی جنوب ایران خوبی ها و زیبایی های زیادی را به همراه دارد و یکی از آنها بازارچه های محلی در شهرهای مختلف آن می باشد. یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی شوش که نه تنها فرصت خرید سوغات و بازدید از صنایع دستی این شهر را برایتان فراهم میکند، بلکه مکانی عالی برای عکاسی محسوب می گردد، بازارچه های خرما و بازار تره بار هفت تپه می باشد. شک نکنید که زندگی کردن کوتاه مدت در کنار بومیان این شهر تجربیات دلنشینی را به دفتر سفرتان اضافه خواهد کرد.

 

دیدنی های شوش

دیدنی های شوش؛ اماکن مذهبی

افراد زیادی هستند که در بین دیدنی های شوش به دنبال مکان های مذهبی و آرامگاه های متبرکه ی آن می گردند. از مهم ترین مکان های مذهبی شوش می توان به آرامگاه دانیال نبی اشاره کرد که از احترام خاصی برخوردار می باشد. علاوه بر بعد مذهبی این بنا، نمی توان به موقعیت مکانی خوب آن و فاصله ی کم آن با قلعه شوش و رودخانه شاوور اشاره نکرد. علاوه بر این، آرامگاه هایی همچون دعبل خزاعی یکی از عارفان و شاعران نامی ایران، عبدالله بن علی (ع) و تاج العارفین نیز در بین مکان های مذهبی پرطرفدار شوش به چشم میخورند.
بازدید از مناطق جنگی و یادگارهای به جای مانده از هشت سال جنگ تحمیلی و زنده کردن یاد دلاور مردان ایرانی از دیگر بخش های با ارزش سفر به این منطقه جنوب می باشد که بدون شک یکی از متفاوت ترین دیدنی های شوش محسوب خواهند شد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×