» استان زنجان » جاذبه های گردشگری زنجان » جاذبه های گردشگری ماهنشان » جاهای دیدنی ماهنشان » دیدنی ماهنشان زنجان : از دودکش جن تا کوه های آلاداغ لار
ماهنشان
جاهای دیدنی ماهنشان

دیدنی ماهنشان زنجان : از دودکش جن تا کوه های آلاداغ لار

۲۱ شهریور ۱۳۹۷ 14۰4,336

در طبیعت مناظر زیبای بسیاری وجود داشته که با سفر به دل طبیعت هر لحظه تابلوی بی نظیری را می توان مشاهده کرد. این موضوع سبب علاقه بسیاری افراد به طبیعتگردی و حضور در دل طبیعت شده است.

اگر از علاقه مندان به طبیعتگردی و حضور در مناطق بکر و زیبای طبیعی هستید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با شهر ماهنشان و جاذبه های دیدنی آن، که تابلوهای طبیعی هزار رنگ استان زنجان هستند همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “گنبد سلطانیه زنجان

 

مقاله مرتبط : “غار کتله خور زنجان

 

 

ماهنشان کجاست؟

در شمال غربی زنجان و در فاصله ۱۱۳ کیلومتری این شهر، شهری با قدمت ۴ هزار سال با نام ماهنشان وجود دارد.

این شهر در میان مسافران و گردشگران از شهرت زیادی برخوردار نبوده اما باید عنوان کرد که ماهنشان اولین و قدیمی ترین محل استقرار قوم ماد در ایران بوده است.

بر اساس یافته های تاریخی، مادها از طریق کناره های رودخانه قزل اوزن وارد ایران شده و در ۱۵ کیلومتری ماهنشان مستقر شدند.

 

ماهنشان

 

در خصوص قدمت و تایید آن می توان به قلعه های بهستان یا کهن دژ و ستی قلعه در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهر اشاره کرد که قدمتی مربوط به دوره ساسانیان دارند.

این منطقه به جز قدمت ۴ هزار ساله، دارای طبیعتی زیبا و چشم نواز بوده و با دارا بودن کوه های رنگارنگ و زیبا، اعجاز طبیعت را به تصویر کشیده است.

در ادامه با معرفی جاذبه های زیبا، تاریخی و طبیعی شهر ماهنشان با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

کوه های رنگارنگ آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار که به کوه های رنگارنگ نیز شهر دارد، یکی از زیباترین مناظر طبیعی ماهنشان بوده و با دارا بودن رنگ هایی نظیر زرد، قرمز، سبز، نارنجی و قهوه ای، رنگین کمان زیبایی را بر روی زمین خلق کرده است.

این کوه ها در مسیر زنجان به ماهنشان واقع شده و با ظاهر و چشم انداز منحصر به فرد خود، زیبایی خاصی به این جاده بخشیده است.

جالب است بدانید که عمر این زیبایی به ۱۵ میلیون سال می رسد و دلیل رنگ های زیبا و گوناگون این کوه، وجود رسوبات درون خاک کوه های آلاداغ لار است که هر قسمت آن، در ترکیب با اکسیژن و گازهای موجود در هوا، بر اثر واکنش های شیمیایی به رنگ های متفاوتی در آمده اند.

 

کوه های رنگارنگ آلاداغ لار
یکی از زیباترین مناظر طبیعی ماهنشان

 

دریاچه پری

در فاصله ۱۵۲ کیلومتری زنجان و در نزدیکی دهستان اوریاد از توابع ماهنشان و در ۴۵ کیلومتری این شهر، دریاچه ای زیبا به نام دریاچه پری وجود دارد.

این دریاچه که به نوعی تنها دریاچه استان زنجان بشمار می آید، دارای چشم انداز بسیار زیبا و طبیعی بوده و یکی از بهترین جاذبه های طبیعی این استان و شهر ماهنشان بشمار می آید.

 

دریاچه پری
آدرس: ۱۵۲ کیلومتری زنجان و در نزدیکی دهستان اوریاد از توابع ماهنشان

 

دودکش جن

در ۱۲۰ کیلومتری زنجان و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر ماهنشان، یکی از عجیب ترین و هیجان انگیز ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان و همچنین کشور با نام دودکش جن وجود دارد.

نام گذاری این محل با نام دودکش جن دلیل خاصی نداشته و مردمان بومی تنها به دلیل باورهای قدیمی خود و شکل ظاهری آن این منطقه را اینگونه خطاب می کنند.

 

دودکش جن
آدرس: ۱۲۰ کیلومتری زنجان و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر ماهنشان

 

قلعه بهستان

یکی از قدیمی ترین قلعه های تاریخی استان زنجان، قلعه ای باستانی به نام بهستان یا کهن دژ بوده که در نزدیکی شهرستان ماهنشان واقع شده است.

قدمت این قلعه به دوران هخامنشیان بازگشته و آن را به قرن پنجم هجری قمری نسبت می دهند.

این قلعه دارای چندین طبقه بوده که طبقات بالایی آن کاربرد دفاعی داشته و طبقات زیرین به عنوان محل نگهداری آذوقه مورد استفاده قرار می گرفت.

مواد و مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه که در دل کوهی بنا شده، از جنس خاک سفت بوده و امروزه متاسفانه به دلیل فرسایش، بادهای تند و همچنین عبور رودخانه قزل اوزن از کنار آن در حال تخریب است.

 

قلعه بهستان ماه نشان زنجان
یکی از قدیمی ترین قلعه های تاریخی استان زنجان

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۱۴۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×